Hva er galt med meg?

Det er lett å tenke at det er noe alvorlig galt med deg selv når du er kjempe kåt og virkelig har lyst på sex med en annen, kanskje det til og med er drømmedama eller –mannen du har foran deg, og så svikter kroppen helt.

Ereksjonen uteblir eller forsvinner akkurat når det gjelder som mest. Lubrikasjonen (våtheten i skjeden som kommer når ei jente blir kåt) kommer ikke, eller plutselig blir skjeden kjempe tørr. Orgasme blir plutselig helt umulig. Kanskje til og med kåtheten forsvinner?

Vanlig

Mange, kanskje til og med de fleste mennesker, opplever dette i løpet av livet. Enten en gang i blant eller flere ganger over en periode. Det er sjelden at det er noe fysisk galt. Tvert i mot – de fleste får det helt fint til for eksempel når de onanerer, eller har tidligere fungert akkurat som det skal med andre - helt fram til at det plutselig en dag skjer.

Hvorfor skjer det?

Det kan være flere og ulike årsaker til at det skjer, men for de fleste handler det om nervøsitet eller stress, den første gangen det skjer.

Nervøsitet og stress er altså den hyppigste årsaken. Blir du nervøs eller stresset i situasjonen, produserer kroppen din stresshormoner. Stresshormoner virker hemmende på den seksuelle evnen og den kroppslige responsen, som ellers kommer når du har lyst på sex og er kåt. Man kan rett og slett si at stresshormoner overtar styringen av kroppen.

Kort og enkelt forklart: Når du er nervøs for noe eller er stresset, går kroppen i en slags alarmberedskap – den gjør seg klar til ”flykte eller fighte” fra det du er nervøs for eller stresset over. Det innebærer at hjernen ”omdirigerer” blodet til armer, bein og hode (for å være skjerpet og klar for å flykte eller fighte), i stedet for å la det være i underlivet, der det trengs for å opprettholde ereksjon av penis eller klitoris, og sørge for at skjeden blir våt og klar for samleie.

Andre årsaker kan for eksempel være at du er i dårlig form, på vei til å bli syk eller du er svekket av andre grunner. Da vil ikke kroppen være i stand til å fungere helt slik den egentlig kan. Kroppen bruker energien sin på å gjøre deg frisk eller i bedre form, og dermed er det kanskje rett og slett ikke nok energi til å også fungere seksuelt.

Noen kan bli ”overtent”. Du blir så kåt og så opptatt av å få det til på beste måte, at kroppen nærmest ”låser seg”, og du klarer dermed ikke å fungere slik du så veldig gjerne vil. Noen opplever ved overtenning at ereksjonen i penis eller klitoris blir så hard at det nærmest gjør vondt. Dette er ikke farlig så lenge ereksjonen går tilbake (og smertene forsvinner) etter orgasmen.

Rusmidler og alkohol er også en hyppig årsak til at dette skjer. Når du er ruset eller alkoholpåvirket, kan viljen og motet bli større, men evnen blir vesentlig dårligere fordi muskler og nervesystemet er sløvet.

Prestasjonsangst

For noen er én dårlig opplevelse, om de selv ikke finner en forklaring på det, nok til at de begynner å utvikle prestasjonsangst. Når noen opplever at de ikke får den seksuelle responsen fra kroppen som forventet, for eksempel at de mister ereksjon eller skjeden forblir tørr når de skal ha samleie, kan det medføre en følelse av ikke å ha kontroll over kroppen sin og at den svikter.

Og når kroppen plutselig svikter, kan det fort bli et problem; du blir veldig obs på at ereksjonen eller lubrikasjonen ikke kommer eller kan forsvinne, og da begynner du å stresse for at det ikke skal skje igjen neste gang du er i en slik situasjon. Så i isteden for å la kåtheten styre og være i følelsene dine, begynner du å tenke og stresse, og blir redd for å svikte igjen - med det resultatet at stresset overtar styringen og ereksjonen/lubrikasjonen med stor sannsynlighet forsvinner eller uteblir.

Du kan bli kvitt problemet!

Om problemet vedvarer, er det viktig å forsøke å komme ut av den onde sirkelen. Det viktigste er å ikke stresse for mye med det, men at du jobber med å få tryggheten tilbake i forhold til det å ha sex.

Er du i et parforhold, så prøv å kjenne etter og ha fokus på hvor deilig det er når dere "bare" koser sammen, og ikke legg press på at deg selv at du må prestere samleie. Mange overser eller undervurderer hvor viktig nærhet og intimitet er i parforholdet, og oppdager at de kan klare lange perioder uten samleie, om de klarer å bevare nærhet, flørt og intimitet i forhold til partner.

Det er uansett veldig viktig at du ikke "maser" på deg selv eller at partneren din maser på at du må få det til. Alt som kan minne om press til å prestere sex, enten det er press du legger på deg selv eller fra partner, må fjernes.

Husk at problemet handler om tankene dine, stresset ditt, og ikke om kroppen din sin evne til å fungere seksuelt.

Noen råd til deg:

Forsøk å slappe av. Kroppslig seksuell respons; ereksjon, lubrikasjon, orgasme, ejakulasjon og lyst kan ikke presses fram, men må slippes til. Etterhvert som du klarer å slappe mer av, vil dette gå seg til.

Det kan være en god ide å lære kroppen sin å kjenne på nytt. Finn dine områder på kroppen som kan gi deg litt ”ekstra” (erogene soner). Det kan være brystvortene, øreflippene, området rundt anus, pungen, innsiden av lårene - egentlig hvor som helst. Du må finne dine! Når du finner dem, kan stimulering av disse områdene hjelpe deg til å oppnå mer lyst og bedre kroppslig respons når du har sex.

Forsøk også å få tak i dine seksuelle fantasier. Hva gjør deg kåt? Du kan lage dine egne bilder, situasjoner eller "filmer" som du kan benytte når du har sex. I stedet for å slippe til tanken på at du MÅ få det til, så kan du heller leve deg inn i en fantasi eller tenke på noe du synes er sexy. Dette er også ofte til hjelp.

Om du ikke har noen spesielle fantasier, kan det å rette fokuset mot partner være til hjelp – registrere partners kåthet og kjenne hvor godt det er å berøre og stimulere partner. Du kan gjøre mye godt for partneren din selv om din kropp ikke spiller på lag akkurat da. Om partner blir tilfredsstilt, og kanskje til og med får orgasme, kan det også føles lettere for deg å komme på banen etterpå.

Husk at dere kan ha mye god sex selv om du ikke får til samleie.

Snakk om det.

Det er til hjelp for mange å være åpen om det som kan skje før de starter å ha sex. Fortell partneren din at du har problemer med dette, at du er redd for at dette skal skje eller at du er veldig stressa. Med en gang et slikt stressmoment er sagt høyt, forsvinner litt av presset du legger på deg selv, og det er større sjanse for at du klarer å slappe nok av til at det ikke skjer. Det kan også være fint å si det til partner for at ikke partneren skal føle at det er hans/hennes skyld på noe vis.

Hvis disse rådene ikke hjelper kan det være lurt å oppsøke noen du kan snakke med. Slike problemer kan over tid øke stresset og føre deg inn i en ond sirkel som mange må ha hjelp til å komme ut av. På ungdomshelsestasjonen kan du snakke med både helsesykepleier og lege som kan hjelpe deg.