Over 80 millioner innlegg på Instagram er tagget med #goals, #bodygoals og #fitnessgoals. Disse viser frem mat, kropper og treningsregimer som avsenderne mener folk bør strekke seg etter. Disse emneknaggene kan bidra til skape urealistiske forventninger hos mange.

Tungt hvis du ikke får likes

Likes, hjerter og kommentarer i sosiale medier kan oppleves som et uttrykk for hva som er fint, bra, perfekt og vakkert. Det å ikke få respons kan oppleves negativt. På den måten kan det å bruke sosiale medier for å bygge et positivt selvbilde få negative konsekvenser.

 

En glattpolert versjon av virkeligheten

I sosiale medier dyrkes store rumper, syltynne midjer, «thigh gaps», sixpacker og definerte armer som #goals. Disse målene er ofte resultatet av genetikk og biologi som det for svært mange vil være umulig å kopiere. I en del tilfeller er det også resultater av kosmetisk kirurgi.

Maten som beskrives og tagges med #healthgoals kan være mat som ikke tar hensyn til alder, kjønn og livssituasjon, og passer ikke for alle.

På nett er det enkelt å skape en falsk og glattpolert illusjon av livet man lever. Sosiale medier som Instagram og Snapchat har et stort antall filter, og nettet flyter over av enkle bilderedigeringsprogrammer som gjør at alle kan se bedre ut. Det er lett å glemme at bildene du ser ofte er redigerte.

Urealistiske forventninger

Selv om sosiale medier har mye positivt innhold kan det også gjøre at vi sammenligner oss med andre og får urealistiske forventninger til oss selv. Det er lett å sammenligne seg litt for mye med de man følger. Hvis det å spise spesialmat, innta kosttilskudd eller å ha en helt spesiell kroppstype blir målet for alle, kan naturlige variasjoner i utseende gjøre at noen blir fristet til å bruke prestasjonsfremmende midler.

Antidoping Norge har sett at mange av de som markedsfører dopingmidler på nett utnytter kroppsidealer som skal appellere til ungdom for å selge sitt produkt. Hvis du er litt usikker på deg selv, kan terskelen bli enda lavere for å kopiere det rollemodeller gjør på Instagram eller Snapchat.

 

FAKTA

Sosiale medier kan gi et feilaktig bilde av virkeligheten:

  • #Goals, #bodygoals og #fitnessgoals viser ofte redigerte bilder.
  • Bildene kan være ment som reklame for produkter.
  • Avsenderen av bildene ønsker ofte å påvirke oss.
  • Bildene kan vise helt urealistiske kropper og idealer.
  • Det er viktig å være kritisk til bilder man ser på sosiale medier.


  • Kilde: Dopingkontakten

    Tenk etter

    Det er viktig å være kritisk til informasjonen man får på sosiale medier. Når du kommer over innlegg som er tagget med #goals, #bodygoals og #fitnessgoals er det lurt å stille seg selv noen spørsmål:

    • Hvem kommer informasjonen fra?
    • Er det reklame for produkter i denne posten?
    • Kan det være at det er brukt filter på bildet?
    • Kan personen være sponset av noen?

    Har du spørsmål om doping eller andre prestasjonsfremmende midler kan du stille spørsmål om doping på ung.no, snakke med Dopingkontakten på tlf 80050200, eller via chat på antidoping.no, (åpningstider er tirsdag-fredag fra kl. 11-18).