Sist oppdatert: 16.05.2012 kl. 22:27
John:Det her er bare latterlig. Fake leg er så unødvendig, er selv 19 år gammel og utesteder hvor 18 åringer kommer inn består bare av fjortiser. Gleder meg til jeg blir 20 og kan komme inn på byen sammen ...
Loading
Emne
- 22. juli 2011
- 5 på gata
- Adopsjon
- Aldersgrenser
- Alkohol
- Arbeid
- Asyl- og innvandring
- Barnekonvensjonen
- Barnevern
- Bistand
- Blogg
- Bolig
- Demokrati
- Diskriminering
- Doping
- Dårlig råd
- Ekteskap
- Engasjert?
- Europa / EU
- Film og TV
- Flytte hjemmefra
- Forbruker
- Forelskelse
- Fritid
- Frivillig arbeid
- Funksjonshemning
- Førerkort
- Graviditet
- Hjelpetjenester
- Homofil
- Hør HER!
- Identitet
- Innlegg
- Kjønnslemlestelse
- Konfirmasjon
- Konfliktløsning
- Krig og fred
- Kriminalitet
- Kropp og helse
- Kultur
- Leksehjelp
- Likestilling
- Lov og rett
- Lovbrudd
- Mat og kosthold
- Menneskehandel
- Miljøvern
- Minoriteter
- Mobbing
- Mobil
- Musikk
- Nettvett
- Noveller
- Omskjæring
- Organisasjoner
- Politi
- Prevensjon
- Problemer hjemme
- Psykisk helse / følelser
- Pubertet
- Rasisme
- Reise
- Reklame
- Religionsfrihet
- Rettighetene dine
- Rusmidler
- Russetid
- Samer
- Seksuelle overgrep
- Sex og samliv
- Skilsmisse
- Skolehverdag
- Slanking
- Sorg
- Sosialhjelp
- Spill
- Spiseforstyrrelser
- Stat og kommune
- Stipend og støtte
- Studier i utlandet
- Tester
- Tobakk
- Trening og idrett
- Tvangsekteskap
- Utdanning
- Utenlandsopphold
- Valg 2013
- Vennskap
- Verneplikt / Forsvaret
- Vold
- Yrkesvalg
- Ytringsfrihet
- Økonomien din
Diskriminering - finnes det i Norge?

Linn, Audun og Arne om diskriminering.
Vote:
Quiz:
- Hva er diskriminering?
- Hvem blir diskriminert?
- Hvorfor blir de diskriminert?
Har du følt deg diskriminert på en måte?
ung.no - offentlig og kvalitetssikret
Vi spurte tre unge i Oslo tre spørsmål om diskriminering. Når du har lest svarene, kan du også gi oss dine svar ved å sende inn din kommentar! 
Først snakket vi med Linn, en energisk dansende student på Bårdar i Oslo.
Hva er diskriminering? Jeg vet ikke!
Hvem blir diskriminert i Norge i dag?
Mørke mennesker, lave mennesker, fattige, folk som ikke er moteriktige...Hvorfor blir de diskriminert?
De mørke blir diskriminert fordi de er annerledes enn oss hvite.
Så stoppet vi Arne på gaten og spurte ham de samme spørsmålene.
Hva er diskriminering? At noe blir valgt framfor andre pga kjønn, etnisk opphav og alder.
Hvem blir diskriminert i Norge i dag?
Innvandrere, kvinner, gamle og homofile.Hvorfor blir de diskriminert?
Fordommer; kvinner blir diskriminert i jobbsammenheng pga mulig graviditet. Homofile blir diskriminert fordi det er mange fordommer mot dem, folk kjenner ikke så godt til det (homofili).
Til slutt spurte vi Audun om ikke han kunne tenke seg å svare på våre spørsmål.
Hva er diskriminering? Diskriminering er å gjøre forskjell på folk.
Hvem blir diskriminert i Norge i dag?
Kvinner og personer med minoritetsbakgrunn. I tillegg er det en del andre grupper som blir mobbet.Hvorfor blir de diskriminert?
Når det gjelder folk med minoritetsbakgrunn, så følger det med en rekke spesielle utfordringer i hverdagen, blandt annet når det gjelder språk. Språkproblemer er nok en viktig grunn til at folk blir diskriminert.Journalist: Bjørn LeComte
Relaterte votes

Hva vet du om diskriminering?
Les også
Diskriminering - finnes det i Norge?
Tilleggskommentarer fra brukere
Her kan du kommentere artikkelen.16.08.2011 22:47
Sannsiger

Pakistanskættede forsøker med nebb og klør å forhindre at pakistanskættede jenter i Norge skal delta i uteliv, og gjør alt de kan for å forhindre at pakistanskættede jenter skal omgås ikke-pakistanske gutter, mens de tolererer at mange av de pakistanskættede gutta flyr rundt på byen og forsøker å pule flest mulig norske jenter. De norske gutta hindrer ikke i nevneverdig grad de pakistanskættede gutta i å pule norske jenter, men møtes ikke med samme velvilje om de skulle forsøke å nærme seg en pakistanskættet jente. Det aksepteres at pakistanskættede gutter puler norske jenter, men det aksepteres ikke at norske gutter puler pakistanskættede jenter.
Er ikke dette diskriminerende og grovt urettferdig atferd av det pakistanskættede miljøet i Norge overfor norske gutter? Kan de pakistanskættede forvente å bli fullt ut akseptert når de viser slik diskriminerende innstilling overfor nordmenn?
Denne diskriminerende atferden forsvarer gjerne de pakistanskættede med at islam ikke tillater at muslimske jenter kan omgås gutter utenfor sin familie og at muslimske jenter bare kan gifte seg med muslimer. Av de pakistanskættede gutta jeg vokste opp med ble jeg derimot forklart at innen det pakistanskættede miljøet i Norge er motforestillingene og fordommene overfor andre ikke-pakistanskættede muslimske grupper så sterke at det ville være langt verre om de hadde kommet hjem med f.eks en somaliskættet jente, uansett hvor gudfryktig og rettroende muslim hun enn måtte være, enn om de hadde presentert dem for en ateistisk og rebellsk norsk jente.
Så lenge en slik diskriminering opprettholdes er jeg overbevist om at nordmenn aldri vil akseptere pakistanskættede fullt ut her i landet.
Er ikke dette diskriminerende og grovt urettferdig atferd av det pakistanskættede miljøet i Norge overfor norske gutter? Kan de pakistanskættede forvente å bli fullt ut akseptert når de viser slik diskriminerende innstilling overfor nordmenn?
Denne diskriminerende atferden forsvarer gjerne de pakistanskættede med at islam ikke tillater at muslimske jenter kan omgås gutter utenfor sin familie og at muslimske jenter bare kan gifte seg med muslimer. Av de pakistanskættede gutta jeg vokste opp med ble jeg derimot forklart at innen det pakistanskættede miljøet i Norge er motforestillingene og fordommene overfor andre ikke-pakistanskættede muslimske grupper så sterke at det ville være langt verre om de hadde kommet hjem med f.eks en somaliskættet jente, uansett hvor gudfryktig og rettroende muslim hun enn måtte være, enn om de hadde presentert dem for en ateistisk og rebellsk norsk jente.
Så lenge en slik diskriminering opprettholdes er jeg overbevist om at nordmenn aldri vil akseptere pakistanskættede fullt ut her i landet.
16.08.2011 19:16
Atle Tisk

Jeg har lyst til å spille på fotballandslaget men blir aldri tatt ut i landslagstroppen selv om jeg spiller bra iblant når jeg en sjelden gang får komme inn som innbytter på laget mitt i sjette divisjon. Det er diskriminering, det! Bare fordi jeg er talentløs så blir jeg diskriminert til fordel for Gamsten, Carew og Hangeland. Er det rettferdig, synes dere?
28.11.2010 07:38
Prinsen fra Nordens Paris

På spørsmål 3 og 4 svarte jeg . Men, det er jo ikke feil om jeg hadde valgt . Fordi, om det er positivt eller negativt er jo helt subjektivt til hver enkelt person. ung.no bør bli bedre på å formulere seg riktig!
Diskriminering er dumt, helt klart,
Nei til EU
Diskriminering er dumt, helt klart,
Nei til EU
17.12.2010 18:03
Prinsen igjen

Hær har noen tydeligvis kuttet bort noe fra inlegget..
Hva skjedde med ytringsfriheten?
Hva skjedde med ytringsfriheten?
04.01.2010 16:20
Anders

det verste med diskriminering er at hvis en F.eks Latinsk fyr gjør noe dumt la oss si ulovlig så blir alle latino'er stemplet som idioter og kriminelle.
det er ikke det at pakistanere er de mest voldligste men det er så mange pakistanere i norge at de på en måte kan føle seg sikkre på hverandre, (ikke alle pkaistanere er kriminelle) jeg bor selv på mortensrud der det er en haug med minoriteter og alle der er kjmempe hyggelige mot meg og den ''etnikse norske'' familien hvis du bare oppfører deg, ville aldri flytte derifra, så her er noen viktig! alle er ikke like , man kan ikke stemple alle som like!! når Bush gjorde alt det derre tullet mot irak, gidder ikke å gå langt inn på det , så betyr ikke det at alle amrikanere er sånn... når hitler gjorde de forferdlige tingene mot jødene betyr ikke det at alle fra tyskland er sånn , enda verre at alle kristne er sånn selvom hitler var kristen, så yous'e you're mind think for you're self!
det er ikke det at pakistanere er de mest voldligste men det er så mange pakistanere i norge at de på en måte kan føle seg sikkre på hverandre, (ikke alle pkaistanere er kriminelle) jeg bor selv på mortensrud der det er en haug med minoriteter og alle der er kjmempe hyggelige mot meg og den ''etnikse norske'' familien hvis du bare oppfører deg, ville aldri flytte derifra, så her er noen viktig! alle er ikke like , man kan ikke stemple alle som like!! når Bush gjorde alt det derre tullet mot irak, gidder ikke å gå langt inn på det , så betyr ikke det at alle amrikanere er sånn... når hitler gjorde de forferdlige tingene mot jødene betyr ikke det at alle fra tyskland er sånn , enda verre at alle kristne er sånn selvom hitler var kristen, så yous'e you're mind think for you're self!
28.05.2009 13:07
Respekt

Enig med pakkis4life. Ikke bare blir vi diskriminert på gata men på internett også!!!
28.05.2009 13:05
pakkis4life

heey dere slette innlegget mitt jo! det kaller jeg DISKRIMINERING!! bare fordi jeg er svarting kanskje?? ser ikke at dere har fjernet noen hvite sitt innelegg?? det er mangel på RESPEKT ass. alle må få si sin mening. nå har jeg opplevd å bli diskriminert her også :( begynner faen meg å bli lei ass
27.05.2009 20:25
Brazilianer

Utlendinger som kommer til Norge for å leke tøffe, er krimmineller og bare lager bråk og dritt kan komme seg ut av Norge! Men utlendinger som kan oppføre seg har like mye rett til å være her enn dere nordmenn! Jeg er selv utlending og kommer fra Brazil, har seff opplevd rasisme, men jeg driter så faen i dem svake idiotene for en ting jeg har merka med rasister er att dem bare tørr å være tøff i kjeften:) Å dere får aldri oss utlendinger ut av norge hvor mye dere prøver;D Jeg liker Norge å menneskene her (ikke rasister) å kommer alltid til å bo her! Lik det eller ikke! I dont care;)
26.05.2009 21:47
a fagga

Litt diskriminering må være lov, hvis en hvit fyr skal velge mellom en svart eller hvit med arbeider og begge har samme kompitanse. Så må jo han ta den som han føler seg mest komfertabel med. Det er oftest den hvite fordi du tenker ikke på hud farge i det hele tatt.
03.05.2009 14:15
Ella

Jeg skulle ønske folk i lille Norge ville åpne øynene og se. Ikke dømme, ikke kommentere og mislike: Men prøve å forstå og sammhandle med ikke etniske nordmenn, slik at alle kan se at på innsiden er vi mennesker. Folk som slenger ut kommentarer som er direkte rasitiske hører ingen sted hjemme, og jeg skjønner ikke at det går ann å diskriminere mennesker pågunn av hudfarge eller bakgrunn. Jeg begriper det bare ikke, det er rett og slett krenkende og lite lite medmenneskelig!! Åpne opp øynene sier nå jeg !!
20.05.2008 01:28
J 93

Hei, diskriminering e da en forferdelig ting å gjøre, men vi kan ikkje nokke for det. Dt kommar alltid til å være sånn. Vi mennesker liker å heve oss over andre, sånn er det bare. Eg e selv fra sør-europa, men født i norge. Min lærer sa fakitsk til meg at eg måtte prøve å få så gode karakterer som mulig og eg det minste eg har e 4, 5 for det meste liksom, men han sa dt fordi folk kom kanskje ikkje til gi meg jobb pga navnet mitt. Eg har altså et muslimsk navn, og folk kom kanskje til å dømme meg ut i fra det, nå e jo eg fakitsk j**** redd for at eg ikkje skal få jobb når eg blir eldre. At læreren min advarer meg mot diskriminering viser litt om kor gale det e blitt. Eg hatar at vi fra utlandet fakitsk blir behandlet pga navn ellar utseende ellar etnisk bakgrunn. Skal innrømme vi e litt voldelig av å til, men de fleste e vel det. Eg likar da ikkje homofile så godt, men skal ikkje si nokke mer om det. Og det med at jentar blir bedre behandlet på skolen e jo bare patetisk. Eg e da jente sjøl, og det e fakitsk alltid meg å min venninne som får kjeft når alle guttene snakkar, da begynnar fakitsk læraren min å snakke med de om gårsdagens fotballkamp. Det syns eg e j**** teit. Faktisk fåretrekar mine lærare de populære i klassen, og det e nokke dritt!! Ville bare si min mening =)
29.01.2008 20:26
grensen til rasist?

ano fuckings nym, hva faen mener du a?! imot utlendinger?
vedder på at du bor et sted der det bor ikke noe norske as
vedder på at du bor et sted der det bor ikke noe norske as
28.01.2008 21:29
kos

Diskriminering er dumt! Tenk på alle de snille som ikke er hvite - tenk på hva de må føle når de opplever diskriminering. De fortjener det ikke engang! Det snakkes ofte om innvandring og kriminalitet, men det er så viktig å stille spørsmålet: Hvorfor blir noen kriminelle? Der kan man trekke inn integrering, diskriminering, sosialisering. For eks...Sosialiseringen svikter - dårlig norsk - diskriminert - arbeidsledig - diskrimnert - motløs - dårlig omgangskrets - kriminell..??? Hvem har skylda? Se på individet, ikke på hele gjengen. MOT diskriminerng. Peace;)
28.01.2008 00:38
ano fuckings nym

Jeg har generelt sett mye imot utlendinger, det er mange av dem jeg liker og er venner med.....Men det er så jævlig mange av dem som ødelegger ryktet til utlendinger generelt. Jeg er forbanna fordi jeg føler at jeg må gå med kniv på gata for beskyttelse, jeg er forbanna fordi en norsk mann ikke kan gå på gata lenger uten å føle seg trua...Norge er urent i disse tider......Now let the flames begin.
22.11.2007 15:21
Hun som mener at noe bør gjøres

Jeg HATER diskriminering... Det går bare ut på at folk er redde, og ikke kjenner til ting som er fremmede for dem, og da kommer de med fordommer. Så enkelt er det... Og verre: Folk diskriminerer underbevisst (uten at de vet at de gjør det)
22.10.2007 12:54
En som blir diskriminert

jeg blir mobbet hver eneste dag. jeg er dritt lei!!
jeg vet det er fordi jeg er annerledes i huden.
jeg vet det er fordi jeg er annerledes i huden.
22.10.2007 12:43
Trine

JEG SYNS DISKRIMINERING ER BARE DUMT. JEG KJØNNER MEG IKKE PÅ FOLK SOM GIDDER Å VÆRE SÅ DUMME.
24.09.2007 09:38
eph

jeg synas at diskriminering er noe dritt for di som gjør det prøver å oppnå noe som di aldri kan få som for eks: respekt, atoritet, venner sonne ting vill den aldri få oppleve eller di kan jo ha diskriminerings venner men ikke gode venner
04.09.2007 22:23
han som slutta på manglerud vgs og begynte på privat skole

Det er en lang historie så jeg oppsummerer det enkelt og greit.
Jeg fikk karakterer som tangerte mot 6 på de fleste prøvene, og var svært aktiv i timene og bidro med noe positivt hele tiden. I og med at Naturfag er et muntlig fag. Dermed endte jeg opp med en karakter 5 i standpunkt (Og jeg er ikke fra den ariske rasen)
Da jeg spurte naturfag læreren min om hvorfor jeg fikk 5 og ikke 6, brukte han argumenter som at HAN SAMMENLIKNER SELVE MEG MED EN ANNEN MEDELELV ganske likt og mente at vi hadde samme grunnlag, når hanhadde dårligere utgangspunkt enn meg, både prøve messig, og sa nesten ikke noe dritt i naturfagtimen. (da mener jeg at han ikke var i nærheten av karakteren 6 på prøver) Og han er fra arisk rase...(I TILLEGG TIL DET MENTE MEDELEVEN AT JEG FORTJENTE 6 Og ikke han)
Og lærern er selvfølgelig norsk....
Etter å ha lest dette sier jeg bare at forskjells beh eksisterer som faen, Dermed klaget jeg på naturfag karakteren for at han jæveln skal få stang oppi rævva.
Jeg fikk karakterer som tangerte mot 6 på de fleste prøvene, og var svært aktiv i timene og bidro med noe positivt hele tiden. I og med at Naturfag er et muntlig fag. Dermed endte jeg opp med en karakter 5 i standpunkt (Og jeg er ikke fra den ariske rasen)
Da jeg spurte naturfag læreren min om hvorfor jeg fikk 5 og ikke 6, brukte han argumenter som at HAN SAMMENLIKNER SELVE MEG MED EN ANNEN MEDELELV ganske likt og mente at vi hadde samme grunnlag, når hanhadde dårligere utgangspunkt enn meg, både prøve messig, og sa nesten ikke noe dritt i naturfagtimen. (da mener jeg at han ikke var i nærheten av karakteren 6 på prøver) Og han er fra arisk rase...(I TILLEGG TIL DET MENTE MEDELEVEN AT JEG FORTJENTE 6 Og ikke han)
Og lærern er selvfølgelig norsk....
Etter å ha lest dette sier jeg bare at forskjells beh eksisterer som faen, Dermed klaget jeg på naturfag karakteren for at han jæveln skal få stang oppi rævva.
23.07.2007 16:46
Svein Henning

Fikk ikke jobbe om man hadde "feil" hudfarge. Artisten Lauryn Hill var nylig i Arendal, og blant hennes krav var at samtlige sikkerhetsvaket backstage skulle være mørkhudede! Altså en klar diskriminering mot lyshudede mennesker, og kan vel kanskje klassifiseres som rasisme. Trist at slikt kan skje i Norge i dag http://www.arendals-tidende.no/nyhet.cfm?nyhetid=1132
19.06.2007 11:51
en ting til

det er nok å peke på en utlending og deretter bli beskyldt for rassisme. mens utlendinger kan banke opp hvite og da sier staten "stakkars gutter, de har bare hatt en fæl oppvekst" du tror ikke andre her i landet har hatt en fæl oppvekst og? min far var narkoman, min mor er dum og byttet menn hele tiden, den andre faren min var voldelig og ga meg, min mor og mine brødre juling. jeg havnet på institusjon når jeg var 8 år der jeg var minsteman og fikk juling der og. av andre som bodde der. jeg endte så opp i et ordentli fosterhjem med en fostermor som bryr seg, og jeg har nå et godt og verdi liv, skal snart flytte ut for meg selv, er 19 år og har en fin jobb og et rikt sosialt liv. så er folk her til lands som har en fæl oppvekst og uten å måtte gå rundt å gjøre dritt!
19.06.2007 11:45
men!

ingen som tror at det kansje er en grunn til at "fargede" blir diskriminert. de har ALLE fordelene i dette landet til syvende og sist. hvor mange av gjengene i norge er hvite, og hvor mange svarte? jeg har selv fått skammjuling av gjenger med utlendinger uten å gjort en dritt for å fortjene det. det finnes redelige folk blant invandrere og, såklart, men tro det eller ei, de FLESTE er faktisk langt i fra redelige. jeg kjenner invandrere selv som er redelige, og jeg ønsker dem alt godt. men er satansk mange idoter som får komme inn i norge. jeg betaler skatt for at de skal bo her og ender opp med å bli rundstjålet og banket opp! ikke bra..
22.05.2007 10:41
Dieter Stroh

Jeg føler d et er midn plikt å legge til at svarte folk er helt ovrlegene, de eier oss hvite og gule rett og slett. Nå er jeg jo svart selv, men det har lite og ingenting med saken å gjøre. :) Vel, ettersom jeg ikke har mer og si..
Allah gi meg styrke.
Allah gi meg styrke.
07.05.2007 18:53
...AnONyM

jeg har prosjekt, er det noen her som kan gi meg en sikkelig bra for klaring på diskriminerig og forskjellsbehandling????Takk p forhånd....
26.03.2007 13:24
tso

jeg mener at diskermenig er veldig dårlig gjort framfor oss andre mennesker som kanksje ikke er som vanlige mennesker. selvom noen er mørke så er de lik verdifulle som oss som bor her i Norge og er norske.
jeg kjenner mange mørke mennesker og dem er jo ikke noe anderledes enn meg og dere andre folk.
Hilsen tso
jeg kjenner mange mørke mennesker og dem er jo ikke noe anderledes enn meg og dere andre folk.
Hilsen tso
22.03.2007 21:43
Blubb

Norge kanj itj kaill sæ for et kristn lainnj længer..d e umilig så my forskjellig som folk tru på.
21.03.2007 19:29
Knut

mej (; (10/12/2006)
Jeg er helt enig... Men under oppveksten blir gutter offte lært opp til å leke med biler og snekre osv, mens jenter ofte blir lært opp med dokker de SNAKKER og kommuniserer med. Jenter blir ofte derfor mer utadvent og flinkere på skolen:P
Jeg er helt enig... Men under oppveksten blir gutter offte lært opp til å leke med biler og snekre osv, mens jenter ofte blir lært opp med dokker de SNAKKER og kommuniserer med. Jenter blir ofte derfor mer utadvent og flinkere på skolen:P
18.03.2007 01:16
me

e har 2 flotte søsken fraperu som e er e otrolig gla i å e hata det når noen er stygge mot de pga hudfargen derres derr skulle ha vist ko arg e blir hehe ingen kan si at vi ikke er søsken for deet er vi sjølv om de er adopterte så er vi søsken og deler foreldre sjølv om det ikke er biologisk e kan tenke me at det er noen andre der ute som mener det samme om sine søsken
14.03.2007 11:31
linny

som sagt diskrimeinering er galt og urealistisk, men det er menneskelig som sagt og ha fordommer! Det er noe andre pleier å si til andre "vær fornøyd med deg selv", inkludert føl at du er bedre enn andre!
Tar ikke side men det er menneskelig og all etter hvert realiserer ser virkeligheten!
Tar ikke side men det er menneskelig og all etter hvert realiserer ser virkeligheten!
12.02.2007 22:57
meg selv

diskriminering er som natt og dag: det er ett stort skille mellom det. men er det meningen at mennesker skal være slik mot andre? Det er feil. Alle skal behandles likt uansett kjønn eller hudfarge!
10.12.2006 16:40
mej (;

fredrik...( som sendte innlegg 5/2-o6)
jeg er faktisk helt uenig med deg!
Jenter får ikke karakterer på grunn av pupper og lår.
jeg får gode karakterer og jeg har minimalt med pupper og nesten ingen former i det hele tatt!!!!
men det er mulig at jentene veldig ofte får bedre karakterer enn dere gutter og det er mulig at kjønnsdiskriminering går begge veier, MEN HELLO!!!
har ikke dere gutter fryktelig mye mark i ræva!
(med unntak av de FÅ guttene som sitter pent og pyntelig på plassen sin)
jeg er faktisk helt uenig med deg!
Jenter får ikke karakterer på grunn av pupper og lår.
jeg får gode karakterer og jeg har minimalt med pupper og nesten ingen former i det hele tatt!!!!
men det er mulig at jentene veldig ofte får bedre karakterer enn dere gutter og det er mulig at kjønnsdiskriminering går begge veier, MEN HELLO!!!
har ikke dere gutter fryktelig mye mark i ræva!
(med unntak av de FÅ guttene som sitter pent og pyntelig på plassen sin)
10.12.2006 16:33
mej (;

Hvordan kan Linn mene hvem som blir dikrminert, når hun ikke vet hva dikriminering er ???
DETTE ER SKREMMENDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!
DETTE ER SKREMMENDE!!!!!!!!!!!!!!!!!!
21.11.2006 23:05
vibbjus

diskriminering er ikke bra!
folk er like mye verdt uansett hvordan en ser ut, har oppført seg tidligere og alder++
folk må ha respekt for hverandre ien verden vi lever i er ingen prikk like..
man lærer alt for lite av dette på norske skoler.. til og med lærere diskriminerer..
hvordan vil verden ende?
folk er like mye verdt uansett hvordan en ser ut, har oppført seg tidligere og alder++
folk må ha respekt for hverandre ien verden vi lever i er ingen prikk like..
man lærer alt for lite av dette på norske skoler.. til og med lærere diskriminerer..
hvordan vil verden ende?
27.08.2006 16:26
Ida

ja, diskriminering vil alltid finnes, og grunnen til det er at mennesker ikke er evii-goe eller perfekte, men DET kan vi vel utelukke?
20.05.2006 18:11
tulla

ka e da så jer at me har et behov for å driva forsjkellsbehandling øve for medmenneske? e me virkeli så fentastisk flotte at me føle me har rett te da? eg meine..her blir me sure dersom foreksempel venne/bekjente har herma ette oss i foreksempel klesveien/hårfrisyre osv..åsså mobbe me dei som ikkje går me dei samme dyre merkeklerno som oss? ditta e riktinok ikkje direkte diskrimminering..men me prøve jo heila tio å skilla oss ut ..eller iallfall finna vår egen identitet..åsså mobbe me alikavel dei som ikkje e nett som oss? e da ikkje ett elle anna som skurre der? vil me virkeli at alle ska ver like? men e da ikkje mangfode som jer ditta te ein veldi fargerik/fleirkulturell planet? me bøt heller takka dei som ikkje e nett som oss.. uten dei hadde me nemli hatt ein ganske grå kvardag! å ka e egentli hudfarge? ka e da me anna hudfarge så e så forferdeli at nåken av oss praktisk talt ikkje klare å sjå på da ein gong?ka e da så jer akkurat dei hudfarge rett? tenk om du hadde vert fødd ein anna plass? å e me sikkre på at me har rett når da jelle alt? da e på tide å stilla seg nåken spørsmål istadenfor å berra akseptera alle svar..ja da e monge som e imot andre kultura,hudfarga,kjønn osv.men vil me vera ein del av dei? me som e imot diskrimminering må ropa ut! da e trossalt fleirtal av oss! me har muliheten te å stå imot dei som drive me forskjellsbehandling! me må slutta å gå rondt å sei at alle e lika møkje vert! me trenge ikje sei da berre for å imponera andre me ka me har lert! da e på tide at me handle ette da og! ALLE E LIKA MØKJE VERT!
15.05.2006 20:53
hmm..

diskriminering er heelt forferdelig!! vi MÅ få slutt på det!! det er evig trist med diskriminering!!
16.04.2006 21:43
Bjørn

til kristen tenåringsjente:norge er ikke kristent!vet at kristendommen er en statsrelgionen i norge:men over halvparten av norges befolkning regner seg som ikke kristene,selv om de er blitt tvingt i statskirka når de var mindre.men hvordan mener du kristene ungdommer blir diskrimert?
16.04.2006 21:32
Bjørn

Alle blir diskrimert i norge.uannsett om du er norsk,innvandrer,feit,tynn,mongolid,homofil,bifil,gammel,ung,spessiel,røyker osv. mennesker har en trang til og rakke ned på hverandre
23.03.2006 14:01
ccc

vi lever i 2006, skjønner ikke at det fortsatt finnes diskriminering.. det burde vært slutt på for lenge siden. Trist.
09.03.2006 23:16

Som kristen tenåringsjente har jeg mange ganger opplevd diskriminering... Det er egentlig litt rart ettersom Norge går for å være et kristent land!
Er jeg kanskje no' mindre verdt enn noen andre fordi jeg ikke har de samme meningene som alle andre? Nope! Å diskriminere er å behandle andre mindreverdig.
Er jeg kanskje no' mindre verdt enn noen andre fordi jeg ikke har de samme meningene som alle andre? Nope! Å diskriminere er å behandle andre mindreverdig.
07.03.2006 20:07
line

Diskriminering foregår i stor grad i dag og. Den gruppen det kanskje går mest utover er funksjonshemmede. Ikke bare folk i rullestol, men alle funksjonshemmede. Å være funksjonshemmed vil si å la diskriminering bli en del av hverdagen. Det finnes ingen skilt mer hvor det står ingen "funksjonshemmede" har adgang slik som det ble satt opp under apartheid, men for folk i f.eks. rullestol står skiltet der ennå, det er bare ikke synlig. Bare en trapp kan vise dette. Når det gjelder arbeidsmarkedet er det nesten bare å gi opp! Hvis du er heldig kan du få jobb som telefonselger eller et annet sted der folk ikke ser deg...Hvis du er så heldig å bli ansatt i det heletatt da...Ordet "mongo" er like diskriminerende som ordet "pakkis," men de kan jo ikke forsvare seg like lett så da er det vel ikke så farlig?
Alt handler om fordommer, uvitenhet og fremmedfrykt. Ta deg tid til å bli kjent med en person som er litt "annerledes." Utrolig nok vil antageligvis finne ut at de er mennesker akkurat som deg. Så vær så snill begynn å behandle dem som det!!!Stopp dirkrimineringen!
Alt handler om fordommer, uvitenhet og fremmedfrykt. Ta deg tid til å bli kjent med en person som er litt "annerledes." Utrolig nok vil antageligvis finne ut at de er mennesker akkurat som deg. Så vær så snill begynn å behandle dem som det!!!Stopp dirkrimineringen!
13.02.2006 01:31
sash

jeg blir diskriminert hele tiden, jeg får ikke jobb pga. navne mitt. jeg er blit diskriminert på skolen, jobb. Da jeg begynnte å jobbe: kolega.. mine gadd ikke å hilse på meg. Etter 2 uker hilste på meg, men etter tre ukerr på jobb en nork jente begynnte på jobben. De ble kjent med henne med engang, neste helg alle gikk sammen med henne på kino,ingen spurte meg. jeg følte meg alene i pausene.Jeg måtte jobbe litt ekstra for at de skal bli glad i meg også og snake meg. ofte prøvede jeg å bli kjent med dem og prøvede å sitte sitte med de jentene, men enten så blir de stille el. sankket de bare vidre.. jeg klarer ikke å skrive mer fordi det er veldig tøft for meg. jeg er blitt diskriminert mange ganger med flau hendelser.
06.02.2006 16:01
alexander

gronnen t at kvinnfolk får forsjellsbehandling e for d at di e d svaga chønn.... mvh g18
05.02.2006 21:12
Fredrik

På skolen min blir guttene grovt diskriminert av lærere som gir karrakterer på grunnlag av pupper og lår. Dere kan le av meg, si at jeg er latterlig osv, men det er så forferdelig åpenlyst at jeg av og til blir lei meg. Når norsklæreren gir ett lurt blikk til hun pene blonde fordi hun ikke fulgte med mens banner og mobber meg fordi jeg hostet da blir jeg lei. Kjønsdiskriminering går begge veier!
24.01.2006 21:57
kim daniel

hei på der
jeg er en gutt på 17 år som sliter med og få meg vener da
her inneg venner da
det beguner og bli lit vanskeleig nå da
så jeg lueret på om der viste va man sal gjøer
eler er det noe galt med meg da
sidden ingen vil ver venn med meg da
jeg er en gutt på 17 år som sliter med og få meg vener da
her inneg venner da
det beguner og bli lit vanskeleig nå da
så jeg lueret på om der viste va man sal gjøer
eler er det noe galt med meg da
sidden ingen vil ver venn med meg da
Legg inn en melding!
Spørsmål og svar
Hva er forskjellen mellom rasisme og diskriminering?Hei Ordene brukes ofte om hverandre i dagligtalen. Diskriminering er generell forskjellsbehandling (f.eks. på grunn av kjønn, legning, rase). Rasisme er negativt syn på mennesker a...
Hva betyr diskriminering?
Hei I artikkelen "Hva er diskriminering?" her på ung.no får du svar på det. Der blir det kort oppsummert som "usaklig forskjellsbehandling". Hilsen redaksjonen, ung.no ...
Blir jenter mer diskriminert enn gutter?
Hei Jeg vet ikke hvorfor du ikke kan få noen svar eller en samtale med foreldrene dine om diskriminering? Det kan være nyttig å snakke om alle tema hjemme også. Hvordan vinkle...
Ukens tema
Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juliStill oss et spørsmål
Mest lest på ung.no
Drikk sikrere
Skal du ut i kveld? Pass på at du har kontrollen. Ta med deg disse gode drikketipsene fra andre ungdommer.Eksamensangst?
Mennesker er livredde for å gjøre det dårlig, og de er redde for dårlige resultater. Eksamen nærmer seg - er du stressa? Det finnes gode råd!Russ og rus
Russefeiringen er en tid der mange drikker mye alkohol, og hvert år blir russ alkoholforgiftet. De fleste av knuteregler er ufarlig lek og moro, men noen knuteregler handler om å drikke alkohol i så store mengder over et begrenset tidsrom at det kan være livsfarlig. Ta ansvar for at du og vennen din kommer dere helskinnet ut av russetiden. Les og lær av ungdommenes egne drikketips.
