hedda: 245 kr i uka er 12740 kr ... Les innlegg

Kommentaren

Terning i bilvinduet (colourbox.com)
Terning i bilvinduet (colourbox.com)

Hvilke vitaminer finner du i disse matvarene?

 

Spørsmål

Hva mest vannlege vitaminer finn du i denna maten ? frukost : -grovebrød -melk -egg -smør Lunsj: -Grovbrød -juice -eple middag: -Fisk -gulrøter -vatn -poteter kvelds: -grovbrød -ost -smør -melk

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
 
Hei


Takk for spørsmålet!

 

Vitaminer, mineraler og sporstoffer kalles med en fellesbetegnelse for mikronæringsstoffer. Kroppen kan ikke produsere disse mikronæringsstoffene selv og er derfor avhengig av at disse tilføres gjennom kosten. Ulike matvarer inneholder ulike næringsstoffer, derfor anbefales det at man spiser variert for å sikre inntaket av alle næringsstoffene. Dersom man har et sunt, variert kosthold vil de aller fleste få et tilstrekkelig inntak av mikronæringsstoffene.

 

Det er imidlertid noen næringsstoffer som det er relativt vanlig at man kan få mangel på. Disse er vitamin D og jern. Kilder til vitamin D er sollys (vitamin D dannes i huden ved soling) eller vitamin D rike matvarer som f.eks. fet fisk (laks, makrell, ørret m.m.). Det er få matvarer som inneholder vitamin D, så for å oppnå et tilstrekkelig inntak anbefales det tilskudd av vitamin D i form av tran (5 ml pr dag). Det er særlig jenter som lett får mangel på jern, da jenter taper jern gjennom menstruasjonsblødningene, samt at mange spiser lite jernrike matvarer. Tilskudd av jern skal imidlertid kun tas i samråd med lege eller klinisk ernæringsfysiolog da for mye jern kan være skadelig.

 

Vi deler vitaminene inn i to hovedgrupper; vannløselige og fettløselige vitaminer. De vannløselige vitaminene er vitamin B og C. Vitamin B er en stor gruppe vitaminer som kan deles inn i undergruppene:

 - Tiamin (vitamin B1)

 - Riboflavin (vitamin B2)

 - Niacin

 - Pyridoksin (vitamin B6)

 - Folat/folsyre

 - Vitamin B12

 

De vannløselige vitaminene skilles raskt ut av kroppen, derfor er det gunstig med en jevnlig tilførsel av disse.

 

De fettløselige vitaminene er vitamin A, D, E og K. Disse lagres i større grad enn de vannløselig vitaminene, derfor kan høye inntak i form av tilskudd føre til at man over tid akkumulerer for mye av vitaminene. Kosttilskudd bør derfor tas i samråd med lege eller klinisk ernæringsfysiolog.

 

I tillegg til vitaminer trenger kroppen mineraler og sporstoffer. Sporstoffene er mineralstoffer, men klassifiseres i egen gruppe fordi kroppen trenger disse stoffene i relativt små mengder. Jern, kalsium, fosfor, magnesium, kalium, natrium, sink og fluor er mineraler, mens kopper, krom, mangan, molybden, selen og jod er sporstoffer.

 

I grovbrød er det B-vitaminer, jern, kalsium, natrium, kalium, magnesium, sink, selen og kopper. Det er 3-4 ganger så mye vitaminer og mineraler i grovt brød som det er i lyst brød/loff.

 

Melk inneholder kalsium, B-vitaminer, jod, vitamin A, magnesium, fosfor, kalium og sink. I tillegg inneholder ekstra lettmelk vitamin D fordi denne er beriket. Melkeprodukter er den viktigste kilden til kalsium i det norske kostholdet.

 

Egg inneholder vitamin A, D og E, kalsium, jern, kalium, magnesium, sink, selen og fosfor.

 

I smør er det vitamin A, D og E, men lite av de andre mikronæringsstoffene.

 

Juice inneholder først og fremst de vannløselige vitaminene, men også kalium og fosfor.

 

Eple inneholder også vannløselige vitaminer, samt kalium og fosfor.

 

Når det gjelder fisk kommer det ann på hvilken type fisk det er. Fet fisk som f.eks. laks/ørret inneholder de fettløselige vitaminene (og marine omega-3 fettsyrer som er gunstige for helsen), litt B-vitaminer, jod, natrium, kalium, magnesium, sink, selen og fosfor. Mager fisk som f.eks. torsk/sei inneholder derimot lite av de fettløselige vitaminene.

 

Gulrot er en god kilde til beta-karoten (en type vitamin A), og inneholder også litt B-vitaminer, samt noen mineraler/sporstoffer.

 

Vann er en viktig bestand del av kroppen og man er helt avhengig av tilstrekkelig tilførsel av væske. Vann inneholder imidlertid lite mikronæringsstoffer, men kan inneholde fluor. Fluorinnholdet i drikkevann varierer mye.

 

Potet var tidligere en viktig kilde til vitamin C i det norske kostholdet. C-vitamininnholdet i potet er ikke veldig høyt, men fordi man spiste så mye potet ble det likevel en viktig kilde. I tillegg til vitamin C inneholder potet litt B-vitaminer, mineraler og sporstoffer.

 

Hvitost er først og fremst en svært god kilde til kalsium, men inneholder også andre mineraler og sporstoffer, samt vitamin A. Brunost inneholder også relativt mye kalsium, selv om det er lavere kalsiminnhold enn i hvitost, samt vitamin A, mineraler og sporstoffer.

 

Matvaretabellen er tilgjengelig på www.matvaretabellen.no og kan kanskje være til nytte dersom det er noe du lurer på? Husk imidlertid at det viktigste er å spise sunn, variert mat til det daglige, på den måten vil man over tid få de næringsstoffene som kroppen trenger. Det er ikke viktig å tenke på hvilke næringsstoffer som er i hver enkelt matvare, men det kan være nyttig å ha et lite overblikk og vite at f.eks. melkeprodukter er en god kalsiumkilde, at grove kornprodukter gir mye B-vitaminer, av frukt/grønnsaker generelt har et høyt innhold av vannløselige vitaminer, at vitamin B12 kun finnes i animalske matvarer osv.

 

Håper dette ga deg svar på det du lurte på!

Vennlig hilsen


klinisk ernæringsfysiolog, ung.no

Hva er vitaminer?

Appelsin (colourbox.com)

Vi trenger dem, og uten dem dør vi. Her kan du lese hvorfor vi trenger vitaminer og hva de er godt for.

Les mer

Hva er mineraler i mat?

Vitaminer og mineraler blir ofte blandet sammen fordi de ofte nevnes i samme vending. Men de er vidt forskjellige typer stoffer. Så hvorfor trenger vi noe som man forbinder med harde ting man finner i jorda?

Les mer


Tilbake til spørsmål og svar om Mat og kosthold
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om mat og kosthold