Det er vanskelig å slå fast hva som er for tidlig sædavgang. Det som for deg kan være lenge nok, kan for en annen virke som altfor kort tid.

Likevel er det laget en definisjon som sier at: For tidlig sædavgang er når gutter og menn regelmessig får utløsning tidligere enn de ønsker, før samleiet begynner eller kort tid etter samleiet starter. Fagspråket bruker det engelske uttrykket prematur ejakulasjon.

Hvor lange skal et samleie vare?

Det finnes ingen fasit på hvor lenge et samleie skal vare, og tid er ikke en god målestokk på om sexen er bra eller ikke. Et samleie handler mer om følelser og nytelse enn varighet minutter eller sekunder. Noen skryter av hvor lenge de har sex, og det kan stresse en som opplever å komme fort.

Mange opplever at de kommer for fort fordi de kommer før partneren sin. Det å få orgasme samtidig er ikke så vanlig, så det er greit å huske på. Alle trenger forskjellig stimulering og tid på seg før de får orgasme. Dermed blir det ofte til at den ene kommer før den andre, uten at det er noe ”feil” med noen av dem.

Hvorfor kommer jeg så fort?

For tidlig sædavgang er et veldig vanlig seksuelt problem. Særlig blant unge gutter, men heller ikke uvanlig blant voksne menn.

Det kan ofte være vanskelig å finne årsaken, men det har sjelden en fysisk forklaring. I mange tilfeller kan gutten ha utviklet et slags mønster når de runker. Et mønster som kan være uheldig når de en dag skal ha sex med en annen.

Er det slik at du for eksempel er redd for å bli oppdaget når du runker, kan det føre til at du skynder deg for å bli fort ferdig. På den måten venner du deg til å komme fort. Det blir et uheldig mønster - at kroppen blir vant med at det må skje fort.

En annen vanlig årsak, særlig blant unge gutter, er at de blir så seksuelt opphissa veldig fort, som gjør at de kan få utløsning temmelig raskt. Når hormonene raser rundt i kroppen, kan det føles veldig vanskelig å holde igjen orgasmen og spruten.

Slik kan du få kontroll

Det er absolutt mulig å få mer kontroll, slik at du kan klare å holde igjen utløsningen til du selv ønsker at den skal komme.

Det finnes dessverre ingen rask løsning, men det er flere måter å trene seg opp. Du må regne med å trene en stund før det gir effekt.

  • arrow_drop_down_circle  Trene bekkenbunnsmuskulaturen
    Hvis du forsøker å stoppe urinstrålen når du tisser, vil du kunne kjenne hvilke muskler du skal trene. Disse musklene bør du trene hver dag ved å stramme dem i to-tre sekunder og slappe av i ti sekunder, og gjenta dette ti ganger.

    Hvis du gjør dette minst to–tre ganger om dagen i noen uker, vil du kunne merke en effekt. Du kan gjerne øke tiden du strammer til seks sekunder etter en stund. Du skal ikke holde pusten når du strammer, og rumpe- og lårmusklene skal være avslappet.

  • arrow_drop_down_circle  Start-stopp-klem-trening
    Dette en effektiv behandling for tidlig sædavgang hvis den gjøres på riktig måte. Du trener deg opp til å kjenne igjen når sædavgangen nærmer seg, slik at du kan stoppe og utsette den.

    Du kan trene ved å runke til du kjenner at utløsningen nesten er der. Stans så bevegelsene og stimuleringen, og klem (ikke for hardt) på penishodet mellom tommel og pekefinger. På den måten hjelper du til med å avbryte refleksen for sædavgang. Hold dette grepet inntil du kjenner at du har kontroll igjen. Det kan ta opptil et halvt minutt.

    Etter klemmingen kan du kanskje merke at penis er blitt mindre stiv. Men når du begynner å stimulere igjen, vil du raskt få full ereksjon igjen.

    Deretter fortsetter du å runke til utløsningen nesten er der igjen, så stopper og klemmer du igjen. Gjenta minst tre ganger før du lar utløsningen komme, og øk gjerne antall ganger du stopper og klemmer i takt med at du klarer å få bedre kontroll.

    Etter å ha gjort dette en tid, kan det å forsinke utløsningen ha blitt en vane og du trenger ikke lenger gjøre klemmeteknikken. Du kan også trene sammen med en partner, ved at dere stopper samleiet. Da kan du eller partneren din gjøre klemmingen på penishodet, før dere fortsetter samleiet når du har kontroll igjen.

  • arrow_drop_down_circle  Fokuser på partneren din
    Kanskje kan det hjelpe deg hvis du har fokus på og bare stimulere partneren din før selve samleiet. Da er den andre mer klar for samleie og nærmere orgasme. På den måten kan begge få bedre nytelse av et kortvarig samleie.

 

Hvis ingenting hjelper?

Hvis problemet fortsetter og treningen og tipsene over ikke hjelper, finnes det for eksempel bedøvelseskrem og andre medisinske råd som du kan prøve. Dette kan du få mer informasjon om hos helsesykepleier eller fastlegen din.

Selv om det kan være vanskelig, er det viktig at du ikke lar dette problemet få styre tankene dine. Tenker du mye på det, kan du bli mer nervøs og stressa for at du skal komme for fort igjen. Da er det stor sjanse for at det er nettopp det som skjer. Forsøk å være i øyeblikket og nyt de minuttene du klarer.