Hersketeknikker

Har du fått servert utsagnet «Lille venn, jeg tror ikke du vet helt hva du snakker om» når du diskuterer med noen? Her får du hjelp til å avsløre hersketeknikkene.

Hersketeknikker brukes for å styre hvordan en selv og andre framstår. Med hersketeknikker kan man framheve seg selv, eller få den man er uenig med, til å virke dum og kunnskapsløs. Å gjøre narr av det du sier gjennom å antyde at du er ung og uvitende, er en velkjent teknikk blant en del voksne. Mange bruker hersketeknikker hele tiden, mer eller mindre bevisst.

De vanligste hersketeknikkene

  • Latterliggjøring.
  • Blande sak og person, ved å kritisere personen og ikke det han eller hun står for.
  • Gi skyldfølelse til motstanderen.
  • Utestenge den eller de en ikke liker.
  • Usynliggjøring gjennom å overse den andre.
  • Dobbelt straff. Det er galt hvis du gjør det, men også hvis du lar være å gjøre det.
  • Å holde tilbake informasjon.
  • Stjele ideer fra andre gjennom å presentere andres ideer som sine egne.
  • Rakke ned på andre.
  • Overse den andre.
  • Bruke vanskelig språk.
  • Bruke tydelig negativt kroppsspråk når motstanderen snakker.
  • Sette noen i bås, generalisere.
  • Sette folk opp mot hverandre.
  • Ha regler, men bryte dem når det passer en selv.
  • Si at egne meninger gjelder maaange andre, ikke minst andre møtedeltakere.
  • Oppsummeringskuppet. "Nå må vel alle ha sagt sitt, så.."
  • Liksomdemokrati - du får være med, men jeg bestemmer.
  • "Fint at du engasjerer deg, men.."

    Lettere å være frekk
    Når hersketeknikker brukes, handler det om makt. Da er det en person som ønsker å sette sin vilje i gjennom på bekostning av en annen person sin mening. Politiske debatter på TV kan gi deg en god innføring i hersketeknikk i praksis. Bare legg merke til hvordan politikerne smiler ironisk og himler med øynene når motparten snakker. På denne måten prøver de å vise at de synes motpartens argumenter er helt på jordet. Ved å bruke tydelig kroppsspråk forsøker de også å irritere og forstyrre den andre. Hersketeknikkene gjør det lettere å komme unna med å være frekk.

    Brukes av alle?
    Berit Ås er professor i sosialpsykologi og er den som fant på begrepet hersketeknikk. Hun sier at selv om kvinner og menn har samme rettigheter i Norge, er det lettere å bli hørt som gutt enn som jente i mange sammenhenger.

    SVs Kristin Halvorsen og FrPs Siv Jensen har opplevd dette, og sier ifølge Dagbladet at de har begynt å bruke hersketeknikker selv for å komme til orde i debatter. Både jenter og gutter, kvinner og menn tar i bruk hersketeknikker overfor andre, og ikke minst overfor ungdom.

    Ikke la deg distrahere
    Du kan komme langt ved å gjennomskue disse teknikkene. Da lar du deg ikke så lett blende av de store ordene eller sjenerende kroppsspråket. Hvis du blir satt ut av det de gjør, har de oppnådd akkurat det de vil. Når teknikken er avslørt, kan du lettere konsentrere deg om innholdet i det som blir sagt. Det er ikke sikkert at innholdet er like kraftig som oppførselen tyder på.

    Kilde: Kommunikasjon. Et hefte fra Ungdommens fylkesting i Hedmark.

    Hva synes du om at mange bruker slike metoder?

    (23/10/2009)

    Tilleggskommentarer fra brukere

    Mari 09/03/2004 - 12:07

    Det er utrolig bra at noen forteller hva hersketeknikker er! Det er viktig å avsløre de drittsekkene som bruker det bevisst.

    oda 10/03/2004 - 12:18

    akkurat som å høre moren min... liksom-demokrati: "du kan snakke du, men jeg bestemer!"
    bra at dere skriver om dette! Selv om jeg tviler på at moren min noen gang vil forbedre seg!

    Asbjørn 10/03/2004 - 14:54

    Dette burde være et eget felles fag på skolen. -Ops!-der ble læreren avslørt gitt...(Generalisering, jeg vet.)

    anne lise 12/03/2004 - 14:01

    Liksom-demokratiet minner mistenksomt om elevrådet....hm...

    knut 15/03/2004 - 10:35

    Tydelig at Oda mener at familielivet er et demokrati... det er en stor misforståelse, og din mor bruker ikke hersketeknikk, hun er din mor og bestemmer ganske mye i ditt liv før du blir myndig og kan forsørge deg selv... nemlig

    Honky 24/03/2004 - 19:16

    Liksom demokrati er når vi skal bestemme hvor vi skal på skidagen!!

    eggofblue 31/03/2004 - 00:47

    Så lenge jeg har ett ego ser jeg det vanskelig å unngå en hersketeknikk, ihvertfall når jeg blir provosert og følelsene bruser over. Slik jeg ser an saken handler mye om å forsvare sitt eget standpunkt, og ved objektivitet blir gjerne debatten grå og intetsigende. Klart grensen går ett sted, men hvem bestemmer det?

    lille meg 06/04/2004 - 19:41

    bra dere skriver om hersketeknikker, litt artig å se at jeg kanskje litt ubevisst bruker det selv... =/ fint tema å ta opp, og familielivet burde være mer demokrati enn hva det ser ut til at det er for Oda... Viktig å kunne bestemme en del selv!

    miss21 06/04/2004 - 23:44

    helt enig med dere angående himlingen med øynene, når jeg diskuterer med noen og de himler med øynene har jeg rett og slett lyst til å stikke noe i øya på dem....

    Louise 02/06/2004 - 22:16

    moren min bruker den teknikken på meg hele tiden! det er så ille at jeg begynner å gråte noen ganger! skulle ønske hun kunne stoppe! men nå skal jeg bruke akkurat samme teknikken tilbake på henne!

    H-Eye 30/08/2004 - 18:29

    Kansje lurt å tenke over hva man selv sier og gjør før man tenker over hva andre sier og gjør.

    siri__lanka@hotmail.com 18/11/2004 - 21:43

    Det er VELDIG viktig å ikke banne eller hisse seg opp vis man skal ha den andre personen til å høre på deg! for vis du gjør det stenger denne personen seg helt for deg! da blir det umulig..tro meg! faktisk gått et meglerkurs på skolen dette året.. smarte greier! det som også er viktig er å ikke avbryte! for da blir får du det tilbake! der har jeg driti meg ut et par ganger når jeg kjefter når motparten gjør det på meg så gjør jeg det selv liksom =S heh.

    Therese! 16/12/2004 - 20:30

    Lærerne kan bruke den teknikken en del.. Hvis de sier noe eller har lagt en regel som er helt på trynet, får vi lov til å kanskje si meningen vårs. Men de smiler og himler bare me øyene til hverandre og driter i det. Dette synes jeg er helt urespektabelt. Vi elever skal ha respekt for lærerne, men vi elever får ikke respekt fra dem tilbake. Lærere gir oss leksjoner hver dag om hvordan vi skal oppføre oss, vise respekt osv. Og forventer at vi følger opp dette her. Men de gjør akkuratt det motsatte! Så klart så skal jeg ikke greie alle lærere over en kam i dette tilfellet.
    Men vi elever må bare heve oss over dette ;)

    Meg 11/02/2005 - 20:42

    Når jeg leste denne teksten, leste jeg bare opp aaaalt d "finden" min gjør.. seriøst!.. hun har gjørt alle de første tingen mot meg helt til: Si at egne meninger gjelder maaange andre, ikke minst andre møtedeltakere.. hmm.. men hun viste jeg var en dritt sekk dah=P

    Meg 11/02/2005 - 20:44

    ops.. skrev feil *men hun viste jeg var en dritt sekk = men jeg viste hun hvar en dritt sekk

    Bambi 28/02/2005 - 12:29

    UanZ hva en gjør, kommer aldri foreldre til å forstå barna sine. Slik er det i alle fall ikke i mitt tilfelle. Alt jeg sier blir forvrengt og omgjort, slik at det jeg sier liksom "sårer" foreldrene mine. Pointet med det er at jeg skal få dårlig samvittighet. Det skjer HVER gang jeg kommer i uenighet med dem.Det er som om de ikke hører hva jeg egentlig sier, de hører bare noen få ord og så tar de dem og forandrer setningene mine helt...! Vanskelig å deale med azz.... Voksne er noe herk..!

    Bjarne og Birger 09/03/2005 - 10:47

    vi er tvillinger.. herseteknikk er vel det samme som at pappa slår oss?! han sier at det er en måte og oppnå respekt på ! vi står i full respekt for dette!

    sondre 16/03/2005 - 17:45

    maa seia at komentaren til Meg, og Bjarme og Birger var veldig bra

    Brumunddøling 18/03/2005 - 09:28

    Brumunddal rule gata ass !!!

    Ellinor 28/03/2005 - 16:26

    utrolig oppløftende å ramle over denne siden. litt tilleggsinformasjon omkring hersketeknikkene: de ble faktisk oppdaget og satt ord på første gang av en dame i Arbeidernes Kommunistparti på 70tallet, under det feministiske oppgjøret som fant sted da. det gleder meg storlig at denne informasjonen, som tross alt er både viktig og like aktuell i dag, er å finne på mer almenne sider for ungdom.

    anne aas 11/05/2005 - 13:03

    for noe spro
    øyt!!!

    Beate 20/05/2005 - 16:51

    neh:D så digg da:))
    hakke lest det ennå:))
    mn d høres bra ut:p

    ...kulern... 29/05/2005 - 23:47

    Debatten rundt hersketeknikk er snever. Den er en enkel vei til bortforklaring av eget nederlag. Gå i dere selv og finn selvtilitt og mot. Ingen er vel bedre enn deg, er de vel?

    Anarkisten 06/07/2005 - 21:49

    Hærske tæknikka e før tapera!!!!!!!!

    Offer 12/07/2005 - 18:47

    Lærern driver med hersketeknikker.Spesielt på kjente privatskoler. Lærern har også brukt vold mot meg, og mobbet meg.

    marli 10/10/2005 - 21:05

    det er kansje helt utroleig men internatledern bruker hersketenikk for å undertrykke meg på skole å for å stenge meg ute av samfunnet. de ander får lov til å være med, men ikke jeg. det er stykt gjort det?

    Andreas 19/10/2005 - 17:31

    Hersketeknikkker er utrolig bra, jeg elsker hersketeknikker!

    Fred 28/10/2005 - 23:23

    Hvis du er redd for den du "diskuterer" med så legger du feller for deg selv. Vær kald eller varm. Er du lunken så vil den kunne bruke deg. Skal du skifte mening, så sett deg ned og tenk litt. Ikke bli distrahert hvis han prøver å forstyrre deg. Når du har bestemt deg så stå for det. Ikke la deg lure av:"du sa noe annet i stad dah!" Det er lov å ombestemme seg. Det beviser bare framsteg, eller misforståelser.

    Hilsen, en liten tenker fra kolbotn;)

    ecca 16/12/2005 - 15:48

    hersketeknikker brukes ubevist. det er ganske så dumt for man tenker aldri over at mag gjør det.

    jah haa 06/01/2006 - 23:58

    Det foregaar masse slikt paa min skole ogso... Forferdelig, for de som bruker det er ofte de som er mest "kule", har mest makt i klassen og er de som kverulerer mest. Det er irriterende meste parten av tiden, for de bruker det til aa ha rett og vinne en dikusjon osv... MEN naa har vi hatt en time hvor laereren vaares gikk gjennom dette. Mange i klassen ble ganske sjokkert og foolte selv at laereren "pratet om dem". Mens andre synes det var bare godt og bra at dette var et samtale-emne, og at de ble satt paa plass. Laereren gjorde dette i haap om at det skulle bli et bedre samfunn paa skolen, og at det skulle vaere letter for de som var sjenerte, hadde litt daarlig selvtillit og som ble sett ned paa skulle svare mer i timen.
    De fleste har vel brukt disse "herske-teknikkene" en eller annen gang(kanskje til og med uten aa vite det selv), jeg har selv brukt det... Men jeg har gjort slutta litt med det. Synes det var litt umodent og daarlig maate paa aa vise seg frem som bedre.
    Laererne bruker ogsaa dette til en viss grad. Men det er mest mot elever som bruker "herske-teknikkene" selv og som er kverulante. Saa jeg synes egentlig at elevene fortjener det.

    Jente 15, St.Hanshaugen

    anne 12/01/2006 - 17:41

    Jeg er med i en vennflokk, hvor hersketeknikker er ofte brukt, mildt sagt. Men egentlig er d jo et bevis på hvor egoistiske folk egentlig kan bli, og hvor langt de vil gå for å oppnå en høyere "posisjon". hilsen en 14år gammel jente.

    anonym 22/01/2006 - 20:27

    de som bruker hersketeknikker legger press på andre.

    pusen 19/03/2006 - 17:43

    det er lett å sitte her og kritisere alle lærere og foreldre og vewnner fordi de bruker hersketeknikker. men tviler på at dere er bedre selv! alle bruker det, bevisst eller ubevisst, vanskelig å diskutere noe uten.

    Falleisammegrøfta 26/03/2006 - 15:52

    Neimen Mari. Brukte ikke du nå en hersketeknikk?

    Torstein 26/03/2006 - 23:41

    Nu syns æ at jentan her har sagt nok. Mange her, kanskje ingen, vet ikke ka dem snakke om engang.

    Martin 26/03/2006 - 23:43

    Æ syns d e fint at jentan engasjere seg, men dæm kunne spart seg...

    Tor 11/04/2006 - 12:51

    Slå tilbake, knus dem ned i støvlene, dem som bruker hersketeknikk over deg!

    Tor 11/04/2006 - 13:00

    Husk at motstanderen din kjøper rettigheter til å kjenne deg bedre og til slutt herske over deg. Så avslå enhvert forsøk på å kjøpe seg inn på deg, f.eks ved å spandere brus på deg. Spandere kaffe på deg. Prøve å skryte på seg rettigheter. Det fører bare vondt med seg, stol på det.

    Tor 11/04/2006 - 13:02

    En annen ting å huske på er at motstanderen ikke ønsker å kjenne deg ved å spørre seg innpå deg, men motstanderen vil at du skal hengi deg til ham. Og hengivenhet skjer bare ved å legge et garn for føttene dine, nemlig å spandere kaffe og brus, smisk osv.

    tore 22/04/2006 - 13:47

    ikke vær sint, alle bruker de, bevist eller ubevist

    McCoy 02/05/2006 - 13:43

    de som bruker disse teknikkene bevisst er ikke noe annet enn smarte mennesker som faktisk klarer å bruke hjelpemidler i diskusjoner. så ikke vær misunnelige. (idioter) PS. kvinner har fått for mye makt, det er på tide at vi tar litt av den tilbake

    Female snart 50 05/06/2006 - 11:10

    Jeg er aktiv lokalpoltiker og jobber "på gulvet" i kommunen. Begge steder opplever man å bli utsatt for herkseteknikk (helsevesenet). Dette utøves av kvinnelige leder og av sk ledende menn i kommunen og i politikken. Ett eks.; du har brukt tid og mange ord på å forklare en sak og tømmer deg helt, så legger han som ikke vil deg vel inn en strategisk pause før han dvelende sier "nå skjønner jeg IKKE hva du mener...". De fleste som blir utsatt for dette blir paffe og målløse,- de har jo "tømt" seg. Da han prøvde seg må meg svarte jeg kaldt og rolig "det vet jeg at du gjør". Jeg er kvinne, men ikke redd og jeg står for mine meninger. Noe annet som er hyppig brukt er "det var ikke det jeg sa", "det var ikke det jeg mente" eller "da har du missforstått". Mening er at du skal komme til kort i diskusjonen. Hvordan møter man slike påstander, hvis man ikke har en protokoll å vise til?

    Liksomdemokrat 08/06/2006 - 23:18

    HAha, hvilken dårlig artikkel! Det burde jo alle vite. Dere er inkompetente fjols alle sammen! Mange andre mener det samme som meg, og da anser jeg det som riktig, så ikke kom her å si at dere har rett. Fint at dere engasjerer dere, men en plass må streken gå. Her har dere tråkket over akkurat som om det ikke var noen strek der en gang!

    Therese 10/06/2006 - 12:05

    Hærske teknikker brukes av di som er misunnelig tror nå jeg:)

    Arjeta 18/09/2006 - 09:08

    hey jeg er utsatt for herske teknikk. jeg er fra albania. jeg blir ofte utsatt for hersketeknikk. hjelp meg ..

    Mari 01/10/2006 - 18:51

    Gammel læreren på barneskolen min brukte herskerteknikker,vi fikk aldri bestemme noe selv og han hadde sine såkalte englebarn og satte oss inn i bås osv...

    kristin 14/11/2006 - 21:53

    jeg bruker hersketeknikken hele tida!!
    *overser*

    HAHA 22/02/2007 - 18:01

    Når jeg er sur på en av "nerde" vennene mine bruker jeg herskerteknikker for det er så morsmt når de svarer tilbake enda mer herskete hehe.

    92-mod 14/04/2007 - 21:37

    Jeg bruker hersketeknikker hele tiden.
    Eier jo alle i alle diskusjoner. Så hva er problemet?

    Brunetta--:0) 09/05/2007 - 13:34

    Fint at dere har masse ting her sånn at man har noe å gjøre på skole pcène..

    Sara 31/05/2007 - 23:47

    veksler mellom å være den som bruker hersketeknikk i diskusjoner og den som blir paff, jeg... noen ganger funker det skikkelig bra, andre ganger blir jeg så opphisset at både argumenter og ord blir helt effektløse. ærlig talt kan det være deilig å slå ut en irriterende eller dum motstander i en diskusjon med noen av disse hersketeknikkene... men så klart, personer som er helt ekstreme på dette har kanskje visse problemer med å ville bestemme over andre osv. skummelt i grunnen:O

    odd 18/09/2007 - 18:41

    til arjeta...ikke la psykopater (herske teknikk brukere) vippe deg ut av balanse det viktigste for dem er og få deg til og føle skyld'' stol på deg selv og ikke la deg hersje med av slike personer,du får bare store problemer av dem på lang sikt.ikke gi etter for denne stygge typen ''herske teknikk''

    Marte 05/05/2008 - 11:08

    Dette her høres ut som det mamma gjør mye^^
    Hihii^^
    Oki, jeg er litt sånn jeg og:p

    Sadjif Mahannell 25/05/2008 - 15:45

    Jeg synst det virke veldig ok med den tekst. Det skape opplysning for folke og det er bra

    frykter populismen 25/05/2008 - 19:46

    Hersketeknikker skremmer meg når et politisk parti kan takke de for alle sine velgere. Uten retorikk, populistiske utsagn og hersketeknikker kan jeg nevne et politisk parti i vårt langstrakte land, som ikke hadde vært der de er i dag. Når det nevnte parti ikke har noen retningslinjer å følge, ingen ideologiske prinsipper og ingen klare standpunkt annet enn de som frister folket, faller de sågar tilbake på hersketeknikkene. Jeg legger ikke all skyld på partiets freidge kvinner og menn, men også på deres velgere som ikke har annet i tankene enn "flere goder for meg, og i generøse stunder, mine." Er det ingen andre som blir skremt av tanken på at våre demokratiske representanter bruker hersketeknikker for å oppnå makt, uten egentlig å ha noen klare standpunkt for hva de skal med den oppnådde makten, annet enn å hige etter mer?

    herskende menn 25/05/2008 - 19:55

    å bruker hun ikke begrepet hersketeknikk, men forklarer hvordan menn undertrykker kvinnen og lar henne tro at hun ikke er verdt like mye. Gjennom hele historien kan vi finne eksempler på hvordan slike hersketeknikker røver friheten fra kvinnen. Det være seg i form av usynliggjøring, latterliggjørin, overseelse, utestengning, generalisering etc. Med fare for å virke som en utpreget feminist, spør jeg: Har vi kommet noe lenger i 2008, eller blir disse teknikkene fortsatt brukt for å holde kvinnen ved sin lest? (bleier og oppvask)

    Amalie 25/05/2008 - 20:35

    Hersketeknikk blir først et problem når den andre parten ikke er seg bevist bruken av den. Det er et negativt ladd ord i det øyeblikket den blir brukt med listighet for å oppnå goder selv. (En lærer ønsker jo i de fleste tilfeller å hjelpe eleven). Dermed er jeg enig i at det er viktig å legge vekt på de emosjonelle sidene ved hersketeknikk. All debattering er subjektiv, og når du prøver å vinne en diskusjon benytter du, både bevisst og ubevisst, hjelpemidler for å få motparten til å forstå ditt syn. Dette ligger i menneskets natur. Problemet oppstår når du undertrykker den andre og vinner kun for å vinne.. Intensjon er altså sentralt i debatten om hersketeknikker

    basj 12/09/2008 - 14:02

    jeg heter basj:P
    men mennseker kaller meg "BESJ":(
    heeeeeelp!!:O

    Legg inn en melding!

    Ditt navn    Din e-mail (valgfritt)
    Din kommentar (HTML-tagger fjernes)

    Les mer om

  • NÅR kan du gjøre HVA?
  • Ungdomsråd i Norge
  • Ungdomshus
  • Lokale events
  • Hvordan påvirke kommunen?
  • Frivillig arbeid i Norge
  • Hersketeknikker
  • Mennesketyper
  • Positivitetsagent
  • Hvordan nå ut i media?
  • Rapporter om ungdom og medbestemmelse

    Relaterte emner

  • Organisasjoner
  • Idrett og trening
  • Frivillig arbeid
  • Valg

    Eksterne nettjenester

  • Aktiv ungdom
  • Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet (BLD)
  • Forandringsfabrikken
  • Infonuorra
  • Kjønnsrettferdighet
  • MOT
  • NHO Ung
  • Si; D (Aftenposten)
  • tinget.no

    ung.no er det offentliges informasjonskanal for ungdom.
    Vi gir deg informasjon om dine rettigheter, muligheter og plikter
    | Spør oss og få svar |
    Tilbakemelding til redaksjonen | | Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet | Tel.: 46 61 50 00 | Ansvarlig redaktør: Komm.direktør i Bufdir, Kjetil Hillestad | Redaktør: Beate Aas | Design av: Grønt Gress | Utviklet av: Mathisen IT Consult AS | BESTILL BROSJYRER