Sist oppdatert: 16.05.2012 kl. 22:27
John:Det her er bare latterlig. Fake leg er så unødvendig, er selv 19 år gammel og utesteder hvor 18 åringer kommer inn består bare av fjortiser. Gleder meg til jeg blir 20 og kan komme inn på byen sammen ...
Loading
Emne
- 22. juli 2011
- 5 på gata
- Adopsjon
- Aldersgrenser
- Alkohol
- Arbeid
- Asyl- og innvandring
- Barnekonvensjonen
- Barnevern
- Bistand
- Blogg
- Bolig
- Demokrati
- Diskriminering
- Doping
- Dårlig råd
- Ekteskap
- Engasjert?
- Europa / EU
- Film og TV
- Flytte hjemmefra
- Forbruker
- Forelskelse
- Fritid
- Frivillig arbeid
- Funksjonshemning
- Førerkort
- Graviditet
- Hjelpetjenester
- Homofil
- Hør HER!
- Identitet
- Innlegg
- Kjønnslemlestelse
- Konfirmasjon
- Konfliktløsning
- Krig og fred
- Kriminalitet
- Kropp og helse
- Kultur
- Leksehjelp
- Likestilling
- Lov og rett
- Lovbrudd
- Mat og kosthold
- Menneskehandel
- Miljøvern
- Minoriteter
- Mobbing
- Mobil
- Musikk
- Nettvett
- Noveller
- Omskjæring
- Organisasjoner
- Politi
- Prevensjon
- Problemer hjemme
- Psykisk helse / følelser
- Pubertet
- Rasisme
- Reise
- Reklame
- Religionsfrihet
- Rettighetene dine
- Rusmidler
- Russetid
- Samer
- Seksuelle overgrep
- Sex og samliv
- Skilsmisse
- Skolehverdag
- Slanking
- Sorg
- Sosialhjelp
- Spill
- Spiseforstyrrelser
- Stat og kommune
- Stipend og støtte
- Studier i utlandet
- Tester
- Tobakk
- Trening og idrett
- Tvangsekteskap
- Utdanning
- Utenlandsopphold
- Valg 2013
- Vennskap
- Verneplikt / Forsvaret
- Vold
- Yrkesvalg
- Ytringsfrihet
- Økonomien din
Fosterbarn

Illustrasjonsfoto
Vote:
Quiz:
Både fosterforeldrene dine, saksbehandler og tilsynsfører har
taushetsplikt når det gjelder deg og din bakgrunn. De kan snakke
med hverandre om deg for best å kunne sørge for at du har det bra.
Dersom du begynner på ny skole, er det viktig å snakke om hva
lærerne skal få vite om deg og hva de andre i klassen skal få vite. Det kan være lurt at de vet at du bor i fosterhjem.
Les en nyttig brosjyre om rettigheter for de som bor i fosterhjem. (pdf)
ung.no - offentlig og kvalitetssikret
Anders hadde vært i andres hjem. Han visste hvordan de andre i klassen hadde det. Uten at det gjorde han noe. Han hadde aldri misunt kameratenes foreldre. Bare kjent en ubestemmelig fortvilelse over sine egne. Anders ble fosterbarn en sen kveld. Hele hans tilværelse ble plutselig snudd på hodet. Ikke at alt var så annerledes denne kvelden: Kaos, bråk og konflikter, lite mat og penger var helt vanlig. Det som ble annerledes var at det dukket opp noen personer som sa at nok er nok, og tok han med seg.
Dette er en èn historie. Men dessverre ikke uvanlig.
Anders kom først til en fosterfamilie som har som arbeid å ta imot barn i akutt nød, såkalte beredskapshjem. Han flyttet videre fra beredskapshjemmet til en vanlig fosterfamilie hvor han fortsatt bor.Når får man fosterfamilie?
Det er mange hensyn som skal veies opp mot hverandre før et barn blir fosterbarn. Som foreldre har man et meget sterkt eierskap til sine barn. Det skal store og omfattende problemer over lang tid før det offentlige går til det skritt og overtar omsorgen for et barn.Mange fosterbarn i Norge
Det er nå over 8000 tusen fosterbarn i Norge. Man prøver å finne fosterfamilier til barna når de ikke kan bo hjemme. Bak tallene skjuler det seg historier som ikke er kjent for allmennheten. Samtidig er fosterbarn og fosterhjemsomsorg en del av manges hverdag: Fosterbarnas foreldre, øvrig slekt og nettverk, barnevernets ansatte, fosterforeldre, skoler og barnehager.Hvem er fosterbarna?
Fosterbarn er som andre barn, forskjellige. Fosterbarns alder er mellom 0 -18 år, men det gis mulighet til å bo i sin fosterfamilie frem til fylte 23 år. Fosterbarn har ulik bakgrunn og historie og de har forskjellige personligheter og interesser. Noen fosterbarn har søsken og andre har bodd alene sammen med moren sin. Det fosterbarn har felles er at de ikke kan bo hjemme og at dette oftest er knyttet til hjemmeforholdene.Foreldrene støtter flyttingen
Det som er mest vanlig er at foreldrene frivillig er med på å la barna flytte til fosterhjem. Dette i motsetning til det mange synes å tro, at flytting av barn og annen hjelp som barnevernet gir, skjer under store konflikter. Undersøkelser viser at omtrent 80% av barnevernets bistand skjer med ønske og initiativ fra foreldrenes side.Hvem er fosterforeldrene?
Enkelt sagt er fosterforeldre vanlige folk som har et overskudd de ønsker å gi til et barn som trenger det. Familien har over tid tenkt over om dette er en oppgave de skal ta på seg. Hele familien blir berørt, ikke minst fosterforeldrenes egne barn.Fosterfamilie og fosterbarn skal passe sammen
At barn dekker voksnes behov for å gi omsorg og mening i livet, er kjent. Det å ha omsorg for et fosterbarn gir en rikere tilværelse. Samtidig er det fosterbarnets behov er viktigst når fosterfamilier velges ut.Fosterbarnets foreldre
Fosterbarna har vanligvis kontakt med sine foreldre. Det er ulike meninger om hvor viktig og hvor ofte fosterbarn skal ha kontakt med sin opprinnelige familie. Begrepet: "Det biologiske prinsipp" regulerer blant annet barnevernets arbeid gjennom den lovtekst som gjelder på området. Enkelt betyr det at foreldre og barn skal være sammen og ha kontakt med hverandre fordi det regnes som vesentlig i forhold til en helhet i barnets utvikling, og at det er en viktig verdi i seg selv.Når foreldrene ikke er enige
Noen ganger er ikke fosterbarnets foreldre er enig i at barnet deres må flytte på grunn av manglende omsorg. Beslutninger som foreldre er uenig avgjøres av en fylkesnemnd eller annen rettsinstans.Samarbeid mellom fosterforeldre og fosterbarnets foreldre om besøk, annet samvær, tidligere historie og dagligdagse hendelser må utvikles og justeres over tid. En av de største utfordringer mange fosterforeldre står overfor er å etablere et godt samarbeid med fosterbarnets foreldre. De fleste ganger går samarbeidet greit og er overveiende positivt. Andre ganger kan det være komplisert.
Historien om Anders
Historien om Anders er et teoretiske eksempel, men representerer mange barns historie. Barn som barnevernet har kommet i kontakt med. Det vil fortsatt være mange barn som ligner Anders. Mange hundre barn blir fosterbarn i Norge i 2003. Hvor mange det blir i Hedmark i år vet vi ennå ikke, men det blir mange.Les om Michelle og hennes erfaring med fosterforeldre.
Av Ulf Mauseth, barnevernpedagog,
Fosterhjemstjenesten i Hedmark
Les også
Fosterbarnas familie De aller fleste barn som bor i fosterhjem skal ha samvær og annen kontakt med foreldre og andre viktige personer i livet deres. | Fosterhjem Det er omtrent 8000 barn og unge som bor i fosterhjem i Norge, og omtrent halvparten er mellom 13 og 18 år. Det er mange grunner til at barn bor i fosterhjem, men felles er det at deres egne foreldre ikke kan ta seg av dem i en kortere eller lengre periode. |
Fostermamma Bente reddet meg![]() ”Alle barn i verden trenger et hjem med trygge rollemodeller” sier Michelle, som har opplevd at hennes mor ble drept under en demonstrasjon mot det iranske regimet og at hennes far på grunn av en alvorlig sykdomsdiagnose ikke klarte å følge opp den uregjerlige datteren. | Du skal bli hørt i familieråd I familieråd samarbeider barn, familie, nettverk og fagfolk om å finne de beste løsningene for barn og ungdom. |
Tilleggskommentarer fra brukere
Her kan du kommentere artikkelen.09.05.2012 13:57
meg igjen :/

jeg har en grusom barndom:( mamma gikk på masse tabeletter og jeg og søsteren min måtte bo hos pappa, det var greit men pappa hadde nok med to av de andre søstrene mine som sleit på skolen.... barnevernet følte oss... de var hjemme hos oss, de hadde kontakt med barnehagen... pappa klarte ikke gi oss den maten vi trengte og reine klær osv.... så sa barnevernet at nok var nok....de kom å hentet meg og søsteren min i barnehagen og kjørte oss til fosterhjem. Vi visste ingenting, hu tok tinga vi hadde i barnehagen og kjørte... alt det andre.. nei..vi fikk ALDRI sagt hade eller farvell til noe eller noen :( nå ser jeg mamma og pappa fire ganger i året.. i tre timer:( 4 av søstrene ser jeg med pappa, en av de ser jeg sjelden, en av de bor jeg med, hu ene er halvsøster og bor med kjæresten sin.. og hu siste ser jeg ALDRI :( jeg sliter... eg går hos helsesøster... jeg er 12 år... jeg griner hver kveld :( og blir mobbet noen ganger for å vere fosterbarn... jeg får fort raseriannfal og kan gå rett på folk... og ALT dette gjør meg sliten og lei:( (red. Du kan skrive inn til ung.no/oss og få svar)
07.05.2012 17:30
ei jente med trist bakgrunn..

jeg er ikke fosterbarn,men har barnevern i livet mitt siden jeg var 11 ,og er 15 nå..alt er dritt..jeg lover deg..det er tre måter å ødelegge livet ditt..først frister de deg med penger og kjøper alt du vill til deg.,også stoler du på dem og du forteller alt til dem.(hvordan du har det osv) og neste mål er da å ta deg av familien din..de ødelegger alt du har drømt om..fremtiden din,jobben din,vennene dine,familien din..ALT. jeg har en voldelig far..han slår meg veldig mye,og tror det han gjør er riktig..barnevernet lovte meg å hjelpe meg,de lovte og lovte.. ingenting forandret seg..pappa er foresatt voldelig,er fattig og eier ikke meg selv lenger..føler meg en liten klump mellom mange store,sterke klumper. barnevernet ødla alt for meg..de tok meg fra en unskyldig mor,..søskene mine bor på andre fosterhjemmer..mamma bor aleine,pappa og,..5 andre SMÅE søsken ble flyttet-..ALDRI STOL PÅ BARNEVERTET-DA GÅR DU MED DINE EGNE BEIN TIL HELVETTE.og uansett hvor mye du angrer, to late.. (red: Du kan skrive inn til ung på ung.no/oss og få svar)
>
>
04.05.2012 18:55
fuck my life !

eg hater barnevernet....dette er tredje gang eg får ny tilsysnfører !!! de kan faen meg få noen som kan jobbe da!!og de er trege.. eg e dritt lei av de... kanskje de gjør en god jobb, men ikke for alle!!! hvem vil lizzom ikke se mammaen og pappaen sin mere enn 4 ganger i året og 3 timer :( !!! og en søster jeg aldri ser :'( dette e bare noe kødd!!!! (red: du kan skrive inn til ung.no/oss og få svar)
02.05.2012 23:19
sintjente

Æ bor hos onkeln å tanta mi, å e drittlei. Har løst å fløtte for meg sjøl, e 17 år å fylle 18 neste mars. Æ har ikke løst å bo her lenger! Æ vil bo for meg sjøl langt unna her vi bor nu.
07.04.2012 22:10
dritt lei!

jeg er en jente på 12 år. Er fosterbarn har vert det i 9 når. Jeg er dritt lei!! jaujau-.... jeg sliter fra før og jeg prøver å få hjelp.
07.04.2012 22:08
dritt lei!

jeg er fosterbran.... tenker litt forskjellig om det :O noen ganger er jeg glad for det, men jeg synes det er nokke dritt nokken ganger !!:O veldig ofte-... jeg sliter fra før !!! veldig.... begynner å gå lei!
20.03.2012 21:02
fuckmylife

eg e ett fosterbarn så e gutt på 14 år eg e dritt sur eg har et kjempe lite rom så eg har plass te ei seng å ein stol på thats it fosterforeldrene mine har et rom så e mye større heilt ledi meg di gidde ikke flytta tingå der inne eg snakkte me barne verne dei sa at eg bare fekk ha det romme eg har å 1 ting te e det normalt at fosterforelde blir sinte når eg spør EIN FUCKINGS GÅNG om eg kan verrså snill få nytt rom så sinte at di hålde meg så hardt at eg begynne å blø i hendene eller at naglo te faren min blir presst inni huden min osv bare fordi eg spørte fint om et nytt rom vett noen om noen rettighetar når det jelde rom og vold mot barn ???? (Red: Du kan skrive inn til oss på www.ung.no/oss og få hjelp og råd)
02.02.2012 17:18
vero

barnevern følger kun sine egne lover og regler og lager det de selv vil,de bryr seg ikke om det biologiske prinsipp bodde selv i fosterhjem men pga jeg ønsket det selv men også pga min bakgrunn og fortid som fosterbarn så tok de mine barn også å satte de i fosterhjem da de var babyer de er par år gamle idag da og de skal gå for adopsjon på begge to.=(
13.08.2010 15:35
ditt navn

Jeg tror folk har ganske forskjellige opplevelser fra barnevernet, men generelt sett tror jeg at uten barnevernet ville det vært så utrolig mange barn og voksne rund om med helt ødelagt barndom. greit, barnevernet går kun etter boka og er noen kalde jævler, men det er da faen meg bedre å reise fra sted til sted enn å bli skamslått og mishandla hele barndommen? jeg flytta ikke i fosterhjem før jeg var 15, og for meg så er ikke fosterhjemmet et hjem, men heller en venteplass til jeg er 18. jeg har aldri opplevd å bo i en ordentlig familie, siden mamma var alkoholiker og døde når jeg var 9, og faren min ikke helt takla stresset med to tenåringer i hus. jeg og tvillingsøstera våres hadde ikke akkurat verdens beste oppvekst, og i tillegg blei vi flytta til hver vår kant av landet når vi var 15 år, men jeg blåser i det! jeg lever i alle fall, og jeg har planer om å leve et langt og bra liv uansett hvilken barndom det var jeg kom fra. jeg gidder ikke å si at jeg synes synd på meg selv, eller at livet mitt var urettferdig og at barndommen min har ødelagt meg. for uansett hva som skjer, så er det jeg som bestemmer om jeg skal la fortiden slakte meg, eller om jeg skal la fortid være fortid og heller gjøre det beste av resten av livet mitt. For leve, det skal jeg så det suser etter! og ikke faen om jeg skal la minner om dårlige ting ødelegge for meg!
24.02.2010 21:01
shit4brain

ALT FOR BARNA!
har forskjellige erfaringer med barnevernet gjennom min nærmeste familie og må si at selv om jeg så gjerne vil ha troa på at dette er et velfungerende tjenestetilbud, er det vanskelig. Vil ikke kritisere personlige ferdigheter hos mennesker som arbeider i bv da det er umulig på et generelt grunnlag men... Personlig mener jeg at barnevernet har for stor arbeidsbelasting, noe som gjør at de tar forhastede beslutninger og ikke kvalitetssikrer tjenestene sine. En annen ting er at jeg mener at de har for stor utøvelsesmyndighet alene. På det mer personrettede mener jeg også at bvansatte burde vurderes mer etter personlig egnethet for å få studere til profesjonen. Videre føler jeg også bv. yrkesutførelse ødelegger for det tillitskapende, som igjen hindrer mennesker i å ta kontakt. Her mener jeg probelemer som oppstår feks som følge av autoriteten din har. Hvis bv. hadde fokusert sine ressurser på å gjøre EN sak veldig bra, ville det vært tusen ganger bedre enn å ha 100 ufullstendige hasteavgjørelser.. Jeg er 25 år og kan ikke komme på en eneste sak hvor bv. har vært innblandet hvor utfallet har vært bra.. og jeg vil veldig gjerne tro, håper iallefall at noen får hjelp.. Videre vil jeg også minne om at vi som mennesker, har et ansvar for våre små, vær åpen og lytt og se- vær tilgjengelig og kanskje du kan gjøre den ene store forskjellen for et barn som trenger akkurat deg. vennligst forstyrr!
har forskjellige erfaringer med barnevernet gjennom min nærmeste familie og må si at selv om jeg så gjerne vil ha troa på at dette er et velfungerende tjenestetilbud, er det vanskelig. Vil ikke kritisere personlige ferdigheter hos mennesker som arbeider i bv da det er umulig på et generelt grunnlag men... Personlig mener jeg at barnevernet har for stor arbeidsbelasting, noe som gjør at de tar forhastede beslutninger og ikke kvalitetssikrer tjenestene sine. En annen ting er at jeg mener at de har for stor utøvelsesmyndighet alene. På det mer personrettede mener jeg også at bvansatte burde vurderes mer etter personlig egnethet for å få studere til profesjonen. Videre føler jeg også bv. yrkesutførelse ødelegger for det tillitskapende, som igjen hindrer mennesker i å ta kontakt. Her mener jeg probelemer som oppstår feks som følge av autoriteten din har. Hvis bv. hadde fokusert sine ressurser på å gjøre EN sak veldig bra, ville det vært tusen ganger bedre enn å ha 100 ufullstendige hasteavgjørelser.. Jeg er 25 år og kan ikke komme på en eneste sak hvor bv. har vært innblandet hvor utfallet har vært bra.. og jeg vil veldig gjerne tro, håper iallefall at noen får hjelp.. Videre vil jeg også minne om at vi som mennesker, har et ansvar for våre små, vær åpen og lytt og se- vær tilgjengelig og kanskje du kan gjøre den ene store forskjellen for et barn som trenger akkurat deg. vennligst forstyrr!
21.09.2009 02:16
Fosterbarn

Har bodd i fosterhjem siden jeg var 3 år. Jeg vill si at Barnevernet har ødelakt livet mitt. Dem har flyttet meg 14 ganger fra hjem til hjem. Komme til nye folk nye plasser nye skoler. Man får venner men så blir man flyttet igjen. Man føler man ikke er verdt noe.. At man bare er en sak som blir flyttet rundt uten å kunne si sin egen mening. Jeg eier ikke Selvtillit. Føler meg annerledes og uønsket. Jeg forventer ikke at folk skall forstå, men blir du flyttet 14 ganger så blir du aldrig deg selv igjen. Før var jeg livlig glad og altid klar for en ny dag.. Da bodde jeg i en fosterhjem som var ganske grei.. Hadde gode venner, men så ble fosterfaren min syk han fikk kreft og dem bestemte seg for å flytte meg. Jeg kom til en ny fosterhjem på en ganske øde plass. Jeg ble sittende på rommet mitt og gikk nesten alderig ut. Fostermor var av utenlandsk oprinnelse og var vanskelig å komunisere med. Jeg ble mere og mere innelukket. Slet sykisk tenke p fosterfaren min som hadde vert som en skikkelig far for meg i mange år. Jeg fikk ikke sove.. Orket ikke å spise.. Greide såvidt å stå opp om morgnenen.. Fikk aldrig sett forsterfaren min før han døde.. Fikk aldrig sakt farvell.. Jeg fikk ikke tilsyn i fosterhjemmen jeg nå bodde i.. Og når den tidligere fosterfaren min døde, spurte de meg om de skulle kjøpe en cola til meg.. Fosterhjemmen var jo ikke i stand til og prate med meg om ting. Skolen medlte i fra til barnevernet om den sykiske tilstanden min som de hadde sett på skolen, Barnevernet ringte og sa i morgen kommer vi og henter deg. De flyttet meg til beredskapshjem nye folk ny plass.. Ny skole.. De lovte meg at de skulle finne en ny plass til meg før 1 mnd var gått.. Jeg endte opp med å bo der i 6 mnd. Det hadde ikke vert noe problem for meg å bo med min far. Men ting som har skjedd for lenge siden kan ikke barnvernet forstå at sånn er det ikke lengre. de greier ikke å se at folk har forandret seg. faren min var 18 da og er 35 nå voksen og stabil.. Men barnevernet kan jo ikke forstå det. På grund av alle flyttingene og sånt i mitt liv. Så sliter jeg sykisk. Men tar en dag om gangen.. Bor nå i et ganske greit fosterhjem men kan ikke vente med å få flytte for meg selv.. begynne med mitt liv.. Til nå har jeg levd de livet barnevernet har tvingt meg til å leve.. Et liv der min barndom har blitt ødelakt.. Et liv hvor min ungdomstid har blitt ødelakt.. Jeg har aldrig hatt kjangsen til å kjenne meg skikkelig velkommen..og ikke kjangsen til føle "her hører jeg til".. Den ordentlige familien min har jeg først begynt kjenne ordentlig de siste året. Jeg har mistet alt for mye av mitt liv. Om jeg noen gang kommer til å få leve normalt får tiden vise. Men hadde jeg fått bodd hjemme med mine ekte forldre hadde jeg nok hatt det bra idag. Og om ikke perfekt så hadde jeg vertfall fått hatt en barndom en ungdomstid og en plass hvor jeg kunne ha følt " her hører jeg til"
12.06.2009 21:25
barnevernsbarn

Jeg har selv vært i barnevernet og jeg tok kontakt med dem selv fordi det var forferdelig å bo hjemme hos foreldrene mine. Jeg fikk ikke fosterhjem fordi jeg allerede var 17 år, men fikk økonomisk hjelp til å flytte for meg selv. I tillegg prøvde vi på familieterapi, men den fungerte ikke så bra.
Det jeg aller helst vil si til alle her er: Tro på barnevernet!! Tør å be om hjelp!!! Barnevernet, som alle andre instutisjoner i Norge, gjør noen ting galt, men de gjør også så utrlig mye godt! Å kontakte barnevernet har vært en utrolig hard prosess for meg og selvfølgelig har det absolutt ikke vært enkelt, men jeg angrer ikke at jeg gjorde det. Jeg hadde ikke klart å komme meg ut og finansiert min egen leilighet uten dem.
Så til alle som har det vanskelig i hjemmene sine og vurderer å kontakte barnevernet: Gjør det!! Ta sjansen og få hjelp! Du fortjener å ha det bra!
Det jeg aller helst vil si til alle her er: Tro på barnevernet!! Tør å be om hjelp!!! Barnevernet, som alle andre instutisjoner i Norge, gjør noen ting galt, men de gjør også så utrlig mye godt! Å kontakte barnevernet har vært en utrolig hard prosess for meg og selvfølgelig har det absolutt ikke vært enkelt, men jeg angrer ikke at jeg gjorde det. Jeg hadde ikke klart å komme meg ut og finansiert min egen leilighet uten dem.
Så til alle som har det vanskelig i hjemmene sine og vurderer å kontakte barnevernet: Gjør det!! Ta sjansen og få hjelp! Du fortjener å ha det bra!
18.03.2009 12:32
Øyvind

Sjekk ut dette, alle dere som blindt tror på barnevernspropagandaen her inne. Går ut fra at dette blir fjernet av red. snart da De sikkert er redde for å miste statsstøtten og ryke uklar med barnevernet.
http://apps.facebook.com/causes/131675/4- 0972810?m=6d54c0aa
http://apps.facebook.com/causes/131675/4- 0972810?m=6d54c0aa
15.03.2009 22:50
Anonym

Jeg har alltid ønsket meg et forsterhjem.. men jeg fikk det ikke. Mamma har migrene og psykisk psyke.
Så livet har hvert ganske røft.. selvom mange sikkert har det mye verre en meg
Så livet har hvert ganske røft.. selvom mange sikkert har det mye verre en meg
10.01.2009 12:45
Jannicke

Hei, jeg har lest mange av disse, og jeg kan kjenne meg litt igjen i det meste, men jeg må nok også si at jeg er svært uenig i mye av dette. Selv er jeg i barnevernssystemet, og jeg var svært missfornøyd i begynnelsen. Jeg hatet å dra til bv, og jeg hatet å snakke med saksbehandleren min. Men etterhvert så skjønte jeg at det var for mitt eget beste. Noen av barnevernpedagogene gjør kanskje ikke jobben sin ordentlig, men de prøver i hvert fall å hjelpe.
De fleste av barnevernsbarna er ikke fornøyde med hjelpen de får fra barnevernet, men bytt saksbehandler da!! Det er virkelig ikke så vanskelig. Dette skjer for at DU skal ha det bra! Bytt saksbehandler og se om den nye kan hjelpe. Selv har jeg jeg endt opp med en jeg faktisk begynner å stole på. Tror jeg ikke kunne fått noen bedre!
Jeg har nettopp fått valget om enten å ta samtaletider med moren min hos familiekontoret, eller å flytte hjemmefra. Og jeg vurderer faktisk å flytte hjemmefra, for jeg har det ikke noe bra her.
Er du missfornøyd med hjelpen fra barnevernet, så si i fra til dem og be eventuelt om å få bytte barnevernspedagog! Kanskje ting løser seg på den måten..
De fleste av barnevernsbarna er ikke fornøyde med hjelpen de får fra barnevernet, men bytt saksbehandler da!! Det er virkelig ikke så vanskelig. Dette skjer for at DU skal ha det bra! Bytt saksbehandler og se om den nye kan hjelpe. Selv har jeg jeg endt opp med en jeg faktisk begynner å stole på. Tror jeg ikke kunne fått noen bedre!
Jeg har nettopp fått valget om enten å ta samtaletider med moren min hos familiekontoret, eller å flytte hjemmefra. Og jeg vurderer faktisk å flytte hjemmefra, for jeg har det ikke noe bra her.
Er du missfornøyd med hjelpen fra barnevernet, så si i fra til dem og be eventuelt om å få bytte barnevernspedagog! Kanskje ting løser seg på den måten..
02.12.2008 23:52
camilla

hei vil bare si at eg har vore i fåsterhjem og det er noe drit. eg var der i 16år.
29.09.2008 17:47
Hemmelig

Jeg er fosterbarn, og jeg kom til mine foreldre da jeg var to år etter å ha vært i et krisehjem. Det som jeg sliter med er konstant dårlig samvittighet fordi jeg ønsker en kontakt med mine søstre og min biologiske mor. Mange feil er blitt gjort fra barnevernet, og jeg bare sier en ting. Barnevernet kan ikke spørre et barn foran adoptivforeldrene/fosterforeldren hva barnet ønsker, fordi barnet kan ALDRI få seg til å si det de virkelig vil si når fosterforeldre sitter der og smiler så fint til deg, og bare håper på at du skal si du ikke vil ha noe med dine biologiske foreldre å gjøre.
19.09.2008 18:29
Marilla

Hei
Jeg er ei jente på 22 år som er fosterbarn og ønsker og fortelle min historie og komme i kontakt med andre som er fosterbarn... Jeg har vært heldig fordi jeg ble hentet fra min mor da jeg var 3 år. Jeg flytta først på barnehjem hvor jeg bodde i nesten et år så flytta jeg til en veldig snill fosterfamilie og der har jeg bodd resten av livet.. Den biologiske moren min er alkoholiker hun valgte alkoholen framfor sin egen datter... Men det bryr meg egentlig ikke jeg hater henne og ønsker at hun skal drikke seg ihjel så jeg og resten av familien får fred fra henne... 18.07.08 fikk jeg ei lita jente med samboeren min.. men dessvere så kom barnevernet inn å tok henne fra oss... Hun bor nå i beredskaps hjem hos min fostermor.. noe jeg synes er greit, synes det er bedere enn at hun skal bli plassert hos noen jeg ikke kjenner... Håper at folk vil ta kontakt med meg som er fosterbarn jeg vil gjerne bli kjent med andre fosterbarn og hjelpe andre...
Jeg er ei jente på 22 år som er fosterbarn og ønsker og fortelle min historie og komme i kontakt med andre som er fosterbarn... Jeg har vært heldig fordi jeg ble hentet fra min mor da jeg var 3 år. Jeg flytta først på barnehjem hvor jeg bodde i nesten et år så flytta jeg til en veldig snill fosterfamilie og der har jeg bodd resten av livet.. Den biologiske moren min er alkoholiker hun valgte alkoholen framfor sin egen datter... Men det bryr meg egentlig ikke jeg hater henne og ønsker at hun skal drikke seg ihjel så jeg og resten av familien får fred fra henne... 18.07.08 fikk jeg ei lita jente med samboeren min.. men dessvere så kom barnevernet inn å tok henne fra oss... Hun bor nå i beredskaps hjem hos min fostermor.. noe jeg synes er greit, synes det er bedere enn at hun skal bli plassert hos noen jeg ikke kjenner... Håper at folk vil ta kontakt med meg som er fosterbarn jeg vil gjerne bli kjent med andre fosterbarn og hjelpe andre...
30.06.2008 13:31
Kristiane

Eg har ein beste kompis som bur hos besteforeldrene sine fordi moro har vert å eg trur hu endo e alkoholiker. Faren å moro e skilt. Eg ekje sikker på koffor han ikkje kan bu hos faren, men han har da vertfall bra nok hos besteforeldrene sine. Han e litt bortsjemt og. Ein dag so sa eg da t han, å då sa han at han misunne meg å alle andre som kan bu hos foreldrene sine. Han blei tatt av barneverne å foreldrene gjekk me på at han sku bu hos besteforledrene. Ditta sjedde når han va veldi liten. So barneverne gjør ikkje berre dårlige ting, men eg kunne berre ønska at da ikkje trengte å finnes barnevern å vold..
08.05.2008 13:26
jenta

barnevernet går bare etter boka.. de tar ikke hensyn til følelser og meninger fra mennesker, men bare det som står på papiret.
07.05.2008 18:51
fornøyd

jeg synes det er så mange sinte og triste historier her. jeg ble tatt vekk fra mor da jeg var veldig liten, og hadde det ikke vært for at barnevernet grep inn vet jeg med 100 % sikkerhet at jeg hadde vært i en helt annen situasjon i dag. tør ikke tenke på det en gang, faktisk.
23.03.2008 01:12
Hanne

Har aldri vært i kontakt med barnevernet, men de gjør helt sikkert noen feil, men jeg tror nok også at mange av dere kanskje ikke ser hva som er best for dere selv(?) Vi har ikke et barnevern bare for moroskyld, de er der for å hjelpe!
15.03.2008 15:40
Fatima

Til Diva;
Du sier at du ikke har vært under barnevernet,
så hvorfor sier du det er dårlig at noen sier dritt til dem?! Du aner jo fader meg ikke hvordan de jobber!! Greit at noen VELDIG FÅ prøver å hjelpe, men de bruker alltid alt de finner mot familien din og kommer med trusler og alt sånt dritt. Alle jeg kjenner som er barnevern-barn er misfornøyde, og DET er faen meg mange!!! Og jeg er oxo barnevern barn, og de har bare kommet med trusler og prøvd å tvangsflytte meg flere ganger .. Barnevernet kan faen meg bare brenne ^^
Du sier at du ikke har vært under barnevernet,
så hvorfor sier du det er dårlig at noen sier dritt til dem?! Du aner jo fader meg ikke hvordan de jobber!! Greit at noen VELDIG FÅ prøver å hjelpe, men de bruker alltid alt de finner mot familien din og kommer med trusler og alt sånt dritt. Alle jeg kjenner som er barnevern-barn er misfornøyde, og DET er faen meg mange!!! Og jeg er oxo barnevern barn, og de har bare kommet med trusler og prøvd å tvangsflytte meg flere ganger .. Barnevernet kan faen meg bare brenne ^^
12.03.2008 00:43
Line

barnevernet tar nokk meg oxo....Mamma sa jeg måtte flytte kansje:(
(red: du kan skrive inn til oss og få svar på ung.no/oss)
(red: du kan skrive inn til oss og få svar på ung.no/oss)
10.03.2008 23:37
Diva

Hei,jeg har lest alle disse kommentarene,og jeg er ingen ekspert på fosterhjem eller barnevern for jeg har aldri vært havnet der,heldigvis.Det jeg leser er at noen mener at barnevern er bra og noen igjen ikke.Jeg synes det er dårligjort å å komme med alt det dritte til barnevern.De prøver jo bare å hjelpe,barn som har det vanskelig og noen ganger gjør de feil,selfølgelig alle gjør.Det er jo bare menneskelig,det å feile.Og alt er jo nå ikke bare rettferdig her i verden.
17årjente:) "se lyst på verden"
17årjente:) "se lyst på verden"
06.02.2008 18:37
Snart Foster Barn

Jeg har slev bodd i beredskapshjem og skal snart til fosterhjem, jeg har gått rundt i 3 måneder nå og veit ikke hvor jeg skal bo! Er dette rettferdig?! Barnevernet burde faen meg tenke litt på hva de gjør!!
de er ikke så snille som noen tror , de har ALDRI hjulpet meg i løpet av de 3-4 åra !!
de er ikke så snille som noen tror , de har ALDRI hjulpet meg i løpet av de 3-4 åra !!
10.01.2008 16:52
kjipt liv

Jeg bor hos Mamma og stefaren min. Jeg føler meg urettferdig behandlet fordi foreldrene mine aldri hører på mine meninger i en diskusjon. Jeg hadde foreksempel begynt på kickboxing med en venn og hadde det KJEMPE gøy, men så nektet foreldrene å la meg gå
:( slike situasjoner gjør livet VELDIG kjipt fordi man føler seg som en outsider når vennene dine har det gøy på trening men du selv ikke får lov til å gå!!
Har jeg noe jeg kan si?? jeg vil bare at de skal akseptere meg som jeg er (de klager alltid på åssen jeg går kledd, interessene mine, vennene mine osv...)
PLIIZZ hjelp meg! jeg skulle ofte ønske jeg kunne bytta familie !! SÅÅ mye mer en det jeg skrev spm plager meg!!
(red: dersom du trenger hjelp/råd, eller noen å snakke med, kan du stille spørsmål og få svar på ung.no/oss)
:( slike situasjoner gjør livet VELDIG kjipt fordi man føler seg som en outsider når vennene dine har det gøy på trening men du selv ikke får lov til å gå!!
Har jeg noe jeg kan si?? jeg vil bare at de skal akseptere meg som jeg er (de klager alltid på åssen jeg går kledd, interessene mine, vennene mine osv...)
PLIIZZ hjelp meg! jeg skulle ofte ønske jeg kunne bytta familie !! SÅÅ mye mer en det jeg skrev spm plager meg!!
(red: dersom du trenger hjelp/råd, eller noen å snakke med, kan du stille spørsmål og få svar på ung.no/oss)
04.01.2008 19:11
Miriam

DET ER PÅ TIDE AT BARNET FÅR NOE Å SI I SÅNNE SAKER. JEG ER SKUFFET OVER AT EN INSTITUSJON SOM SKAL VÆRE MENT SOM EN HJELP FOR BARN LAGER SÅ MYE TRØBBEL. jEG ER SKUFFET, SÅRET OG FØLER AT JEG VAR UBETYDELIG NÅR DE KOM OG TOK MEG FRA MAMMA.
BARNEVERNET MÅ IKKE VÆRE SÅ INNMARI KYNISKE. JEG SYNES SYND PÅ DE BARNA SOM VIL HA HJELP MEN IKKE FÅR DET. DE BLIR OVERLATT TIL SEG SELV OG MÅ TAKLE SITUASJONEN ALENE. IKKE NOE BARN FORTJENER DET!
MEN NÅR DET ER SAGT SÅ ER DET OGSÅ MANGE BARN SOM BLIR TATT FRA SINE FORELDRE UTEN AT DE SELV FØLER AT DE HAR BEHOV FOR DET. BARNEVERNET TROR AT DE VET HVA SOM ER BEST. DERFOR IGNORERER DE DET BARNA VIL SELV. MEN FOLK MÅ SKJØNNE AT BARNET VELDIG OFTE SELV VET HVA SOM ER BEST FOR SEG SELV. DET ER DE SOM KJENNER OG VET HVORDAN FORELDRENE OPPFØRER SEG I HJEMMET, OG VET OM DE ER NOEN DE TRIVES MED.
BARNEVERNET MÅ IKKE VÆRE SÅ INNMARI KYNISKE. JEG SYNES SYND PÅ DE BARNA SOM VIL HA HJELP MEN IKKE FÅR DET. DE BLIR OVERLATT TIL SEG SELV OG MÅ TAKLE SITUASJONEN ALENE. IKKE NOE BARN FORTJENER DET!
MEN NÅR DET ER SAGT SÅ ER DET OGSÅ MANGE BARN SOM BLIR TATT FRA SINE FORELDRE UTEN AT DE SELV FØLER AT DE HAR BEHOV FOR DET. BARNEVERNET TROR AT DE VET HVA SOM ER BEST. DERFOR IGNORERER DE DET BARNA VIL SELV. MEN FOLK MÅ SKJØNNE AT BARNET VELDIG OFTE SELV VET HVA SOM ER BEST FOR SEG SELV. DET ER DE SOM KJENNER OG VET HVORDAN FORELDRENE OPPFØRER SEG I HJEMMET, OG VET OM DE ER NOEN DE TRIVES MED.
04.01.2008 19:00
Miriam

jeg hadde en mor jeg elsket og som elsket meg tilbake. hun mishandlet meg ikke, slo meg ikke, har aldri terrorisert, lyger aldri, bryr seg alltid om hvordan jeg har det, har aldri vært full, bruker ikke narkotika, er aldri slem mot meg, tar oss alltid med på gøye ting som teater, kino, på hytten og reiser til utlandet og er enestående.
ALIKEVEL BLE JEG TATT FRA MAMMA!
ALIKEVEL BLE JEG TATT FRA MAMMA!
04.01.2008 18:56
miriam

det at 80% av foreldrene er enige i at barna blir tatt fra dem og flyttet til en annen familie er oppspinn. Det er noe alle burde skjønne.
Presset på dem er veldig stort og det tallet der er nok ikke helt reelt.
Presset på dem er veldig stort og det tallet der er nok ikke helt reelt.
04.01.2008 18:52
miriam

jeg synes det er så utrolig mye tull med barnevernet. De må spørre mer om hva barnet selv vil. Man kan ikke bare lukke øyne og ører og late som om man selv vet hva som er best! Alt for mange tror at barn er veldig dårlig til å se selv hva som er best for dem. Barn vet det! Det viktigste er at BARNA trives.
Det finnes bøker der det blir dokumentert at tidlig adskillelse mellom mor og barn kan være skadelig.
Jeg har fått inntrykk av at de som vil ha hjelp ikke får det og at de som ikke vil ha hjelp får det.
Det finnes bøker der det blir dokumentert at tidlig adskillelse mellom mor og barn kan være skadelig.
Jeg har fått inntrykk av at de som vil ha hjelp ikke får det og at de som ikke vil ha hjelp får det.
10.09.2007 18:54
fosterbarn

eg e fosterbarn å har bodd der i 12 å 1/2 år. eg komme aldri til og flytte til di biologoske foreldrene mine. d e eg jo veldi gla for. begge di ekte foreldrene mine bruke rus og stoffer. har 7 søsken til. alle e i fosterhjem. eg blei og redda av storebroren min.. han har redda live mitt og min ekte mamma har og trua meg på live mange gonger. d e ikkje så mangen så tør å snakka ut om problermår å sånne ting dei har opplevd. eg oppfårdre dåkk. eg har åg redda live t lillebrorenmin.. å eg har ennå minnår så burde blitt glemt.men eg huske ennå at eg har vert inne i ei rom mens d brant. eg huske ennå at eg va svulten. eg huske ennå kordan di va mot meg.men nå har eg d bra....
(red: vi kan desverre ikke formidle kontakt via ung.no)
(red: vi kan desverre ikke formidle kontakt via ung.no)
02.09.2007 18:58
mjaa

Eg bodde i foster heim i 2-3 daga åsso rømde eg heimatt og eg bur fortsatt hos mine biologiske foreldre no . Og de blir ikkje noke av flytting alikavel :)
31.08.2007 12:57
lillemeg

hei. jeg er ikke et fosterbarn, men jeg noen spørsmål. Jeg har mange problemer hjemme. for ca 1 årsiden flyttet jeg fra moren min til faren min pga problemer på skolen. men jeg så hun ca 1 gang i månden. men så begynte moren spille et spill som heter wow eller noe sånt. og på det spille fant hun en kjæreste som er 17 år yngre. og da fikk jeh høre hvor mye bedre han er enn meg og masse sånn. jeg ble sikklig deprimert. men så slo de opp og mamma fikk penge problemer og skulle komme hjem. men så ble det masse surr og hun skulle alldri komme hjem mer. jeg er ikke sikker men det var noe faren min og moren min hadde snakket om. og plutselig sier pappa at nå har jeg ødelagt alt og det er min skyld at mamma ikke ville komme hjem. senere for jeg høre at mormoren min hadde skrevet et brev om at jeg ikke ville at morem min skulle komme hjem når jeg hadde godt å gleda meg i mange uker. så moren min ringte og kjhæfta på meg siden jeg hadde løyet. og så er det at jeg krangler med faren min HELE tiden. det virker som jeg ikke betyr så veldig mye for han.. eller at lille søstra og lillebroren min betyr mer. venninene mine sier at jeg burde si ifra til barnevertet og dra der ifra. jeg skulle riktignok at god pause men er ikke barnevernet litt overdrivelse????
(red: du kan stille spørsmål og få gode svar på ung.no/oss)
(red: du kan stille spørsmål og få gode svar på ung.no/oss)
23.08.2007 08:27
jente 16 1/2

Jeg har bodd i foster hjem i 4 år. fikk flytte hjem til pappaen min for et år siden. jeg har lenge hatet barneværnet for at de røsket meg ut armene til min mor, å kjørte meg laangt vekk. Det var en traumatisk opplevelse, men nå når jeg er blitt eldre skjønner jeg at jeg fikk mye godt ut av det og. Det er ikke alltid barnvernet gjør rett, men de gjør så godt de kan. jeg er snart 17 år og de har hjulpet meg med både jobb og skole. Hadde de ikke flyttet meg i fosterhjem hadde jeg nok endt opp som foreldrene mine, narkoman og fengselfugl. Dere som enda bor i fosterhjem, stå på, vet det er vanskelig til tider men gi aldri opp håpet.!
24.07.2007 18:59
Lille Meg

Jeg vet ikke om det passer å skirve dette her, men skriver likevel..
Jeg har vært fosterbarn selv og fikk flytte tilbake til foreldrene mine etter 4 år som fosterbarn..
Jeg mener at det er bra mange feil barnevernet gjør i sitt yrke.. Det nytter ikke bestandig og lese rett fra boka og finne ut hva som er best for barnet/ungdommen. De vet ikke hva som er best, kun barnet/ungdommen kan vite det selv. Men lytter de på det? Nei. Enkelte gjør kanskje ikke det, men mange gjør ikke det. Jeg fordypet meg i barnevernsyrket nå når jeg gikk grunnkurs og fant ut at det er en del de gjør feil. Får det første ser jeg at de skal prøve å skåne barnet for å komme til fremmede folk å heller plassere innen familien, det har ikke jeg sett ett eneste tilfelle av eller hørt. Jeg synes det trengs flere i barnevernsyrket som kanskje faktisk selv har vært i barnehjem/fosterhjem.. Jeg synes å det er råteit at barnevernet plasserer unger som har blitt tatt hjemmefra pga foreldrene og barn som har vært vanskelig i samme hjem.. Det blir feil, for det kan virke negativt innpå de barna som ble tatt fra foreldrene sine pga foreldrene. Jeg har også hørt om barn/unge som har prøvd å ta livet av seg pga at de ikke har blitt hørt, allså at barnevernet har handlet feil. Er det slik barnevernet skal være? Er ikke barnevernet til for å hjelpefolk? Hvorfor er det ikke slik da.. De gjør heller enkelte ganger det motsatte og skaper enda mer problemer for barna/ungdom.
Jente 16.
Jeg har vært fosterbarn selv og fikk flytte tilbake til foreldrene mine etter 4 år som fosterbarn..
Jeg mener at det er bra mange feil barnevernet gjør i sitt yrke.. Det nytter ikke bestandig og lese rett fra boka og finne ut hva som er best for barnet/ungdommen. De vet ikke hva som er best, kun barnet/ungdommen kan vite det selv. Men lytter de på det? Nei. Enkelte gjør kanskje ikke det, men mange gjør ikke det. Jeg fordypet meg i barnevernsyrket nå når jeg gikk grunnkurs og fant ut at det er en del de gjør feil. Får det første ser jeg at de skal prøve å skåne barnet for å komme til fremmede folk å heller plassere innen familien, det har ikke jeg sett ett eneste tilfelle av eller hørt. Jeg synes det trengs flere i barnevernsyrket som kanskje faktisk selv har vært i barnehjem/fosterhjem.. Jeg synes å det er råteit at barnevernet plasserer unger som har blitt tatt hjemmefra pga foreldrene og barn som har vært vanskelig i samme hjem.. Det blir feil, for det kan virke negativt innpå de barna som ble tatt fra foreldrene sine pga foreldrene. Jeg har også hørt om barn/unge som har prøvd å ta livet av seg pga at de ikke har blitt hørt, allså at barnevernet har handlet feil. Er det slik barnevernet skal være? Er ikke barnevernet til for å hjelpefolk? Hvorfor er det ikke slik da.. De gjør heller enkelte ganger det motsatte og skaper enda mer problemer for barna/ungdom.
Jente 16.
10.07.2007 21:10
Fosterbarn

Hei, jeg bare lurer på om noen har sider der jeg kan få vite hva jeg har rett til som fosterbarn?
Jeg har 3 andre søsken som havnet i forskjellige fosterhjem, men det er bare 2 av disse som vi møter hos mine biologiske foreldre. Dette er fordi fosterforeldrene ikke vil at han skal ha besøkstid hos de biologiske foreldrene, men har ikke vi andre søskene rett til å se familien våres en gang i måneden uten at det skulle være noe problem?
Hilsen forvirret fosterbarns jente16
Hei, du kan se på fosterhjem.no for informasjon om dine rettigheter: http://www.fosterhjem.no/ Spesialmapper_skjult_fra_meny/ Fordypning/ Barn+og+unges+rettigheter.9UFRzS0V.ips
Du kan også ta kontakt med Landsforeningen for barnevernsbarn, se www.barnevernsbarna.no.
Jeg har 3 andre søsken som havnet i forskjellige fosterhjem, men det er bare 2 av disse som vi møter hos mine biologiske foreldre. Dette er fordi fosterforeldrene ikke vil at han skal ha besøkstid hos de biologiske foreldrene, men har ikke vi andre søskene rett til å se familien våres en gang i måneden uten at det skulle være noe problem?
Hilsen forvirret fosterbarns jente16
Hei, du kan se på fosterhjem.no for informasjon om dine rettigheter: http://www.fosterhjem.no/ Spesialmapper_skjult_fra_meny/ Fordypning/ Barn+og+unges+rettigheter.9UFRzS0V.ips
Du kan også ta kontakt med Landsforeningen for barnevernsbarn, se www.barnevernsbarna.no.
05.06.2007 11:54
^jente 15#¤%

noen ganger så er barnevernet litt treige. jeg mener...de surrer så mye. og tilsynsføreren min ... han suger !!!
05.06.2007 11:50
¨Jente 15 #¤%

jeg blei fosterbarn på samme måte XD
en sein kveld med bråk. plutselig kom politiet og henta pappa så kom barnevernet og henta meg og bror min... jeg er glad i den familien jeg bor hos nå da...hos bestevennina mi =) ( er forelsket i henne nå da :O ) hahahh XD
en sein kveld med bråk. plutselig kom politiet og henta pappa så kom barnevernet og henta meg og bror min... jeg er glad i den familien jeg bor hos nå da...hos bestevennina mi =) ( er forelsket i henne nå da :O ) hahahh XD
13.05.2007 17:48
Patrick

Hei er 18 år nå og har bodd i fosterhjem siden jeg var 7år. Jeg håper på å kunne flytte ut på hybel snart og lurer på om jeg kan få noen spesielle typer stipend? fosterfamilien tjener godt over gjennomsnittet, men de vil ikke gi meg noen støtte i form av penger når jeg flytter ut! Noe som kan bli vanskelig for meg økonomisk sett! Noen som vet noe om det?
(red: Ta kontakt med Landsforeningen for barnevernsbarn, www.barnevernsbarna.no, de kan tipse om stipend e.l.)
(red: Ta kontakt med Landsforeningen for barnevernsbarn, www.barnevernsbarna.no, de kan tipse om stipend e.l.)
05.05.2007 16:22
Earthquake

Det kan vel være både ille og bra i fosterhjem. Mitt fostersøskenbarn er nå en del av familien, 26 år gammel så er hun en helt naturlig del av familien. Under konfirmasjonen hennes sovnet faren i sengen til broren hennes, fullstendig dritings. Tenk hvor lei seg hun ble da hun ville ha far med på dette i fosterhjemmet sitt...
Av og til gjør barnevernet alvorlige feil, men de prøver ihvertfall. De av dere som får tiltak blir ihvertfall sett. Jeg vokste opp med en mor som skiftet genser om hun kom borti meg da hun gikk forbi meg i gangen, slo meg til blods en gang og jeg måtte bruke det skitne toalettet i underetasjen i huset. Når jeg var alene hjemme låste hun døren og tok nøkkelen med seg. Ingen meldte det til barnevernet, det har jeg fremdeles problemer med å tilgi dem
Av og til gjør barnevernet alvorlige feil, men de prøver ihvertfall. De av dere som får tiltak blir ihvertfall sett. Jeg vokste opp med en mor som skiftet genser om hun kom borti meg da hun gikk forbi meg i gangen, slo meg til blods en gang og jeg måtte bruke det skitne toalettet i underetasjen i huset. Når jeg var alene hjemme låste hun døren og tok nøkkelen med seg. Ingen meldte det til barnevernet, det har jeg fremdeles problemer med å tilgi dem
23.04.2007 22:56
anonym

Branevernet kan både være til hjelp og ikke. en av mine beste venner ble satt i beredskaps hjem, og jeg kan se forandringene på ham. han pleide å være så livlig å glad, men nå har de ødelagt for ham...barna burde få velge selv om de synes det å bo hjemme er bra eller dårlig!!
13.04.2007 09:01
mona

Barnevernet gjør stort sett en fantastisk jobb, med ofte håpløse forutsetninger.
Jeg har vært mye involvert i barnevernsaker gjennom mange år og hatt besøksbarn og vært tilsynsfører.
I de tyngste sakene har jeg tenkt; hvorfor kommer ikke disse barna i fosterhjem tidligere, men det går altfor tregt gjennom systemet, for unger som har det altfor tøft i unge år.
Jeg har vært mye involvert i barnevernsaker gjennom mange år og hatt besøksbarn og vært tilsynsfører.
I de tyngste sakene har jeg tenkt; hvorfor kommer ikke disse barna i fosterhjem tidligere, men det går altfor tregt gjennom systemet, for unger som har det altfor tøft i unge år.
27.03.2007 00:33
dritt lei alt

heii. bodd i fosterhjem i to måndter nå, og det er de to beste måntene i mitt liv. endelig det p ha en familie, noen som er gald i en. men selvfølgelig er dt for godt for å være sant. grunnen til jeg er her er at min mor slo og misshandlet meg og min far er dø. jeg har rus problemer og narkotika. jeg vet lissom ikke hvordan å takle ting på og klikker fort og går på folk. blit utvist av skolen for å dra til noen lærere og så skal de sende meg på institusjon... det eneste jeg vil ha er en familie, men det virker som om barnevernet driter faen i meg og det jeg ønsker... lissom jeg har tengt litt og kan ikke tenke meg noe mere deprimerende enn å bo sammen med masse folk som er i samme situasjon som meg.jeg har kjærste også og han betyr virkelig alt for meg, den eneste i hele verden som lytter til meg, men han skal de også ta fra meg. først vennene mine hos mamma, så familien og kjærsten min... det neste blir vel meg! jeg fikser det ikke... synes barnevernet burde tenke litt på sånt også! selv om jeg har adferdsvansker og er voldlig osv. så hjelper det ikke å ta fra meg de jeg bryr meg om her i verden. de jeg lever for. grunnen til jeg gjør dumme ting er at jeg er redd.. redd hele tiden, for alt og alle, men jeg vil ikke vise det til noen så det er min måte å prøve å være litt mere normal på, men det går ikke!! hadde jeg fått hjelp før hadde alt vært så mye enklere... barnevernet burde være flinkere til å opdage ting, voksene som ser at det er noe i veien med noen barn burde sette seg ned og snakke med dem, få ut sanheten...for dens egent beste, så de ikke ender opp som meg!! Klem
19.03.2007 15:01
netti

Hei alle sammen.
Jeg har bodd i fosterfamilie siden jeg var 6 år, først kom jeg i beredskapshjem og var der til i fant et nytt hjem til meg.
Jeg husker det var helt forferdelig og dra ifra MIN MOR OG MIN FAMILIE!
Jeg fikk mangen nye venner, men det var mangen som bare oversåg meg for di viste at jeg kun var et fosterbarn, ble t.o.m avist fra fosterfam senere. Dette var helt grusomt og jeg syns jeg stod helt fast.
Jeg ble fortalt senere når jeg hadde bodd en stund i fosterfamilie at jeg hadde kommet til helt feil familie og sted. Men da hadde jeg allerede bodd der en god stund, gikk på skole og hadde noen venner.
Jeg flyttet tilbake til der jeg ble oppvokst når jeg kom i 20-årene. så sier lykke til til alle fosterbarn at di vil få det kjempefint. Alle er ikke uheldige, grip sjansen når dere har den:)
Jeg har bodd i fosterfamilie siden jeg var 6 år, først kom jeg i beredskapshjem og var der til i fant et nytt hjem til meg.
Jeg husker det var helt forferdelig og dra ifra MIN MOR OG MIN FAMILIE!
Jeg fikk mangen nye venner, men det var mangen som bare oversåg meg for di viste at jeg kun var et fosterbarn, ble t.o.m avist fra fosterfam senere. Dette var helt grusomt og jeg syns jeg stod helt fast.
Jeg ble fortalt senere når jeg hadde bodd en stund i fosterfamilie at jeg hadde kommet til helt feil familie og sted. Men da hadde jeg allerede bodd der en god stund, gikk på skole og hadde noen venner.
Jeg flyttet tilbake til der jeg ble oppvokst når jeg kom i 20-årene. så sier lykke til til alle fosterbarn at di vil få det kjempefint. Alle er ikke uheldige, grip sjansen når dere har den:)
Legg inn en melding!
Spørsmål og svar
Jeg er litt sånn imot barnevernetHei Du har tatt kontakt med ung.no hvor du forteller at du har en venn som muligens må flytte fra sine fosterforeldre og tilbake til sine biologiske foreldre. Du forteller at denne vennen din h...
Mamma har mistet omsorgen for meg, men jeg har bodd der en stund..
Hei Ser at du er kommet i en situasjon som er veldig vanskelig for deg. Du spør om barnevernet har en slags rett til å plasserer deg i fosterhjem og lignende om du endrer adressen til di...
Er det er "farlegare" å få annmerkning for å røyke i fr...
HeiDet er jo, som du vet, 18-årsgrense for salg og ervervelse av tobakk. Det er for å beskytte de under 18 for skadelige virkestoffer i tobakk. Derfor vil jeg tro at skolen ikke vil godta ...
Bor i fosterhjem og mamma har tatt opp saken igjen. Hvor gammal må man v&a...
Hei! I følge barnevernloven § 6-3 kan du være part i saken fra du har fylt 15 år. Dette gjelder både i sak for fylkesnemnda og i eventuell rettsak. Fylkesnemnda kan inn...
Ukens tema
Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juliStill oss et spørsmål
Mest lest på ung.no
Drikk sikrere
Skal du ut i kveld? Pass på at du har kontrollen. Ta med deg disse gode drikketipsene fra andre ungdommer.Eksamensangst?
Mennesker er livredde for å gjøre det dårlig, og de er redde for dårlige resultater. Eksamen nærmer seg - er du stressa? Det finnes gode råd!Russ og rus
Russefeiringen er en tid der mange drikker mye alkohol, og hvert år blir russ alkoholforgiftet. De fleste av knuteregler er ufarlig lek og moro, men noen knuteregler handler om å drikke alkohol i så store mengder over et begrenset tidsrom at det kan være livsfarlig. Ta ansvar for at du og vennen din kommer dere helskinnet ut av russetiden. Les og lær av ungdommenes egne drikketips.




