Sist oppdatert: 22.05.2012 kl. 23:14
Dr. help:Jeg synest at du ikke bare skal tenke på at du skal til sengs med jenta, men at du kan prøve å bli sammen med hun først. Da lærer du mere om denne personen, og hva hun er klar for. Kansje dere kan sta...
Loading
Emne
- 22. juli 2011
- 5 på gata
- Adopsjon
- Aldersgrenser
- Alkohol
- Arbeid
- Asyl- og innvandring
- Barnekonvensjonen
- Barnevern
- Bistand
- Blogg
- Bolig
- Demokrati
- Diskriminering
- Doping
- Dårlig råd
- Ekteskap
- Engasjert?
- Europa / EU
- Film og TV
- Flytte hjemmefra
- Forbruker
- Forelskelse
- Fritid
- Frivillig arbeid
- Funksjonshemning
- Førerkort
- Graviditet
- Hjelpetjenester
- Homofil
- Hør HER!
- Identitet
- Innlegg
- Kjønnslemlestelse
- Konfirmasjon
- Konfliktløsning
- Krig og fred
- Kriminalitet
- Kropp og helse
- Kultur
- Leksehjelp
- Likestilling
- Lov og rett
- Lovbrudd
- Mat og kosthold
- Menneskehandel
- Miljøvern
- Minoriteter
- Mobbing
- Mobil
- Musikk
- Nettvett
- Noveller
- Omskjæring
- Organisasjoner
- Politi
- Prevensjon
- Problemer hjemme
- Psykisk helse / følelser
- Pubertet
- Rasisme
- Reise
- Reklame
- Religionsfrihet
- Rettighetene dine
- Rusmidler
- Russetid
- Samer
- Seksuelle overgrep
- Sex og samliv
- Skilsmisse
- Skolehverdag
- Slanking
- Sorg
- Sosialhjelp
- Spill
- Spiseforstyrrelser
- Stat og kommune
- Stipend og støtte
- Studier i utlandet
- Tester
- Tobakk
- Trening og idrett
- Tvangsekteskap
- Utdanning
- Utenlandsopphold
- Valg 2013
- Vennskap
- Verneplikt / Forsvaret
- Vold
- Yrkesvalg
- Ytringsfrihet
- Økonomien din
Bortkastet klimahysteri?
Blir kloden stadig varmere på grunn av økte CO2-utslipp? Eller er dette bare falsk alarm, kokt sammen av uvitende forskere og videreført av godtroende medier? Her er motargumentene mot klimaskeptikerne.Vote:
Quiz:
Hva er dine meninger om klimaendringene?
Hva tror du kan gjøres for å minske skaden av disse endringene?
Si din mening her!
Mener du vi opplever et klimahysteri?
ung.no - offentlig og kvalitetssikret
Klimaskeptikerne mener det ikke er noen grunn til å hyle over seg av hysteri og hastetiltak mot klimaendringer. Jorden har vært gjennom større og mer ekstreme klimaendringer før, mener de. Her får du et knippe motargumenter brukt av store klimaskeptikere, og forskeres kommentarer til dem. Ikke varmere på grunn av CO2?
”Det meste av varmestrålingen fra jorden til verdensrommet ligger utenfor absorpsjonsspekteret (rekkevidde for oppsuging) til CO2. Økt CO2-nivå vil derfor ikke føre til mindre utstråling av varme og dermed en varmere klode.”Dette er en stor misforståelse. Absorpsjonsspekteret til CO2 er ikke mettet. Økt innhold av CO2 fører til at varmestrålingen fra jorden til verdensrommet skjer høyt opp i lufta, der temperaturen blir lavere og lavere. Stråling fra kaldere luft får lavere intensitet. Dette betyr at varmestrålingen ut fra jorden avtar. Dermed blir mer varme fanget i atmosfæren, og bakketemperaturen stiger.
Ikke høyere vannstand?
”Modeller som spår høyere vannstand i havet, bygger på feilaktige data. Vannstanden rundt Maldivene har sunket 20-30 cm de siste 30 årene. Det har i verste fall vært en ubetydelig økning i havnivået siden 1990.”Disse påstandene er tilbakevist. Det globale havnivået har økt med 17 cm de siste hundre år, og det øker nå med 3 med mer i året. I området rundt Maldivene har havet steget siden 1950.
Overflatevarme?
”Temperaturer som blir målt via ballonger og satellitter, viser ingen oppvarmingstrend. Temperaturen stiger bare på jordens overflate.Dette er feil! Temperaturen stiger fra bakkenivå og opp til ca. ti kilometers høyde.
Varmere før?
”Det var varmere på jorden mellom de to siste istidene enn i dag. Det var varmere i middelalderen enn i dag.”At det var varmere mellom de to siste istidene, er riktig – i hvert fall på høye breddegrader. Det skyldes at avstanden mellom jordens helningsvinkel var annerledes. I dag er avstanden mellom jord og sol, og jordens helningsvinkel, ganske konstant. I middelalderen kan det lokalt ha vært varmere enn i dag, f.eks på Island og sørkysten av Grønland. Men den nordlige halvkule som helhet var kaldere enn i dag.
Feil analyse?
”Rapport 3 (2001) lanserte en kurve av Michael Mann som viste at den globale temperatur var nokså konstant i tusen år, men steg dramatisk de siste hundre. Kurven bygde på feilaktig statistisk analyse og tok verken hensyn til varmeperioden i middelalderen eller ”den lille istid” i perioden 1600-1800.”I ettertid er det rettet kritikk mot de statistiske metoder Mann brukte. Men et titall nye rekonstruksjoner av temperaturutviklingen er alle i tråd med Manns kurve. Det er helt feil at den ikke tar hensyn til varmeperioden eller ”den lille istid”.
Spår feil?
”IPCC spår altfor høye menneskeskapte CO2-utslipp på lang sikt.”Hvis man håper verden klarer å få en betydelig større bruk av ren energi, er det mulig tallene for fremtidige CO2-utslipp er for høye. Men i dag ligger klimagassutslippene langt over det IPCC har spådd.
Motargumentene er hentet fra rapporter utarbeidet av The Heartland Institute i USA og synspunkter fra en rekke klimaskeptikere. Argumentene er kommentert av professor Helge Drange, som var med på å lage 4.rapport fra FNs klimapanel (IPCC), er forskningsdirektør ved Nansensenteret for miljø- og fjernmåling, forsker ved Bjerknes-senteret for klimaforskning, og professor i geofysikk ved Universitetet i Bergen.
Argumentene er et utdrag av en argumentrekke presentert av Aftenposten. Les de mer tekniske og kompliserte argumentene (og deres motkommentarer) her.
Tilleggskommentarer fra brukere
Her kan du kommentere artikkelen.17.02.2011 18:36
caro

Grunnen til at det blir kaldere på i den nordlige delen av verden, er at havstrømmene som varmer opp havet blr svakere. Hvis klimaendringene virkelig setter igang, vil Golfstrømmen stoppe helt, og Skandinavia vil møte en ny istid. Samtidig vil Grønland og Nord-Canada bli de mest fruktbare områdene i verden, og områdene rundt ekvator (og lengre sør) vil bli helt umulige å leve i fordi det er for varmt.
Just sayin'
Just sayin'
02.12.2008 19:04
VÆHÅ

Jeg trur ikke så mye på at klimaendringene er mennskskapte.I sommer snøde det flere dager på rad oppå sognefjelet vanelig vis pleier det å være mye varmere opptil 4-5 grader på det kaldeste.Jeg skriver opp klimatabeler for dag til dag siste dagen i månten pleier jeg å regne gjenomsnite for måndten.Juli var den eneste månten jeg fant som lå over normalen i gjenomsnit.august lå lit under normalen september under normalen oktober under normalen november var en normal måndte.I dinosaurusenes tid var det mye varmere en nå.da snøde det ikke en gang.
01.12.2008 19:11
Linn

Jeg er av de som bekymrer meg for dette med global oppvarming... sef: det KAN hende at det ikke er noe å være redd for, det KAN hende at det kommer av noe helt annet, og det KAN hende at alt går helt fint!Men det er faktisk veldig sansynlig at flertallet av forskere har rett, og at det er et stort problem. Er det virkelig vært å ta skjanksen? - bare håpe og regne med at folk tar feil. Jeg er helt enig med Hanne, det skader ikke å være litt forsiktig, jeg troe virkelig ikke at dette er "medieoppspinn". det er mange små endringer vi kan gjøre i verdagen som kan gjøre en stor forskjeld for verden. Vær så snill, tenk litt igjennom det! Jeg har nemlig ikke moe lyst til å dø i en alder av 25 år, vet ikke med dere jeg??? Dette er et viktig og svært alvorlig tema, sånn er det bare.
PS: til deg som fryktet at vannet skulle forsvinne, det kommer ikke til å skje tror jeg. vannet går ingen sted, ihvertfall ikke så langt. det som sjer når vannet fordamper er at det trekkes opp i luften, og blir til skyer på himmelen, så kommer det ned igjen som vann. sånn jeg her forstått det i alle fall, er det ikke omtrent sånn da? det blir jo ikke bare borte!
PS: til deg som fryktet at vannet skulle forsvinne, det kommer ikke til å skje tror jeg. vannet går ingen sted, ihvertfall ikke så langt. det som sjer når vannet fordamper er at det trekkes opp i luften, og blir til skyer på himmelen, så kommer det ned igjen som vann. sånn jeg her forstått det i alle fall, er det ikke omtrent sånn da? det blir jo ikke bare borte!
07.11.2008 20:04
Synne

jeg er litt enig med Leah og Hanne jeg også, men det er ingen grunn til å bli hysteriske. dette kan også skylde naturens gang, sånn den alltid ha vært, grav dere litt ned i bøker om klimet fra forrige århundrer dere.
07.11.2008 20:02
Leah

Jeg vet ikke helt hva jeg skal tro, fordi hvis det skyldes co2 skal det jo bli varmere, og da tenker jeg, hva om alt vannet forsvinner (med MYE varme i vannet damper jo vannet bort). da har vi ikke noe vann igjen. det er mange som tuller med at; "gleder meg til det blir varmere, fordi da slipper jeg å fryse så mye på vinteren". sikkelig teit! tenk om noe faktisk skjer da...? er enig med Hanne, man bør ta følgene på forhand, i tilfellle.
05.05.2008 20:38
Mads

Hvis man skal tro russerne så skal det bare bli kaldere ifra 2010.
04.05.2008 00:20
Hanne

Ok. Vi har ikke noen beviser på at klimaendringene skyldes utslipp av CO2. Men vi har da heller ikke noen beviser på at det ikke gjør det! Å fortsette å forurense på grunn av mangel på bevis synes jeg er uakseptabelt. Hva hvis klimaforandringene faktisk skyldes CO2?
Jeg mener at vi heller burde handle etter føre var prinsippet. Det gjør ikke noen skade om vi forurenser mindre, uansett om klimaforandringene skyldes det ene eller det andre. Skyldes det forurensningen vår har vi spart miljøet. Skyldes det noe annet har det likevel ikke ført til noen skader.
Mennesker i dag må tenke mye mer på dette. Små ting som å skru av lyset etter seg og å gå, ta buss eller tog i stedet for bil er bare noen småting som alle kan gjøre!
Jeg håper virkelig at dette vekket tankene til noen der ute, å være litt miljøbevisste skader aldri!
Hilsen en som bryr seg! =D
Jeg mener at vi heller burde handle etter føre var prinsippet. Det gjør ikke noen skade om vi forurenser mindre, uansett om klimaforandringene skyldes det ene eller det andre. Skyldes det forurensningen vår har vi spart miljøet. Skyldes det noe annet har det likevel ikke ført til noen skader.
Mennesker i dag må tenke mye mer på dette. Små ting som å skru av lyset etter seg og å gå, ta buss eller tog i stedet for bil er bare noen småting som alle kan gjøre!
Jeg håper virkelig at dette vekket tankene til noen der ute, å være litt miljøbevisste skader aldri!
Hilsen en som bryr seg! =D
03.05.2008 15:57
Edward

Verdnes undergang er spådd så mange ganger før, hvorfor skulle den komme nå?
02.05.2008 23:58
skeptisk..

Jeg tror ikke klimaendringene skyldes utslipp av CO2. Jeg tror egentli dette er mediaoppspinn. At det er naturlig. Jorda har gått gjennom slike endringer før.
Hilsen Skeptiker.
Hilsen Skeptiker.
Legg inn en melding!
Ukens tema
Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juliStill oss et spørsmål
Mest lest på ung.no
Rettssaken etter 22. juli
Hvordan håndtere det store fokuset på alle sider av terrorsaken mens rettssaken pågår? Psykolog Atle Dyregrov (Senter for Krisepsykologi) gir deg noen råd i denne artikkelen.
Spiseforstyrrelser og følelser
Fire av ti 14–15-åringer synes de er for tykke selv når de er normalvektige, og mange tenker på å slanke seg uten at det er behov for det. Andelen øker oppover i tenårene. Slanking, vektkontroll og uheldige matvaner øker risikoen for å utvikle spiseforstyrrelser.