Sist oppdatert: 16.05.2012 kl. 22:27
John:Det her er bare latterlig. Fake leg er så unødvendig, er selv 19 år gammel og utesteder hvor 18 åringer kommer inn består bare av fjortiser. Gleder meg til jeg blir 20 og kan komme inn på byen sammen ...
Loading
Emne
- 22. juli 2011
- 5 på gata
- Adopsjon
- Aldersgrenser
- Alkohol
- Arbeid
- Asyl- og innvandring
- Barnekonvensjonen
- Barnevern
- Bistand
- Blogg
- Bolig
- Demokrati
- Diskriminering
- Doping
- Dårlig råd
- Ekteskap
- Engasjert?
- Europa / EU
- Film og TV
- Flytte hjemmefra
- Forbruker
- Forelskelse
- Fritid
- Frivillig arbeid
- Funksjonshemning
- Førerkort
- Graviditet
- Hjelpetjenester
- Homofil
- Hør HER!
- Identitet
- Innlegg
- Kjønnslemlestelse
- Konfirmasjon
- Konfliktløsning
- Krig og fred
- Kriminalitet
- Kropp og helse
- Kultur
- Leksehjelp
- Likestilling
- Lov og rett
- Lovbrudd
- Mat og kosthold
- Menneskehandel
- Miljøvern
- Minoriteter
- Mobbing
- Mobil
- Musikk
- Nettvett
- Noveller
- Omskjæring
- Organisasjoner
- Politi
- Prevensjon
- Problemer hjemme
- Psykisk helse / følelser
- Pubertet
- Rasisme
- Reise
- Reklame
- Religionsfrihet
- Rettighetene dine
- Rusmidler
- Russetid
- Samer
- Seksuelle overgrep
- Sex og samliv
- Skilsmisse
- Skolehverdag
- Slanking
- Sorg
- Sosialhjelp
- Spill
- Spiseforstyrrelser
- Stat og kommune
- Stipend og støtte
- Studier i utlandet
- Tester
- Tobakk
- Trening og idrett
- Tvangsekteskap
- Utdanning
- Utenlandsopphold
- Valg 2013
- Vennskap
- Verneplikt / Forsvaret
- Vold
- Yrkesvalg
- Ytringsfrihet
- Økonomien din
EU - argumenter for og imot medlemskap
Hvorfor bør, eller bør ikke, Norge eller andre land bli medlem av EU?ung.no - offentlig og kvalitetssikret
Skeptikere
Norske Nei til EU vektlegger argumenter for det norske folkestyret og formell demokratisk innflytelse på egen situasjon. Videre fokuseres det på at nasjonalstaten selv må ha styringsmuligheter innenfor områdene sysselsetting og velferdspolitikk, pengepolitikk, miljøkrav, forbrukervern og distriktspolitikk.Les mer om organisasjonens argumenter mot EU-medlemsskap.
EU-skeptikere i EU-land er ofte mer varierte og mindre samlet enn norske Nei til EU. Her kan man skille mellom høyresiden og venstresiden.
Høyresiden støtter ofte etableringen av Det indre marked, men ønsker nasjonal selvråderett på andre områder som for eksempel skatte-, sosial- og sikkerhetspolitikk.
Venstresiden vektlegger gjerne de negative effektene av Det indre marked. Argumenter fra disse gruppene fokuserer ofte på EUs demokratiske underskudd, miljøpolitikk og kritikk av EU-systemets tradisjonelle prioritering av markedsbygging fremfor andre formål.
Tilhengere
I medlemsstatene arbeider tilhengerne både for å opprettholde opinionens støtte for EU, og for videre demokratisering av systemet, nyere prosjekter som euro, samt utvidelse mot øst.I Norge argumenterer blant annet organisasjonen Jasiden for demokrati, samarbeid, fred, miljø og solidaritet.
I Sentral- og Sør-Europa er store deler av den politiske venstresiden EU-tilhengere. Det klassiske argumentet for EU fra denne gruppen vil være at man trenger et politisk system på europeisk nivå for å styre den globaliserte økonomien og markedskreftene.
En fellesnevner ved de ulike gruppene EU-tilhengere er overbevisningen om nødvendigheten av internasjonalt økonomisk og politisk samarbeid.
Kilder: Europaveien
Jasiden
Nei til EU
Les også
EU - Europeisk union Den europeiske union - EU - er et unikt samarbeid som oppsto etter den andre verdenskrig med ett hovedmål: å hindre at europeiske stater igjen skulle gå til krig mot hverandre. | EØS og EFTA Norge er ikke medlem av EU. Vi er likevel tilknyttet EUs indre marked gjennom EØS-avtalen. Hva betyr det, og hva innebærer det for deg som EØS-borger? |

Hva vet du om Europa og EU?
Les også
EU - argumenter for og imot medlemskap
Hvorfor bør, eller bør ikke, Norge eller andre land bli medlem av EU?Tilleggskommentarer fra brukere
Her kan du kommentere artikkelen.30.03.2012 15:04
Lolli

Nei til EU:Å bli medlem i EU vil Noreg miste sin sjølvbestemming. Stortinget vil miste sin innverknad og makt. Noreg er eit relativt lite land, og vil derforliggje dårleg stilt. Det vil også føre til store konsekvensar for den økonomien.
Norsk politisk kultur har alltid vore har alltid vore ein viktig side av Noreg. Me må også tenkjer på den gode velferdsstaten me har i Noreg, og som mange ynskjer å ha meir av. Hamnar me derimot med i EU vil det føre til store (og ikkje positive) konsekvenser for den norske velferd.
Men alt i alt kan ein også sei, som ein anna nemnte ovanfor, at samerbeid er viktig. Men me behøver ikkje å melde oss inn i EU for at me skal føre ein samarbeid med dei andre norske land. Noreg er jo i samarbeid med EU gjennom EØS-avtaler, og eg tykkjer no den er grei nok. Noreg veljar ofte å ratifisere/godkjenne forslag/lover frå EU, men Noreg har ikkje vetorett, at dei kan sei mot EUS forslag. Men det er jo bra at Stortinget har behold forslagsrett då, at dei kan velje å ikkje ratifisere EUs lover i Noreg. Eg tykkjer derimot den retten må me ta vare på.
Ingen trenger å rakka ned på dei som stemmer ne med tanke på oljepengar, fordi olje pengar er jo ei vesentleg side av den norske økonomi jo.
Desse er mine tankar, alle har lov å sei det dei meiner:-)
Norsk politisk kultur har alltid vore har alltid vore ein viktig side av Noreg. Me må også tenkjer på den gode velferdsstaten me har i Noreg, og som mange ynskjer å ha meir av. Hamnar me derimot med i EU vil det føre til store (og ikkje positive) konsekvenser for den norske velferd.
Men alt i alt kan ein også sei, som ein anna nemnte ovanfor, at samerbeid er viktig. Men me behøver ikkje å melde oss inn i EU for at me skal føre ein samarbeid med dei andre norske land. Noreg er jo i samarbeid med EU gjennom EØS-avtaler, og eg tykkjer no den er grei nok. Noreg veljar ofte å ratifisere/godkjenne forslag/lover frå EU, men Noreg har ikkje vetorett, at dei kan sei mot EUS forslag. Men det er jo bra at Stortinget har behold forslagsrett då, at dei kan velje å ikkje ratifisere EUs lover i Noreg. Eg tykkjer derimot den retten må me ta vare på.
Ingen trenger å rakka ned på dei som stemmer ne med tanke på oljepengar, fordi olje pengar er jo ei vesentleg side av den norske økonomi jo.
Desse er mine tankar, alle har lov å sei det dei meiner:-)
16.03.2012 22:38
meteotor

Denne artikkelen er meget utdatert. Det står at venstresiden er mot EU blant annet med tanke på miljøet. EU har de siste 10 årene kuttet utslippene sine med 20% samtidig som de har hatt en vekst på 20%. Norge sine har gått opp med 15% i samme periode. Det er mye takket være den rødgrønne regjeringen som nå har sittet 7 alt for lange år. Ja til EU, pyser. Når jeg ser folk si nei til EU fordi "de kommer å tar olja vår" tar jeg et eneste stort facepalm og tenker at sånne mennesker ikke kan uttale seg om en sak de ikke vet noe om.
27.10.2011 09:24
EuSucks!

eu suger, jeg er imot eu fordi de vil ha olja og pengene våre!!! :p
05.06.2011 03:13
noobs

idioter...
HVORFOR JA TIL EU?
Skal vi dele oljen vår?
Bli fattigere?
Få masse regler?
Miste rettigheter?
Alle dere som er sier ja til eu.. sier, Hvorfor nei?
Vi har svart dere nok...
HVORFOR JA?!?!?!?!??!?!?!
HVORFOR JA TIL EU?
Skal vi dele oljen vår?
Bli fattigere?
Få masse regler?
Miste rettigheter?
Alle dere som er sier ja til eu.. sier, Hvorfor nei?
Vi har svart dere nok...
HVORFOR JA?!?!?!?!??!?!?!
11.01.2011 19:45
Tine

NEI til EU!
Hvorfor få folk til å bestemme over oss IGJEN??? Endelig lurte vi svenskene og ble et selvstendig land, og så går vi bare inn i en ny union???
De som bestemmer i EU vet ingenting om åssen vi vil ha det i Norge, de kommer til å tvinge gjennom masse lover vi ikke vil ha! Krimminelle vil bare kunne spasere inn i Norge! Vi må BESTEMME SJÆL!!!
Hvorfor få folk til å bestemme over oss IGJEN??? Endelig lurte vi svenskene og ble et selvstendig land, og så går vi bare inn i en ny union???
De som bestemmer i EU vet ingenting om åssen vi vil ha det i Norge, de kommer til å tvinge gjennom masse lover vi ikke vil ha! Krimminelle vil bare kunne spasere inn i Norge! Vi må BESTEMME SJÆL!!!
16.08.2010 17:26
The double G

NEI, NEI OG ATTER NEI!!!! Norge SKAL IKKE og MÅ IKKE bli medlem av EU!!! vi vil ikke at noen utenlandske skal få noe makt over oss! så igjen sier jeg: NEI TIL FAENS EU-MEDLEMSKAP!
11.05.2010 02:25
Eirik

Klarte 10/11 på quizen. Bomma på største by spørsmålet. Jeg er positiv til Norsk EU medlemskap. -Det vil være gunstig økonomisk for Norge (økt eksport til EU-landene og Billigere varer for forbrukerne i Norge) -Mer demokratisk (Vi blir representert i EU-parlamentet, Kommisjonen og ministerrådet) Det vi mister ved medlemskap er jo retten til å forbeholde oss direktiver, men den har vi jo aldri trengt å benytte oss av, så veldig farlig kan det jo ikke være. Vil du vite mer? Send EU50 med navn og fødselsdato til 2040
05.02.2010 12:44
Anne

EU er det beste Europa har - borsett fra de arrogante nordmenn som sitter på oljen sin og tenker at de er flinke!
14.10.2010 23:44
Lars

EU er det beste europa har? europa har`?
Norge er det beste jeg har og her føler jeg meg trygg.. Det er klart vi holder olja vår for oss selv!
Skal vi la bryssel begynne å bestemme over oss?
hadde vi blitt medlem hadde vi fått stakkars 11 av 750 mandater..... 11 ?! hva har vi å si da? eu for norge er å gi fra oss friheten vår. det må ikke skje!
Norge er det beste jeg har og her føler jeg meg trygg.. Det er klart vi holder olja vår for oss selv!
Skal vi la bryssel begynne å bestemme over oss?
hadde vi blitt medlem hadde vi fått stakkars 11 av 750 mandater..... 11 ?! hva har vi å si da? eu for norge er å gi fra oss friheten vår. det må ikke skje!
10.12.2009 23:08
pål

nei til Eu! hva kommer til å skje med bøndene å fiskerene? de kommer til å tape noe så jævli, norge får vere med og bestemme i Eu men flertalle stemmer oss sikkert ned uansett, å vi mister retten på mange tng, oljen vår blir delt, de taper vi på, Eu er ute etter å ta resursene våre å pengene.. så et klart nei fra meg....
25.10.2010 11:51
tHORALF

Du har rett. Det nåværende politiske sysstem i EU
med høyrekrefter som bestemmer- hindrer ikke krig.
Adolf Hitler, han kalla partiet sitt for NASJONAL
SOSIALISTER. Dette var en kjempeløgn. Egentlig var
dette et HØREDIKTATUR (FACISTER) som la hele europa i ruiner. Kommunistene i SOVJETUNIONEN klarte å hindre dette. Hadde ikke disse kommunistene
klart dette, ville E U ligget der fiks erdig for
europas høgrekrefter. NEI TIL EU !!!!!
med høyrekrefter som bestemmer- hindrer ikke krig.
Adolf Hitler, han kalla partiet sitt for NASJONAL
SOSIALISTER. Dette var en kjempeløgn. Egentlig var
dette et HØREDIKTATUR (FACISTER) som la hele europa i ruiner. Kommunistene i SOVJETUNIONEN klarte å hindre dette. Hadde ikke disse kommunistene
klart dette, ville E U ligget der fiks erdig for
europas høgrekrefter. NEI TIL EU !!!!!
07.12.2009 17:47
.........

Tapere... hvis dere har så mye imot eu, hvorfor ikke skrive det!!! I steden for å bare svare nei uten noen begrunnelse...
04.11.2009 20:15
Skive

Nei til eu.. det blir mindre penger til norske bønder og det blir mer utenlandsmat.. NEI
04.11.2009 13:33
Jonatan

NEI TIL EU !!
Den møkkvonde lukta fra gjødsel blir borte, synes det er koselig med den lukta jeg : ) så et stooort NEIII fra meg!!!
Den møkkvonde lukta fra gjødsel blir borte, synes det er koselig med den lukta jeg : ) så et stooort NEIII fra meg!!!
04.11.2009 13:36
Espen askeladd

jeg er 100% får EU!! Ok bøndene våre vil gå konkurs men hva så?? det blir billigere mat for oss..
Dessuten er jeg egt ganske glad i utenlandsk mat!!
Dessuten er jeg egt ganske glad i utenlandsk mat!!
28.09.2009 16:54
Børge

JA til EU, fordi det gir frie grenser til import og eksport, fordi vi da også kan være med å påvirke vedtektene som EØS tvinger oss til å gjennomføre uansett.
Det er jo bare dumt å ikke føge EU! og til KINE lengre ned her må jeg få nevne at vi får FRIERE muligheter i EU, fordi vi da kan være med å bestemme hva EU skal gjøre, og vi da også kan nekte å godta vedtekter.. Bare se på Sverige! Billig kjøtt, snus og røyk, og fri import! DE gjør det bra!
Det er jo bare dumt å ikke føge EU! og til KINE lengre ned her må jeg få nevne at vi får FRIERE muligheter i EU, fordi vi da kan være med å bestemme hva EU skal gjøre, og vi da også kan nekte å godta vedtekter.. Bare se på Sverige! Billig kjøtt, snus og røyk, og fri import! DE gjør det bra!
14.10.2010 23:54
Lars

Ja...
for kjøtt, sunus og røyk er tre veldig viktige ting...
Vi kan ikke bli med å bestemme hva eu skal gjøre med 11 mandater, men vi kan bestemme alt selv nå.
for kjøtt, sunus og røyk er tre veldig viktige ting...
Vi kan ikke bli med å bestemme hva eu skal gjøre med 11 mandater, men vi kan bestemme alt selv nå.
21.09.2009 20:54
Jody

Nei til EU! Det betyr mer utenlandsk mat i butikkene og mindre penger til norske bønder!!
15.09.2009 15:32
Elisa

Nei til EU! La Norge få lov til å styre seg selv. EU vil bare forsyne seg av alle våre ressurser.
22.06.2009 00:01
Nordmann

Ifølge grunnloven er det straffbart å ville gå inn i EU, men hvem følger grunnloven i dag. Ingen bryr sem og verken regler eller ordensmakt...Norge kan like godt si opp sin eksistens, siden vi har mistet det grunnlag som gav oss vår selvstendighet.
02.06.2009 17:19
Jorsal

Vi lever i et fattig land,, ikke materiellt sett, men vi er et land med et overformynderi som ikke ligner grisen. Et døende og trist land, hvor folket vi riktignok har nok av alt men likevel er fattige. Mangelen på frustrasjon er en frustrasjon i seg selv. La menneskene få være mennesker, og ikke bygg et land på djevelske ideer som "sosialisme" og "kapitalisme". Til helvete med alle disse idiotiske ismene, og la menneskene få skape sin egen verden, uten "selverklærte folkevalgte" tar alle våres beslutninger. Få politikerne og juristene ut av tinget og sett inn alminnelige og fornuftige mennesker. Mindre makt til dagen inkomptente politikere er bra, og et ja til EU vil nok velte en del i vårt samfunn,, men akk, forandring fryder. Landet ble rikt grunnet den velsignende hånd som lå over vårt land, vår tro har gitt oss den rikdom vi nyter av i dag. Og landet har per dags dato ingen tro, men sverger til darwinistisk og ateistisk filosofi. Så JA til EU,, heller dette onde en en djevelsk sosialistisk stat av homofile, muslimer og feminister.
05.05.2009 11:30
-_-

EU fjerner ikke rettighetene dine og grunden til at vær enkelt person får mindre makt er fordi det er mange flere som skal ha noe å si. BTW Kapitalisme og demokrati går hand i hand. Men jeg er i tvil om hva jeg hadde stemt (hvis det hadde kommet et valg om det nå), og disse innleggene hjelper ikke i det hele tatt. Snakk om en gjeng med usakelige tullinger, voks opp og kom i det minste med et ordentlig argument.
28.04.2009 09:37
Kurt Ove Anlaugsdottir

Jeg er for Eu fordi jeg vil ha fri handel på akerselven. Børres pølsebu er foresten en god "pølse"sjappe.
01.04.2009 17:37
EUtillhenger

EU står for at vi ikke skal betale skatter forran og bak og ikke få noe igjen for det. skatten går nemlig ikke bare til veier, infrastruktur eller sykehus, den norske rejering eir NESTEN 1% av verdens aksjer... DET ER MYE!!! Det er eller ikke statens jobb å investere (ihvertfall så mye)og EU er for å stoppe slike situasjoner.
19.03.2009 11:08
Ada Hansson

NEI TIL EU!
EU er et utrolig udemokratisk system som går løs på omtrent alt vi har av rettigheter i Norge, som eksempel: "Hvis EU hadde søkt om å komme inn i EU ville ikke EU kommet inn i EU." For å si det på en litt enklere måte betyr det at EU ikke opfyller sitt eget minstekrav til demokrati.
Det er ikke de folkevalgte som bestemmer i EU!
Til dette argumentet med fred, så har det ikke vært fred siden EU ble opretta.
For mer Info om hvorfor DU bør være mot EU send mail til Ada.hansson(at)hotmail.com eller gå inn på ungdom mot EUs sine hjemmesider.
EU er et utrolig udemokratisk system som går løs på omtrent alt vi har av rettigheter i Norge, som eksempel: "Hvis EU hadde søkt om å komme inn i EU ville ikke EU kommet inn i EU." For å si det på en litt enklere måte betyr det at EU ikke opfyller sitt eget minstekrav til demokrati.
Det er ikke de folkevalgte som bestemmer i EU!
Til dette argumentet med fred, så har det ikke vært fred siden EU ble opretta.
For mer Info om hvorfor DU bør være mot EU send mail til Ada.hansson(at)hotmail.com eller gå inn på ungdom mot EUs sine hjemmesider.
10.02.2009 12:35
Mullah Krekar

eu medlemskap hadde vert bra! fordi da kunne vi ha importert flere terrorister til landet , så er det bra med litt Iraqisk fitte og (ikkr bsre norsk) mohahahhahahaha
03.02.2009 10:47
Karina

Er enig me de fleste her, så nei til EU, men det må bli sagt at det er litt feil at vi tar inn EU sine lover, og kun har noe å si når det komme til EØS - avtalen. Ellers har vi ikke rett til å ytre meninger i EU-parlamentet, Statsministeren vår får ikke være med i det europeiske råd. Men for å ta vare på folkesuverenitetsprinsippet er det nok bra at vi ikke er med. Men igjen, er det virkelig demokratisk når halvparten av befolkningen i Norge ikke vil, og omlag 36 % (etter meningsmålingen som var nå nylig) sier ja. og resten ikke vet, sier dette at folket generelt vet for lite om EU? Da burde vi gjerne skaffe oss mer kunnskap for å kunne klare å ta en endelig mening.
09.12.2008 15:50
globEWorm---

EU ja, hmmm la mæ tænkte..... NÆI ! WTF ?. ka e galt med kordan vi har det?
16.10.2008 11:30
Lily

Okei , jeg ser ikke grunnen til å ikke være med eu. Vi må jo følge deres lover uansett, og vi har ikke noe å si til det de bestemmer. Dessuten er samarbeid en ting vi må ta vare på, for alle kommertil å dra nytte av det til slutt. Og til dere som sier nei, utdyp dere! Det er jo lett å si ja eller nei til en sak, men har men egentlig noen grunn? Ja til et smalet Europa :)
15.10.2008 23:00
Nina

EU er en organisasjon full av kapitalistsvin!
Jeg elsker å eie opplegg
Jeg elsker å eie opplegg
26.05.2008 14:17
G8

Etterso jeg er tilhenger av ideen om et samlet Europa så må jeg si ja.
15.04.2008 14:45
Petter

Nei til EU. Bare drit. Vi kan ikke bli dratt inn i denne morderiske gjengen.
Legg inn en melding!
Spørsmål og svar
Hva vil Norge tape på å bli med i EU?Hei Det er ingen folkeavstemning innen rekkevidde der dette spørsmålet blir tatt opp. Siste avstemning var i 1994. 52,2 % stemte mot norsk tilslutning, mens 47,8 % s...
Hva er EU i dag?
Hei! Du finner en god del informasjon om EU under ung.no/europa. Sjekk spesielt ut hovedartikkelen, "EU - Europeisk union", som går enkelt gjennom bakgrunnen og hovedoppgavene for unionen. Si...
Ukens tema
Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juliStill oss et spørsmål
Mest lest på ung.no
Drikk sikrere
Skal du ut i kveld? Pass på at du har kontrollen. Ta med deg disse gode drikketipsene fra andre ungdommer.Eksamensangst?
Mennesker er livredde for å gjøre det dårlig, og de er redde for dårlige resultater. Eksamen nærmer seg - er du stressa? Det finnes gode råd!Russ og rus
Russefeiringen er en tid der mange drikker mye alkohol, og hvert år blir russ alkoholforgiftet. De fleste av knuteregler er ufarlig lek og moro, men noen knuteregler handler om å drikke alkohol i så store mengder over et begrenset tidsrom at det kan være livsfarlig. Ta ansvar for at du og vennen din kommer dere helskinnet ut av russetiden. Les og lær av ungdommenes egne drikketips.


