Sist oppdatert: 22.05.2012 kl. 23:14
ung.no/lovbrudd
Dr. help:Jeg synest at du ikke bare skal tenke på at du skal til sengs med jenta, men at du kan prøve å bli sammen med hun først. Da lærer du mere om denne personen, og hva hun er klar for. Kansje dere kan sta...
Skriv ut 0

Hva skjer med klimaet?


Flom i Mosambik. Skogbrann i Indonesia. Orkan i Florida. Ekstreme klimakatastrofer vil bli mer og mer vanlig på grunn av klimaendringer.


Vote:
Quiz:
  • Klimaendringer forårsakes av økte utslipp av CO2.
  • CO2-utslipp kommer blant annet av økt biltrafikk, industri og nedkutting av skog.
  • Klimaendringer skaper økt risiko for blant annet flom, tørke, naturkatastrofer og sykdommer.
  • Klimaendringer rammer urettferdig.
  • Den rike verden må ta ansvar.
  • VI må gjøre noe!
Er du bekymret for miljøet og framtida?




ung.no - offentlig og kvalitetssikret

Hva skjer med klimaet?


Gjennom de siste 100 årene har den gjennomsnittlige globale temperaturen økt med 0,74 grader celsius, noe som er svært uvanlig. Det 20. århundret har vært det varmeste århundret, og 1990-årene var det varmeste tiåret over de siste 1000 årene.

Intergovernmental Panel on Climate Change (IPPC), et FN-organ bestående av tusenvis av klimaeksperter fra hele verden, har regnet ut at innen 2100 vil den globale temperaturen antageligvis ha økt med 1,8-4 grader celsius, med mindre verden griper inn for å redusere utslipp av drivhusgasser.

Klimaendringer er en av de mest kritiske globale utfordringer i vår tid. Klimaendringer kan påvirke jordbruk, og igjen sette matsikkerhet i fare. Havnivået øker og ødelegger dermed kystlinjen, intensiteten i naturkatastrofer øker, dyrearter utryddes, og sykdommer som for eksempel malaria spres raskere. Klimaendringer er en enorm trussel mot menneskelig utvikling, og på noen steder bremser det allerede det internasjonale samfunnets forsøk på å redusere ekstrem fattigdom.

Hva skaper klimaendringer?


ForurensningKlimaendringer eller global oppvarming er forårsaket av økt nivå av karbondioksid (CO2) og andre forurensende gasser i atmosfæren. Disse gassene kommer av økte utslipp fra industri, ved å brenne fossile stoffer som kull, olje og gass, ved å kutte ned skog, og ved økt biltrafikk. Gassene fanger varme ved å lage et teppe rundt jorda – slik som glasset rundt et drivhus. Med en gang disse gassene blir sluppet ut i atmosfæren, blir de værende i atmosfæren i mange år. Mens utslippene øker, øker temperaturen i verden.

linje

Klimaendringer rammer urettferdig


De som er mest utsatt for effektene av klimaendringer lever i fattige land, som i minst grad har bidratt til utslipp av drivhusgasser. De mest utsatte land er ofte de fattigste. De rike landene er ansvarlige for mesteparten av utslippene av drivhusgasser. Rike land er også best utstyrt til å takle de utfordringene de står ovenfor, som er langt færre enn de fattige land må takle.

Klimaendringer
Foto: dagsavisen.no
2/3 av økningen i CO2-utslipp har kommet fra Vest-Europa og USA, mens Afrika har stått for mindre enn 3 % globale utslipp av CO2 siden 1900. Likevel står Afrikas 840 millioner innbyggere overfor de største risikoene for tørke og mangelfulle vannforsyninger, i følge nyere vitenskapelige vurderinger. Ettersom sjø og hav øker på grunn av smeltet is, er det høyt befolkede steder nært elver i Sør-Asia og Egypt, sammen med små øynasjoner, som er mest utsatte.

Noen av de store konsekvensene av klimaendringer er tørke, flom, kort og uforutsigbare regnperioder, økte temperaturer og økt havnivå. Millioner av verdens fattigste er allerede tvunget til å takle utfordringene med klimaendringer. Økt risiko for tørke, mer intense stormer, og flommer fører til at det blir vanskeligere for fattige å bygge seg et bedre liv for seg selv og sine barn. Hvis man ikke tar tak i problemene nå, vil klimaendringer skru tilbake alle forsøk på å bekjempe fattigdom i utviklingsland.

Hva må gjøres?


Vi trenger handling fra hele det internasjonale samfunnet for å stanse klimaendringene. Verden har mindre enn ett tiår på å endre retningen klimaendringene går i.

Regnskog
  • Regjeringer må sette høye mål for reduksjon i utslipp av CO2-gasser, og vise politisk vilje til å nå disse målene.
  • Det må fastsettes en internasjonal avtale for å regulere utslipp av drivhusgasser som skal erstatte Kyoto-avtalen. De rike landene må ta ansvar for de største kuttene.
  • Rike land må hjelpe fattige land med å tilpasse seg konsekvensene av global oppvarming. Dette trenger man store pengebeløp for å klare.
  • Tropiske regnskoger må beskyttes.
  • Individer og organisasjoner må spare energi. De må også sette krav til virkelige klimahandlinger fra ansvarlige politikere.

Vil du vite mer?

Friends of the Earthth
OD
Natur og Ungdom
Cicero
IPCC
UNFCC - United Nations Framework Convention on Climate Change
Klima- og forurensningsdirektoratet

Skrevet av Monica Sydgård, Landsrådet for Norges Barne- og Ungdomsorganisasjoner (LNU). Med endringer av ung.no






Tips en vennDel denne siden

Hva vet du om klimaet?


1. Hvor mye har gjennomsnittstemperaturen steget noen steder i Arktis siden 1950-årene?
Mer enn 10 grader celsius
Mer enn 2 grader celsius
Mindre enn 1 grader celsius
2. Hvor mye av energien som brukes i en gjennomsnittlig europeisk husholdning går til oppvarming av vann?
10 %
32 %
14 %
3. Hvor mye papir bruker den gjennomsnittlige europeer på en måned?
8 kg
20 kg
35 kg
4. Ved å montere dobbeltglass i huset kan man redusere energitapet gjennom vinduene med…
50 til 70 %
20 til 30 %
10 til 15 %
5. Hvordan kan du spare energi når du kjører?
Kjør i så lavt gir som mulig
Bruk bilen kun til korte turer
Sørg for at dekktrykket er korrekt
6. Hvis du regelmessig slukker bare fem lamper i ditt hjem når de ikke behøver å være på, kan du oppnå en årlig reduksjon i CO2-utslipp på...
Opp til 250 kg
Opp til 400 kg
Opp til 100 kg
7. Hvilket av de følgende husrådene sparer du IKKE energi på?
Kok kun det vannet du skal bruke, og ikke mer
Bruk en ventilator i stedet for air condition
La apparater stå på standby i stedet for å slå de av
8. Et normalt stort tre kan oppta en CO2-mengde på…
1 kg i året
2,5 kg i året
6 kg i året
9. Når du lar mobilladeren stå i stikkontakten uten å være koblet til telefonen...
brukes opp til 95 % av oppladerens totale energiforbruk
brukes ingen ekstra energi
brukes en minimal mengde energi
10. Du kan spare energi under matlagingen ved å...
legge lokk på grytene når du koker mat
lage mat på lav temperatur
lage små porsjoner
11. Hvis du ser på tv tre timer om dagen og lar tv-en stå på standby resten av dagen; hvor stor del av energien brukes av standby funksjonen?
40 %
20 %
10 %
12. Hvilket av følgende alternativer (på i totalt 1,5 liter) krever minst energi og skaper minst avfall ved produksjon?
Seks 0,25 liter flasker
Tre 0,5 liter flasker
En 1,5 liter flaske
13. Sparepærer varer...
opptil fem ganger så lenge som vanlige el-pærer
opptil dobbelt så lenge som vanlige el-pærer
opptil ti ganger så lenge som vanlige el-pærer
14. Hvor mye av energien som forbrukes i en gjennomsnittlig europeisk husholdning går til oppvarming av hjemmet?
70 %
25 %
50 %
15. Hvordan kan du være med på å redusere CO2-utslippet ved å endre dine spisevaner?
Kun spise ferdiglagde matvarer
Spise flere matvarer som er produsert utenlands
Spise mindre kjøtt

Les også

Hva skjer med klimaet?

Flom i Mosambik. Skogbrann i Indonesia. Orkan i Florida. Ekstreme klimakatastrofer vil bli mer og mer vanlig på grunn av klimaendringer.
 

Tilleggskommentarer fra brukere

Her kan du kommentere artikkelen.

25.02.2012 23:08
Firefoxan
Jeg er helt enig med Kissi.Men det er faktisk bra at vi unge får diskutere rundt temaet fordi det øker kunnskap og forståelse. men for at vi skal faktisk gjøre noe for å forbedre klimaet må det foregå ved handling. man kan ikke forvente at folk skal gjøre det eksakt med engang. vi må se det på det langsiktige. En del kan faktisk vi enkelte hjelpe til. Ihvertfall å gjøre noe telles veldig mye.

05.01.2012 19:22
kissi
jeg vet at det er helt sinnsykt med det hele klima greia, men jeg vet at folk som går på denne nettsiden bare ser på den en liten stund og tenker over hvordan de kan hjelpe de fattige barna eller hva de kan gjøre for å få bedre klima. Etter at de har tenkt på det, logger de seg ut av pcen og fortsetter sin normale liv. Og i det normale livet så bryr de seg ikke lenger om hva de så på denne nettsiden her, det bare fortsetter å bruke strøm og "ødelegge" naturen

16.01.2011 19:50
:)
Jeg er ganske sikker på en fremtid som er vakker, hvor vi lærer å bruke miljøet på en miljøvennlig måte. har lest illustrert vitenskap der er det MANGE gode ideer for en bra fremtid. Dessuten tror jeg ikke klima endringene skyldes oss mennesker, jeg tror det er mer at jorda aldri er det samme nesten, forandringer er liksom det "normale" tror jeg:)

03.06.2009 14:43
roger
Katastrofer pga av vær blir vanligere IKKE på grunn av "klimaendringer", men på grunn av befolkningseksplosjonen i afrika og asia. Flere mennesker bor på mer utsatte steder enn tidligere og trenden er økende. Ingen politikere vil ta i dette med ildtang engang, for det kan jo bety at dette ikke lengre er vår feil, men at landene dette gjelder burde hatt en mer fornufting politikk i forhold til befolkningsvekst. Dessuten følger temperaturen på jorda innstrålingen fra sola. Sola er ikke bare nr. 1 hva betydning for klimaet gjelder, den er ogs nr. 2, 3 4 osv, mennesker og CO2 betyr fantastisk lite i forhold til sola. Jordklodens atmosfære er et stabilt system som er VANSKELIG å få ut av likevekt, det har vist seg gjentatte ganger i historien ved enorme vulkanutbrudd osv. Vi balanserer ikke på en knivsegg, vi ligger i en skål for å si det slik, og det eneste som kan dytte oss ut av skåla er sola.

Tilbake til befolkningsveksten. for ca 25 år siden ble det mer enn 5 milliarder mennesker på jorda. I dag er vi over 6,7 milliarder og nærmer oss 7 milliarder med stormskritt. Dette er miljøtrussel nr. 1, og den kommer ikke fra den industrialiserte verden, men fra den 3. verden, hovedsaklig nord-afrika, midt-østen og sørøst-asia. Lykke til alle sammen. Sørg for å ha poteter i hagen om en 20-30 års tid (hvis vi fortsatt har et land), sånn bare i tilfelle dere blir sultne.

24.04.2009 12:57
???
Nå må vi gjøre noe snart!! i fremtiden kommer vi til å få for lite vann, global oppvarming, klimaendringer osv... det har allerede skjedd og folk burde innse snart at vi ikke kan leves slik vi gjør i dag! vi må tenke på generasjonen etter oss. Det er de fattige landene som får svi mest for all den dritten vi sprer rundt oss!!!
vi burde forlange et bedre! politikkerne burde stå frem som et godt eksempel, vi må sette i gang nå!
Det kommer til å bli vanskelig å forandre slik vi lever i dag, men det er til alles beste!

29.12.2008 12:16
IV
Ok, jeg vil først bare siu at jeg syns at vi i vårt samfunn bekymrer oss ALTFOR mye om klimaet idag. Jeg sier ikke at det ikke er noe å bekymre seg for, men kan vi ikke bare skjerpe oss litt, og ta vare på jorda litt bedre, og så leve livet...? det er jo ikke en gang sikkert at dette vil hende (hvertfall ikke i vår tid)

28.12.2008 20:01
pp
det er bare tull

13.11.2008 10:18
Jaja
Helt enig med den Bertil!

13.11.2008 10:17
Bertil
Det er bra at vi skaper klimakatastrofer, for da dør alle også slipper vi å ta selv mod :D:D

hihi

19.10.2008 15:56
Hiiii
Va litt kort ...
: )


19.10.2008 14:42
Miii
?

07.10.2008 18:21
frigg
Miljøet må spares, men ikke overdriv, vi må leve.

21.04.2008 20:55
haloo?
Enig med fjkwo!! D e så yesterday ! Heregud daa. Skjønner dere ikke at media har gått sammen med staten for å ødelegge for alle andre? De vil at folk skal bli fortvilet og ta liv av seg selv sånn at vi ikke blir for mange mennesker på tellus! Våkn opp ! Dere er så naive. Pappa sier alt bare er tull

21.04.2008 20:51
fjkwo
du er så utrolig dum!
klima er så utrolog ut, fashion er mye mer inn

21.04.2008 20:22
kjjhg
Jeg syns det er latterlig med dem som mener alt bare er noe media lurer oss til å tro. Det er sant at man ikke skal tro alt media forteller, men kan dere som mener disse problemene ikke er skapt av mennesker helt ærlig si at dere ikke tror noe av det som blir snakket om? Det er lett å tro på de forskerne som mener det bare er tull, fordi det er det vi vil tro. Kanskje har media gjort at det virker verre enn det egentlig er, men vi kan vel likevel begynne å skjerpe oss. Så hindrer vi at det eventuelt blir så ille. Det er da vel ikke en så stor belastning å tenke litt på miljøet i ny og ne.

17.04.2008 14:54
miljø
Jeg er enig i at man ikke skal tro på alt mediene sier, og at man bør tenke litt selvstendig, men vi også se at Co2 utslipp ikke er bra for miljøet. Jeg vet at det har vært istider og globale katastrofer tidligere, og at mange mener at det er naturens gang med istider og temperaturøkning. Dere har jo forsåvet rett i at slike ting kan komme av seg selv, men jeg håper dere også ser at mennesker ødelegger mye! For eksempel da vi drev å sprøytet ut KFK gasser, vi ante ikke hva vi holdt på med før vi allerede hadde skadet ozonlaget. Og hva med DDT, det ødelegger næringskjedene, men likevel brukes det fremdeles i noen land!
Uansett om våre Co2 utslipp har noe med klimaforandringene å gjøre eller ikke, så ødelegger vi mennesker store deler av jorden. Vi bygger byer og hugger ned skoger, insjøer blir forurensa og overgjødslet! Alt dette dreper/ødelegger for dyre- og plantearter, og fortjener ikke de å leve like mye som oss? Vi tar fra dem jakt og leveområder, og uten dette kan de ikke overleve! Vi må forstå at hele verden og alle i den er avhengige av hverandre! Så vær så snill å bli mer miljøvennlige, selv om katastrofene kanskje ikke kommer mens du enda lever, så vil det kanskje gå utover barna eller barnebarna dine. La ikke andre bli straffet for det vi gjør i dag!

03.04.2008 18:32
wtf
klima er ikke menneskeskapt


03.04.2008 17:07
dNa
Jeg er faktisk litt enig med bekymra.
Det er media som åpner og lukker øynene våre....

24.03.2008 14:24
til beinhard
tenk litt,før du åpner kjeften din.å si at frp er nazi parti er det samme som å si at sv er kommunist parti som dyrker stalin.

06.03.2008 09:37
ranghild
hadde alle bare vert like smart som meg hadde verden vert et mye bedre sted og bo i alle vær meg bli meg

06.03.2008 09:35
beinhard
hadde alle bare vært smart i hue så hadde vi ikke hat noen problemer men vi lever jo i steinaldern og Frp nazi partiet i spissen som tror de er så teite

24.02.2008 15:52
goo
Tenk på hvor lenge jorden har eksistert.tror dere ikke at det har vært varmere før enn det er nå.hva med istiden da?hvorfor smeltet istiden da??ikke på grunn av menneskene iallefall.de var jo på steinalder nivå.

28.01.2008 16:44
Anny16
Jeg har hørt at solstormer kan ha noe med den globale oppvarmingen å gjøre. Jeg tror det kan være noe i det. Men jeg er like sikker på at menneskene har en del med det å gjøre.

Og til deg som kalte dette "en skremselspropaganda". Kan hende er det det. Men en dag kommer, hvis den ikke allerede har kommet, den dagen da menneskene har skylden i klimaødeleggelsene. Hadde det ikke vært smart å begynne å motarbeide det litt før, enn når det nesten er for sent? Allerede i dag har vi gjort en god del for å ødelegge klimaet. Jeg syns vi har gått langt over streken. Bare se på hva vi har gjort med Amazonas og andre regnskoger/skoger. Mennesket bedriver rovhogst bare fordi de er for late til å bruke 5 minutter ekstra av deres travle hverdag til å resirkulere og kildesortere papir og annet avfall! Tenk dere om folkens! Resirkulerer du en enkelt melkekartong redder du 5 kvadratmeter regnskog!

Hvis mennesket ikke hadde hogd ned alt av skog hadde ikke CO2 og KFK-gasser vært noe problem heller... Så da har vi valget da. Uansett om dagens klimaendringer er menneskeskapte eller ikke, hadde det ikke vært smart av oss å gjøre noe med dem før det er for sent...? Vi er alle skyld i en del av dem, og alle absolutt ALLE kan gjøre noe med dem! Hvis du vil, hvis du GIDDER å prøve å redde jorda. For tenk, vi har bare en eneste en. Dette er den eneste sjansen vi får...

11.01.2008 21:51
ok
Hvis et flertall av verdens ledende forskere skulle ta feil når det gjelder den menneskeskapte globale ooppvarmingen er det ikke verdens undergang. I motsatt tilfelle..

06.01.2008 11:49
bekymra
Man klarer iallefall ikke å gjøre noe med klimaproblemet dersom ungdom har samme holdningen som dere som har kommentert her. Overbefolkning blir iallefall ikke noe problem når millioner av mennesker etterhvert muligens dør av økt vannstand, mangel på mat og vann, tørke og naturkatastrofer. Det er kanskje vanskelig for oss her i lille Norge å se hvor ille problemet faktisk er, men mennesker i sørøst-asia og afrika vil nok se ganske annerledes på dette..små øystater er i ferd med å forsvinne, mennesker krangler over mangel på jordområder til å dyrke mat, og kjemper for livet i flommer, orkaner osv.. Hvordan kan man da sitte her og si at klimakampen er unødvendig og ikke vår tids viktigste kamp?? Det er rett og slett en uvitende og farlig påstand. Jeg håper nordmenn åpner øynene snart...
Samme hva om klimaendringene er menneskeskapte eller ikke, det har da ingenting å si HVORDAN de ble sånn. Det som er viktig er at vi gjør noe med det skadene de gjør! Jeg blir skremt av kommentarene som ligger her. Er det virkelig slik ungdom i Norge ser på klimaproblemet??

06.01.2008 08:43
BT
Er enig med det forrige innlegget. Miljøvern er kjempefint det, men skremselspropagandaen til FN med Al Gore og media i spissen blir bare for dumt. Det finnes verre problemer enn denne såkalte menneskeskapte globale oppvarmingen. Ta overbefolkningsproblemet for eksempel. Jeg vil påstå at det er mye viktigere enn å bekjempe noe som vi sannsynligvis ikke klarer å påvirke en gang.

05.01.2008 12:25
Voksen som sniker på disse sidene
Jeg stiller meg kritisk til disse "menneskeskapte" klimaendringene. Da min far er en av landets fremste forskere innen temaet, så syns jeg at jeg har nok info for å kunne uttale meg.

For det første så har klimaet i verden endret seg mye tidligere, for 10 000 år siden var halve Skandinavia dekt av is. Dette har også hendt før, flere ganger. Og det som kjennetegner tiden FØR en istid, er økning i temperaturen på jorden. Så en teori kan være at det vil komme en istid i framtiden, dette kan ikke tidsbestemmes, men det skjer ikke i morgen :)

Ellers har jeg lest mye om temaet i aviser, og jeg en interessant artikkel som kunne fortelle at jorden flytter bane hvert 11. år. I fjor og i år er en sånn overgangsfase, hvor jorda flytter seg faktisk nærmere sola. Og da vil det vel bli litt varmere, uansett hva vi på jorda gjør? Sola ligger utenkelig langt i fra jorda, så det er ikke noe farlig, men det har innvirkning, det er bare å tilpasse seg.

Jeg er veldig for miljøvern, og synes det er flott at folk får opp øynene, men denne skremsels jippoen, ser jeg med et skrått blikk på.

31.12.2007 18:17
ds
http://www.nrk.no/planeten/

30.12.2007 10:28
Onar
Det er IKKE vitenskaplig bevist at mennesket endrer klimaet katastrofalt.

28.12.2007 04:08
BT
Disse 20.000 forskerne er amerikanske klimaforskere, som er skeptiske til teorien om menneskeskapt global oppvarming. For å være ærlig står jeg ikke på noen side i denne saken. Målet mitt med det forrige innlegget var å få fram at det finnes to sider i denne saken. Jeg er så lei av at media styrer alt, og får folk til å tro at ALLE er enige i ditt, og ALLE er enige i datt. Det finnes alltid skeptikere, folk som ikke kjøper alt som de får servert.

FNs klimapanel består vel av nesten 3.000 forskere, og i filmen ”The Great Global Warming Swindle” møter vi flere som har vært i det panelet, men som sa opp fordi de var uenige i konklusjonene deres. Disse forteller i filmen at FN nektet å stryke dem fra listene over forskere i panelet, og at de måtte gå så langt som å true med søksmål for å bli strøket. Kritikerne er mange flere enn dere tror, og grunnen til at vi sjeldent hører om dem er fordi det venstrevridde media ikke vil at vi skal høre om dem.

I Norge finnes det mange skeptikere, og en av de mest profilerte er Onar Åm. Her er en link til bloggen hans og en del andre norske artikler og lignende om dette temaet:

http://www.blogging.no/blog.php/onarki
http://www.dagbladet.no/kunnskap/2002/05/16/331187.html
http://www.forskning.no/Artikler/2007/november/1195217453.69

Nå vil jeg understreke at jeg ikke står på noen side, men jeg prøver bare å trekke fram den sida som ikke alltid kommer frem. Kritikk vil bli ignorert. Jeg er ikke ute etter en diskusjon, da jeg ikke har så mange synspunkter om dette emnet.

26.12.2007 21:01
Jonas
Herregud. Hvem er disse 20.000 som kaller seg forskere? Det er i dag en enestående enighet mellom verdens forskere om at det er vi mennesker som med all sannsynnlighet påvirker klimaet vårt. Selvsagt vil det alltid være usikkerhet, men den dag vi kan verifisere dette 100% vil det være for sent. FNs klimapanels konklusjoner om at vi med 90% sannsynlighet påvirker klimaet er tilstrekkelig grunnlag for at vi som samfunn og enkeltindivider handler.

26.12.2007 11:19
PH
Verdens ledende klimaforskere i FNs klimapanel sier i sin siste rapport at det er meget sannsynlig at mesteparten av oppvarmingen de siste 50 årene er menneskeskapt. Jeg velger å tro på ekspertene og ikke såkalte forskere på en tilfeldig nettside. Mer om FNs klimapanel på www.ipcc.ch/

26.12.2007 04:45
BT
Nå er det vel ikke bevist at global oppvarming er forårsaket av mennesker. Mange forskere mener at det er på grunn av sola at varmen på jorda stiger, og at CO2-mengden i atmosfæren stiger som følger av økt temperatur.

Her er en link til en underskriftskampanje signert av nesten 20.000 forskere i USA, som alle mener at global oppvarming sannsynligvis ikke er menneskeskapt:
http://www.oism.org/pproject/


Legg inn en melding!

Ditt kallenavn
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
 


Spørsmål og svar

Har en oppgave om drivhuseffekten.
Hei! Drivhuseffekten er en temperaturøkning som skjer på jorda som følge av at enkelte gasser (såkalte drivhusgasser) og vanndamp slipper varmestrålingen fra so...

Ukens tema

Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juli

Still oss et spørsmål











Svarer du på SMS/telefon fra foreldrene dine?

mobil (colourbox.com)






 

Føler du treningspress?

jente løper (www.colourbox.com)
Hvorfor trener DU?







 

Rettssaken etter 22. juli

Jente biter negler (colourbox.com)Hvordan håndtere det store fokuset på alle sider av terrorsaken mens rettssaken pågår?

Psykolog Atle Dyregrov (Senter for Krisepsykologi) gir deg noen råd i denne artikkelen.
 

Spiseforstyrrelser og følelser

Måler lår (colourbox.com)Fire av ti 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner øker risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.
 
RSS