Lagsport er super trening

Mange trives med å drive med lagsport fordi det både er motiverende og gøy å trene sammen med andre. Det finnes mange ulike typer lagsport, så finn noe du liker!

Fotballjenter som feirer seiere (foto: colourbox.com)
SOSIALT: Ved å drive med lagsport kan du få mange nye venner samtidig som du får bedre helse.

Det er bra for helsen å være fysisk aktiv og det finnes utallige måter å være fysisk aktiv på.

Lagsport er en gøy form for trening!

Fysisk aktivitet skal være morsomt å drive med. Vi skal ha det gøy når vi trener, det gjør det lettere å fortsette med treningen. Ikke tving deg gjennom kilometer etter kilometer på tredemøllen eller step-maskinen hvis du egentlig ikke liker det.

Mange finner stor glede av å drive med lagsport fordi det er gøy og kjennes meningsfylt fordi man jobber sammen på et lag. Ved å drive med lagsport kan du få mange nye venner samtidig som du får bedre helse.

Fordeler med lagsport

Ungdommer som driver aktivt med idrett er mer aktive, har bedre psykisk helse, bedre kosthold og trives bedre på skolen enn de som ikke driver med idrett viser Den nasjonale Ungdata-rapporten fra 2017.

Det er flere positive sider ved å drive med lagsport:

• Man kan trene samtidig som man er sosial

• Det er motiverende å jobbe mot et felles mål

• Dersom man har en dårlig dag kan lagkameratene/-venninnene muntre deg opp

• Man vokser som person ved å lære å spille på lag med andre

• Det er lettere å trene regelmessig når man har en avtalt trening eller kamp som er avtalt

Det finnes mange ulike typer lagsport

Det finner mange ulike typer lagsport, dermed kan det være lurt å prøve ut litt forskjellig før du finner ut hva akkurat du liker. Mestringsfølelse er viktig motivasjonsfaktor og avgjørende for at man skal fortsette med en aktivitet.

Hvis man driver med noe som aldri gir mestringsfølelse er sannsynligheten for å fortsette mye lavere. Derfor kan det være lurt å finne en lagaktivitet som du føler du får til og får deg til å oppleve fremgang.

Du kan ikke forvente å mestre en aktivitet med en gang, så det er viktig å gi det litt tid før du eventuelt velger noe annet. Det er heller ikke alltid slik at trening er gøy, noen dager kan det kjennes tungt og umotiverende. Da hjelper det på med lagkamerater og et felles mål for laget som kan motivere deg!

Noen liker bedre å trene individuelt, da kan man for eksempel drive med friidrett, men samtidig være med på konkurranser sammen med et lag.

Organisert eller ikke-organisert lagsport

De fleste som driver med lagidrett er medlem av et idrettslag, men du må ikke drive organisert idrett for å drive med lagsport. Man kan også bare samle en gjeng for å for eksempel spille fotball eller slåball. Bare fantasien setter grenser!

Som ungdom kan du selv være med på å påvirke idretten du er med i og få mer av det som du selv synes er positivt.

Noen drømmer om å satse på en idrett. Det krever både tid og innsats, men dersom man er motivert og liker idretten man driver med er det verdt det!

Her er noen eksempler på ulike typer lagsport:

  • Håndball
  • Fotball
  • Basketball
  • Ishockey
  • Innebandy
  • Curling
  • Rugby
  • Vannpolo
  • Volleyball
  • Cheerleading
  • Lacrosse
  • Futsal

Skrevet av Fysioterapeuten

Sist oppdatert: 19.06.2018

Offentlig og kvalitetssikret
Fotballjenter som feirer seiere (foto: colourbox.com)
SOSIALT: Ved å drive med lagsport kan du få mange nye venner samtidig som du får bedre helse.

Fakta

Kort fortalt

  • Å drive med lagsport er både sosialt, gøy og helsefremmende.
  • Prøv ulike typer lagsport for å finne ut hva du liker og synes er gøy.
  • Det er mage ulike typer lagsport, for eksempel fotball, håndball, innebandy, vannpolo, basketball, ishockey, volleyball eller cheerleading.
  • Du kan velge om du ønsker å drive organisert eller ikke-organisert lagsport.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Tren og ha det gøy!

Her finner du råd for hvordan du kan finne glede ved bevegelse og aktivitet, enten du er vant til å trene eller ikke.

Jente jogger (colourbox.com)

Å satse på en idrett

Skal du satse på en idrett så må du være villig til å prioritere bort ting i hverdagen din. Du må ha motivasjon, gleden og viljen til å legge inn den ekstra treningsinnsatsen.

Midstulia hoppanlegg i Oslo (foto: ung.no)

Slik får du motivasjon til å trene

Har du lyst til å trene, men mangler motivasjonen til å komme i gang? Ta en kikk på denne artikkelen og se hvordan du kan få motivasjon.

Knyter skolissene (colourbox.com)
Aktuelt

Skal du fjerne hår eller ikke?

Du bestemmer selv om du vil fjerne hår på kroppen og i ansiktet eller ikke. Her får du noen tips og råd om hårfjerning.

Tegning av gutt på badet som har barbert seg på halve kroppen. Illustrasjon: ung.no

Alarmtelefonen har døgnåpen chat

Utsettes du for vold, trusler, overgrep eller omsorgssvikt? Trenger du noen å snakke med? Du kan chatte med Alarmtelefonen for barn og unge hele døgnet.

Holder mobil med Alarmtelefonen 116111 åpent (foto: ung.no)

Små og store penisplager

Svie, nupper, blemmer eller kløe? Plager med penis som ikke har vært der før? Noe er helt ufarlige og forsvinner av seg selv mens annet bør kanskje vurderes av lege.

HJELP?! Noe ukjent som skjer i underlivet? Gradvise forandringer som skjer i ungdomstiden er som oftest helt normal. Foto: Colourbox