Fekk ikkje skriva ferdig : Hadde dårleg selvtillit før. Men livet er berre for kort til å vera usikker! NYT LIVET YOLO. Berre ve deg selv... Les innlegg

Kommentaren

Tunge tanker i høstmørket? (foto: Endre Hesthagen)
Tunge tanker i høstmørket? (foto: Endre Hesthagen)

Hvordan kan jeg fortest mulig få sixpack og hvilket treningsprogram skal jeg bruke for å få det?

 

Spørsmål
Ok, nå har jeg lest litt rundt og fant et spørsmål der han spurte direkte om dere viste hvor lang tid det ville ta før han ville oppnå resultater ved å ta 100-300 situps hver dag, og dere svarte med linker til styrketrening i armer osv, men ikke i nærheten av å svare på det egentlige spørsmålet så jeg vil ha et bra svar. Hvordan kan jeg fortest mulig få sixpack og hvilket treningsprogram skal jeg bruke for å få det? Altså noe som et skjema med det mest effektive treningsprogrammet får å få sixpack og BARE sixpack.
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


For å få sixpack er det i de aller fleste tilfeller viktigst å fokusere på å øke fettforbrenningen, men dersom du allerede har minimalt med underhudsfett på magen vil det være viktigst å fokusere på å trene styrke for magemusklene. Ulike situpsvarianter er gode for å trene magemusklene, men egner seg dårlig for å øke fettforbrenningen. For å virkelig oppnå en økning i fettforbrenning er det viktig å trene slik at energiforbruket ditt blir stort. Utholdenhetstrening eller omfattende styrketrening av kroppens største muskelgrupper (sete, lår, rygg, bryst, skuldre) gir en betydelig større økning i energiforbruk enn situpstrening. Ditt energiforbruk består i hovedsak av karbohydratforbrenning og fettforbrenning. Når energiforbruket er stort, øker blant annet fettforbrenningen for å gi musklene ny energi. Dette er en grunn til at jeg viser til nettsider som gir informasjon om trening av hele kroppen, selv om det er sixpack som er målet;) Hvis du ønsker sixpack er det i de fleste tilfeller meningsløst å bare trene styrke for magen.

Her har jeg laget en ukeplan for deg som kan hjelpe deg å oppnå sixpack:
-Mandag: Langvarig kontinuerlig utholdenhetsarbeid. Intensitet: Lav-moderat. Varighet: 1 time. Aktivitet: Jogge, sykle, svømme, gå på ski/skøyter (rulleski/rulleskøyter), danse. Hold jevnt tempo og ta 2-3 drikkepauser. Avslutt økten med å trene situps og korsryggøvelser: 3-5 serier, hver serie til utmattelse

-Tirsdag: Utholdenhetstrening - intervallarbeid, 4 harde arbeidsperioder, hver med varighet på 4 minutter, hvileperiode på 3 minutter hvor du holder deg i lette bevegelser mellom arbeidsperiodene, oppvarming 10 minutter. Intensitet: Høy

-Onsdag: Samme som mandag

-Torsdag: Styrketrening for hele kroppen. Minimum 1 øvelse for sete, lår, bryst, skuldre, rygg, mage og korsrygg. 3 serier for hver øvelse, 10-15 repetisjoner hver serie (skal være helt utslitt på 15 repetisjoner. Tilpass belastning slik. Ved trening av mage og korsrygg kan du ta flere repetisjoner - til utmattelse)

-Fredag: Styrke for mage og korsrygg

-Lørdag: Samme som tirsdag

-Søndag: Styrke for mage og korsrygg

Hvis du ønsker informasjon om styrkeøvelser for hele kroppen kan du klikke her, hvis ikke lar du være!!

Det er altså en grunn til at svaret omfatter mer enn trening av magen for å få sixpack. Oftest er magemusklene store nok, men de er ikke synlige siden det ligger et fettlag mellom de og huden. Derfor kreves trening som øker fettforbrenningen, og situpstrening er lite effektivt for å oppnå dette!!! Grunnen til at jeg vil du også skal trene korsrygg når du trener situps er for at du ikke skal bli skjev rundt ryggsøyla.

Det er også viktig å spise sunt og variert!

Lykke til!

Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Tilbake til spørsmål og svar om Kropp og helse
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om kropp og helse


Quiz: Hva vet du om skilsmisse?

Hvordan oppløses partnerskap?