Sist oppdatert: 03.02.2012 kl. 22:13
ung.no/lovbrudd
anonym:Første halvåret i 10 klasse fikk jeg 3,5.. Nå fikk jeg 5,1 i snitt. Jeg har skjerpet meg skikkelg .sett mål. sov alltid kl 8-9 på kvelden
Skriv ut Tips en venn0

Innlegg: Tro hva man vil


I disse dager spør jeg meg: Bør vi ikke lære mer om andre religioner på skolen i RLE?

Innlegget er skrevet av JoJo og hentet fra Si ;D


I Norge er det livssynsfrihet, og majoriteten av de kristne mener at livssynsfriheten i Norge er bra for menneskene i landet. De fleste kristne er samtidig glade for at barna deres opplæres i den kristne tro både i barnehagen, på førskolen og på skolen. De har faget RLE som lærer dem om Gud og Jesus, det gode i Bibelen, religioner og livssyn. Men hva med minoritetene, som ikke tror på Gud og Jesus? Hva med de som er født og oppvokst i et jødisk hjem med jødiske tradisjoner og jødisk tro? Hva med muslimene? Skal de bli opplært i kristendom på skolen?

Det er klart at en burde bli opplært i kristen tro i et kristent land, som en del av kulturen, men ikke med overvekt. Hvorfor ikke kalle faget Etikk, religion og livssyn, ERL, med en likevekt av alle religionene? Den kristne formålsparagrafen trer i kraft allerede i barnehagen. Når man er så liten har man mer enn nok med muligens å være oppvokst i et religiøst hjem, enn også å lære om religion i barnehagen. Kristen religion. Kan et lite barn uten en bevisst tro skjønne meningen med religion og tro? Meningen om å ikke føle seg alene og valget om å tro hva man vil? Jeg tror en fireåring har svært vanskelig for det.

Mange mener at til og med på asylmottakene burde man læres opp i kristen tro. Ikke bare for å lære om vår kultur, men også lære om hvor "flott" kristendommen er for mennesker. Men da spør jeg: Kan man kalle dette livssynsfrihet? Hvorfor skal asylsøkere læres opp i kristen tro? Fordi de kristne selv er redde for at andre religioner i Norge skal bli majoriteter som kristendommen? Jeg mener enhver skal få velge troen sin uten noen som helst påvirkning fra "høyere makter". Da får man alternativt ha livssynsorientering som et "fag" i asylmottakene, med en likevekt, slik at ingen religioner får overvekt og skal oppfattes som "den beste".

Alle samles under en felles tro og blir født inn i en varm religion. Men har de noen gang prøvd å se det fra en annen synsvinkel? Alle barn som blir født i Norge i dag blir meldt inn i statskirken automatisk. Det er derfor det heter statskirke. For hvert medlem øker "populariteten" og statskirken forblir en majoritet. Flest medlemmer, størst rett. Hør på ordet: Statskirke. Stat og kirke. Folket og troen. Er det ikke slik i bunn og grunn at tro er individuelt?

Jeg har selv vokst opp i et godt kristent hjem. Jeg ønsker bare å stille noen spørsmål ved det mange tar som en selvfølge.

Jojo




Tilleggskommentarer fra brukere

Her kan du kommentere artikkelen.

05.01.2012 20:12
I
Jesus eier! hehe, men hallo, muslimer og alle andre som tror på en GUD! Vi tror jo på en måte på det samme! De fleste tror på en Gud, og jeg respekterer alle, uansett religion! Men.. Gud hjelper meg i hverdagen, og han gir deg nye sjanser uansett! Han elsker oss, husk det :)
jente 14.

29.08.2011 18:35
hva skal man si..
Ja..det er rett,"Det finnes mange veier til fjellets topp. Ingen er bedre enn noen andre,noen er bare mindre besværlige"..Jeg synes man skal ha KRL/RLE for å få mer forståelse for andre kulturer og religioner. Thats it!
Og viss menneskene har utviklet seg fra APENE,hvorfor utvikler de apene som sitter i dyrehagene,til mennesker da?Bare fordi vi har likheter..dessuten,en katt og en hund eller diverse kan også ha likheter, men det betyr ikke at de er i slekt!
Dyr er forskjellige fra oss,men de er like hellige og har lik rett til å leve. Hvorfor skulle Gud elske mennesket mer en dyr og planter?(de er jo hans skaperverk)

12.08.2011 22:49
ewe
ingen burde lære religion, for i alle religioner blir man gitt et ultimatum: følg min religion ellers vil din sjel være evig fordømt. skolen er et sted å lære, ikke bli innprentet i den ene religionen eller den andre. de religioner som blir reklamert for, på skolen, i kirken, i moskeer, i synagoger ect. er blasfemiske, de har store ord, men ingen indre betydning. alle burde bli gitt en fri vilje til å velge, være hedning,eller tro, hva man skal tro på får være opp til vær enkelt. blir man sendt til helvete hvis man ikke tror? nei, jeg tror ikke at tro betyr noe, men handlingene dine. en gud som dømmer etter handlingene du gjør i livet, er en rettferdig gud.

07.07.2011 20:51
skolen suger
vi lærer ingenting om kristendom på skolen :( faktisk er det flere år siden vi leste fra bibelen i undervisning.
jeg går søren meg på en skole som ikke vil lære meg om min religion, men islam, SELFØLGELIG! invandre skal jo ha mer rett en de som bor der fra før!

03.07.2011 11:56
Bekymret for Norges framtid!
RLE har faktisk mye mer kunnskap om andre religioner og mindre om kristendommen! Vi trenger kristendommen i Norge, ikke fordi alle må være kristne - men fordi den bygger på at alle er like mye verdt og har rett på alt godt! Islam og flere andre religioner bygger på diskriminering og forskjellsbehandling. Det blir stadig mer og mer Islam. Se på de landene som HAR islam som styre-greie. De går det rett i dass med, men ikke oss andre. Muslimene må da forstå at de er grunnen til deres egen ulykke? Ikke kom her å tro at dere kan gjøre resten av verden til et helvete. Dette retter jeg ikke mot alle i islam, bare de ekstreme- for selvfølgelig er det mange hyggelige som respekterer lover og regler og kultur her i Norge.
Jente 14.

28.04.2011 21:49
Yooyo
På skolen lærer man om religion som en bra ting. Ingen lærer sier noe om de millioner av liv som har blitt tapt i følgene av religion?

24.12.2010 17:00
Jakob
Jeg er muslim og synes at vi bør ha alle religioner like mye. Hele tiden hører jeg no' om jesus og jævli lite om de andre.

07.12.2010 13:15
agnostiker13
rle er bra. tenk når du snubbler inn i en krangel uten å tenke på det. forde du ga pizza me svin te en muslim. da kan du få problemer.

29.11.2010 15:01
ufo
Norge bør bli flinkere til og ha om andre relgioner også.Det har blit mer annen relgion i det siste,men før var det nesten bare kristendom. Dere bør ha om alle de store relgionene på jorda.Like mye avhvert.Det er dumt at det fremdeles finnes land som ikke aksepterer andre relgioner.Og ha det fage skulle også ha vert valgfrit.

05.10.2010 17:44
Anonym
Jeg mener at man bør ha like mye kristendom som alle de andre verdnens relgioner!! Jeg er muslim og det eneste jeg hører i RLE timene er bare Jesus ditt og Jesus datt.. Vi burde lære om andres relgioner for å forstå mere.


02.08.2010 21:24
Den Intelligente
Den spøkefullt mente religionslæren i Norge er forkastelig, den fokuserer for det meste på den falske religionen kalt kristendom, skrevet av 40 forfattere over 1500 år, med en fredselskende hovedperson som ba om å bringe alle fiender som ikke ville ha ham til ham, og kappe av dem deres hoder. Nei, takke seg til satanismen, med synder som Idioti, Falskhet, og Ukritisk tenking.

27.06.2010 22:33
TjenerAvHerren
Rle er nødvendig i skolen! Barna må lære hva deres besteforeldre, oldeforeldre osv tror/trodde på da de vokste opp, før eventuelt døde i troen på våår Frelser.

01.05.2010 15:25
TK
Jeg syns det er skikkelig teit av dere som komenterte neggativt om kristendommen eller andre religioner og livssyn, grunnen til at vi har RLE er at vi skal lære om andre religioner og for å tolerere de. Dere kan tro at relgionen deres er riktig men dere kan ikke VITE det, for i så fall tar over halve jorda tar feil og du er en av de få som tar riktig.

01.12.2009 17:03
??????
Jeg vet ikke hva jeg skal tro... kristendommen gir ikke noe mening.. men når jeg ser hvordan den bringer folk sammen hvet jeg ikke lenger.. Jeg tror ikke på noen gud. hva er vits med å tenke på hvoradn vi er skapt, vi burde heller tenke på hva som skjer NÅ!... min mening om RLE er: di som vil ha det tar det, di som ikke vil la vær å heller gjør noe annet

29.06.2009 13:18
Andreas
"mange bruker kristendommen til å forklare meningen med livet og for å komme igjennom hverdagen"
Greit nok, hvis dere vil lalle dere inn i et bomullsteppe av løgn og ignoranse.
Dere lurer dere selv, få opp øynene!

16.01.2009 23:00
IBelive
Jeg liker RLE selv om jeg aldri har vært spesielt begeistret over Kristendommen. Men tror det som egentlig plager meg er "Kristne" som misbruker religionen. Som å drepe i Gud navn. Misjonærer i gamle dager. Folk som mener Magi er satans verk og fordømmer bøker som Harry Potter. Det er dette som får meg til og se på kristendommen med stor skepsis. Det som gjør RLE til postivt er at vi lærer mye mer enn bare religioner. Vi lærer om livsyns, etikk og filosofi. Som er minst likeviktig som religioner.

At Norge har kristendommen som stats religion har også plaget meg. For jeg mener noe av det viktigste med kristendommen er at man velger og tro. Ikke at man blir født inn i det og Religion burde ikke ha noe som helst med staten og gjøre. For i mine øyne er det akurat dette som har satt kristendommen i et dårlig syn før i tiden.

Til slutt vil jeg bare si at jeg ikke tror at det finnes en Gud, men jeg tror på magi, spøkelser og at det finnes mer mellom himmel og jord en det vi ser ;)



14.01.2009 23:08
Morten
Jeg vil si til dere ikke troende( ikke kristne) at kristendommen har gitt meg så mye glede og fred i hverdagen. Jesus har gitt meg fred og ro, jeg elsker han, og han har bare gode ting for alle mennesker


25.08.2008 21:53
SATAN
Fy fan eg blir provosert. Kristne som trur sin vei e den eineste og rette veien. Fans egosentriske idiota. Ser dokker ikkje kor skrudd værdn e? Dokker som har ei sterk tru på nokka, kan dokker ikkje for hellvete være så selvstendig at dokker kan holde på den aleina?

25.08.2008 20:43
christer
jeg syntes det er en god måte å beskrive det:)

16.08.2008 23:53
Stine
Jeg synes KRL er drit kult :) synes det er spennende og lære om kristendom relgion og livsyn ^^



08.08.2008 23:46
Peacemaker
Hei , kan vi ikke bare godta og respektere andres religion. Jeg synes også at andre religionene burde være mer i KRL-faget enn bare Kristendommen, men vi må lære mye om forskjellige religioner for å velge hvem av de vi vil tro på, vi burde besøke de forskjellige Kirke, kloster, Moske osv og bli kjent med aller verdens religionene. For en av religionene passer til hver enkelt. Men religion gjøt livet vert å leve, ikke tenk me enngang NEI, at det er ikke sant. For hvis det ikke var religioner, så hadde det vært mye mer mobbing, selvmord, respektløshet osv. For det er jo Gud som stopper oss fra dette og det er Gud som redder oss fra dette, TENK en gang, hvorfor lever vi, hvorfor fins det religioner, hvardan er livet til de som har religioner, og de som ikke har religioner. Jeg sier ikke at de som har religioner har et perfekt liv, enn de som ikke har det. Vi ungdommer tenker bare på å bli populære,..., men har vi tenkt på at vi som er populære er perfekte og alle liker oss. Nei, for det er mer folk som hater oss, enn de er glad i oss.

Min drøm er å bli peacemaker, så eg prøver mg på noe diskusjon for å se om jeg kan løse noe eller si noe at folk ville tro på mg.

Tilbakemeld hadde vært veldi kjekt å høre fra dere :P

Takk :)

Aller bør si sine egne meninga og stå for det :)

07.08.2008 01:08
Ingrid
KRL er et viktig fag. Religion er for mange mennesker det viktigste i livet, så selvfølgelig må vi lære om hvorfor, hvem og hvordan.

Så heter jo faget den dag i dag KRL, Kristendom, Religion og Livssyn. Da burde man lære om flere religioner enn kristendommen. Jeg har gått på skole i ti år, men har ikke lært noe særlig om andre religioner enn kristendommen. Og når mange kristne ikke engang til kalle kristendommen en religion, men en tro, av den enkle grunnen at i religioner søker mennesket Gud, mens i kristendommen søker Gud mennesket, da har skolen gjort en dårlig jobb. Som oftest er det helt tilfeldig hvilken lærer som underviser i KRL. Dette har da ført til at det jeg lærte i KRL på barneskolen, begrenset seg til islams fem trossøyler og grunnlaget for kristendommen.
På ungdomsskolen lærte jeg masse om forskjeller på katolsk, ortodoks og protestantisk kristensom.

Men hvor blir det av R'en og L'en i KRL? Hva med én dose kristendom, og tilsvarende doser religion og livssyn? Det kunne vært greit. Navnet har ingenting å si: Det er innholdet og lærerene som gjør faget til hva det er. Bedre bøker i faget, en mer bestemt læreplan og bedre utdannelse av lærerne i dette faget kunne ha hjulpet. KRL er et fag man kan gjøre utrolig mye med, men som ingen legger noe arbeid i. Derfor blir det for mange kjedelig, både fordi den som underviser ikke bryr seg, og fordi de selv ikke gidder å prøve.

01.07.2008 00:13
Skremsell
Hvorfor bare kristendom og masse annet satan har jo en del i bibelen uten bibelen fins ikke satan. Jeg skal ikke bli prest så hvorfor i det hele tatt noe av det surre. Jeg tar mine egne valg og krl er ikke en av dem.

Mvh: Gutt 13 Emo'en meg. Jeg ble det pga jeg er et mobbeoffer svar. PÅ ALT AV MINE SØRGELIGE TULLE TING!

21.04.2008 20:39
hemmelig
ingen kommentar;)

21.04.2008 20:35
jente15
Heisann! Ej e einig me monge av dokke, men oxo ueinig. I skulen he vi KRL å i dei siste åra he vi nesten ikkje lært noke om kristendommen. Vi he snakka om alle andre religiona, men serdelslite om kristendommen. MEn er ikkje Noreg eit Kristen land? Bør ikkje alle i Noreg vete ka Kristedommen går ut på? Personeleg synest eg at det er alt for lite vekt på Kristendomen i skulen. Selfølgelig e de vikti å kunne om andre religionar, men kristendom og Noreg høyrer saman... Tenk igjøna litt korleis de hadde vore om vi kom til eit islams land, kunne vi berre sagt at vi ikkje ville lære om Islam i skulen? KUnne vi sagt at vi ville bygge oss ei kyrkje her og ei der... Noreg bør tenke over ka som blir gjort.. de e greitt nokk at Muslimane skal ha sine moskea, men e de rett at dei norske kyrkjene står å rotnar opp??

21.04.2008 16:19
til doug
vi stammer ikke fra apene, vi er skapt av Gud etter dyrene.. les første side i Bibelen:)

09.04.2008 16:02
ateist
KRL er et heilt greit fag, rent skolemessig (lett å få god karakter :P). men, e alltid et men. det e alt for mye fokus på kristendommen. selvsagt Norge er et kristen land, men svarer et obligatorisk skolefag med så mye kristendom i, til FNs menneskerettigheter (bl.a, religionsfrihet). nei, det gjør det ikke. flere ganger har KRL faget blitt tatt opp i FNs domstol og NOrge har faktisk (believe it or not) blitt dømt for brudd på menneskerettigheter. når det er sakt er jeg for et såkalt ERL fag, der man lærer om menneskeverd, respekt, toleranse, religioner etc.

13.02.2008 19:19
Lene
Jeg vil gjerne beholde KRL-faget. Man lærer også om andre religioner, ikke bare kristendommen. Jeg tror DET kommen an på læreren egentlig.

Liker KRL, jeg:)

12.01.2008 22:15
heisan
helt enig j15...

12.01.2008 20:03
J15
Vi burde absolutt ha KRL-faget på skolen, det er spennende og man lærer om forskjellige typer religioner. Men uansett burde vi ha mindre om kristendommen og mer om de andre religionene, de burde være likt! Er dritt lei all surre om at vi ikke lærer en dritt om buddismen, hinduismen osv. fordi vi er et "kristent land", dette er bullshit! vi har statskirke, men det blir stadig flere andre religioner i Norge og antall kristene går ned.
Vi burde lære om alle religioner, ferdig med deg!

08.01.2008 23:28
Kristen
Husk at svært mye kommer an på definisjoner og tolkninger da. Det kan hende at det ble skapt et nokså klart skille mellom dyr og mennesker fordi Gud ønsker å formidle at Han elsker oss svært høyt og derfor skaper et skille mellom dyr og mennesker? Fordi vi er unike i Hans øyne. Selv om vi etter vitenskapelig måling er dyr , men ikke på et mer åndelig nivå kanskje. Bare en tolkning.

08.01.2008 19:05
Doug
Hvis GUD SKAPTE menneskene etter dyrene, hvordan kan da mennesket være en utvikling fra dyrene? Du motsier jo deg selv.

08.01.2008 16:41
En som har natyrglade foreldre!
Hør her Doung! Gud brukte syv dager på å skape verden. Han skapte fiskene før dyrene og dyrene før menneskene. Jeg har aldri kommet over ett sted i bibelen der det står hvor lenge ett døyn er for Gud. Gud har levd evig. Kansje et døgn for Gud er som mange tusen for oss. Derfor kan vi, som naturfaglæreren min i dag sa, stamme fra fiskene som gikk opp på jorda og urviklet seg til dyr, blantannet aper og senere ble mennesker og alikevell blitt skapt av Gud! Tror du virkelig at alt rundt deg ble til ved ett smell?! Eller at det ikke finnes noe etter døden? Hvorfor skulle vi da leve her?


07.01.2008 21:13
Heisan
Hallo. krl er et viktig fag. mange er sikkert VELTIG uenig med meg, men jeg har personelig hatt bruk forr det =)


07.01.2008 03:01
Vegard
Gud finnes, så kom isje her å si at gus isje finnes. Eg kjenner Gud sin god het hver dag, slå den du;)

06.01.2008 21:56
Doug
ok. Andreas, sier ikke bibelen at gud skapte dyr, også menneskene? Det er jo motbevist av evolusjon, som er en del av naturfag. Hvordan vet du at menneskene ikke er smarte nok til å finne ut hvordan livet oppsto? kommer lenger og lenger jo mer man forsker.

06.01.2008 14:25
andreas
Jeg er en praktiserende kristen, og det er en veldig stor del av livet mitt..

først, angående krl-faget. Jeg ser ingenting galt i det nye faget som kommer nå, men er fortsatt for at det undervises mer i kristendom, enn i f.eks. hinduisme på skolen. Ikke på noen måte pga. at jeg synes det skal evangiliseres på skolen, men rett og slett på grunn av at kristendommen er en så utrolig stor del av den norske kulturen. Det gir ingen mening å undervise like mye i buddhismen som i k-dommen, ettersom det ikke har noen kulturell rolle i Norge.

Så den greia med at det er selvmotsigende med å ha både naturfag og krl. Hvordan søren kan du egentlig mene det. Hvis jeg setter meg selv i en stilling der jeg ikke er kristen. Jeg ville likevel ha en enorm lyst til å lære om de forskjellige religionene, rett og slett fordi det er en stor del av livene til så ufattelig mange.

Man skal også være forsiktig med at, selv om norge skal være en religionsfri stat osv. At ateismen blir den ledende "religionen" hvis det skal være helt fritt, så må man også være åpen for at det fins noen høyere makter også. Samme om det er Gud, Allah, eller en eller annen hinduistisk gud.

Jeg er forresten svært interessert i de tre naturfagene, og har gjennom hele u-skolen, og nå på vgs hatt 6 i faget. Jeg ser på bigbang som den teorien som funker best i forhold til det vi vet nå. Jeg vet ikke om den er tilnærmet rett, eller om den er helt på jordet. Men poenget er at jeg tror at Gud uansett var den som startet alt dette.

Uansett, det er umulig for noen å bevise for andre at Gud fins, men det betyr heller ikke at han nødvendigvis ikke fins, ettersom det motsatte heller ikke er mulig å bevise. Uansett hva som skapte oss, så ligger det "over oss" på en slik måte, at vi absolutt aldri kan forstå det. Vi er et produkt av den/det som skapte oss, og det er umulig at vi blir så smarte at vi kan sette oss over den kraften, og dermed forstå det.

antar dermed at vi aldri kommer til å bli ferdig med denne diskusjonen.

05.01.2008 11:09
Heisan!
jeg er ikke kristen fordi bibeln er skrevet om av kirken til deres egen fordel. men noen ting innenfor kristendommen er bevist at det er sandt... men det er også ting innenfor budhisme og islam. vi kan ikke vite hva som er rett... see you all in hell. =)

04.01.2008 18:03
Doug
Lejla.. Jeg har ikke vært en ape en gang, jeg ble født som menneske. Hvorfor noen aper utviklet seg og ikke andre er sannsynligvis pga omgivelsene

04.01.2008 17:36
lejla
bedre å tro på gud en å tro at man kommer fra apper.
det er det som er dritt tenk deg at du har vart en appe en gang.heheh naturfag og alt menesker sier er dritt.hvorfor blir ikke de andre apper til menesker da?

31.12.2007 17:28
Kristen
Selv om jeg er kristen går det likevel an for meg å tro på bigbang for eksempel. Men hvem utløste bigbang? det spørs hvordan man tolker det som står i Bibelen. interessert i vitenskap likevel jeg...

31.12.2007 01:41
linn
- og skal lism havet åpne seg for jesus?! eller er det bare jeg som ikke har fulgt m i krl-timene?
krl er egentlig ubrukelig.
''allah skapte verden'' blablabla.
omfg ;s

30.12.2007 13:59
Doug
Forresten, synes det er veldig rart at det er både naturfag og KRL på skolen, de strider jo mot hverandre. Så skal man liksom få bra karakter i begge fagene, må jo tro på to forskjellige ting da. Hvorfor har man fantasifag som KRL på skolen, som gir mindre tid til viktige fag som er basert på fakta, som naturfag?

30.12.2007 13:50
Doug
Jeg er redd du er det.

30.12.2007 05:00
fb-j
menneskene er ikke fra noen aper, kanskje du er det Doug men jeg er ikke utviklet av en ape-.-

30.12.2007 02:31
Kristine
Religion handler ikke kun om det de fleste legger i ordet religion. For eksempel så legger jeg ikke så mye annet i det at Norge er et kristent land enn at Norge bygger seg på de kristne grunnverdiene. Grunnloven gjør det, oppdragelsen vi får gjennom barnehage og skole gjør det og selve samfunnet gjør også det (i alle fall majoriteten). Er det så ille egentlig?

Jeg tror ikke problemet ligger i selve navnet KRL. Det er heller det at fokuset på etikken og verdiene i de forskjellige religionene er for lite. Det som er vektlagt i KRL-faget i dag er ikke det vi behøver å vite, men historier og fortellinger som gjør at vi får et utrolig dårlig bilde av de forskjellige religionene. Jeg tror det er nettopp det som er grunnen til at ungdom i Norge har et så dårlig forhold til religion og faget KRL. Derfor er det ikke kristendommen som skal mer vekk, men prioriteringen bør endres slik at forholdet til religion endres i Norge. Det er jo faktisk en grunn til at folk velger å tilhøre en religion, og som oftest er det ikke fordi de mener historiene er så utrolig spennende og realistiske.

30.12.2007 02:01
linn
krl er no shit. men.. kanskje litt greit å vite noe om alle de forkjellige religionene, da. for hvis vi skal reise, er det jo greit å vite/kan noe om religionen de har i landet og sånt. ellers blir d kanskje litt for teit?

- min mening ;)

29.12.2007 17:49
J14
Vi trenger KRL-faget fori hvis ikke hadde vi ikke lært å tolerere folk irundt oss med andre religioner. Hvis ikke hadde vi servert blodmat til muslimer!
Dessuten skal de forandre navn på det! Følg med! Ikke bare sitt og klag.
(Men det er et idiotisk fag likevel...)


29.12.2007 11:29
Doug
Jeg trenger ikke bevise noen ting, vitenskapen har allerede gjort det for meg. Menneskene uviklet seg fra apene. Adam og Eva historien funker bare ikke, da hadde alle vært invalide.

29.12.2007 10:35
Kristen
Oppspinn? Vennligst utdyp:) Kan du bevise at Gud ikke fins da? Er kanskje et spørsmål om å tro eller ikke å tro, men ikke oppspinn.



Legg inn en melding!

Ditt kallenavn
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
 


Spørsmål og svar

Hva vil det vil si å være kristen?
Hei Det er vanskelig for oss å gi deg en fasit på hva det vil si å være kristen. Du skriver  at du står for mange av prinsippene som inngår i kristendommen.&n...

Hva er en humanetiker?
Hei Forklaring på hva en humanetiker er finner du best på Human-etisk forbund sine nettsider. De har en egen side som forklarer livssynet sitt.   Ungdomsorganisasjonen til Human-et...

Ukens tema

Mobbing er feigt!
SI IFRA, ikke gi opp!
Les mer på ung.no/mobbing.

Still oss et spørsmål











Trenger du å snakke med noen om kreft?

KreftlinjenHvor lang tid tar behandling? Hvordan kan jeg hjelpe en som har fått kreft? Jeg har nettopp fått kreft, jeg trenger noen å snakke med! Kan [...] være tegn på kreft?

Ring

800 57 338 eller 800 KREFT.

Du kan være anonym. Tjenesten er gratis fra fasttelefon.
 

Er du GOD å snakke med?

Gutt og jente prater (colourbox.com)Alle trenger en som er god å snakke med en gang i blant, og vi håper du tar deg tid til en venn som trenger det.

Her får du 10 gode samtaletips for å bli en det er lett å snakke med når livet er vanskelig. Er DU god å snakke med? Skriv inn i kommentarfeltet under artikkelen.
 

Karbohydrater

Karbohydrater er den viktigste energikilden for størstedelen av jordens befolkning!

Karbohydrater omfatter blant annet naturlig og tilsatt sukker, stivelse og kostfiber. De største kildene for kostfiber i norsk gjennomsnittskost er brød og andre kornvarer, frukt og bær, grønnsaker og poteter.
 

Fritak for fag og for vurdering i fag

bokstaver (colourbox.com)Lurer du på om du kan slippe sidemål for å konsentrere deg bedre om hovedmålet i norsk? Eller har du plager som gjør det vanskelig å delta i gymtimene? Her finner du reglene som gjelder fritak i videregående opplæring.
 
RSS