campsycho: Helt enig. Når jeg sender bildene, er alt helt fint, men så begynner jeg å angre... Veldig. Skal aldri gjøre det igjen. Vanlige bilder er jo greit, da. Men ikke dristige Les innlegg

Kommentaren

Trening (foto: ung.no)
Trening (foto: ung.no)

Hvordan redusere fett på mage, bryst og generelt ++ ?

 

Spørsmål

Hei! Jeg har nå fått innvilget et medlemsskap hos et treningsstudio. Og jeg har litt flesk på magen som jeg vil ha vekk. Før spiste jeg alt for mye, og veide 94 kg. Har nå sluttet å spise med alt for overmett, og er nå 74 kg! Jeg er 187 cm høy og går nå i niende klasse. Men som sagt har jeg flesk på magen, og utover dagen så vokser magen ut som en stor ballong. Så mine spørsmål er: -Hvordan fjerne fleske på magen og på brystet? (Har litt sånne manboobs etter min overvektige tid). -Hvorfor blir magen utover dagen som en stor ballong? Mine venner har det ikke sånn, den er lik (som oftest) størrelse hele dagen lang. Jeg har tenkt til å trene hver dag. Har tenkt å fjerne fett (hvordan?) på magen, og ellers andre steder ved å jogge 4-5 ganger uken. De andre dagene har jeg tenkt til å satse mere på vekter. Kan også hende jeg dytter inn litt til til vekter på joggedagene. Men, jeg klarer da å ta 50 kg i benkpress. Er dette noe lurt? Kan det skade meg utover min framtidige helse? Eller kan jeg ta 50 kg, og deretter gå videre oppover da jeg blir sterkere? Er det lett og bygge muskler som en 14 åring? Kan penisen slutte og vokse og i verste fall t.o.m krympe innover? Penisen min er bare 9 cm så jeg er litt redd... Men! Det over nå var da "hoved" spørsmålene, jeg lurer også på: Hvordan fjerne fettet på magen best mulig så derretter få en synlig sixpack uten og stramme den, og store bryst muskler som de store kjendisene har? Håper på svar! Desperat, redd og en gutt som er mere interessert på å se bedre ut. 14 år.

Dette spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid.
 

Svar
Hei

Takk for spørsmål!

 

Ved å jogge 4-5 ganger i uka, og i tillegg trene styrke 2-3 økter, vil du helt klart redusere fettmengden på kroppen og i tillegg øke muskelmassen noe. Som 14-åring er det ikke like lett å bygge muskler som for en som er noen år eldre, men det er fullt mulig å oppnå en viss økning i muskelmassen.

 

Det mest effektive for å redusere fett på kroppen, uansett hvor fettet ligger, er utholdenhetstrening, som å løpe. Derfor synes jeg forslaget om å løpe mye er gunstig. Det du må være oppmerksom på ved mye løping er å ha gode sko og unngå for mye løping på hardt underlag. Løp helst på skogsstier og lignende, og unngå asfalt om mulig. Joggeturer på 30 minutter eller mer fører til god fettforbrenning, men intervalløkter med høy intensitet gir enda bedre effekt. Du kan lese mer om intervalltrening i artikkelen vist til under svaret hvis du er interessert!

 

Når du får mindre fett på kroppen vil musklene bli mer markerte. Om du vil oppnå helt markerte magemuskler (sixpack) vil også være avhengig av genetiske forhold, og ikke alle kan oppnå sixpack. Uansett kan du oppnå mer markerte muskler, og da gjelder det å trene mye. Hovedfokuset kan ligge på utholdenhetstrening, siden det er trening som er mest effektivt på fettforbrenningen, men også styrketrening vil gi økning i forbrenning. I tillegg vil styrketrening føre til en viss økning i muskelmasse.

 

Jeg vil anbefale deg å tilpasse eventuell ytre belastning (vekter o.l.) slik at du klarer rundt 8-15 repetisjoner hver serie. Hvis du klarer å løfte 50 kg. en repetisjon i benkpress, kan du ta av til 30-35 kg og ta så mange repetisjoner du klarer (trolig rundt 8-15). Når du blir sterkere kan du fortsette å tilpasse belastningen slik at du holder deg på 8-15 repetisjoner. Utfør 3 serier for hver øvelse hver gang du trener styrke, og prøv å få med 1-2 øvelser for hver hovedmuskelgruppe (bryst, skuldre, rygg, mage, korsrygg, albuestrekkere, albuebøyere, knebøyere og knestrekkere (lår og rumpe), og legger. Det holder med 2-3 styrkeøkter i uka. Husk god oppvarming, og ta deg skikkelig ut hver serie.

 

Du vil ikke få mindre penis av å trene mye!

 

For å få større brystmuskler er det lurt å legge inn øvelser for bryst. Armhevninger, benkpress, skråbenkpress, flies (flys) er gode.

 

Lykke til


Vennlig hilsen treningskonsulenten, ung.no

Utholdenhetstrening

utholdehnhetstrening (colourbox.com)

Hvordan bør du trene utholdenhetstrening? ung.nos treningsekspert gir deg tipsene!

Les mer

Styrketrening

trener styrke (www.colourbox.com)

Styrketrening for større muskler, eller for å bli sterkere? Her får du tipsene!

Les mer


Tilbake til spørsmål og svar om Trening og idrett
Tilbake til spørsmål og svar
Les artikler om trening og idrett