Sist oppdatert: 22.05.2012 kl. 23:14
ung.no/lovbrudd
Dr. help:Jeg synest at du ikke bare skal tenke på at du skal til sengs med jenta, men at du kan prøve å bli sammen med hun først. Da lærer du mere om denne personen, og hva hun er klar for. Kansje dere kan sta...
Skriv ut Tips en venn0

Hva er likestilling?


Likestilling har tradisjonelt sett handlet om å fremme like muligheter og rettigheter for kvinner og menn. I dag brukes begrepet i videre forstand og omhandler også likestilling uavhengig av funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet, religion mv.

ung.no - offentlig og kvalitetssikret
Alle skal ha krav på å få de samme mulighetene til å utvikle seg, utnytte sine evner og leve sine liv, uavhengig av kjønn, sosial bakgrunn, religion, seksuell orientering, funksjonshemming eller etnisk tilhørighet.

Likestilling handler om rettferdighet og makt. Alle skal ha like rettigheter og muligheter på alle samfunnsområder. Reell likestilling innebærer blant annet lik mulighet til innflytelse, rettferdig fordeling av ansvar og byrder, rett til å føle seg trygg i forhold til overgrep, og respekt for menneskesverd.

Dessverre finnes det ikke ordentlig likestilling noe sted i verden, ikke en gang i Norge. Eksempler er i politikken og i sjefsstillinger, der menn fortsatt er i flertall, eller verneplikten, som fortsatt bare er obligatorisk for menn.

Hvorfor er det viktig å belyse forskjellene?

Likestilling handler til syvende og sist om at vi skal behandle alle som individer, med de svakheter og styrker som følger med hver enkelt. Fortsatt legger de tradisjonelle verdiene som knyttes til det å være gutt eller jente, kvinne eller mann, begrensninger for vår utfoldelse. Menn blir fremdeles ikke verdsatt i samfunnet som omsorgspersoner på lik linje med kvinner, og kvinner defineres fortsatt i stor grad som objekter for menns nytelse.

Kilde: Likestillingsombudet



Les også

Statistikk likestilling mellom kjønn i Norge

Hvor mange kvinnelige ledere finnes det? Hvor mange menn tar høyere utdanning?

Sjekk ut statistikk og analyser som synliggjør likheter og forskjeller mellom kvinner og menn på ulike samfunnsområder.
 

Likestillingsloven

Likestillingsloven ble vedtatt i 1978 og sist revidert i 2002.
 

Rett til likestilling

Likestilling (ung.no)På sidene til Likestillingsombodet er det samla informasjon om korleis likestillingslova verkar på ulike område. Her finn du dei rette paragrafane i likestillingslova med forklaringar til lovteksten.
 

Likestilling mellom kjønna

Likestillingslova skal fremje likestilling mellom kjønna og tek særleg sikte på å betre stillinga til kvinnene.
 

Nobels fredspris 2006

Den tiende desember er det tid for årets utdeling av Nobels fredspris, og i år deles den likt mellom Muhammad Yunus og Grameen Bank for deres bidrag i kampen mot fattigdom og for økonomisk og sosial utvikling for verdenssamfunnets svakerestilte.
 




Tilleggskommentarer fra brukere

Her kan du kommentere artikkelen.

19.03.2012 01:47
Carl
Til alle dere gutter som prøver å få fram et poeng om at menn er mer verdt enn jenter og at vi er overordnet kvinnene fordi vi både er sterkere og at det er flere menn i lederstillinger, så er dette totalt feil... Grunnene til dette er som regel på grunn av mangel på likestilling fra tidligere av og dette har gått med i tradisjoner videre. Menn er hverken verdt mer enn kvinner, eller viktigere enn dem.
Merker også at noen av dere jenter her som har lite peiling på temaet og er mer opptatt av at kvinner skal være overordnet menn, enn faktisk likestilling. Til dere som sier at menn er mer voldelige enn kvinner og at menn er mer "uvennlige" enn kvinner så er det sistnevnte IKKE riktig. Mens noen menn bruker vold i løsing av krangel, prøver kvinner ofte å såre hverandre med ord istedenfor og finner kanskje på falske rykter. Et sår vil vanligvis gro, men et rykte vil forfølge deg for resten av livet, så lenge noen tror på det.
Hvorfor kan ikke alle bare slutte å krangle om dette?
Likestillingen har faktisk kommet veldig langt i Norge, mens den er på samme nivå i enkelte land som den var her i Norge for 100 år siden. Det at kvinner i noen tilfeller tjener mindre enn menn er ikke på grunn av MENN, men på grunn av ENKELTINDIVIDER som er ledere i bedrifter. Jeg vil bare at dere som skylder på menn som en folkegruppe skal tenke over at det faktisk er de få lederne som tenker på den måten dere skal skylde på og ikke oss alle. Jeg har like liten skyld i denne problemstillingen som dere har for at dere kan oppleve diskriminering.

02.11.2011 12:49
ml
Alle er like verdt girlpower !! :P hilsen ml

02.11.2011 12:46
ml
Det er ikke noe vits å dømme folk for likestilling!!

08.03.2011 11:08
Petter
Likestillingen har kommet for langt i Norge. Kvinner og menn er nå like for loven og derfor burde kvinnedagen nedlegges. Eksemplene som vises til der kvinner er underrespresentert i lederjobber kommer av den enkle grunn av at færre kvinner tar på seg slike jobber, selv om de har muligheten. Kvinner er overrepresentert i omsorgsyrker, noe som kommer naturlig når kvinnen er det fysiskt svakere kjønn.

12.12.2010 00:24
Female
Bak enhver suksessfull mann står det en kvinne

Der menn har startet kriger, har kvinner startet fred

Der menn har skutt ned andre folk, har kvinnet kommet og leget dem

Jeg sier ikke at menn er mindre verdt enn kvinner. Fortidens menn var ofte såppas tomme i skallen at det sikkert lagde noen ekko der inne, og de finnes i dag også. Men kvinner har basicly alltid vært mer fredelige. Det finnes så utrolig mange fantastiske kvinner der ute som fortjener mer respekt, beundring og ære. Kjente eller ukjente. Menn og kvinner er verdt like mye. Menn er født med mer muskler og fysisk styrke, kvinner er født med mer hjerne og kløkt, dette er fakta. Kanskje urettferdig til tider, men slik er det. Jeg tenker bare at vi tilpasser oss det liv vi føler for. Dette at man mangler kvinner i mannsjobber og omvendt er jeg litt skeptisk på. Folk velger det de vil. Jeg kommer sikkert til å tenke annerledes når jeg tenker på kvinner som går med hijab eller niqab o.l. Kvinner som skal bøte med det at mennene i de landene ikke gidder å holde til seg sine egne lyster, så det er kvinnene som må dekke seg til istedet, for det er dems skyld at de er vakre. Dere menn, dere er noen flotte folk. Snille, greie, til tider følsomme om du vil, beskyttende osv. Bare husk på hun som født deg, og jenta som kommer til å stå rett bak deg når du blir voksen.

04.11.2010 16:57
ukamii wolf
hos hyener er omega hunnen og hennes jentevalper mer verdt en alfahannen. omega er lavest og alfa er høyest men ikke hos hyenene.

21.10.2010 20:06
Guro
Go kvinner, ned med menn! Den som er i mot meg, banker jeg opp...

15.10.2010 22:40
Anonym
har noen av dere tenkt på at menn alltid har måttet gå i militæret. kvinner har alltid fått være hjemme og studere og bygge seg en fremtid.
kvinner bestemmer selv om de kansje må ofre livet sitt for landet.


28.10.2010 18:41
ukamii wolf, a norwegian furry
feil det var for at kvinnene skulle være hjemme å passe huset.

13.05.2010 10:38
Superdude
lol

21.03.2010 15:04
Nedem
jeg tror at det må være likestilling mellom menn og kvinner slik at de kan bygge et godt liv med likt lønn og likt arbeid for begge. det er jo svært viktig at menn er med og hjelpe fordi kvinner er ikke en slave at de gjør alt alene nei kvinner er over alt. Hvis det var ikke kvinner skulle ikke være menn i verden det er min mening.

17.03.2010 09:32
:D
jeg har ikke sagt at alle gutter er bullshit, bare de som tror at gutter er mer verdt enn jenter. BAre det, jenter har hatt alltid mensen, hva kan bind hjelpe, man legger i trusen sin. JA, og resten vet du hva skjer , men man må bytte om noen timer uansett. Og du burde skrive navnet til den personen du vil svare til :D alle er likeverd

15.03.2010 17:31
hmm jenta.
Dette er litt feil. Om jenter er hjemme når de har mensen er det litt 1900 tallet. Det er jo noe som heter bind da. Det var et lite tips. Det er ikke alle gutter som er bullshit da. Jeg er litt uenig i det du sier der. Jeg er også litt uenig i at likestilling er rettferdig! Jenter er ikke tusen ganger mindre verdt enn dere gutter. Tenk deg om før du stifter en mening :).

15.03.2010 09:48
:D
vi jenter kan ikke noe for at vi har mensen og må være hjemme, kan vi? vi kunne gjerne ha sluppet det vis vi kunne, men dessverre vi kan ikke det. Dere guttene kunne være husfar og vi jentene kunne ha reddet verden, Helt greit for meg B-) Kvinner burde ha mer rett enn gutter, Gutter er noen ganger bullshit, de vet ikke hva de sier, de tenker ikke med hjernen sin, kanskje de tenker med noe annet enn hjernen. KVINNER BURDE HA MERE RETT!!

dette her var joo koselig, jenter er joo verdt enn gutter, jenter gjør all jobben, Føder barn ( veldig vondt), lager mat, gjør alt husarbeidet det kaller dere at vi kvinner ikke gjør noen ting / LOL sier jeg assa

08.02.2010 09:26
Lars
Jeg syntes dette er det teiteste noensinne, jenter er tusen ganger mindre verdt enn menn og bør få mindre lønn fordi de tar seg fri hele tiden pga mensen og at de skal føde. Dummeste unnskyldnignene noensinne!!!

28.10.2010 18:44
ukamii wolf, a norwegian furry
men det er mennene som gjør damene gravide! facepalm!!
hadde det ikke vært for en kvinne (moren din) hadde du ikke vært født!! det hadde vært like greit!!

04.02.2010 14:48
Jenki
Det er problemer i norge i dag innen likestilling. Kvinner kan ta lengre utdannelse enn menn og få lavere betalt. Det er selvfølgelig mange flere eksempler på dette, men dette er et av dem. men jeg syns det er idiotisk at det er så mange Jenter/Kvinner som forvrenger dette å ser på menn som gorillaer eller lignende. Men at dere klager over hvor mange jobber det er som det nesten bare er menn som driver i er ut av sammenhenget. Det er jo flere mans baserte jobber der man trenger mere styrke enn hjerne. og hvor mange jenter i dag velger jobber som i militæret eller byggfag?

02.01.2010 19:15
:)
Arne har faen meg ikke peilig på ka han snakker om!! Hvorfor er det egentlig blitt til en sånn ting at gutter liksom er mer verdt enn jenter?? Det er jo bare bullshit! Noen forskninger viser faktisk at gutter bruker bare halve hjernen, mens jenter bruker faktisk hele.. Så da kan jeg jo si sorry gutter, men sånn er det bare! :s Jeg bruker i hvertfall hele min nå, guttene er kanskje de som på en måte fører en dame! Men mer verdt er de faen meg ikke!!!!

25.09.2009 22:53
girlpower
Syns det er ile å sjå at nokon norske folk den dag i dag seier at menn er meir verdt om kvinner, eller betre og smartare. Det er sjølvsagt slik at kjente oppfinnerar som Einstein er menn fordi det var dei som fekk muligheta! Smarte kvinner vart brent på bål som hekser, eller undertrykte og fratatt makt. Og kvinner har ikkje fått deltatt i krig fordi dei har hatt oppgåvene som å passe på barn og stelle huset, men dessuten er det jo menn som har starta dei fleste krigane i verden. Om ein ser på land med betre likestilling enn gamledager, som Norge, ser vi jo at mange jenter har beidre karakterar en gutter, og gjer meir leikser. Så det er nok ikkje sant at gutter er smartare til den som sa det. Og dei som seier at dei ikje bryr seg om likestilling: Ingen kan vel med handa på hjartet sei at dei meiner det er riktig at kvinner i undertrykte land har lovverk i landet som seier at mannen bestemmer over dei, at dei er ødt til å tilfredstille han, og ikkje kan forlate huset om han ikkje godtar det, og at dei i tilegg må bli omskjærte for å ikkje kunne nyte?! Det er noko som er alvorleg gale, og som ein må kjempe for å stoppe.

20.02.2009 22:09
jente 15
ååh jeg kjenner det koker opp i kroppen min når jeg leser noe av det menn sier om kvinner.. fy faen for noen jæveler hele gjengen.. en gang i fremtiden håper jeg at menn får føle IKKE likestilling.. jævela griser..

28.12.2008 20:24
Ella
Det stemmer at Norge har kommet et godt stykke på vei når det gjelder likestilling,men likevel ansees kvinner som "det svake kjønn" av en god del menn ennå. Hvorfor skal ikke kvinner med samme utdannelse som menn ha lik lønn? Hvor feil blir ikke det? Hvorfor skal kvinner sitte på sidelinjen, mens mannfolka redder dagen? Hvorfor skal gutta spandere på jenta? Hvorfor skal vi være guttas lekedukker? .....

01.12.2008 08:25
Elise
D r pisspræik, "Bla"! Veit du hvorfor d r mest menn som har forandra ting og dødd i krig? Fordi d ikke har vært likestilling, ditt naut!! D har ikke vært LOV for kvinner å gå ut i krig! Og de få kvinnene som har faktisk tørt å vise at de r intelligente har blitt brent på bål som hekser! "Mennene er og vil alltid bli d sterkeste kjønn"?? Veit du hva, jeg r sikker på at jeg hadde banka deg lett akkurat nå!!

19.11.2008 17:00
eli hagen
Tror ikke liksetilling i norge er noe særlig problem. Vi må heller fokusere på den andre landene og røve å hjelpe til der. Kan vi ikke bruke noe av Norges oljepenger ? :)

19.11.2008 16:55
rr
selvfølgelig er det viktig med likestilling, vi lever da ikke i steinalderen lenger gjør vi vel?
Her i Norge er vi de siste som burde klage på dette, Norge er et av de landene som har best muligheter for både kvinner og menn, ikke amnge mannsjovenister heller, heldigvis, men det er jo desverre noen, men de trenger bare å vokse opp å komme seg ut av gamledager=)

14.09.2008 02:00
norsk
jeg er så glad for at jeg er norsk, og slipper å bli omsjkjært slik som jenter blir i mange andre land.En ting er å gå med burka,man dør jo ikke av det,men man kan faktisk dø av å bli omskjært.Hvis Gud har skapt jenter med klitoris, så er det vel meningen at vi skal ha en.

27.08.2008 20:59
dorris
vestlige kvinner har en usynlig burka. Denne burkaen er ordet hore, vi er så redde for å bli kalt dette ordet.Veldig ofte er undertrykkerne her i vesten andre kvinner. Hvorfor tør så sjelden jenter å gå alene på fest da? Vi må liksom alltid henge i ræva på ei venninde, ellers så går vi ikke. Er det dette man kaller for likestilling? frigjorte kvinner i vesten er en myte!!!

02.06.2008 21:21
bla
det er menn som har fått samfunnet så langt som det har kommet. alle de revolusjonerende oppfinnelsene ble oppfunnet av menn. i alle kriger er det flest menn som har ofret livet sitt. de smarteste menneskene som har levd var menn (einstein). selvfølgelig skal kvinner ha sin del av æren for å ha fostret opp disse menneskene men i bunn er det i grunn menn som er det kjønnet som har forandret flest ting i verden og skapt det meste av historien. mener at kvinner og menn er like mye verdt og folk som har samme jobb med like gode kvalifikasjoner skal ha samme lønn uansett kjønn men en viss forskjell er det på menn og kvinner og den vil alltid være der. menn er og vil alltid være det sterkere kjønn. sorry jenter det er bare sånn..

12.12.2010 00:14
Jenta
Nå glemmer du en ting, min gode mann. Mannfolk på den tiden ga ikke kvinner lov til å utdanne seg slik at de kunne få mer kunnskap. Om de hadde det, så ville minst like mange av oppfinnelsene vært av kvinner. De ble satt hjemme, de, og lagde mat til den stakkars kisen som sikkert ikke kunne varme opp vann en gang. Menn har startet kriger, de utkjemper dem også, fordi kvinner ikke har hatt lov til å være med i særlig lang tid. Tenk deg litt om. Menn blir kalt det sterke kjønn fordi de var mer voldelige og kvinner var mer fredelige og ville ikke skape konflikt.

05.05.2008 13:10
Sara
Prøv å skrive riktig så vi forstår ka d står, fordi vi holder på med et prosjekt om likestilling som skal være ferdig til i mårra!!


16.03.2008 02:06
lars
likeestilling er at det ikke er noen lover som gir de to kjønnene ulike rettigheter. mer trenger man ikke.

16.03.2008 02:02
thomas
likestilling er helt greit, men kjønnskvotering er ikke likestilling.

14.03.2008 09:20
Joakim ;3
Og jeg kan vel gjette at du ikke har gjort en dritt for å prøve å forandre det arne... Skaff deg et liv og ikke bare la ting være som de er! Vi kjemper for kvinners rettigheter nå og jeg syns du oxo burde gjøre det ikke bare være på sidelinja som ën annen idiot!

04.02.2008 11:51
Arne
Menn hart alltid hatt mer restekt og høyere stilling i samfunnet enn kvinner, noe som vil vidreføres i all evighet. sånn er livet, er man jente så er man mindre verdt en gutter .. sorry :S

12.12.2010 00:17
Anonymitet
Du ble nok ikke oppdratt riktig. Det er helt feil. Mannfolk har i alle tider vært mer voldelige og brukt neven og ikke munnen. De merket at de var født sterkere enn kvinner og slo dem ned for fote for å løfte seg lenger opp. Og de sparket gjerne de som allerede lå nede. Samme prinsipp som mobbing. De har mer "respekt" og høyere stillinger fordi menn tok kontrollen uten å spørre først. Og siden menn er mer enig med menn, så ville de holde det slik. Metaforisk sett, men tenk deg om, ditt munnsår, før du sier noe slikt. Det sårer folk!

22.01.2008 12:49
Joakim :3
Punkgirl du har ikke akkurat rett i at Bush fortjener mindre enn andre. Som person er han kanskje heller ikke særlig snill, men jeg tror du sikter mot hans beslutninger noe som jeg er enig med dg i. På sett og vis er han et kameltryne av en drittsekk, men ingen har bare vært snille i sitt liv! Men jg er enig med dg når det gjelder hans beslutninger(hvis det var det du mente!). Og du som har skrevet mer makt til menn er helt på trynet xD i hundrevis av år har menn regjert over kvinner, og nå sier du det vi sosialister har prøvd å bekjempe-diskriminering. Her snakker vi om å ha likestilling, og du kommer med slikt tøv? Kvinner er mennesker oxo! Likestilling er den rette veien å gå, alle andre veier blir bare omveier!
Hilsen yngste SU medlem :)

11.03.2007 22:51
pierre(den lodne smørgås)
punkgirl høres ut som en 14 år gammel katt, bush er idiot....jajahh
mer makt til mennene sier jeg!

27.02.2007 23:57
skoleJenta
takktakk for denne siden.. hjalp meg mye til intern muntlig:)

23.01.2007 13:43
Punkgirl
alle mennesker (unntatt den amerikanske presidenten som er en IDIOT) et liktstilte betyr like mye. både barn, kvinner og menn......

18.01.2007 08:16
LL
Nå. Jeg merker allerede den vestlig-akademiske arrogansen som forfølger meg overalt. Først og fremst, hvorfor er meningene mine "unyanserte"? Fordi de ikke passer moralske systemer?

Nei, det som skiller oss fra dyrene er at vi er en annen art. Og, det kan ikke gies nok vekt, at de samme naturlovene som styrer dyrene, også styrer oss. Den sterkestes rett er ikke ett ideal; det er ett faktum. "Den likestes rett" er slik ikke ulik den sterkestes rett, fordi alt som står og overlever her i verden gjør det med makt.

Stråmannen din er heller ikke særlig sterk. Frihet blir jo tatt av staten. Frihet er mangel på begrensninger, og mer frihet gies ved å bryte ned disse.

Det er riktig at samfunnet kollapser under mine noe sære variant av egoisme (det er dog ikke en vanlig, arrogant egoisme som den du finner hos Ayn Rand). Samfunnet eksisterer som en overmakt, og som noe fremmed. Mitt ideèle samfunn består av libertære foreninger som eies av medlemmene, og disse har til hensikt å sikre individets Eigenheit.

Dessuten er det fullt mulig å ha ett slikt samfunn, såkalt Stirnerittisk, uten massive mengder hierarki o.s.v --- som gjennomsyrer dagens "egalitære demokratier." Hvorfor vil folk møtes i forening for å så derefter bli dominert av hverandre? The Anarchist FAQ har en ypperlig vurdering av Max Stirner, som jeg trekker min filosof fra, og hvordan den er egnet for såkalt libertær sosialisme (frivillig sosialisme).

Argumentene dine er på kort, oppblåste, typisk for dekadent "liberalisme," og fremfor alt ett ypperlig eksempel på forfallet til vår ariske nasjon. Det er på kort, en sykdom, på linje med troen på våre lengst fortapte "demokratier," LSD-flashbacks, og dyrkning av en usynlig mann med ti lover.

Les Korzybski og Max Stirner.

17.01.2007 23:00
Kari
Likestilling er et tema det er bred enighet om i de fleste moderne demokratier, jfr. FNs Menneskerettserklæring og den amerikanske uavhengighetserklæringen. Om samfunnet ikke får til likestilling i det hele tatt, er det det politiske systemet som har feilet.

Det som skiller oss mennesker fra dyrene, er vår evne til å legge "de sterkestes overlevelse"-tankegangen "LL" viser til side, og sørge for å skape et samfunn der alle har lik verdi og like muligheter.

Frihet er heller ikke noe som kan tas, fordi 1) du kan frihetsberøves/fengsles av en statsmakt om du bryter med samfunnets regler og 2) fordi samfunnet ville kollapse hvis alle bare tok det de ville uten hensyn til andre. Belønningen for å følge samfunnets spilleregler er nettopp at man har gjort seg fortjent til sin frihet!

LL sine meninger er mildt sagt unyanserte, ureflekterte og egoistiske, ikke bare kommentaren til denne artikkelen men også flere andre steder. Ikke hør på han.

16.01.2007 13:41
LL
Det er sannelig ingens feil at du ikke får din "frie" utfoldelse. Det er din egen feil, fordi frihet er noe du tar --- og den som ikke er kompetent til å ta *noe*, fortjener heller ikke *noe*.


Legg inn en melding!

Ditt kallenavn
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
 


Spørsmål og svar

Hva er en feminist?
Hei Slår du opp feminist i ordboka til Språkrådet står det:   person som arbeider for kvinners likestilling og frigjøring   Mange bruker nok begrepet fors...

Ukens tema

Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juli

Still oss et spørsmål











Svarer du på SMS/telefon fra foreldrene dine?

mobil (colourbox.com)






 

Føler du treningspress?

jente løper (www.colourbox.com)
Hvorfor trener DU?







 

Rettssaken etter 22. juli

Jente biter negler (colourbox.com)Hvordan håndtere det store fokuset på alle sider av terrorsaken mens rettssaken pågår?

Psykolog Atle Dyregrov (Senter for Krisepsykologi) gir deg noen råd i denne artikkelen.
 

Spiseforstyrrelser og følelser

Måler lår (colourbox.com)Fire av ti 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner øker risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.
 
RSS