Får man større muskler av BCAA?

BCAA er et kosttilskudd der det hevdes at bruk vil gi økt muskelvekst og prestasjon under trening. Stemmer det?

BCAA (www.colourbox.com)

BCAA er en forkortelse for «branched-chained aminoacids», noe som på norsk betyr «forgrenede aminosyrer». Vi har tre ulike forgrenede aminosyrer: leucin, isoleucin og valin.

Ikke la deg lure av reklame

Man kan ofte se veltrente, muskuløse personer reklamere for BCAA, og kanskje kjenner du noen som skryter av hvilken positiv effekt det har hatt på deres treningsresultater?

Det er lett å bli fristet til å prøve slike kosttilskudd for å oppnå raskere resultater, men dessverre er det ofte sånn at kjappe løsninger ikke har så mye for seg.

BCAA er de aminosyrene som musklene foretrekker å bruke som energikilde under fysisk aktivitet, og da er det mange som kan tenke at hvis man har et høyt inntak av disse, så vil man få et større utbytte av treningen, slik er det nødvendigvis ikke.

Proteiner bygger muskler

Aminosyrer er byggeklosser kroppen trenger for å danne proteiner og bygge muskler. Det finnes åtte ulike essensielle aminosyrer, og enda flere ikke-essensielle aminosyrer.

Essensielle aminosyrer betyr at kroppen ikke klarer å lage de selv, og vi er avhengig av å få de tilført gjennom kostholdet. De ikke-essensielle aminosyrene klarer kroppen å lage selv (men vi får også noe av det gjennom kostholdet).

BCAA inneholder kun tre av de åtte essensielle aminosyrene. For å bygge muskler trenger vi en kombinasjon av alle aminosyrene kroppen trenger, og det betyr at et inntak av BCAA alene ikke vil være nok til å gi økt muskelvekst.

Når man ser på forskning gjort på effekten av BCAA-tilskudd og trening, er det ingenting som indikerer at BCAA gir noen ekstra effekt på muskelvekst. Det er viktig å være klar over at man alltid vil kunne finne studier som viser resultater som viser det motsatte, men det betyr ikke at dette er gode studier som man kan stole på resultatene til.

Vanlig mat gir deg nok BCAA

De essensielle aminosyrene, inkludert BCAA, finner vi mye av i animalske produkter. Det betyr at når vi gjennom dagen spiser kjøtt, fisk, kylling, egg og melkeprodukter får vi i oss mer enn nok aminosyrer. I tillegg er bønner, erter og linser en god kilde til proteiner. Kroppen har ikke behov for at man tar ekstra tilskudd, og hvis man får for mye så brukes det enten opp som energi eller det lagres som fett.

Det anbefales at man spiser et måltid som inneholder proteiner og karbohydrater innen en time etter man har trent. Har man trent en hard økt, kan man fint innta et lite måltid rett etter trening, men da er det mat som inneholder karbohydrater som er det aller viktigste å spise.

Det betyr at en banan, sjokolademelk, yoghurt eller en brødskive vil være det smarteste å spise. Ja, det er faktisk mer nyttig for kroppen å spise noe som inneholder karbohydrater enn å drikke BCAA eller en proteinshake som kun inneholder proteiner.

Oppsummering

• BCAA er de forgrenede aminosyrene leucin, isoleucin og valin

• Man får mer enn nok av de forgrenede aminosyrene (BCAA) om man har et helt vanlig kosthold med kjøtt, fisk, kylling, egg, belgfrukter og melkeprodukter

• Forskning viser at ekstra tilskudd av BCAA ikke gir noen ekstra effekt på muskelvekst

Skrevet av Ernæringsfysiologen, ung.no

Sist oppdatert: 01.05.2018

Offentleg og kvalitetssikra
BCAA (www.colourbox.com)
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Hva er kosttilskudd og hjelper det på trening?

Det finnes utallige kosttilskudd på markedet. Hvilken effekt har det egentlig på kroppen? Hva skal man bruke og ikke? Her får du en oversikt.

Dette bør du spise før og etter trening

Lønner det seg å spise før du trener, og hva skal du i så fall spise? Hvor viktig er det egentlig med drikke under treningen? Her får du gode tips til hva du bør spise og drikke før, under og etter trening!

MÅLET DITT: Hva og hvor mye du bør spise før og etter trening avhenger av hvor hardt du trener og hvilken målsetting du har.
Aktuelt

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Hva skjer hvis du blir tatt med falsk legitimasjon?

Det kan være fristende å låne legitimasjon av andre for å komme inn på utesteder eller konserter, men hvis du blir tatt kan du få problemer.

Ungdom ved gjerde på festival (Foto: www.colourbox.com)

Gutt og utsatt for overgrep?

Gutter opplever også seksuelle overgrep. For å få hjelp til å takle de vonde opplevelsene, er det viktig å snakke om det som er vanskelig.

Trist jente