hedda: 245 kr i uka er 12740 kr ... Les innlegg

Kommentaren

Terning i bilvinduet (colourbox.com)
Terning i bilvinduet (colourbox.com)

1. Er det sant at man forbrenner fortere hvis man drikker 1. eller flere glass med vann før man spiser frokost? 2. Er det normalt og ha løs mage etter jeg drakk 4dl vann før frokost og jogget etter på? Kan folk se forskjell på meg hvis jeg jogger hver dag og spiser sunt på 2-4 uker? Positivt eller negativt med gangsperre i lår og bak på legg?

 

Spørsmål
Hei, jeg har noen spørsmål som jeg håper på å få svar på. 1. Er det sant at men forbrenner fortere vist man drikker 1 eller flere glass men vann før man spiser frokost? 2. Er det normalt og ha løs mage etter jeg drakk 4dl vann før frokost og jogget etter på? er det et dårlikt tein? 3. Trur du folk han se forsjellen på meg vist jeg begynner og jogge hverdag, og spiser sunt? på 2 uker. 4. Er det positivt eller negativt og ha gangsperr i låra og bak på leggen?, hva tein kan det være? 5.jeg har begynnt og trene hverdag nå, får å bli slankere, men begynner og å få løs mage å få luft i magen. hva kan det kome av?
Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei


Det er usikkert om vann har noen direkte effekt på forbrenningen. Det som er sikkert er at vann gir en viss metthetsfølelse, noe som fører til at en ikke orker å spise like mye mat. På den måten blir energitilførselen mindre, noe som kan gi samme resultat på vekten som økt forbrenning.

Det er ikke unormalt å få løs mage hvis du kun drikker mye vann før trening. Innta gjerne en frukt eller lignende sammen med vann, før slik morgentrening.

Oftest trenger kroppen lengre tid enn 2-4 uker for å forandre seg i særlig grad etter en livsstilsendring, med mer trening og sunnere kosthold. Det er ingen tvil om at de synlige resultatene kommer, men vanligvis går minimum 6-8 uker før en kan se endringer. Det er viktig å være tålmodig og ikke gi opp selv om du ikke ser forskjeller med det første. Prosessene settes i gang med en gang du gjør en slik endring i livsstilen som du har gjort nå, men de synlige resultatene vise seg etter hvert.

Gangsperre vil trolig gi seg mer og mer etter hvert som du har trent en stund. Slikt oppstår vanligvis etter de første treningene etter en periode med treningsfri, og er helt normalt. Musklene er ikke vant til å bli belastet på den måten de nå har blitt (siden du nettopp har startet å trene slik). Derfor legger de små filamentene i muskelfibrene seg i et kaos, som fører til gangsperre. Etter hvert som musklene blir mer vant til belastningen og lærer seg å takle situasjonen bedre vil du ikke oppleve gangsperre på samme måte:)

Luft i magen kan skyldes forskjellige ting, blant annet vil inntak av kål, brokkoli, blomkål, erter, løk, hvitløk og frukt med skall kunne gi luft i magen. Hvis du drikker mye kullsyreholdig væske eller tygger mye tyggegummi vil også dette kunne gi luft i magen. Prøv å reduser inntaket av disse matvarene for en stund og se om det kan hjelpe.

Løs mage kan skyldes bakterier, virus, mat du ikke tåler eller stress. Prøv med blåbær eller blåbærsaft 1-2 ganger om dagen.

Lykke til! 

Vennlig hilsen ernæringsfysiologen og treningskonsulenten, ung.no

Tilbake til spørsmål og svar om Slanking
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om slanking


Quiz: Hva vet du om litteratur? #2

Hva heter forfatteren som har skrevet ungdomsromanene "Yatzy" (som ble filmatisert i 2009) og "Glasskår" ?