Sist oppdatert: 22.05.2012 kl. 21:52
ung.no/lovbrudd
Dr. help:Jeg synest at du ikke bare skal tenke på at du skal til sengs med jenta, men at du kan prøve å bli sammen med hun først. Da lærer du mere om denne personen, og hva hun er klar for. Kansje dere kan sta...
Underemner: 17. mai
Skriv ut Tips en venn0

Krig - et menneskeskapt onde


krig (colourbox.com)Sykdommer og naturkatastrofer har menneskene måttet kjempe mot siden urtiden, men at menneskene i tillegg går til kamp mot hverandre, og stadig utvikler nye våpen for å gjøre denne kampen enda mer nådeløs, drepe hverandre enda mer effektivt, det har vært en kilde til undring og forferdelse gjennom generasjoner.

ung.no - offentlig og kvalitetssikret

Fra oldtid til første verdenskrig

Ingen vet hvordan den første krigen oppsto, eller når. Uansett vet vi at krig har vært kjent i tusener av år. Menneskene kriger om land og vann og rikdommer. I tillegg er rasemessige konflikter og forskjellig politisk og religiøs overbevisning årsak til krig og væpnede konflikter mellom nasjoner og folkegrupper. Krigene har vært alt fra rene militære slag til den ”totale” krig som rammet soldater og sivile med like stor styrke. Med røving, plyndring, brenning og voldtekt. Å føre de beseirede hjem i lenker som slaver, var vanlig helt frem til middelalderen i Europa , og langt inn i moderne tid på andre kontinenter.

Pax Romana

I antikken skapte romerne ”Pax Romana”, eller den romerske fred. Dette gjorde de ved å underlegge seg det meste av den ”kjente verden”; fra Nordsjøen i nord til Rødehavet i sør, fra Atlanterhavet i vest til det Kaspiske hav i øst, og med Middelhavet som det romerske imperiums ”innsjø”.

Men heller ikke under Pax Romana rådet den totale fred og fordragelighet. Fra Bibelhistorien kjenner vi i hvert fall ett område der befolkningen ikke uten videre fant seg i den romerske okkupasjonen. Men man satte seg ikke ustraffet opp mot den romerske hær, og det endte som kjent med Jerusalems ødeleggelse i år 70 og at de siste jødiske frihetskjemperene (selotene) fant sin død på festningen Masada ved Dødehavet i år 72 etter tre års beleiring. Da alt håp var ute, tok de sitt eget liv heller enn å ende som slaver hos romerne.

'Den rettferdige krig'

Alle store riker går en dag under, så også Romerriket. Og Pax Romana ble historie. Krig og ufred var igjen dagligdags kost i den vestlige verden. Den nye religionen, kristendommen, ble etter hvert den ledende religionen i hele Europa, men hvordan kunne alle krigene forsvares ut i fra kristendommens lære? De kunne ikke det! Kirkefedrene St. Augustin (354-430) og St. Thomas Aquinas (1225-1274) utviklet en lære som senere skulle danne forbilde for alle regler om krigføring; læren om ”den rettferdige krig”. Og ett av hovedpunktene i denne læren var at å føre krig er bare lov i selvforsvar. Men det skulle gå 700 år før verdenssamfunnet slo fast St. Thomas’ doktrine som en universell ”lov”.

Kjente kriger

Før statslederne fulgte i kirkefedrenes spor måtte verden gjennom utallige, blodige og grusomme kriger. De mest kjente av disse krigene er vel hundreårskrigen (1337 –1453), tredveårskrigen (1618-48), Napoleonskrigene på 17- og 1800-tallet, Krim-krigen og den amerikanske borgerkrigen på midten av 1800-tallet og Boerkrigen ved slutten av det samme århundre, men i tillegg var det i dette tidsrommet utallige andre små og store kriger og væpnede konflikter verden over.

Retten å føre krig

Mens dette pågikk, fantes det filosofer, teologer og politikere som var opptatt av krigens rett og som videreførte St. Thomas’ arbeid, og det ble utviklet regler for mer humane krigføringsmetoder. Men retten til å føre krig ble fremdeles sett på som en av statenes grunnrettigheter.

Får vi ikke nok?

En skulle tro at menneskene etter hvert fikk nok av alle krigene, og det er nok helt sikkert at nesten alle mennesker som noen gang har levd på denne jorden har ønsket fred og ikke krig. Allerede 'historiens far' grekeren Herodot (490-425/420 f.Kr.) sa at 'Intet menneske er så tåpelig å ønske krig fremfor fred, for under fred begraver sønner sine fedre, men under krig begraver fedre sine sønner.' Likevel kriger vi, og i 1914 startet det som kalles Den første verdenskrig.

Den første verdenskrig og Folkeforbundet

Denne krigen var forferdelig! Millioner av unge menn døde i skyttergravene og på slagmarkene i Europa, Afrika og Asia i de fire årene krigen varte. Mange av dem som overlevde fikk varige skader etter granatsjokk og gassangrep, og en skulle tro at verden nå endelig hadde fått nok.

Og det hadde den tilsynelatende, for i 1919 ble organisasjonen Folkeforbundet etablert. Heretter skulle verdens nasjoner leve i fred og harmoni, og konflikter skulle løses ved forhandlingsbordet, ikke på slagmarken.

Folkeforbundet ble på mange måter en suksess, bortsett fra på ett område; det fredsskapende. For da Italia invaderte Etiopia i 1935, den spanske borgerkrig brøt ut i 1936 og nazi-Tyskland annekterte Østerrike i 1938, var Forbundet tilsynelatende maktesløs, og da annen verdenskrig brøt ut i 1939 var Folkeforbundet allerede dødt.

Den annen verdenskrig og FN

Den annen verdenskrig varte fra 1939 til 1945. Det var en krig helt ulik noen tidligere hadde sett. I de naziokkuperte områdene hersket terroren. Da krigen endelig var over, kunne en sjokkert verden se inn i helvete på jord, der ondskapen rådet. Konsentrasjonsleire; slaveleire og utryddelsesleire, massegraver, ofre for en umenneskelig tortur, millioner av sivile døde. Barn og gamle, kvinner og menn, hvis eneste 'forbrytelse' var at de tilhøre ”feil” rase, folkeslag eller religion eller var homoseksuelle. Og etter ”holocaust” ble arven fra Folkeforbundet tatt opp og forbedret og De Forente Nasjoner (FN) ble dannet.

Retten til selvforsvar – forbud mot angrep

FN har som mål å hindre krig. Angrepskrig er forbudt, men nasjonene har rett til selvforsvar. Det som vi kaller nødverge, og som er lov også i andre sammenheng. Dersom du blir angrepet, har du lov til å forsvare deg. Hvis en stat bryter 'FN-loven', er verdenssamfunnet forpliktet til å reagere, og FN selv har rett til å gå inn med våpenmakt for å stanse angriperen. Slike tilfelle kalles gjerne 'fredsopprettende operasjoner'. Dette så vi eksempel på da FN-tropper befridde Kuwait fra Iraks okkupasjon; 'Gulf-krigen' i 1991.

NATO

Med det som kalles 'hjemmel' i FN-bestemmelsen om retten til selvforsvar, har noen nasjoner slått seg sammen i en organisasjon som kalles North Atlantic Treaty Organisation (NATO). I NATO er landene forpliktet til å hjelpe hverandre militært dersom ett av landene blir angrepet. Norge har vært medlem av NATO siden 1949.

Internasjonale avtaler

Verdenssamfunnet har også på andre måter forsøkt å begrense krigens ondskap. De fleste land er nå parter i internasjonale avtaler, det som i folkeretten kalles traktater eller konvensjoner, for å begrense bruken av grusomme krigføringsmetoder. De mest kjente av disse er Genevekonvensjonene, som ble vedtatt i 1949.

Regler om syke og sårede

I 1977 fikk vi noen tilleggsprotokoller til disse konvensjonene. Disse inneholder regler om behandling av syke og sårede, krigsfanger og sivilister. Så ringen er sluttet, siden prinsippet om ikke-stridendes beskyttelse mot direkte angrep var et av St. Thomas Aquinas’ prinsipper for rettferdig krig. Problemet med disse avtalene er at de bare gjelder mellom stater. I borgerkriger eller dersom en av de krigførende partene ikke er en stat, men for eksempel en folkegruppe, har vi ikke den samme rettslige beskyttelsen.

Den nye krigen – terrorisme

Ordet terror kommer fra latin og betyr redsel. Vi bruker ordet i betydningen ”bruk av eller trusler om vold for å oppnå visse mål”. Terrorisme defineres som ”trusler om eller vilkårlig voldsbruk fra mindre politiske grupper”, mens en terrorist da blir en som driver terror.

Vi hører stadig at den enes frihetskjemper er den andres terrorist. Selotene på Masada og den norske hjemmefronten under andre verdenskrig skulle da kunne defineres som ”terrorister” av henholdsvis romerene og tyskerene. Men den store forskjellen er at ”gamle dagers” frihetskjempere sloss mot en hær. Nå ser vi at ofrene for terrorhandlinger stort sett er sivilister.

Det begynte i 70-årene

Politiske grupper som bl.a. Svart september, Baader -Meinhof , Røde arméfraksjon i Tyskland og Røde brigader i Italia, begynte på 70-tallet bl.a. å kapre fly og kidnappe og drepe politiske motstandere for å få gjennomslag for sine politiske krav. I Libanon satt vestlige turister og andre tilfeldig valgte ofre som gisler i årevis. Mange av dem ble også drept.

Nytt trusselbilde

Terroristene spredte skrekk, gru og sorg i Europa og Midtøsten i en årrekke, men terrorhandlingene ble ikke sett på som krigshandlinger, og det var politiet, ikke de militære, som ble satt til å bekjempe dem. Likevel forutså de militære lederene i NATO at terrorhandlinger kunne bli av en slik art at også militære styrker ville bli koblet inn. I Norge så vi at en omstilling og fornying av Forsvaret ville bli nødvendig for å møte et nytt trusselbilde, som også bekjempelse av internasjonal terrorisme var en del av. Våren 2001 fikk derfor Stortinget til behandling proposisjonen om ”det nye Forsvaret”, og omstillingen av Forsvaret er i nå i gang.

New York 11. september

Terrorangrepet på USA 11. september 2001 viste at analytikerne fikk rett. Det nye ved dette angrepet var imidlertid at for første gang ble en terrorhandling definert som en krigshandling. I FNs sikkerhetsråd, av NATO, av Russland – ja av majoriteten av verdens land. Så fra nå av er det like gjerne medlemmer av fanatiske religiøse og/eller politiske grupperinger fra hvilket som helst land i verden som en annen stat som kan være vår motpart i en eventuell krig.

Håpet om fred

Historien viser oss at menneskenes merkelige vilje til å drepe, ja utrydde hverandre, er stor, selv om de aller, aller fleste har lyst til å leve i fred og frihet. Denne onde viljen til krig er noe vi må forholde oss til, samtidig som vi ikke må oppgi håpet om at menneskene en dag lærer seg å leve i fredelig samkvem med hverandre.


'Menneskeheten må gjøre en slutt på krig, ellers vil krig gjøre en slutt på menneskeheten.'
John F. Kennedy

Tekst og kilde: Forsvarsdepartementet (FD)




Tilleggskommentarer fra brukere

Her kan du kommentere artikkelen.

18.12.2011 21:39
Gutt
Fint skrevet! Makt, økonomi og uærlighet gjør til krig.

Så lenge Europa og Amerika er mektige, blir ikke noe fred i verden.
Trur dere ikke på meg? Så les historien, tenk at krig er som et tre! finn rotene på tret, ikke se på greinene!

Hvem organiserer terror og lager krig? Hvem lager og selger våpen og tjener for å ta andres liv?
Svaret er Europa, Amerika og en del Rusland.

Les, les og les!

03.11.2011 14:36
nissemannen
jeg har en far som har vert i krig.. min farfars onkel var med i krigen mot tyskerne i 1940-1945 og den andre onkelens han var med i norsk motstandsbevegelse.
jeg har en anelse om hvor fælt krig er, greit nok tøft med spill å sånt basert på historie.
men krig er ikke leketøy! folk blir drept, barn får gjerne en onkel eller en bror mindre på grun av kuler og krutt. jeg personlig tror at norge før eller siden vil bli drat in i en ny verdenskrig.

17.10.2011 19:31
Mikael
Før brukte man krig til å holde folketallet nede(faktisk), nå bruker man det til å bekjempe terrorisme.....
Mennesket har da lært litt?

18.03.2011 19:31
anonym
Verden hadde vært et mye bedere sted hvis det ikke hadde vært for krig. Hadde verden vært et fredelig sted hadde det vært mye bedere her i verden. Men for å få en verden uten krig må alle land gå med på en nedrustnings avtalle. Alle gale diktatorer må vekk. Midtøstenlandene og USA må få et bedere forhold til værandre. Vi må dele på alle resusene vi har. Vi burde også prøvd å finne en måte å vanne ørkenen på for å skafe mer jordbruk til verdenen slik at alle mennesker kunne få spist seg met. Vi burde også bytte ut pengesystemet med noe annet. Verden må bli et mer retferdig sted å bo.Alle lån mellom landene må bli fjernet slik at all økonomisk krise kan bli borte. Vi bør også engasjere oss mer for å hjelpe andre land.

Og når det gjelder religion så står det ikke noe sted at vi skal gå til krig mot de som ikke har den samme religionen som det dem selv har.

Vi må lære oss å stå sammen med andre kulturer,bare slik er det mulig å få en verden uten krig og elendighet. Og vi bør lære oss å tilgi andre mennesker.

OG NÅR DET GJELDER MILJØPROBLEMENE VIL DET BLI MYE LETTERE Å LØSE DE HVIS VI LÆRER Å LEVE FREDELIG SIDE OM SIDE SELV OM DERE SKULLE HA ULIKE RELGIONER ELLER DERE ER FRA FORSKJELLIGE KULTURER. Vi må lære oss å leve fredelig med feks muslimer og de må lære seg å leve fredelig med oss.

Krig fører bare til fortapelse,sultt,fatigdom og undergang. Jeg kan egentlig ikke se problemet med å kunne leve fredelig med noen som er fra andre kulturer.
Kan heller ikke skjønne at de har en annen religion er et problem heller. Verden står ovenfor en rekke problemer å for å løse dem trenger vi FRED.

Håper på en fredful framtid

18.03.2011 19:40
moonlight
Så enig,jeg skulle ønske vi levde et fredfullt liv i en fredfull verden:) Beklageligvis er dette så og si umulig

12.03.2011 03:17
Per
Jeg skal bli med i Hæren :)

Det kan ikke dere sosialister gjør noe med haha :)

01.02.2011 20:17
anonym jente 14
Mamma og Pappa krangler nesten hele tiden, de brøler til hverandre å sier til hverandre at de skal dra til helvette.. å de krangler for INGENTING.. de begynte og krangle om vi skulle ha 1 eller 2 bad på hytta vår.. Jeg blir så lei meg når de krangler, hva kan jeg gjøre eller si for at de skal slutte.. jeg vil ikke de skal skillest!..

27.12.2010 18:02
Håvard
Det ligger i menneskets natur å krige.
Krig har vel i grunn vært betydelig mye med på å bygge opp samfunnet slik det er idag.

F.eks. landgrensene, religion, lover og regler har ofte vært bestemt via krig.

Krig skaper smerte, hat og frykt, men det har også kommet godt ut av krig: Vi hadde ikke vært på månen i '69 uten at den kalde krigen hadde vært der, vi hadde ikke hadd GPS uten krig, masse jaktvåpen hadde ikke vært utviklet, mye dykkeutstyr er pga krig, filmer er ofte inspirert av krig, radioen ble mye mer utviklet under 2vk.

Ja, mye mer er utviklet grunnet krig.
Jeg sier ikke at det er bra med krig, men jeg sier at det er mennesklig og at det er ikke nødvendigvis bortkastet med krig.

En mann sa en gang: I krig er det ingen vinnere, men bare tapere..
Det kan så være, men ofte har nasjoner bygd seg opp på krig.

Det kan også være verdt å nevne at det er kun i det 20 og 21 århundre at krig er sett på som en ille ting.
Riddere, Samuraier, Vikinger, Borgerkrigs-soldater, romerske legioner og alle fortidens krigere så på krig som en ære.
under og etter første verdenskrig ble krig en dårlig sak. det har selvsagt bestandig vært delte meninger, men de fleste likte krigene.

En romersk Centurion likte krig og deres slag, siden treningen til de romerske legionene var så hard og så drillet, at Centurionen sa at i slag slapp du treningen, du bare husket hva du hadde lært. du slapp å bygge fort, grave feller og slikt, du bare stilte opp i rekker og drepte fienden..

Krig er en menneskeskapt ting, men også en naturlig ting

17.12.2010 20:34
ole
det er ikke bare religion som skaper krig men at folk vil ha retigheter osv. mange land vil bli selvstendige og styre seg sjølv . mange land har konflikter og vis det ikke stoper kan det bli krig av det.
får eksempel england kan være i konflikt med norge eller ha en spening som øker og kan føle at norge er fiende. da kan dei sette store militer styrker som passer og kontroler lufta havet lande og grenser og sende militer ship med jager fly som flyr nær den norske grensen får å kontroler om det er fare.og da vil norge gjøre det samme og kjøpe ekstra mye raketer og militer utstyr kjøre tøy fordi norge hadde trod at det kan let bli krig og det samme tror sikert england og konflikten våkser og våkser og en dag hadde krigen startet . det er ikke bare om du er muslim eller jøde osv som starer krig .uenig land og uenige folk som vil forsjælige ting og har sine meninger er med på å skape krig fordi da er det altdi noen som ikke liker det den andre gjør og blir sint .
det fines ikke noe bra grunn får krig men det finnes heller ikke en bestemt grunn til krig over 10 milioner ting kan starte krig .

19.12.2010 00:44
Leon
det er derfor vi har fredsorganisasjoner. for å skape fred og trygghet mellom landene. viss england og norge er på samme side så ville de ikke prøvd å forsterke grensene sine osv.
religionens formål er en bra ting i seg selv. hvis du følger de ti bud og/eller lignende. men det er for noen mye makt inni bildet og dette er en grunn til krig. grådighet...

la oss si skatten økes så du mister 50% av din nåverende lønn etter betalt skatt for likestilling i norge og mat og klær til fattige. ville du klaget eller? husk det blir mye mindre til deg. halvparten av julegavene blir dette feks. dette viser også at du vil ha de fattige nede så du blir rik. de vil heller ikke være fattige. va ville du gjort hvis du var fattig? 75% av befolktningen er fattige og mange sulter mens 25% tar seg friheten til å spille, drikke brus og spise godteri! ville ikke du og ønske deg disse godene hvis du ikke hadde dem. dette er en god grunn til krig

GRÅDIGHET OG MISSUNELSE. så sånt sett så er krig i seg selv bare rettferdig. alle ønsker seg det søte liv. men bare noen minoriteten får det.

skrevet av gutt på 13 år.

17.12.2010 16:50
way
relgion er fint, jeg vet mange som har forandret livet sitt, fra alkholikere til troende, og livet har blitt bedre for dem, region er en fin ting, som man må ikke putte noe ini som ikke er der. eks: der iran dreper jenter som har hatt sex utenom ekteskap, det er ikke lov, det står ingen steder i korannen at de for drepe jenter. noen folk blir så overmektige at de troor de kan erstatte guds lover.

16.12.2010 21:26
Hater krig
Det å snakke om krig irriterer meg siden jeg har opplevd det selv, jeg får rett og slett hodepine med engang når jeg leser eller hårer ordet krig,bush,taliban alle deeeee. Ønsket at det fantes et sted hvor man kunne bare leve med fred for alltid. :)

11.10.2010 19:25
ufo
Jeg håper inderlig at det blir slutt på krig her på jorden.Krig er det verste som mennesker kan gjøre.Skjønner ikke vitsen med krig.Jeg håper også at det vil bli slutt på atomvåpen.Strålingen fra et atomvåpen forsviner ikke før mange år. Det kan feks gjøre skader på barn som ligger i mangen mange år etter at atombomba exsploderte. Partiklene fra atombomba blir ligene rundt jorda i veldig lang tid.Hvis det blir for mye av det rundt jora kan det selv antene og skape branner rundt jorden. Men heldig vis har det blit mindre prøve spregninger av atomvåpen. En atom krig kan ødlege hele jorda og det får store konsekvenser for hele jordkloden.Men jeg ser lyst på fremtiden.Folk på jorden har bygnt å skjønne hvor alvorlig det er og dere har bygnt å diskutere om dere burde slutte å prøvesprenge atomvåpen.USA er ikke like vilig enda pga irans atomvåpen program.Men jeg trur ikke vi har noe å frykte fra iran.Men folk har bygnt å lange atomkraftverk.Altså å lage strøm med ved hjelp av atomer.Noe som ikke er så veldig lurt.Dere bør heller bruke energien fra lyn.Det oppstår strømfriksjoner rett før et lynnedslag det opstår oppe i atmosfæren og på bakken.I det øyeblikket er det mulig å hente strøm energien rundt det området. Et lyn kan få lys i en million by å lyse i 12 timer. Jeg er også for vindkraft. DET MED AT DET KAN FÅ EN MILLIOMBY TIL OG LYSE I 12 TIMER ER VITENSKAPELIG BEVIST.Kom lit vek fra krig her på slutten men syntes jeg skulle ha sagt det.

06.02.2010 23:01
Haakon
Krig er nødvendig! For at verden skal fungere må det vere en balanse mellom destruktive og konstruktive krefter!

02.12.2010 17:43
andre
helt enig!

29.01.2010 14:11
Shezy
Så må jeg peke ut, husker dere talen til Barack Obama " Uten Krig blir det ingen fred, " man må gjennom krig for å lage fred i flere tilfeller. Hitler hadde ikke stoppet med demonstrasjoner, han hadde drept dem.

29.01.2010 14:09
Shezy
Jeg liser de innleggene, religion blir peket på, alt blir peket på. Man hva med hvorfor Israel er fortsatt er i krig mot Palestina ? Israel kom inn i området til palestina , og flere palestinere bodder der. De måtte flytte ut. Israel ble tilbudt om dette fra hele Europa. Selvfølgelig reager palestina da (I) Krig kan ha mange grunner, som sult i slummer i ulike land. Olje som usa ville ha fra irak, og flere andre grunner. Etter min mening så kan religion bare være et problem og et land blir styrt av sharia-loven. Akkuratt som i pakistan eller som det har vært i iran. I Iran var det Ayatollah khomeini som startet en strengere stat med islam og sharia loven. I pakistan blir det bombing av Taliban som følger Sharia loven. Ikke snakk før man virkelig ikke vet noe godt

22.09.2009 19:36
_HeHe_
Hvis det bare hadde vært et lan så ville det vært vanskelig å styre, og velge hvem som skal styre, og vi ville etter hvert delt oss opp i grupper og kriget mot hverande mener jeg.

22.09.2009 13:54
thor-magnus
vist jorda ble 1 land ville det ikkje bli krig

17.09.2009 17:12
Unknown
Det er ikke på grunn av religion det er krig i verden idag.. Det er på grunna av mangel på respekt og fornuft. Men desverre er det umulig å utrydde slike mennesker. Tenk da, hvis alle hadde respektert hverandres religion, hadde det da vært noe krig på grunn av religion?
Det kan være utallige mange andre grunner til krig: fattigdom, diskriminering, rasisme osv..

26.08.2009 18:57
Roman B.
Så lenge det eksisterer mer en en land kommer det garantert til en krig.

20.06.2009 17:08
RE: Martin
Hvis alle hadde trudd på kristendommen så hadde det ikke vært krig. Kanskje?
Hadde ingen hatt noen religion og bare fulgt sunn fornuft hadde det ikke vært krig. nei det hadde det ikke.

religion starter kriger.
Hvis alle mener at hvis alle hadde trudd på sin religion (Kristendom,Jødedom,Islam,Norønn O.L)
Så hadde det ikke blitt krig.

Det er sånne tanker som starter religøse kriger...


04.04.2009 16:45
aola
ikke stopp krigen, men start freden! seff er det krig når man fokuserer på det! folk må begynne å fokusere på fred og kjærlighet! :)

02.12.2008 17:24
who cares
vi mennesker har forsatt mye å lære

30.11.2008 11:54
VÆHÅ
krig hjelper ikke mye nei.Drømte i nat at hele auropa vile gå til angrep på norge.

20.11.2008 08:39
anonym
Man kommer ingen vei med krig,alle tror at det hjelper men det gjør det ikke.

22.09.2008 14:28
effhin
Martin - "tenker nok dere venstrevridde sosialist-tåper ikke hadde kjefta på Bush den dagen dere sto med et biologisk ladet stridshode plantet ned i kjeften.."

Du er klar over at det aldri var noe som helst biologisk eller atomvåpen i Irak? Krigen er bullshiet.

23.05.2008 14:10
Abbeluure
Sett dæ bak en mur i burma, så ska æ lova dæ det bli party kriiig :-DDD

29.04.2008 10:53
Alan
Hva med friheten kurdene i i Iraq har fåt da. Alle araberene er imot oss fordig de er red vi skal blio et land.

03.04.2008 23:23
Karoline :)
For de som ikke skjønte det gjaldt de faktaene i kommentaren under Irak

03.04.2008 23:18
Karoline :)
-Siden juni i fjor er antall terrorangrep gått ned med 60%.
-Det irakiske statsbudsjettet er doblet på de tre siste årene
-Undersøkelser viser at 60% av befolkningen fortsatt ønsker USAs tilstedeværelse i Irak.

Bare litt fakta....
Bra Martin stå på, fint ikke alle er helt blinde


06.02.2008 19:11
afghaner
jeg er fra afghanistan(krig-landet)
det er utrolig tøft når noen snakker om krig, for jeg har opplevd det før .. og det er ikke som alle tror det er , det er følelse man ikke kan forklare.

06.02.2008 13:18
Martin
Dessuten, Bush er ikke så dum som dere sier!!

Uten ham hadde Saddam Hussein fremdeles levd og lagd pur i Midtøsten.

tenker nok dere venstrevridde sosialist-tåper ikke hadde kjefta på Bush den dagen dere sto med et biologisk ladet stridshode plantet ned i kjeften..

Slutt nå med å høre på flertallet i sosialistiske Norges-toppen!! Tenk litt sjæl da! Bare TENK før du åpner kjeften, driv litt research, les litt historie, og ikke bry deg om venstresida, for den er bare STAPPA med dritt!

..også når det gjelder norsk politikk, med tanke på barnehager, utdanning og sånn. For ikke å snakke om foreldrepermisjon! Skulle tro det bare var en spøk..

06.02.2008 13:12
Martin
Noen sier at så lenge det er religion, er det krig.

javel?

men tenk litt på dette: Hvis alle hadde levd etter Bibelen og trodd på den, ville det da ha vært krig og ufred?

Våkn opp da!! Det er MANGEL på religion som skaper krig.

Og når jeg sier religion så mener jeg så klart kristendom, ettersom jeg selv kommer inn i den gruppa.

Kjenner ikke så mye til andre religioner, men veit at hvis en TROR på det som står i Bibelen, så vil en ikke lage trøbbel(krig, blant annet).

Tenk så herlig hvis alle kunne trodd på det:)

01.02.2008 17:51
Fred er et ord man ikke kan bruke før Bush dør!
Alle tror at muslimer er de som dreper, alle tror det er muslimer så bombaderer, alle tror at muslimer er de eneste personene som kan bli kalt terrorister. Men hvis bare det stygge Bush dyre trekker seg tilbake vil alle se at muslimene har ikke gjort noe annet enn å forsvare seg selv!!!!

01.02.2008 17:42
.....
Riv murene i Palestina




Isolate Israel!!

19.01.2008 17:29
To nysgjerrigperer
Vi har en lærer som er homo, og en annen som virker VELDIG pervers / pedo ...

18.01.2008 19:11
Sigurd Ch
Noen lærere er dårlige, ikke alle!

Mindre bråk - mer DISPILIN inn i skolen!

17.01.2008 22:19
arnt omar
æ suns at herre e næ toll


04.01.2008 17:49
LOL
Har dere en annen ide om hvordan man skal løse noe, uten å bruke krig? det går ikke, slik er verden, krig løser konflikter..personlig syntes jeg at det er tragisk, meningsløst med krig..

03.12.2007 10:56
anonym
BUSH er helt fucka i hode som tror at det er krig som løser alt.....krig er bare en dum ting
jihad er muslmenes reglion og sånn skal det bli om bush liker det eller ikke
får muslimer han like mye rett som alle andre mennesker azzå! det mener jeg uansett så er alle like selv om vi er svarte eller hvite,men det kommer jo også ann på ossen man ser på det men
jeg bryr meg om folk som kommer fra et annet land og er til norge fordi de flykter fra krigen

29.11.2007 19:43
Ida
den der tror jeg du har rett i, fordi om man kriger blir det bare utvikla til mer og mer..... vietnamkrigen, sovjetunionen og alt det stammer jo fra andre verdenskrig, som igjen stammer fra første verdenskrig, som stammer fra napoleonskrigene...... det er en kjede vi ikke kan stoppe, med mindre det skjer et mirakel! Men mirakler kan skje! (I)

07.08.2007 18:32
Wasp
Krig avler mer krig...

09.05.2007 17:55
Sigrun
Utrolig oppsiktsvekkende! Veldig bra!

28.03.2007 16:33
Eline
leste innleget til Mitt navn hun sa at hvis alle hadde levd etter den gylne regel hadde ikke vært krisg men altså det er vel ingen som gjør det ok kanskje 0,0000000000001 prosent av verdens befolkning lever etter den gylne regel så altså det gjør nesten ingen forskjell aller jo så klart hvis alle hadde vært mordere og krisgsfolk så hadde det ikke vært krisg på jorden... men det jeg vil fram til er at nesten ingen lever etter den gylne regel og at jeg tror ikke det ville vært noen forskjell for det er alltid noen som vil skille seg ut og det vel da være krisg mellom de!


12.03.2007 18:33
Mitt navn
Dersom alle hadde levd etter den gyldne regelen, hadde det kanskje ikke vert krig, men hvor mange er det som gjør det?

24.01.2007 21:48
Håvard
Ja, det er jo en stor grunn, men det er ikke meningen til noen av religionene at det skal bli krig.
Det er bare så vanskelig å tolke de, derfor er det noen som tolker det til at de har rett på disse landene eller rett til å slå kona osv... Men det er feil!

BTW så at det var noen som spørte om 2. verdenskrig. Det var hovedsaklig 2 parter i andre verdenskrig:
Aksemaktene: Tyskland og Japan
De Allierte: Storbrittannia, Soviet unionen og USA

03.01.2007 15:07
JegHaterHistorie
Hvem var det som kriget mot hverandre under andre verdenskrig? Slik kort og greit! Hva slags land...

31.12.2006 23:39
dont care
det er så trist md krig å fred å sånn xD haha..

18.12.2006 20:27
Kamilla
Religion kan ha en stor betydning. Særlig når noen kommer inn i et land og forlanger at det skal være demokratisk og bøye seg for flertallet. Tror vi ikke på ytringsfrihet og selvstendighet?
Kan ikke et land få lov til å ha sine egne styresett uten av vi skal komme å blande oss inn...

Noen har det forferdelig...kulturer er forskjellig, men vi kan forstå dem, men det er heller ikke det samme som å akseptere dem. Hvorfor skal vi tvinge ned noe de ikke vil ha?

Kan ikke vi bare akseptere at det er forskjellige kulturer og som har forskjellige syn på ting...Er det så utrolig vanskelig.
Er helt enig at visse kulturer er rett og slett ekkelt det de gjør, omskjæring av kvinner, banking av koner og bli giftet bort. Helt klart ikke det jeg tror på.
Men det oppstår konflikter så lenge vi skal trykke ned våre verdier litt fort for dem. Skal ikke de også få lov til å utvikle seg i det tempoet de vil.

Og hvorfor i alle dager skal USA få lov til å bestemme hvem som har lov til å ha atomvåpen eller ikke? Og hvorfor i alle dager skal det ikke være likestilt, som betyr at de heller ikke har lov til det!!

Uenigheter bygger opp til krig...

05.10.2006 17:56
Mitt Navn
Til Kristine!** Så drep alle mennesker så gjør vi slutt på disse lidelsene om krig !! (Y) GUTT15

05.10.2006 17:54
Mitt Navn
Make love not war!! fordi kondomer er billigere en våpen! :)
Herregud, det er så kjipt med krig å fred og sånn..:S øøø
GUTT15

30.09.2006 07:27
Alice
I hate war because people are dieing...



Legg inn en melding!

Ditt kallenavn
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
 


Spørsmål og svar

Hei jeg er en jente! som lurer på om: Hvilken rolle hadde Tyskland unde...
Hei Hei :)Dette høres ut som en skoleoppgave?Jeg anbefaler deg å søke på nettet etter Tysklands rolle i kald krig. Jeg vil anbefale nettsider som www.nupi.no (Under hvor hen...

Har ikke brukt tampong før og lurer på om jeg burde kjøpe o....
HeiDu har kanskje reist når vi nå svarer, men uansett:Første gangen du skal bruke tampong er det lurt å velge en liten størrelse.  For eksempel gul tampax eller bl...

Ukens tema

Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juli

Still oss et spørsmål











Svarer du på SMS/telefon fra foreldrene dine?

mobil (colourbox.com)






 

Føler du treningspress?

jente løper (www.colourbox.com)
Hvorfor trener DU?







 

Rettssaken etter 22. juli

Jente biter negler (colourbox.com)Hvordan håndtere det store fokuset på alle sider av terrorsaken mens rettssaken pågår?

Psykolog Atle Dyregrov (Senter for Krisepsykologi) gir deg noen råd i denne artikkelen.
 

Spiseforstyrrelser og følelser

Måler lår (colourbox.com)Fire av ti 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner øker risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.
 
RSS