Sist oppdatert: 24.05.2012 kl. 17:22
Smarties:Er ikke meningen med gym at vi skal legge til oss gode vaner for resten av livet? Eller har jeg misforstått helt?
Loading
Emne
- 22. juli 2011
- 5 på gata
- Adopsjon
- Aldersgrenser
- Alkohol
- Arbeid
- Asyl- og innvandring
- Barnekonvensjonen
- Barnevern
- Bistand
- Blogg
- Bolig
- Demokrati
- Diskriminering
- Doping
- Dårlig råd
- Ekteskap
- Engasjert?
- Europa / EU
- Film og TV
- Flytte hjemmefra
- Forbruker
- Forelskelse
- Fritid
- Frivillig arbeid
- Funksjonshemning
- Førerkort
- Graviditet
- Hjelpetjenester
- Homofil
- Hør HER!
- Identitet
- Innlegg
- Kjønnslemlestelse
- Konfirmasjon
- Konfliktløsning
- Krig og fred
- Kriminalitet
- Kropp og helse
- Kultur
- Leksehjelp
- Likestilling
- Lov og rett
- Lovbrudd
- Mat og kosthold
- Menneskehandel
- Miljøvern
- Minoriteter
- Mobbing
- Mobil
- Musikk
- Nettvett
- Noveller
- Omskjæring
- Organisasjoner
- Politi
- Prevensjon
- Problemer hjemme
- Psykisk helse / følelser
- Pubertet
- Rasisme
- Reise
- Reklame
- Religionsfrihet
- Rettighetene dine
- Rusmidler
- Russetid
- Samer
- Seksuelle overgrep
- Sex og samliv
- Skilsmisse
- Skolehverdag
- Slanking
- Sorg
- Sosialhjelp
- Spill
- Spiseforstyrrelser
- Stat og kommune
- Stipend og støtte
- Studier i utlandet
- Tester
- Tobakk
- Trening og idrett
- Tvangsekteskap
- Utdanning
- Utenlandsopphold
- Valg 2013
- Vennskap
- Verneplikt / Forsvaret
- Vold
- Yrkesvalg
- Ytringsfrihet
- Økonomien din
Baklengs budskap til underbevisstheten
Beskjeder du ikke ellers legger merke til, kan fanges opp av ditt underbevisste. Denne skumle påvirkningen kan få deg til å kjøpe popcorn og brus - eller ta dop og dyrke Djevelen.ung.no - offentlig og kvalitetssikret
I 1957 fikk den amerikanske reklamemannen James Vicary en lysende idé. Han lurte ordene ”drink Coca-Cola” og ”hungry - eat popcorn” inn i en film som ble vist på en kino i New Jersey.Ordene dukket opp og forsvant igjen så fort at ingen egentlig la merke til dem, men effekten uteble ikke. Resultatet var overveldende: Salget av popcorn økte med 58 prosent og Cola med 18 prosent blant folk som hadde vært på forestillingen.
les hele saken på www.forskning.no
Tilleggskommentarer fra brukere
Her kan du kommentere artikkelen.14.12.2011 22:06
Ingrid

Leste nettopp på nettet at det med cola reklamen ikke virket slik at det ble kjøpt mer varer. Kan dere skjekke det opp? Vil vite hva som er riktig:)
26.05.2009 14:53
Minni

Jeg så ikke pointet i denne her.. Hallo? Hva har "Stairawys to hwaven" med reklae å gjøre?
01.02.2009 17:30
Hoppip

Haha, hørte at det var en artist/band som la inn et bevisst "budskap" i en sang... Hvis du hørte på sangen vanlig høres det bare ut som tull, men baklengs blir det... "oh no, you're listening to this backwards" eller noe.
01.02.2009 16:41
ETE

Jeg synes dette er bare tull.Jevelen er i helvetet.Gud er i Hjerte,Himelen,Og rundt oss.Jeg er kristen og synes dette er bare tull.Jeg elsker Coca Cola og liker godt popcorn.Så dette må dere ta vekk.Mvh ETE
01.02.2009 03:47
ØD

http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=7557
Et fantastisk fordypningsemne om reklame. Tar ikke opp så mye av dette "underbevisste", men inneholder bla. en ganske fin undersøkelse om hvor mye man blir påvirket av reklame iht. hva man tror.
Et fantastisk fordypningsemne om reklame. Tar ikke opp så mye av dette "underbevisste", men inneholder bla. en ganske fin undersøkelse om hvor mye man blir påvirket av reklame iht. hva man tror.
01.02.2009 03:33
Oslaug

Nei det her e itte tull. Djevelen vil at'u ska høra på rocke musikk. Gud mene at det e synn og æ holde mæ langt vekk fra slikt. De har et fælt budskap og de må itte høra på slikt helle. Da har'n djeveln vunne.
01.02.2009 03:28
Stine

Åh herre gud dette er bare tull. Reklame i film er for at vi skal ligge merke til produktet og kanskje få lyst til å kjøpe den tingen, men ikke faen om det er et hemmelig budskap i det. Det er ikke noe hemmelig "drikk cola" beskjed på cola etikketten. Vi har heldigvis gaven i å tenke selv og om du ikke vil kjøpe noe, så kjøper du det ikke.
Det er heller ikke noen som begynner å tilbe djevelen ubevisst. Jeg har hørt at noen kristne tror at det er en hemmelig djevel beskjed i Rock musikk, men det er bare tull.
Det er heller ikke noen som begynner å tilbe djevelen ubevisst. Jeg har hørt at noen kristne tror at det er en hemmelig djevel beskjed i Rock musikk, men det er bare tull.
30.01.2009 23:54
jentee

edward, ekke så mye vits i å si slikt. folk bryr seg rett og slett ikke :-D that's fact.
30.01.2009 18:37
Edward

Goood, gi dere med å blande inn religion i dette her, både til de som kommenterer og til de som la ut artikkelen.
29.01.2009 17:35
Idaa

ja vi dyker
djevelenog gjøre sånne ting;-(
hjelpe han til og få tilhengere!!
Bli heller på lag med gud,jeg er kristen,og det er kjempe bra! er det noen kristne heer??
djevelenog gjøre sånne ting;-(
hjelpe han til og få tilhengere!!
Bli heller på lag med gud,jeg er kristen,og det er kjempe bra! er det noen kristne heer??
23.11.2008 19:51
10,klasse

Nå som det var snakk om skjulte satanistiske budskaper i musikk; det ble jo også sakt att man ikke skulle høre på musikk til man sovnet. Da la de skjulte budskapene seg i underbevisstheten og påvirket hjernen senere. Oppspinn spør du meg..
22.05.2008 21:15
Øystein

Det ville vært ganske utrolig hvis Robert Plant/Jimmy Page hadde klart å skrive et stykke forståelig sangtekst for Stairway to Heaven som ga en klar alternativ mening når det ble spilt baklengs. Zeppelin ville om mulig vært et enda mer legendarisk rockeband.
.. Dessverre høres teksten det er snakk om bare ut som vrøvl når den blir spilt i revers. Folk innbiller seg at de hører noe bestemt der fordi de har blitt fortalt hva de skal høre etter.
.. Dessverre høres teksten det er snakk om bare ut som vrøvl når den blir spilt i revers. Folk innbiller seg at de hører noe bestemt der fordi de har blitt fortalt hva de skal høre etter.
22.05.2008 20:32
kløv

Har ikke videre stor tro på at Zeppelin har skjulte satanistiske budskaper i Stairway to Heaven.
05.01.2007 11:36
Gutt

Til jente: Verdens første reklame for leketøy var vist i 1946, reklamen var for Mr. Potato Head. lawl
03.01.2007 12:56
Stian

*kremt* her nevnes det merkelig nok ikke at Resultatet som nevnes var fabrikkert av James Vicary?
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Vicary
Gud jeg hater denne hjernevaske siden.
http://en.wikipedia.org/wiki/James_Vicary
Gud jeg hater denne hjernevaske siden.
07.12.2006 18:14
jente

hei jeg lurte på om dere har en litt mer fakta side...litt om hvem som laget den første tvreklmen og hvorti den kom ud..og hvem som oppfant radioen og hvem som fant ut at underbevistheten kunne ha så stor innflytelse på hva kroppen vil...eg det mulig å få svar på disse tingene i dag:S?
01.12.2006 10:51
Aleksander

Det kalles Lucid Dreaming det at man blir bevisst på at man drømmer...
21.11.2006 11:53
Cathrine

Hei !
Har nå et prosjekt på skolen om reklamer og virkemidler , kommunikasjon osv. Er ganske sykt at folk lar seg lure så for som man faktisk gjør.
Har nå et prosjekt på skolen om reklamer og virkemidler , kommunikasjon osv. Er ganske sykt at folk lar seg lure så for som man faktisk gjør.
20.09.2006 19:20
Meg

IDA:
Det har jeg og fått til! For lenge siden, hadde jeg mareritt, og tenkte.. Er dette en drøm, skal jeg våkne NÅ!! Så våkna jeg da!
Det har jeg og fått til! For lenge siden, hadde jeg mareritt, og tenkte.. Er dette en drøm, skal jeg våkne NÅ!! Så våkna jeg da!
15.09.2006 16:22
Ida

Før hadde jeg så stor unnerbevissthet at jeg kunne kjønne at det var en drøm når jeg drømte, for så å sette meg ned, og si til meg selv i den virkelige verden at jeg skulle våkne, og så klarte jeg det! Utrolige ting skjer av og til. Da gikk jeg i sjette tror jeg... Ja! Gjorde det. Går i åttende nå. Verden er et magisk sted.
15.05.2006 21:22
hoderenderja

Merkelig artikkel, føler den har eit undervbevist budskap til meg om noe. "frysninger" eg tror ikkje at reklame kan få folk til å dyrke djevelen. Og seriøst? kva meinte di med spør noen under 18 år? les heila artikkelen. PROPOGANDA!
08.05.2006 10:12
Marius tha king

får ikkje eg dfå være mæ på leken
di avbailla tredimensjonale kraftidiot!
di avbailla tredimensjonale kraftidiot!
08.05.2006 10:12
Jonny

Detta e GENIALT!!!!
http://www.nrk.no/underholdning/spillguiden/spill/?spill=asylspillet
http://www.nrk.no/underholdning/spillguiden/spill/?spill=asylspillet
08.05.2006 10:11
Jonny

joda men dem på denna sia vil hjelpe mg sant? *kremt* neida eg bi å sei d ta ho mamma..!!!!!!! die fucker!.
08.05.2006 10:02
Jonny

altså påvirket :) Nei jeg blir ikke det men det er sikkert en del folk som blir det. syns cola skulle vært ulovlig.
03.05.2006 18:57
hrm

her snakker vi om reklamepåvirkning og coca-cola og du kommer å blandeer inn t kristne er imot homofile?! du e seriøst like dum sjøl, hvis du e imot kristne! Vi e faktisk ikkje imot dem, men deres levemåte, for den går d faktisk an å gjøre noe med. Så tenk deg om før du skriver sånt neste gang.
Eg e helt enig med at d ble feil å skrive bare bynnelsen på artikkelen. De som ikkje leser hele, kunne jo komme t å spre falske rykter. Men hallo; ka tror dokkar ikkje var meningen med an då ? tror dokkar at noen hadde giddet å lese hele artikkelen hvis den ikkje begynte sånn? Reklame dette her, og dere (som jeg) beit på, og gikk inn på artikkelen og leste den...
Eg e helt enig med at d ble feil å skrive bare bynnelsen på artikkelen. De som ikkje leser hele, kunne jo komme t å spre falske rykter. Men hallo; ka tror dokkar ikkje var meningen med an då ? tror dokkar at noen hadde giddet å lese hele artikkelen hvis den ikkje begynte sånn? Reklame dette her, og dere (som jeg) beit på, og gikk inn på artikkelen og leste den...
05.04.2006 20:22
14 år

Her på slutten ståt det "heldigvis er selvfølgelig de aller fleste kristne fornuftige folk" Betyr det at du skjønner hva som er sant og ikke fordi du er kristen? Dette her skal være vitenskapelig, og så er forfatteren overtroisk. Hva er det forresten (om dete hadde vært sant) som hindrer kristne fra å legge inn budskapet "tro på Jesus så skal du bli frelst"? At de er så snille? Mange kristne er utrolig lite snille mot ganske mange, jeg snakker om homofile. Forresten Kristine som la inn sist post, det er ikke sant, og hvorfor i svarte skulle en morder ville at alle skal bli som ham/henne? De er også mennesker
31.03.2006 13:11
Morten

Les hele artikkelen. Dette er, og har alltid vært, oppspinn.
Og nei, det "brukes ikke fortsatt", eller sånne ting hender ikke.
Og nei, det "brukes ikke fortsatt", eller sånne ting hender ikke.
07.03.2006 17:33
fjompen

herregud får någe idiotisk. Greit reklame har veldig stor makt men uansett.. tror icje akkuratt fålk kjøpe cola bare fårdi de någen nevnte d i ein film.. serriøst fålk kjøpe det de vil ha fordi det e et bra produkt. Så det der me å dyrka djevelen jaja va jo någe å skriva d åg... hehe
24.02.2006 09:39
cz

reklame om cola sier jo litt, dette var i 50tallet, nå kommer d jo reklamer om allslags ting! ikke att jeg blir påvirket, men noen gjør sikkert!! kjøp det som er nyttig, F.eks Cola;)
17.02.2006 13:18
AbyBaby

Vi påvirkes av reklame hele tiden, men det har vært undersøkelser som viser at yngre generasjoner er mer kyniske og kritiske til reklame. Nettopp fordi vi er bevisste på effekten det har på oss.
14.01.2006 23:52
egil

kristine at det går ann og bli så fjortis hele verden påvirket av en mann og så en gal en i tillegg angst!!!!
05.01.2006 12:57
Atheos

Hmmm. Dyrke djevelen? Er det folka bak de mange KRL-bøkene som sirkulerer i grunnskolen som står bak denne siden?
04.01.2006 19:17
Amit

artikkelen er ganske villedene, siden bare den ene delen står der. Folka, d r egentlig en bløff. Les hele artikkelen. og ung.no: det var dårlig gjort :P
(red: Ja, det er lurt å lese hele artikkelen)
(red: Ja, det er lurt å lese hele artikkelen)
02.01.2006 03:41
Daniel

det er sant at det er funnet "Subliminal" messages i forskjellige ting... men det at det har noe effekt er noe helt annet...
02.01.2006 02:16
MissesKnowItAll

jo kanskje er han en svindler men vi må også se at det er funnet masse sang tekster som har hatt slikt i seg. som eks. Do drugs. kill the baby. osv...
Legg inn en melding!
Ukens tema
Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juliStill oss et spørsmål
Mest lest på ung.no
Når lærerne streiker
Hva skjer med eksamen? Hvilken betydning har det egentlig for deg som elev hvis lærerne på skolen blir tatt ut i streik?
