Sist oppdatert: 16.05.2012 kl. 22:27
John:Det her er bare latterlig. Fake leg er så unødvendig, er selv 19 år gammel og utesteder hvor 18 åringer kommer inn består bare av fjortiser. Gleder meg til jeg blir 20 og kan komme inn på byen sammen ...
Loading
Emne
- 22. juli 2011
- 5 på gata
- Adopsjon
- Aldersgrenser
- Alkohol
- Arbeid
- Asyl- og innvandring
- Barnekonvensjonen
- Barnevern
- Bistand
- Blogg
- Bolig
- Demokrati
- Diskriminering
- Doping
- Dårlig råd
- Ekteskap
- Engasjert?
- Europa / EU
- Film og TV
- Flytte hjemmefra
- Forbruker
- Forelskelse
- Fritid
- Frivillig arbeid
- Funksjonshemning
- Førerkort
- Graviditet
- Hjelpetjenester
- Homofil
- Hør HER!
- Identitet
- Innlegg
- Kjønnslemlestelse
- Konfirmasjon
- Konfliktløsning
- Krig og fred
- Kriminalitet
- Kropp og helse
- Kultur
- Leksehjelp
- Likestilling
- Lov og rett
- Lovbrudd
- Mat og kosthold
- Menneskehandel
- Miljøvern
- Minoriteter
- Mobbing
- Mobil
- Musikk
- Nettvett
- Noveller
- Omskjæring
- Organisasjoner
- Politi
- Prevensjon
- Problemer hjemme
- Psykisk helse / følelser
- Pubertet
- Rasisme
- Reise
- Reklame
- Religionsfrihet
- Rettighetene dine
- Rusmidler
- Russetid
- Samer
- Seksuelle overgrep
- Sex og samliv
- Skilsmisse
- Skolehverdag
- Slanking
- Sorg
- Sosialhjelp
- Spill
- Spiseforstyrrelser
- Stat og kommune
- Stipend og støtte
- Studier i utlandet
- Tester
- Tobakk
- Trening og idrett
- Tvangsekteskap
- Utdanning
- Utenlandsopphold
- Valg 2013
- Vennskap
- Verneplikt / Forsvaret
- Vold
- Yrkesvalg
- Ytringsfrihet
- Økonomien din
Demokrati eller ikke?
Hva er det som bestemmer om et land er demokratisk eller ikke? Og i hvor stor grad er de forskjellige landene demokratiske?ung.no - offentlig og kvalitetssikret
En mulig fremgangsmåte for å gi en pekepinn på hvor demokratisk et land er, er å sette opp ulike faktorer og sammenligne ulike land. Det britiske nyhetsmagasinet The Economist har laget en "Democracy Index", og bruker valgprosess, hvordan regjeringen fungerer, politisk deltakelse, politisk kultur, og borgernes friheter, som måleenheter.På topp kommer Sverige, Island, Nederland, Norge og Danmark. Disse landene klassifiseres som fullstendige demokratier.
Nederst på lista finner du Togo, Tsjad, Sentral-Afrika og Nord-Korea. Disse betegnes som autoritære regimer. Det vil si at det er lite, eller ingen, demokrati i det hele tatt.
Se hele indeksen her.
Kilde: The Economist

Hva vet du om demokrati?
Les også
Demokrati eller ikke?
Hva er det som bestemmer om et land er demokratisk eller ikke? Og i hvor stor grad er de forskjellige landene demokratiske?Tilleggskommentarer fra brukere
Her kan du kommentere artikkelen.14.12.2011 09:31
Demokrati maaaan

Demokrati maaaan, det er tingeeeeen. Hippies må styre landeeeet maaan, folk døøøøør og sååånt.
06.09.2011 01:37
...

Bare se på majoriteten av befolkningen, der har man problemet med demokratiet. De fleste har jo ikke peiling på hva det er de egentlig stemmer på. Flesteparten av FrP stemmere ønsker jo bare billigere sprit for svarte...
23.08.2011 22:54
Kjære dere som diskiminerer!>:(

Hei! Jeg tror at dere kunne hatt godt av å gå i noen andres sko. Dere kjefter, banner, maser og maser og noe dere ikke engang er klar over at skjer uansett om dere sier stygge ting om folk og deres tro eller bakrund! Dere er slemme! Jeg skulle ønske at dere kunne forstå hvordan det er å komme til et helt nytt land, der det som møter deg på en nettside som denne, bare er nedsettende og dumme, ufølsomme kommentarer. Jeg har en liten regel til dere. Den kalles nettvett. Hvis du skal skrive noe på internett, tenk gjennom saken, sov på det, og hvis du enda vil skrive det, vær forsiktig med ordene! Tenk over hvem som kan se det, nemlig ALLE! Hilsen en som bryr seg. PS. Prinsen fra Nordens Paris: Kjempebra kommentar, Helt enig!
19.07.2011 23:33
ufo

Vi lever i et demokratisk samfun,men det er desverre mye juks og fanteri på gang i samfunnet.
Vi kan si hva vi vil og regieringa og stemme ved valg.
Men det er et større plan som styrer.
Eu er et eksempel på det. Det kommer til og vise seg i nær fremtid at vi har levd i løgnen om at vi lever i et fritt samfunn.
Politikere i og banksjefer tjener enorme summer,mens vanelige arbeidere tjener kun en liten del. Pengesystemet er ikke retferdig,mens enkelte kan pøse på med penger i sin egen lommebok må andre jobbe mange timer om dagen for å få penger til mat. Det går ikke an og skape et retferdig system med penger,det er rett og slett umulig.
Har sett på tall over lån i flere europeske land. En ny økonomisk krise er uengårlig. Krisa i 2008 ble ikke over,bare forsinket. Desto lenger de greier å utsette krisa desto kraftigere blir den,bare se på usa og hvor mye låna har økt bare de siste dagene,hvis de ikke greier å få til en avtale vil krisa komme snart.
Samtidig som en annen økonomisk trussel er i europa,nemelig hellas,det fryktes i at krisa vil spre seg til land som feks italia og spania.
Hvis det skjer vil det få store konekvenser for hele europa,og hvis usa samtidig får problemer vil vi få en gigant krisa mye være en i 2008.
Men for å komme frem til det jeg mener.
I hellas nå får vanelige folk det tøffest,mens de som er litt høyere oppe knapt merker noe. De tar til seg penger og er rike.
Det er vi vanelige folk som skal forme samfunnet,politikere skal bare passe på at lover og regler blir overholdt.
Det er ikke politikere som skal forme samfunet,det er oss. Det er vi som skaper verdier,de som er høyere opp skal organisere.
Vi bør gå tilbake til bytte handel slik vi gjorde før.
Vanelige folk kan feks tjene tid i stedenfor å tjene penger. Feks at et brød ville ha kostet 5 min. Har ikke noe bedre måte å fortelle det på.
Da ville alle i europa hatt like muligheter til å leve et godt liv på. Alle ville tjent akuratt likt,uten at samfunnet hadde trengt å frykte økonomisk krise.
Når jeg sa byttehandel,mener jeg at feks norge kunne ha gitt tyskland olje i bytte mot at tyskland hadde gitt oss biler.
Jeg har lyst til at folk skal våkne opp,bare vi kan få dette til og endre seg.
Når det gjelder den økonomiske krisa trur jeg den er uengårlig,den vil komme uansett ganske snart. Men vi kan ikke skylde på noen,den er selvskyldt.
Vi kan si hva vi vil og regieringa og stemme ved valg.
Men det er et større plan som styrer.
Eu er et eksempel på det. Det kommer til og vise seg i nær fremtid at vi har levd i løgnen om at vi lever i et fritt samfunn.
Politikere i og banksjefer tjener enorme summer,mens vanelige arbeidere tjener kun en liten del. Pengesystemet er ikke retferdig,mens enkelte kan pøse på med penger i sin egen lommebok må andre jobbe mange timer om dagen for å få penger til mat. Det går ikke an og skape et retferdig system med penger,det er rett og slett umulig.
Har sett på tall over lån i flere europeske land. En ny økonomisk krise er uengårlig. Krisa i 2008 ble ikke over,bare forsinket. Desto lenger de greier å utsette krisa desto kraftigere blir den,bare se på usa og hvor mye låna har økt bare de siste dagene,hvis de ikke greier å få til en avtale vil krisa komme snart.
Samtidig som en annen økonomisk trussel er i europa,nemelig hellas,det fryktes i at krisa vil spre seg til land som feks italia og spania.
Hvis det skjer vil det få store konekvenser for hele europa,og hvis usa samtidig får problemer vil vi få en gigant krisa mye være en i 2008.
Men for å komme frem til det jeg mener.
I hellas nå får vanelige folk det tøffest,mens de som er litt høyere oppe knapt merker noe. De tar til seg penger og er rike.
Det er vi vanelige folk som skal forme samfunnet,politikere skal bare passe på at lover og regler blir overholdt.
Det er ikke politikere som skal forme samfunet,det er oss. Det er vi som skaper verdier,de som er høyere opp skal organisere.
Vi bør gå tilbake til bytte handel slik vi gjorde før.
Vanelige folk kan feks tjene tid i stedenfor å tjene penger. Feks at et brød ville ha kostet 5 min. Har ikke noe bedre måte å fortelle det på.
Da ville alle i europa hatt like muligheter til å leve et godt liv på. Alle ville tjent akuratt likt,uten at samfunnet hadde trengt å frykte økonomisk krise.
Når jeg sa byttehandel,mener jeg at feks norge kunne ha gitt tyskland olje i bytte mot at tyskland hadde gitt oss biler.
Jeg har lyst til at folk skal våkne opp,bare vi kan få dette til og endre seg.
Når det gjelder den økonomiske krisa trur jeg den er uengårlig,den vil komme uansett ganske snart. Men vi kan ikke skylde på noen,den er selvskyldt.
16.06.2011 00:33
----

Nei ikke noe rødt dildal eller sosialisme, FrP må vinne valget neste gang, ellers vil sosialismen ødelegge Norge.
Det er gale når utlendinger som er asylsøkere har bedre standard enn Nordmenn på gamlehjem. Og alle de idiotiske skattene og avgiftene, nei takk og pris for Oljen, ellers hadde Norge vært som Albania, nemelig et skikkelig møkkaland
Det er gale når utlendinger som er asylsøkere har bedre standard enn Nordmenn på gamlehjem. Og alle de idiotiske skattene og avgiftene, nei takk og pris for Oljen, ellers hadde Norge vært som Albania, nemelig et skikkelig møkkaland
30.04.2011 04:12
Rød!

Demokrati må bort (det som er) også får vi litt mer rødt her i norge
12.01.2010 15:44
Mitt eget parti 16 år

jeg synes det er så irriterende at vi i norge sier at vi er demokratiske. Det er vi ikke! Var det folkeavstemmning om å ha avgift på bio-diesel? Nei. Var det folkeavstemmning om hva vi skulle lære på skolen? Nei... Og hvor lenge siden var det vi valgt hvilken lands-relegion vi skulle ha? vi kaller oss flerkulturelle, men norge er alikevel et kristent land, og et minimum anntal kristne på sitte i regjeringen... dette har det aldri vert noen diskusjon om!
12.01.2010 15:26
til SINT!

uenig OG ENIG,mangen av de som er her burde ikke ha vert her. MEN det er noen som bør fo bil her ogå...
f.eks de som er frekke, stjeler,voltar osvosv kan dra til hellvette. eller i gjallefall vkk fra norge.
MEN: de som står i fare for sitt eget liv bør få bi her. men overhode IKKE gifte seg med en norsk jente/gutt og få "gyldighet" til å bo der når de skiller seg og henter familien sin fra hjemlandet debodde i før.
f.eks de som er frekke, stjeler,voltar osvosv kan dra til hellvette. eller i gjallefall vkk fra norge.
MEN: de som står i fare for sitt eget liv bør få bi her. men overhode IKKE gifte seg med en norsk jente/gutt og få "gyldighet" til å bo der når de skiller seg og henter familien sin fra hjemlandet debodde i før.
02.11.2009 19:24
Til "Sint."

Uten de "muslim pakkene" altså utlendingene, hadde ikke norge hatt så mye arbeidskraft og ting. F.eks: Det er utlendingene som drar mest til kinoen. Og mye av maten hadde ikke vært her. Altså hamburgeren, kebab, pizza, spagetti osv osv. Så pass på hva du sier. Det er ikke utlendingene som sitter i gatene og tigger etter penger for å kjøpe medisiner. (Utlendinger som bor her, og jobber her og har barn mener jeg. Ikke asylsøkerne fra Øst-Europa)
01.09.2009 12:51
Sint.

Demokrati må fjernes før det er for sent. De helvetes muslim pakkene kommer jo konstant til Norge og etter et par år så har de jo stemmerett, GJETT va som skjer da? Siden vi har fullt av utlendinger i regjeringen kan de lett stemme inn et forslag pga de blir flere å flere hver jævla dag
NÅR SKAL DE HELVETES POLITIKERNE ÅPNE ØYA??!
NÅR SKAL DE HELVETES POLITIKERNE ÅPNE ØYA??!
26.11.2010 08:18
Prinsen fra Nordens Paris

(beklager på forhånd diverse skrivefeil)
Kjære Herr Sint. ..
Demokrati må vell for pokker ikke fjernes, vi i Norge er så vidt eg vet det første land som begynte med demokrati i Europa, vikingene hadde folketing dær de rådslo om lov og rett. Dær flertallet bestemte (kort sakt). Dette dro vi med oss til andre land. På Kong Sverre, sønn av Sigurd Munn's tid, hadde til og med kvinner likeverd som menn, det var ikke noe serlig nytt i viking tidene, men på Kong Sverre's tid var kristendommen kommet, som nedsatte kvinnene drastisk.
Norge har lang og god erfaring med demokrati, ikke kom hær å si at det ikke har funket. Vi er et av verdens rikeste land. Beste levestandard etc. Det er jeg sikker på ikke hadde vært viss vi ikke hadde et demokrati, se på Kuwait. Dær ligger masse ganger norges budsjett, men folk flest dær er ekstremt fattig.
. . . Va så om vi får pakker med muslimer? Muslimer er menesker som alle andre, jeg er ingen religiøs person, men respekterer at Jøder, Kristene, Muslimer tror på en gud, Hinduitter på tusenvis eller Budister som priser en for lengst død elsket mann. Mange kommer sikkert fra ikke-demokratiske land, med anderledes kultur og lover, men skal de bo i Norge, må de opprettholde Norsk statslov. Jeg synes det er synn du er så negativt instillt til våre nye landskvinner og menn. Jeg kjenner flere muslimer, de er like grei som alle andre. Bare fordi noen muslimer er dust. betyr ikke det at alle er det. Ett godt eksempel er vigrid i Norge, kjenner dem ikke personlig, men politisk sett er de ganske dumme, men det betyr jo ikke at alle Normenn / Ásatrúister er det.
Jeg er ikke imot invandringer til Norge, ser positivt på det, vi har masse å lære av andre kulturer. -Lenge leve Kongeriket Norge, med dets folk, i fred og harmoni.-
og... NEI til EU :)
Kjære Herr Sint. ..
Demokrati må vell for pokker ikke fjernes, vi i Norge er så vidt eg vet det første land som begynte med demokrati i Europa, vikingene hadde folketing dær de rådslo om lov og rett. Dær flertallet bestemte (kort sakt). Dette dro vi med oss til andre land. På Kong Sverre, sønn av Sigurd Munn's tid, hadde til og med kvinner likeverd som menn, det var ikke noe serlig nytt i viking tidene, men på Kong Sverre's tid var kristendommen kommet, som nedsatte kvinnene drastisk.
Norge har lang og god erfaring med demokrati, ikke kom hær å si at det ikke har funket. Vi er et av verdens rikeste land. Beste levestandard etc. Det er jeg sikker på ikke hadde vært viss vi ikke hadde et demokrati, se på Kuwait. Dær ligger masse ganger norges budsjett, men folk flest dær er ekstremt fattig.
. . . Va så om vi får pakker med muslimer? Muslimer er menesker som alle andre, jeg er ingen religiøs person, men respekterer at Jøder, Kristene, Muslimer tror på en gud, Hinduitter på tusenvis eller Budister som priser en for lengst død elsket mann. Mange kommer sikkert fra ikke-demokratiske land, med anderledes kultur og lover, men skal de bo i Norge, må de opprettholde Norsk statslov. Jeg synes det er synn du er så negativt instillt til våre nye landskvinner og menn. Jeg kjenner flere muslimer, de er like grei som alle andre. Bare fordi noen muslimer er dust. betyr ikke det at alle er det. Ett godt eksempel er vigrid i Norge, kjenner dem ikke personlig, men politisk sett er de ganske dumme, men det betyr jo ikke at alle Normenn / Ásatrúister er det.
Jeg er ikke imot invandringer til Norge, ser positivt på det, vi har masse å lære av andre kulturer. -Lenge leve Kongeriket Norge, med dets folk, i fred og harmoni.-
og... NEI til EU :)
21.10.2008 13:45
Jan Fredrik

Syntes det er interessant at Norge er utrolig ettergivende i forhold til Islam og alle rettighetene deres, når vi vet at de land som har innført islamske lover/sharia er lang fra demokratiske.Regimer.
Kvinner er null verdt og INGEN får lov til å konvertere fra Islam uten å være erklært sinnsyk først. Dette regime er vi redde for å støte i Norge.
Kvinner er null verdt og INGEN får lov til å konvertere fra Islam uten å være erklært sinnsyk først. Dette regime er vi redde for å støte i Norge.
Legg inn en melding!
Spørsmål og svar
Kan dere si alt dere vet om demokratiHei Det høres ut som om duhar en skoleoppgave?Jeg kan ikke skrive alt jeg vet om demokrati, men legger ved artikler omd et under svaret. . Lurt å oppgi kilde om du skal bruke det p...
Ukens tema
Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juliStill oss et spørsmål
Mest lest på ung.no
Drikk sikrere
Skal du ut i kveld? Pass på at du har kontrollen. Ta med deg disse gode drikketipsene fra andre ungdommer.Eksamensangst?
Mennesker er livredde for å gjøre det dårlig, og de er redde for dårlige resultater. Eksamen nærmer seg - er du stressa? Det finnes gode råd!Russ og rus
Russefeiringen er en tid der mange drikker mye alkohol, og hvert år blir russ alkoholforgiftet. De fleste av knuteregler er ufarlig lek og moro, men noen knuteregler handler om å drikke alkohol i så store mengder over et begrenset tidsrom at det kan være livsfarlig. Ta ansvar for at du og vennen din kommer dere helskinnet ut av russetiden. Les og lær av ungdommenes egne drikketips.
