Hva er for tidlig sædavgang?

Det kan være vanskelig å slå fast hva som er for tidlig sædavgang – hvor fort er for tidlig? Det som for noen kan være lenge nok, kan for andre virke som altfor kort tid.

Likevel er det laget en definisjon som sier at: For tidlig sædavgang kalles det når menn ganske regelmessig får utløsning tidligere enn ønsket - før samleiet begynner eller kort tid etter samleiet starter. På fagspråket kalles det prematur ejakulasjon.

Hvor lange skal et samleie vare?

Det finnes ingen fasit på hvor lenge et samleie skal vare, og tid er ikke en god målestokk på om sexen er bra. Et samleie handler mer om følelser og nytelse enn minutter. Mange skryter av hvor lenge de har sex, og det kan stresse en som opplever å komme fort.

Mange får opplevelsen av at de kommer for fort fordi de kommer før partneren sin, men det kan faktisk være vanskelig å få orgasme samtidig. Alle trenger ulik stimulering i ulik lengde før de får orgasme, og dermed blir det ofte til at den ene kommer før den andre, uten at det er noe ”feil” med noen av dem.

 

 

Årsaken til for tidlig sædavgang

For tidlig sædavgang er et veldig vanlig seksuelt problem, særlig blant unge gutter, men er heller ikke uvanlig blant voksne menn. Det kan ofte være vanskelig å finne årsaken til hvorfor akkurat du sliter med dette. Det har sjelden en fysisk årsak, og i mange tilfeller kan gutten ha utviklet et slags mønster når de runker. Et mønster som kan være uheldig når de en dag skal ha sex med en partner.

Om det er slik at du for eksempel er redd for å bli oppdaget når du runker, kan det føre til at du skynder deg for å bli fort ferdig – og på den måten venner du deg til å få sædavgang raskt. Dette er en måte å skape et uheldig mønster. Kroppen blir vant med at det må skje fort.

En annen vanlig årsak, særlig blant unge gutter, er at de ofte får en intens seksuell opphisselse veldig fort og som gjør at de kan få utløsning temmelig raskt. Når hormonene raser rundt i kroppen, kan det føles veldig vanskelig å holde igjen orgasmen og sædavgangen.

Kan kontrollen bli bedre?

Det er absolutt mulig å få mer kontroll slik at du bedre kan holde igjen utløsningen til du selv ønsker at den skal komme.

Det finnes dessverre ingen rask løsning, men det er flere måter å trene seg opp til å holde igjen utløsningen. Du må regne med å trene en stund før det gir effekt. Det finnes også flere tips du kanskje kan forsøke og ha hjelp av.

  • Trene bekkenbunnsmuskulaturen

Om du forsøker å stoppe urinstrålen når du tisser, vil du kunne kjenne hvilke muskler du skal trene. Disse musklene bør du trene hver dag ved å stramme dem i to-tre sekunder og slappe av i ti sekunder, og gjenta dette ti ganger.

Om du gjør dette minst to – tre ganger om dagen i noen uker, vil det gi effekt. Du kan gjerne øke tiden du strammer til seks sekunder etter en stund. Du skal ikke holde pusten når du strammer, og rumpe- og lårmusklene skal være avslappet.

  • Start-stopp-klem-trening

Dette en effektiv behandling for tidlig sædavgang om den gjøres på riktig måte. Du trener deg da opp til å registrere når sædavgangen nærmer seg, slik at du kan stoppe og utsette den.
 På den måten skaper du et nytt mønster for sædavgangen.

Du kan trene ved å runke til du kjenner at utløsningen nesten er der. Stans så bevegelsene og stimuleringen, og klem (ikke for hardt) penishodet mellom tommel og pekefinger. På den måten hjelper du til med å avbryte refleksen for sædavgang. Hold dette grepet inn til du kjenner at du har kontroll igjen. Det kan ta opptil et halvt minutt.

Etter klemmingen kan du kanskje merke at penis er blitt mindre stiv, men når du begynner å stimulere igjen, vil du raskt få full ereksjon igjen.

Deretter fortsetter du å runke til utløsningen nesten er der igjen, - stopper og klemmer. Gjenta minst tre ganger før du lar utløsningen komme, og øk gjerne antall ganger du stopper og klemmer i takt med at du klarer å få bedre kontroll. 


Etter å ha gjort dette en tid, kan det å forsinke utløsningen ha blitt en vane og du trenger ikke lenger gjøre klemmeteknikken.

Du kan også trene sammen med en partner, ved at dere stopper samleiet, du eller partner gjør klemmingen og samleiet fortsetter når du har kontroll igjen.

  • Pause

Noen erfarer at de med en liten pause etter den første sædavgangen, blir klar igjen og kan da som oftest holde lengre. 
Ikke gi opp, om du fremdeles har lyst!

  • Kondom

Det kan være til hjelp å bruke kondom. Kondom kan gjøre det mindre følsomt, og dermed hjelpe til med å utsette sædavgangen.

Det finnes kondom innsatt med bedøvelseskrem (for eksempel Durex's performa) som nedsetter følsomheten ytterligere.

  • Fokus på partner

For noen kan det hjelpe å ha fokus på og bare stimulere partner før selve samleiet, slik at partneren din er mer klar for samleie og nærmere orgasme. På den måten kan begge få bedre nytelse av et kortvarig samleie.

Om ingenting hjelper

Om problemet vedvarer og treningen og tipsene ikke hjelper, finnes det for eksempel bedøvelseskrem eller andre medisinske råd som kan forsøkes. Dette kan du få mer informasjon om hos helsesykepleier eller legen din.

Selv om det kan være vanskelig, er det viktig at du ikke lar dette problemet få dominere tankene dine. Det er nemlig slik at om du tenker mye på det, kan du bli mer nervøs og stresset for at det vil skje, og dermed er det stor sjanse for at det er nettopp det som skjer. Forsøk å være i nuet, og nyt de minuttene du klarer.