De fleste har fått med seg at det er viktig å være fysisk aktiv, både for å holde seg sunn og frisk, og hvis man ønsker seg en veltrent kropp. Men selv om man vet dette, kan det være fryktelig vanskelig å komme seg på trening. Hvordan kan du være fysisk aktiv og samtidig ha det gøy?

Vi får mange spørsmål fra ungdommer som vil bli fysisk aktive, men som ikke liker å trene, eller kanskje til og med hater gymtimer og alt som har med trening å gjøre. Hva skal til for at du likevel kan holde deg i fysisk aktivitet?

 

Lystbetont aktivitet

Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge er aktive minst 60 minutter om dagen, og tre ganger i uken bør intensiteten være høy. Å være fysisk aktiv som barn og ungdom er viktig for å danne gode aktivitetsvaner, og for å forebygge livsstilssykdommer i voksen alder.

Helsedirektoratet legger også vekt på at aktiviteten skal være noe du synes er gøy: «Lystbetont fysisk aktivitet i ungdomsårene, legger grunnlag for livslang bevegelsesglede.»

Med aktivitetsglede eller bevegelsesglede menes det at du finner glede ved selve aktiviteten. Det handler om å flytte fokus fra aktivitet for å oppnå noe eller prestere, til aktivitet for glede eller bare for aktivitetens skyld. Det er at du finner glede ved å være i bevegelse og kan nyte det, og at du rett og slett har det litt gøy med å være i aktivitet. Når du oppnår glede ved selve aktiviteten, kan det gi det som kalles indre motivasjon, og en slik motivasjon er viktig for at du skal klare å fortsette med aktiviteten.

 

Hva skal til for at du skal oppnå aktivitetsglede?

Hva som gir aktivitetsglede er forskjellig fra person til person. Noen elementer som kan bidra til det er blant annet mestring, trivsel og sosialt samvær.

Det sier seg nesten selv at det er mer gøy å gjøre det du får til enn det du ikke får til. Når du opplever å få til noe, gir det mestringsfølelse. For eksempel er det noen som ikke kan fordra ballspill i gymtimene, og synes det er veldig vanskelig, mens de trives mye bedre i svømmehallen eller på dansegulvet. Hvis det å oppleve mestring er viktig for deg, er det lurt å velge aktiviteter du får til godt. Samtidig liker noen at aktiviteten er utfordrende, og at man gradvis mestrer det bedre. En slik utvikling gir også mestringsfølelse, og kan være med på å gi aktivitetsglede.

Å være i aktivitet sammen kan også bidra til aktivitetsglede. Lagidrett er et godt eksempel på det. Det at dere er sammen på trening og det sosiale er for noen kanskje vel så viktig som selv treningen. Men man kan også være i aktivitet sammen utenfor organisert idrett også. For eksempel gå på skøyter med venner, ha snøballkrig eller spille slåball i friminuttet.

Det å drive med en aktivitet du synes er morsom vil naturligvis også bidra til aktivitetsglede. Det er forskjellig fra person til person hva man synes er morsomt. Noen elsker å løfte vekter på et treningssenter, eller løpe turer i skogen, mens andre liker mye bedre å klatre i trær, gå tur eller hoppe på trampoline. Når man gjør noe man synes er gøy, og særlig når man er flere sammen, kan man oppleve at man ikke engang merker at man blir sliten, rett og slett fordi man ikke fokuserer på noe helt annet.

 

Tenk annerledes

Å flytte fokuset sitt kan i seg selv også bidra til å finne aktivitetsglede. I stedet for å kjenne på hvor sliten du er på løpeturen eller i gymtimen, og hvor kjedelig det er, kan du øve deg på å endre tankegangen din og bli oppmerksom på andre ting. Kanskje kan du heller kjenner på hvor godt det er å bevege seg etter mange timer stillesitting. Kan du kjenne den friske luften mot ansiktet, og legge merke til at humøret stiger litt? Kan det være litt godt å kjenne at pulsen øker og at du blir god og varm i hele kroppen?

Kanskje kan du reflektere litt over hvor deilig det er å ha en kropp som kan bevege seg på så mange måter. Ved å jobbe med tankene dine på denne måten, kan du kanskje også klare å finne litt aktivitetsglede i de gymtimene eller aktivitetene du ellers ikke liker så godt. Tenk for eksempel «Kanskje vi skal gjøre noe gøy i gymmen i dag, og jeg får prøvd noe jeg ellers ikke ville fått sjansen til å gjøre»?

Bruk fantasien

For å oppsummere, så er det både nyttig og viktig å finne noe som gir aktivitetsglede, både for å komme i gang med aktivitet, og for å opprettholde en aktiv livsstil gjennom livet. Hvis du ikke lenger liker den idretten du driver med, så prøv noe nytt!

Hvis det er vanskelig å komme seg ut på en joggetur eller lignende – hvorfor ikke ta frem det gamle hoppetauet og inviter med venner? Eller finn frem skøytene og arranger en hockeykamp. Hva med en søndagstur i skogen med familien hvor dere griller pølser og marshmallows? Bruk fantasien, og tenk litt over hva du synes er mest gøy. Hvis du er litt kreativ kan du få masse fysisk aktivitet og trening uten at du behøver å tvinge deg ut eller gjøre noe som bare oppleves som et ork.