Hverdagsaktivitet er viktig for å kunne ha en god helse. Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge er aktive i minst én time daglig. Mange tror at de må trene på treningssenter for å klare dette, men ved å være aktiv i hverdagen ved å ta trapp istedenfor heisen og gå turer med venner kan man dekke denne timen!

Hverdagsaktivitet er viktig for å kunne ha en god helse.

Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge er i fysisk aktivitet i minst én time hver dag. Man trenger ikke være aktiv i 60 minutter sammenhengende, man kan for eksempel være aktiv i 10 minutter seks ganger til dagen. De anbefaler videre at aktiviteten du gjør disse 60 minuttene hver dag bør være moderat/hard. Det betyr at du skal kjenne at du får raskere pust enn vanlig. Hvis man klarer å være aktiv i mer enn én time hver dag kan man få enda bedre helse.

Mange tenker at de må trene på treningssenter for å være i aktivitet, men det stemmer ikke! Fysisk aktivitet innebærer ALL bevegelse man gjør som er med på å øke pulsen: gå tur, gå i trapper, gå opp en bakke, bære handleposer, gå tur med hunden, gå/ løpe til bussen, vaske rommet, hoppe på trampoline. Så man trenger ikke trene på et treningssenter for å være i fysisk aktivitet. Forskning viser faktisk at en aktiv livsstil der man er i mye bevegelse kan være like bra som å trene regelmessig

Tips til hverdagsaktivitet:

• Ta trappene istedenfor heisen

• Gå en liten tur når du snakker med noen i telefonen istedenfor å sitte å snakke

• Sykle, gå eller jogge til venner, skole eller jobb

• Gå tur med venner eller familie istedenfor å se på tv eller lignende

• Gå av noen stopp før stoppet ditt når du tar buss, tog eller t-bane

• Gjør noe aktivt i friminuttet: fotball, håndball, basket, gå rundt skolen

Oppsummering

• Vær i fysisk aktivitet minst én time hver dag med moderat/ hard intensitet Man bør gjøre aktiviteter med høy intensitet som gir økt muskelstyrke og som styrker skjelettet minst 3 ganger i uken. Her er øvelser man kan gjøre for å trene styrke og styrke skjelettet.

• Hvis man klarer å være aktiv i mer enn én time hver dag kan man få enda bedre helse.

• Legg inn aktiviteter i løpet av dagen for å oppnå dette: gå til skolen, ta trapp istedenfor heis, vær aktiv i friminuttet

• All aktivitet er bedre enn ingen aktivitet!

Du kan lese mer om fysisk aktivitet her.