Sist oppdatert: 24.05.2012 kl. 23:58
Vennskap (foto: Endre Hesthagen)
Smarties:Er ikke meningen med gym at vi skal legge til oss gode vaner for resten av livet? Eller har jeg misforstått helt?
Skriv ut 0

Ubegrenset ytringsfrihet?


Knyttneve, ung.noKarikaturene av profeten Muhammed har skapt sterke reaksjoner i store deler av verden. Alle parter snakker om ytringsfrihet, men hva innebærer egentlig det?

ung.no - offentlig og kvalitetssikret
Reaksjonene på karikaturtegningene av profeten Muhammed har ført til konflikter det kan være vanskelig å forstå. For hvem har egentlig rett? Er det som Amnesty mener, at det ikke var ulovlig å trykke tegningene, men at det likevel ikke var så lurt? Hvor går egentlig grensene for ytringsfriheten?

Frihet til hva?

"Trykkefrihed bør finde Sted", står det i §100 i Norges Grunnlov fra 1814. I FNs internasjonale konvensjon om menneskerettigheter står det at "enhver har rett til meningsfrihet uten inngrep", og at "enhver har rett til ytringsfrihet". Men menneskerettighetskonvensjonen tror ikke på en ubegrenset ytringsfrihet: den gjør det klart og tydelig at ytringsfriheten innebærer noen forpliktelser, og at man skal ta hensyn. Man skal respektere andres rettigheter og anseelse, står det.

Begrenset

Dette er fra artikkel 19. I artikkel 20 står det at "Enhver tilskyndelse til nasjonalhat, rasehat eller religiøst hat som innebærer oppfordring til diskriminering, fiendskap og vold, skal forbys ved lov." Hvordan hører disse rettighetene sammen? Det finnes det ikke noe fasitsvar på, og det er noe av grunnen til at det er så vanskelig å vite hva som er rett og galt når to aviser i Skandinavia publiserer bilder som sårer millioner av mennesker både her i Norge og andre deler av verden.

Dialog?

I februar gikk Islamsk Råd Norge, Norges kristne Råd, Den norske Kirke og Kirkens Nødhjelp sammen om en felles fordømmelse av publiseringen av karikaturtegningen av Profeten Muhammed, så vel som de voldelige reaksjonene i kjølvannet av dette. Slik ønsket de å vise at dette ikke er en konflikt på tvers av religioner eller kulturer, og at ytringsfriheten innebærer et ansvar til å bruke den fornuftig.


Kilde: involveyourself.no
Felleskampanjen Involveyourself er en holdningskampanje rettet mot ungdom i alderen 15-25 år. Bak kampanjen står Norges Røde Kors, Redd Barna, Norsk Folkehjelp, Kirkens Nødhjelp og Flyktninghjelpen.





Tilleggskommentarer fra brukere

Her kan du kommentere artikkelen.

01.04.2012 03:10
LOLTOROCK
Hatefull Ytring hva er det?
Hva om det du ytrer er sant?
eksempel noen sitater i Koranen eller fra bibelen er direkte rasistiske, forkynner og oppfordrer til drap, vold og lignende.


01.04.2012 02:53
LOLTOROCK
Du kan ikke krenke en religion.
Religioner er en krenkelse rettet mot fornuft og frihet.


04.01.2012 11:10
rand0m
Så det dere etniske og andre utleninger prøver å si, er: at Muslimer, har rett til å hakke ned på kristendom. og andre typer religioner. fordi dere tyr bare til vold og terrorisme. med EN gang dere ser noe sånt. I norge, har vi ytringsfrihet. vet ikke om dere nede i vestlandene har dette. siden dere banker konene deres, bare de så mye som SER på noen andre. Dette er jo helt absurd. Men når dere kommer HIT til Norge. Skal ikke dere begynne å kritisere oss. for hva vi tror på. Og hvor mye skal en j***** tegning bety ? Dere truet med å bombe oss?

04.06.2011 14:54
***AMERICAN***
Those*

04.06.2011 14:53
***AMERICAN***
Ytringsfriheten er ubegrenset, viss jeg finner ut at jeg vil gjøre noe med koranen.. så gjør jeg det! Det er prinsippet.. Det blir feil at vi skal ``bøye`` oss for en religion. Vi har et liv.. og vi gjør hva faen vi vil med det uten innblanding! And thpse who are against this statement can move their asses to Saudi-Arabia!

27.11.2010 07:45
faithless
mener vi skal stenge statskirka og alle moskeer. gjøre dem om til skoler for saience :D fuck off godlovers. we dont need you anymore.

17.08.2010 22:44
Oda16
Ærlig talt, vi har da ytringsfrihet. Skal en religion bestemme over deg og meg når vi har ytringsfrihet og ikke? ER det det folk vil? Jeg forstår at man aldri skal forskjellsbehandle enkeltpersoner ut i fra religionen de har, man må jo respektere deres syn. Men hvor lenge skal man tåle et annet syn eller religioner som går ut på å driskriminere andre? Skal man skjule seg bak religionen sin, og da er det plutselig greit å være homofob, diskriminere kvinner osv, så lenge man bare kaller det for en religion? Da er det greit liksom.. Jeg kan likesågodt lage en religion selv, som jeg kan kalle f. eks. "Jamah" som går ut på at det ikke er lov å f. eks. synge sanger som inneholder ordet "jamah". Så da bestemmer jeg over alle andre at de ikke har lov til å synge det, og jeg har liksom en rett til å drepe, eller få folk til å forfølge han som bruker det i en sang. Hvis jeg vil tegne Allah, så må jeg få lov til det. Det kan godt hende han gjorde det for å ytre at han ikke liker religionen, eller noe helt annet. Kanskje en liten gutt bare har lyst til å tenge allah fordi han hadde fantasi og ikke mente noe vondt med det? Skal det bli forbudt bare fordi en rleigion sier det? Skal lovene bygge på religion igjen? Jeg trodde vi var ferdig med dette i de siviliserte landene i europa. Kanskje han rett og slett tegnet dette fordi religionen går ut på å diskriminere og kontrollere andre, og han er i mot det. Dette ytrykker han ved å tegne det, mens andre utrykker det ved å snakke, lage sketsjer etc. Men det å tegne allah-tegningen rettet mot en person, bare for å såre, da burde man tenke seg litt om. Men han rettet den altså ikke mot èn spesiell person for å såre, men heller for å provosere mot en sak, kanskje han hadde en hensikt i å få en prosess igang, ofte parioderer man holdninger i samfunnet osv. Så det å gjøre det forbudt å tegne muhammedtegninger i norge vil være begynnelsen på en lovgivning her i norge, som går ut på at vi mister ytringsfriheten. For hvis det er greit å ta fra deg den ytringsfiheten, så er det ikke så lenge igjenn før man mister en annen ytringsfrihet. Så lenge man ikke forskjellsbehandler enkeltpersoner pga religion eller oppfordrer andre til å gjøre det så burde man ha sin ytringsfrihet i behold. Han tegnet det ikke dedikert til en enkeltperson som ble lei seg. Noen der ute sitter faktisk bare å venter på at noe sånt skal skje, så de "endelig" får unnskyldninger til å drive terror og vold. De banket opp nordmenn som ikke hadde noe med dette å gjøre, og skal jeg si hvorfor de banket han? Fordi han var norsk, og i norge har vi ytringsfrihet, og det var fra scandinavia det kom fra!! Fordi han var Norsk, tenk på det!! Mange muslimer likte det nok ikke tegningene, men flertallet forstod nok at dette ikke var noe å lage sak ut av, at de ikks skulle ta seg nær av det, og leve sine liv videre som de alltid hadde gjort, for det er alltid noen som vil provosere uansett, over alt i verden. Lykke til med å bruke ytringsfirheten deres, og jo mer saklig og ordentlig dere framlegger sakene deres, ved å argumentere og begrunne (ikke bar komme med en påstand, men å forklare hvorfor og f. eks å henvise til påstander i fra politielige kilder)jo mer seriøst blir dere tatt. Husk at ytringsfriheten gjelder fram til man blir en rasist eller homofob etc. Da gjelder den ikke lengre. Så hvis man f. esk står forann en stor forsamling og oppforder andre til å være selmme med noen bare på grunn av rase, legning, nasjonalitiet, kjønn - dette er jo ting man ikke kan noe for, så kan man risikere straff. Det er heller ikke lov å være fæl, eller å oppfordre andre til å være slemme bare på grunn av religion. Men jeg forstår også folk som ikke liker religioner, blir provoserte, parioderer religioner gjennom revyer, aviser, på nettsteder etc, fordi enkelte religioner faktisk diskriminerer kvinner, andre religioner og homofile, og det er jo fakta, så det å si at de ikke gjør det er løgn. Bare å lese noen sider i gamle testamente (kanksje nye, husker ikke)eller få noen til å oversette koranen. Så der stopper ytringsfriheten, og det er jo for så vidt greit?

08.03.2010 20:03
sauen
what`s the big deal!! det er flere år siden, hva er hvitsen med å bringe det tilbake nå?! man kan ikke mene seriøst at folk er sure for det ennå. er det rart det er krig i verden...

08.03.2010 16:03
ja
å tegne Muhammed tegninger bør være like lov som å gjøre narr av kristendom og jøder. eneste problemer er at hvis du gjør narr av jøder er du automatisk antisemitt. og siden mange jøder kontrollerer europa er det ulovlig i noen land.
bare se åssen det var når david irwing kom til Norge.
hvis vi kan tegne hat mot muslimer bør det også være lov å tegne hat mot kriste og jøder holocaust ect.

16.12.2009 12:48
17 år, media-elev
Karikatur tegningen krenket og såret muslimer, både de i norge og i utlandet, og i norge er det faktisk ulovlig å krenke eller såre andre. Så det var faktisk ulovlig det han gjorde. Kanskje du burde sette deg mer inn i ting. Eg er ikkje religiøs, men eg har fremdeles lest både Bibelen og Koranen.

10.10.2009 21:50
Mina94
Svein22:
Jeg har funnet en link som kan hjelpe deg med det du lurer på, håper du tar deg tid til å lese dette:
http://www.islam.no/newsite/content/default.as- p?Action=Article&nTopPage=4&nPage=&nATID=143

10.10.2009 21:43
Mina94
Svein22:

Jeg skjønner godt hva du mener, og er enig i mye av det du sier.
Jeg selv er en muslim, og ble krenket av karikaturene.

Raseriet vi fikk var på en måte en advarsel, en advarsel på at folk ikke skal holde på med dette, for det sårer oss dypt.

Vi i Islam lærer at vi skal respektere andre religioner, og at vi skal la folk med annen tro være i fred.
Jeg som muslim får vondt i hjertet når jeg ser Jesus med en grise-nese osv., rett og slett fordi jeg vet at det ikke er rettferdig, og fordi andre kristne også blir krenket av dette.

Kristendommen gir også lite respekt for andre religioner, jeg har selv hørt hvordan prester snakker styggt om Jødedommen og Islam.

Jeg personlig mener at hvis du i det hele tatt er interessert, bør du kanskje lære mer om Islam, i stedet for å tro det media sier, eller tro slik som du tror.
Kanskje vil du også forstå hvorfor vi har ''harde'' regler innenfor Islam?
Håper at dine spørsmål besvares!


19.04.2009 21:23
Jesper
Veldig teit å tegne en karikatur tegning av Gud i en religion som det ikke er lov å avbilde han. Jeg mener, hva er vitsen? Selvom vi ikke forstår at det er ulovlig og at det er en så big deal for dem så kan vi ihvertfall behandle hverandre med respekt å slutte å gjøre slike dumme handlinger! Tenk før du gjør noe! Peace!

24.02.2009 19:48
øøhh!
Skjønner ikke hva vitsen var å lage karikatur-tegninger...Hvorfor bruke tid på det liksom? Teite folk...

12.01.2009 14:54
blomst123
سورة الشمس

11.01.2009 01:08
Svein22
Det er viktig å respektere ulike folkeslag. dersom muhammed blir krenket så reagerer muslimene med sinne, naturligvis. Men dei burde stoppe der. I Norge gjelder heldigvis ikkje sharia lovene. Dersom det står noe krenkende om kristne i muslimske medier/blad trur dere at dei kristne ville bil hørt og respektert slik som muslimene blei her i norge dersom dei hadde reagert/ protestert der nede?neppe.. Eg veit at det i muslimske land er svært liten respekt for andre relegioner. I mangen muslimske land er det dødstraff for å konvertere fra islam til kristendom eller andre relegioner. Er dette respekt og forståelse kjære muslimer? Og kvifor forlanger dere da å bli møtt med så enorm respekt for deres muhammed når dere samtidig viser så liten respekt for andre sjøl. Kansje dere muslimer i norge kunne reist heim og lært opp dered egne landsmenn litt om dett??

07.11.2008 13:29
Hahaha
Religion er bare noe tull!

09.07.2008 20:35
RESPECT !
dere er rett&slett bare respektsløse skittene dyyyr .. burn in hell

28.04.2008 14:21
gruppe 2
Vi synes at det er greit og at det burde være lov, men samtidig er det snakk om respekt for andres religioner, og i tillegg er det snakk om å filtrere seg selv.

26.03.2008 15:28
Ellie
max-manus85 snakker bare bull**///!!!! Du er bare litt for mye hengt i media, så dine kommentarer dr**** de fleste i!!!

Det er ikke lov å brenne noen slags flagg som representerer en annen nasjon, derfor gjør ikke vi i den siviliserte, rike gode delen av verden, mens de kriminell defekte individer av noen avskum gjør det hele tiden der nede, enkelt på grunn av at vi er snille og de er slemme.

Min kommentar til det: RASSIST!!!!! Du mener at de fattige i de mindre rike landene er lissom onde og kriminelle??? Hvor patetisk er du egentlig??? Over grensen i alle fall!!! Du tror du er så smart bare fordi du lixom er eldre, men det gir ingen mening,duuust!!!! Likevel oppfører du deg som en barnslig dr**tu**e når du skriver dine kommentarer,lixom:Jeg er best for jeg er eldre-såå barnslig asz!
Nå dr**** jg i hva du kommenterer for du er uansett en dust ut fra det jeg har lest!
Shah og Kaos: Bare såå enig dere asz!
Mine muslimske venner ble kjempe lei seg da de fikk høre om karikaturene, det er en skam å gi ytringfrihet til å tegne karikaturer av hvilket som helst religion, det er sårende for de som er mer troende...Til og med jeg blir opprørt og lei når folk tegner karikaturer av Jesus, da blir jg rasende faktisk! Så jeg kjønner meg på Muslimene asz, men jeg synes likevel at det var feil å brenne flagg, menmen lixom. De lager karikaturer for de ber om bråk asz!!!Og uskyldige mennesker blir involvert i bråket!!! Skam asz!!!SKAM!!!!

19.02.2008 01:40
Shah
ærlig folkens hvis dere skal se ting på den måten så har hvertfall muslimer respekt for Jesus og kaller han en profet i forhold til hva jøder gjør? og ikke glem at det var de som fikk han drept

18.02.2008 21:32
Kaos
Når har muslimer krenket jesus eller kristne ved å tegne stygge bilder av han??
Muslimer respekterer vår religion, og det brude vi også gjøre!!
Alle med litt vett i huet er enige i at de ikke burde ha trykket karakturtegingene!
De bare ber om bråk azz!

17.02.2008 14:03
meg
tenk alle gangene jesus blir tegnet eller kristne blir "mobbet" i mediene.løper de rundt og brenner flagg og skal drepe folk.Det bare viser at muslimene lever i middelalderen.

14.07.2007 19:26
max-manus85
1."du vet ikke hvor mye år jeg er" haha, skrivefeil med en gang, hahahaha, patetiske lille deg...

2.det brukes av meg som et formidlingsmidel for å få inni den skallen din at du tar feil, kanskje jeg ikke er kulere enn deg og det, men smartere, definitvt,(ser ned på de andre argumentene dine)

3.DET VAR ET EKSEMPEL PÅ AT VI BRUKER YTRINGSFRIHETEN MOT ALLEIKKE AMERIAKANER ELLER ISLAMISTER, MEN NÅR VI GJØR DET MOT EN ISLAMIST SÅ BLIR DE BARE SÅ PATETISK SURE!!!

5.dude, du innrøømet nettopp at du ikke visste det, det styrker ikke karakteren i saken din akkurat....

6.jo for jeg ( i motsetning til deg) følger med i avisen, debatter etc og der er den vanlige nordmann enig med meg og jeg med dem....

7.hvem tagget er konge? HAN ER FRI!!!!!

8.DET INGEN SOM GÅR RUNDT I GATA OG SIER AT DET Å STJELE ER FORBUDT, FORDI ALLE VET DET!!!!!
det er forbudt og grunnen til at de ikke ble fengslet er p.g.a at regjeringen der nede også ble støtt, har du aldri hørt at de er så sykt udemokratiske? det er som at du slår en fyr og fyren blir sur, men jeg er på ditt lag for de du er vennen min, du er rett og slett patetisk..

hvorfor glemme, vitenskapen, den gir oss svar i denne saken, svar som støtter mine argumenter og er imot dine.

alt du har sagt er feil, teit, patetisk og ser ut til å komme fra en som fortsatt GÅR på barneskolen

det er ikke lov til å brenne noen slags flagg som representerer en annen nasjon, derfor gjør ikke vi i den siviliserte, rike gode delen av verden, mens de kriminell defekte individer av noen avskum gjør det hele tiden der nede, enkelt på grunn av at vi er snille og de er slemme.

14.07.2007 12:54
MoonlightFromVibbe
Du vet ikke hvor mye år jeg er....Ok?
Jeg -gikk- på barneskolen...no imot det????

5.Eldre,smartere, kulere enn meg?? Javel?? Så om du er det? Du kjenner ikke meg en gang? Og så sier du det? Utrolig barnslig av deg vettu...Patetisk ifølge deg....

7.Han kledde seg naken...Men ingen Islamister gjorde det...?

8.No imot det eller?

9.?

10.Du kan ikke vite at hele fedrelandet ditt er enig med deg...;)

11.Det er ikke noe kriminelt...Men man krenker, og man har rett til å klage....Det var heller ikke noe kriminelt å tagge en konge...men mannen fikk fengsel for det likevel...Ikke gå dypt i denne saken er du snill.

12.Forbudt i internasjonalt lov???Det har ingen sakt...Og hvis det hadde vært forbudt, så hadde de som brant flagget gått i fengselet...men det gjorde de ikke...

Ja....Glemme vitenskapen...No imot det..Hvis ja, så er det ditt problem....HAHAHAH!!!!

11.07.2007 14:09
MoonlightFromVibbe
1.Det har ikke noe med saken(Karikaturene) å gjøre!

2.Nei? Jo!

3.Ikke inbill deg i noe som helst.

4.Jeg sier ikke at du ER muslim, men jeg sier at hvis du HADDE vært muslim...Hva haddu DU følt da?

5.Humanistiske feil ved religionene??? Hvem i all verden tror du du er??? Humanistiske feil!!?? Feilen er i ditt hode faktisk.... Søk på dette du..Så får du si Humanistiske feil da: http://uk.youtube.com/watch?v=BxzOu_gD54U

6.Ja det var din mening....Når du så dem brenne flagget vår...Følte du deg sint,lei,krenkende?Den følelsen følte muslimene også...

7.Nok en gang...Ytringfriheten gjelder bare Norge, man skal ikke blanne inn folk fra andre land...

8.Spyttet på tegningen? Ja vel, har ikke hørt om det der...Det kan hende at Det var fordi tegningen ikke var sann.
Den var en haug av tull....Men meningen var at det skulle forestilles Muhammed og folk ble sinte, men de visste at tegningen var en provoserende tull.....Så de spyttet...Ellers vet jeg ikke.

9.Klassen min består av 15 norske og 3 fra utlandet...
Faktisk så har man ikke karakterer på barneskolen...Og vi var helt ærlige...

10.Ja ifølge deg.

11.Han hadde norsk rett og norsk lov...Spurte han politiet osv. om han fikk lov???

12.De hadde lov til å brenne flagget....Noe Norge ikke respekterte....

13.Glem vitenskapen...

13.06.2007 16:31
EminaMuslimah
Helt enig med deg Vibeche!

10.06.2007 20:21
max-manus85
mente hvilken etnisitet jaoriteten av klasen din bestod av?

10.06.2007 20:19
max-manus85
gidder ikke bruke tid på å snakke vett i uvettigheten selv, eller jo, kanskje:

1. han drepte for det

2.NEI!

3.inbille hva igjen, hukommelesen er litt vag i denne tingen . dessuten så blir det som at jeg skulle si at mount everest er verdenshøyeste fjell og du skulle si at jeg visste ikke bedre

4. JEG er ikke muslim så for MEG (og det er meg vi snkker om nå)er ikke han hellig. det tar visst tid å skjønne det?

5.dere respekterer andre religioner.....HAHAHAHAh, ja "in my #/&%%€" om dere gjør. ikke kom med sånt vås!
respekterer alle andre religioner enn islam, grunnet alle de humanistiske feilene ved religionene. og hva den står for.

6 Millionvis av slike mennesker som brenner flagget mitt er mindre verdt en flagget mitt (dessuten er vi overbefolket)....

7.å IKKE trykke tegningen fordi den støter folk vil være et angrep på ytringsfriheten, folk her til lands blir støtt av den stadig vekk, men vi vil da fortsatt ha den, uansett hvor stor krenkelsen skulle være.

8. haha, dere motsier dere igjen, dere spyttet jo på tegningen, så det norske flagget MÅ jo være MYE mer verdt enn tegningen.

9.Vi har også hatt en debatt om tegningene i klasse, alle sammen sa at det var for å provosere, men når de kom ut så mente de omvendt (alle vil jo ha gode karakterer av læreren). dessuten så er det lov i min religion/land og det er i mitt land vi er i. da må jeg også spørre om hvilken etnisitet er majoriteten av?

10. "BULL"

11."VI brente flagget siden vebjørn ikke ba om unnskyldning!! Og random snakker bare tull. Forresten mohammed sa at alle mennesker er like verdige, han sa aldri 'jeg er den verdigste menneske' det sa han aldri!! mohammed sa at alle er likeverdige"

han hadde jo ikke neo å be om unnskyldning for for han har etter NORSK lov og NORSk rett ikke gjort noe ulovlig.og har jeg sagt at mohammed har sagt han er den best og største og ja....eh nei!

12.dette forteller oss at vi skal gjøre som bare 2dere" sier, vi skal gjøre det helt til dere forstår at om dere skal respektere andre land og deres religioner så må dere også respektere det landets rett og lov, noe dere ikke gjør.....

og det at dere var redde for at det skulle gå lenger forteller alle hvor "%&#/" dere er, det gikk jo bare lenger, teit.

PS! Religion er et resultat av uvitenhet og undring for noe som ikke kan forklares. Vitenskapen har nå erstattet dette i stor grad og nå kan det meste av religionsrelaterte ting forklares av vitenskapen, tenkte du/dere skulle vite det siden du/dere baserer mye av deres argumenter på hva koranen sier. Bibelen er også, akkurat som koranen, full av feil og overnaturlige ting som på den tiden bare kunne forklares av religion. kan godt hende mohammed drepte flere og at jesus ikke gjorde vann til vin, det må dere også innrømme....

håper denn teksten blir godkjent!:)

09.06.2007 11:36
Til max-manus85
1.Dette er historien om drepingen: Det var en mann som kom borti han og sa Jeg dreper Muhammed eller så dreper han meg.
Og så var det en kamp mellom de to, og Muhammed Vant!
Så han drepte ikke uskyldige mennesker...Og dette har ikke noe med saken å gjøre..Men siden han/hun dærre Emina...ett eller annet nevnte det, så skrev jeg...

2.Alt -bør- ha noen grenser når det gjelder krenking av en profet eller noe som er en tro i Islam eller Andre religioner...

3.Du skrev at vi ikke skulle inbille oss, så jeg skrev at ikke du skulle inbille deg selv...

4.Han er kansje Hellig i -Islam-, og det finnes muslimer i -Norge-, så for -noen- i Norge, er han Hellig...

5.Vi Muslimer respekterer -Alle- Religioner, men det finnes Forskjellige mennesker som legger dårlig lys i det.
Så må jeg bare spørre deg om en ting:Hvorfor respekterer dere ikke Islam?

6.Jeg har ikke sakt at du sa det, men jeg nevnte det, og det kan hende du Missforsto det jeg skrev, samtidig som jeg skrev feil:Et Flagg er kansje mer verdt enn en Tegning, Men et mennseke er mer verdt enn et flagg.
Du ser jeg skrev Et Menneske, men hva med Milionervis av mennesker som ble krenket av det???
Er Millionervis av mennesker mindre verdt en et flagg?

7.Jeg vet at Ytringsfriheten bør vises.. Men Redaktøren burde vell tenke før han gjorde det...Å dra inn folk fra Utlandet(Muslimske Land) gjør situasjonen bare verre.

8.Jeg -Tror- Hun mente med at Norke flagget ikke var verdt noe i forhold til Tegningen...

9.I Klassen har vi hatt en diskusjon om Tegningene...
De Fleste mente at han gjorde det for å Provosere.
Hvis du hadde hatt en sterk tro til en Profet(Som du sikkert eller kansje har) Så hadde du ikke likt at En mann tegnet Profeten du trodde på, med en bombe i huet...Spessielt hvis det ikke var lov i din Religion til det.
Mannen visste det, så hvorfor gjorde han det?

10.Mannen som fant på det Sa Unnskyld,men samtidig så gjemte han seg bak k. Hagen.
Vi muslimer måtte ha En god Unskyldning for dette, en Unskskyldning som -fortalte- av seg selv at dette skal ikke skje igjen.

11.Muslim 1, der er jeg enig.

12.Det som -Kansje- var meningen å brenne flagget var at Muslimene var redde for at dette skulle gå lengere hvis de ikke gjorde det.
Muhammed var hellig for oss, flagget var hellig for dere.
Mannen krenket noe Vi trodde på, Vi krenket noe mannen trodde på.
Jeg tror flaggbrenningen bare fortalte at folk i Norge og i Andre land ikke skulle gjøre dette her mer....

08.06.2007 16:28
muslim 1
VI brente flagget siden vebjørn ikke ba om unnskyldning!! Og random snakker bare tull. Forresten mohammed sa at alle mennesker er like verdige, han sa aldri 'jeg er den verdigste menneske' det sa han aldri!! mohammed sa at alle er likeverdige,

08.06.2007 00:47
max-manus85
1."profeten drepte bare en i sin tid"....der sa du det, han DREPTE!!

2.fortell meg om ytringsfrihetens grenser, jeg skrev en meget lik tekst som denne i stad og den ble ikke godtatt. Blir vel tatt bort nå også.

3.mener du med å "innbille meg selv"?

4."profeten er hellig i islam" du sa det igjen....han er hellig......i ISLAm ikke i NORGE!

5.jeg og andre nordmenn (de fleste faktisk)respekterer det som respekterer oss, a.k.a vi respekterer IKKE islam....

6.Flagget er definitivt mer verdt enn en tegning, men et menneske er det ike, og DET HAR JEG HELLER ALDRI SAGT!!!

7.ja den ytringsfriheten gjelder i Norge, jeg har da ikke dratt ned til et islamistisk land og påstått noe, dessuten er det ikke noen ytringsfrihet om den ikke kan ta for seg kritikk eller krenkelse, her i Norge blir folk krenket hver dag, men når dete r snakk om utlandet blir det fy fy...

8. Det norske flagget ER norge ( om du skjønner hva jeg mener) når hun sier at det norske flagget ikke er verdt noe, hva sier hun da?.....hun sier at en stor del av Norge ikke er verdt noe, og da kan hun dra til det stedet hun syntes er bedre.

9.når du spørr meg om jeg har HØRT om ordet : å lyve, framstiller du deg selv mindre enn det du sikkert er....altså det er veldig barnslig. når det kommer til bladet, så er det gjort en statlig evaluering og en evaluering fra bladet sin side. konklusjonen er denne: bladet opptrådte i pakt med hva norsk lov og rett er. "situasjonen" skjedde innenfor landets grenser og er dermed, ifølge den norske ytringsfrihet, uskyldig! USKYLDIG i saken angående "meningsutvekslingene" etter Mohammed tegningene.

haha, staten måtte også be om unnskyldning, latterlig, patetisk.....!

26.05.2007 19:10
Til:Emina...ett eller annet(Hilsen Vibeche)
1.Profeten drepte bare -En- person på SIN TID!

2.Ytringsfriheten SKAL ha noen grenser

3.Ikke Innbil deg selv

4.Profeten er faktisk hellig i ISLAM

5.Det gjelder RESPEKT om andre religioner og Reglene Bak DEM

6.Flagg er kansje mer verdt enn et Tegning, men mennesker er mer verdt enn en Flagg

7.Ytringsfriheten skal bare gjelde Norge, og ikke blande inn folk fra UTLANDET Eller Krenke folk som bor i Landet.

8.Bare for at Eks. EminaMuslimah sier at det Norske flagget ikke betyr noe, betyr det ikke at hun hater Norge

9.Kansje bladet "Fortalte" at de ikke ville Provosere, men det kan hende de lyver...Har du hørt om ordet -Lyver/Lyve- eller?
Men det kan hende at de ikke lyver, så man kan aldri være sikker...

23.05.2007 14:28
max-amnus85
"Er det noen som tror på et flagg?"
er det noen som tror på en tegning, nei, dere tror på det den tegningen representerer, akkurat som flagget representerer Norge, og Norge tror VI på

22.05.2007 14:22
max-manus85
Emina...ett eller annet:

Å banne eller si noe stygt om en Hellig Profet er ikke så lurt...

hva mener du med det. VI har ytringsfrihet, her skal det ikke være noen grenser, du bare gjør alle andre pisst. plutselig måtte statsministren beklage fordi Muslimer forlangte det. Norske flagg ble brent, ja her respekterer vi hverandre. fy flate ikke inbbil deg noe. så selv om han kjell magne ikke er en kjent person kan han ikke komme med sine meninger eller annet, skal han "profeten" være så forbanna helgen, han drepte jo....

"viktig person i Islam, og i den hellige Koranen står det at man ikke skal gjøre noe sånt.
Og når det gjelder flagget så må jeg spørre om en ting: Er det noen som tror på et flagg? Ja, flagget symboliserer landet, men å brenne et flagg?, hva i all verden krenker det andre?, De brente i alle fall ikke Norge... Og Når det gjelder karikaturene, så krenker det folk, og det skaper hat og missforståelser.
Og jeg synes at Ytringfriheten bør ha noen grenser..."

-den hellige koranen er ikke hellig for oss, dermed kan ikke den være noen rettningslinje for oss i livet
-Tror på et flagg!!!!! du bor vel i Norge, når det norske flagget blir tråkket på blir litt av norge tråkket på og dette er uttalelsen du kommer med. om dette er dine meninger kan du komme deg ut herfra, flagget er en ting man dør for. det er Norge.skam deg
dessuten er et flagg mere verdt en tegning...
-ytringsfrhiet kalles det fordi det ikke har eller skal ha noen grenser, her kan vi alle sammen kale kongen vår #"14#"&!# men det gjør vi ikke av den enkle grunn at vi er glad i ham...

"Det er også forbudt ved lov å diskriminere,oppfordre til vold og fiendskap."

"Publisering av slike type bilder har ingenting med utryngsfrihet å gjøre."
-Ikke noe med ytringsfrihet å gjøre?!?!?!?! Det har alt med ytringsfrihet å gjøre, om man ikke kan trykke bilder fordi folk blir sinte er det noe som direkte berører ytringsfriheten(som vi er svært heldige med her i Norge)

alle her med vett i skallen, svar takk ikke noe slikt som: " å teiting ass, jeg er så fjortizz lxzm, plizz lixzm" Om dere ikke liker ytringsfrihet, det norske flagg, eller en " sivilisert meningsutveksling", ja da er dere faen meg ikke verdige å bo her i landet....de som er etnisk-norske og innvandrere!
-trur dere virkelig, nei... er dere så inn granskauen naive at dere trur de bildene bare ble trykket for å provosere?? les bladet og dens innhold og få litt av dens innhold i huet først før dere uttaler dere om slikt....


11.05.2007 16:03
Vibeche
Det er lett å tro at denne saken ikke er alvorlig fordi folk ikke tror på det...
Når det gjelder det EminaMuslimah sier, er alt helt sannt...
Jeg hadde følt det samme hvis noen krenket det jeg elsket mest, sist men ikke minst krenket denne saken over milionervis av Muslimer som har en sterk tro.
Da jeg var 6 år lærte jeg at det ikke var lov å lage Bilder eller noe i nærheten i Islam, og det respekterte jeg.
Mannen som fant på dette visste at det ikke var lov, men gjorde det likevel-Jeg vet ikke hva han ville oppnå når han laget Karikaturene,men noe ville han sikkert...
Det er selvfølgelig bra at vi har Ytringsfrihet her i Norge, men bør ikke den ha noen grenser på hva man skal gjøre og hva man ikke skal gjøre?
Gjelder Ytryngsfriheten også noe ondt som å krenke andre?

03.05.2007 19:34
EminaMuslimah
Hvorfor skal dere ikke bry dere at dette er en vei som kan føre til Krig???

03.05.2007 16:42
anonym
Altså koranen er ikke hellig for oss så hvorfor skal vi bry oss om det som står der??

03.05.2007 12:01
EminaMuslimah
Og hvem skal liksom godta dem???

02.05.2007 13:22
Snuppi
Hei=) Det ER faktisk lov å ha tegninger av Muhammad, bare de er godtatt. c'',)

21.04.2007 22:15
EminaMuslimah
Har du kontakt med Gud?
Har du kontakt med en Engel?
Har du skrevet en Hellig Bok?
Er du en Profet?
Jeg antar Svaret blir et klart Nei!
Det er ikke bare noen tegninger, og, har du sett dem?
Å banne eller si noe stygt om en Hellig Profet er ikke så lurt...
Jeg fårstår at det er din mening, men, tenker du ikke litt for negativt nå?
Hva kommer du til å gjøre etter dette livet?
Vi vil ha fred, er dette en måte å lage fred på? Nei, dette er en måte å skape hat på faktisk...
Vi snakker også om respekt.
Det står klart og tydelig i Koranen at det ikke er lov å lage karikaturer/Statuer eller tegninger av Profetene og Allah i Islam...
Og når det gjelder Kjell Magne så må jeg spørre deg om en ting:
Kjenner hele verden han?
Står han i en ReligionHellig bok?
Jeg antar nok en gang at svaret blir Nei.
Jeg gir blaffen i alt hva du skrev, men jeg håper du kommer til å endre synet ditt nå.
Dette er faktisk alvorlig, ikke tull.
Kødder folk med en Viktig Person, kødder dem da med over milioner av folk.






16.04.2007 18:38
Anonym
Herregud! Hva var så galt med å tegne han dere Muhammed.. Var jo bare for morroskyld, slik som vi ser i avisene der hvor f.eks Kjell Magne blir gjort narr av..Verden bryr seg for mye. Vil vi ha fred? Ja!
Så la oss ikke bry oss om noen tegninger.. Det er jo bare bortkastet tid..Muhammed er like mye verdt som alle oss andre, han er et menneske slik som oss.. Han er for faen ikke noe helgen.

31.03.2007 12:57
EminMuslimah
Frøya,Vi bor i dette landet, og her snakker vi om faktisk respekt om andre religioner for det finnes muslimer i norge.
Jeg tror ikke at noen av dere ville likt at vi tegna Jesus med grisenese,musefletter og kjole??? Nei, vi muslimer gjør det ikke, fordi Jesus er vår profet også...Og uansett om han ike hadde vært vår profet, hadde vi gitt respekt til religionene.
Og da kommer dette inn: Tenk før du handler!

27.03.2007 16:38
sara....muslim
fy søren det var bra sakt as EminMuslimah =D

26.03.2007 20:08
EminMuslimah
Random: Spøk har Også noen grenser!!!

24.03.2007 16:16
EminMuslimah
Jeg kjønner ikke hva vitsen var i å tegne karikaturer, og det med å brenne flagget til norge, var ment som et slags advarsel for at folk ikke skal trykke karikaturer.
Jeg ble også rasende da jeg hørte om dette.
Dere andre kan ikke si at det bare var en tegning, Muhammed s.a.v.s. er en viktig person i Islam, og i den hellige Koranen står det at man ikke skal gjøre noe sånt.
Og når det gjelder flagget så må jeg spørre om en ting: Er det noen som tror på et flagg? Ja, flagget symboliserer landet, men å brenne et flagg?, hva i all verden krenker det andre?, De brente i alle fall ikke Norge... Og Når det gjelder karikaturene, så krenker det folk, og det skaper hat og missforståelser.
Og jeg synes at Ytringfriheten bør ha noen grenser...

23.03.2007 12:46
sara.....muslim
ja, fy søren du har rett as

07.03.2007 22:04
??????????
Må huske at det var ikke norske muslimer som brente det norske flagget og muslimer var like såret for det om. særlig de som har konvertert til Islam og de som er født og oppvokst i Norge.
Det er straffbart å såre en individs følelser og meninger, så hvorfor skal det være ok å såre 1 billion muslimer`?
??????????

20.02.2007 21:34
sara....muslim
Kan ikke dere nordleninger tenke på hva slaks bilder det var a.....det er faktisk en hellig person som er veldig viktig for muslimer. og vi er glad i relligionen vår og vi har rett til å bli sinte ikke som NOEN kristene bare driter lang i jesus og alt det der...viss de hadde vært siklig relligiøse som oss og vi hadde avbildet jesus med grise annsikt og hoggtenner hadde de kankje likt det liksom?
og det er ikke vits å si at alle muslimer brenner flagget og sånt det er visse muslimer bare....jeg kjønner ikke hva som gikk av dem as.
det er liksom ikke BARE bildet av en hellig person. hadde det ikke vært for den profeten hadde ikke islam eksistert!!!!!!!!

hilsen en j*vla sint person

19.02.2007 15:51
Anonym
Jeg synes både "Random" og "Muslim" tar litt hardt i. Alle de som har litt vett i pannen, vet at slike karikaturer er en forferdelig fornærmelse. Men vi har en fri presse, og derfor var det muslimene gjorde ren idioti. Det at vi er mer siviliserte en dem er heller ikke helt rett. MEN jeg synes ikke at muslimene kan forlange en eneste liten unnskyldning. De brent for eksempel flagget vårt, og de gjør narr av oss. Begge parter overreagerer. Selv om muslimene har sine regler, SÅ ER DET BARE EN TEGNING!



Legg inn en melding!

Ditt kallenavn
Din kommentar (HTML-tagger fjernes)
 

Ukens tema

Råd om hvordan takle det store fokuset på rettssaken etter 22. juli: ung.no/22juli

Still oss et spørsmål











Når lærerne streiker

streik (colourbox.com)Hva skjer med eksamen? Hvilken betydning har det egentlig for deg som elev hvis lærerne på skolen blir tatt ut i streik?
 

Soltips

SolbrillerTa vare på huden din, den skal du ha leeenge. Det kan være fristende å være mye ute i solen, husk bare:
- begynn solingen forsiktig
- beskytt deg
- ta pauser fra sola og
- bruk solbriller
 

Svarer du på SMS/telefon fra foreldrene dine?

mobil (colourbox.com)






 

Føler du treningspress?

jente løper (www.colourbox.com)
Hvorfor trener DU?







 
RSS