Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

A-Å

Får man større muskler av BCAA?

BCAA (www.colourbox.com)

BCAA er et kosttilskudd der det hevdes at bruk vil gi økt muskelvekst og prestasjon under trening. Stemmer det?

Offentlig og kvalitetssikret
BCAA (www.colourbox.com)

BCAA er en forkortelse for «branched-chained aminoacids», noe som på norsk betyr «forgrenede aminosyrer». Vi har tre ulike forgrenede aminosyrer: leucin, isoleucin og valin.

Ikke la deg lure av reklame

Man kan ofte se veltrente, muskuløse personer reklamere for BCAA, og kanskje kjenner du noen som skryter av hvilken positiv effekt det har hatt på deres treningsresultater?

Det er lett å bli fristet til å prøve slike kosttilskudd for å oppnå raskere resultater, men dessverre er det ofte sånn at kjappe løsninger ikke har så mye for seg.

BCAA er de aminosyrene som musklene foretrekker å bruke som energikilde under fysisk aktivitet, og da er det mange som kan tenke at hvis man har et høyt inntak av disse, så vil man få et større utbytte av treningen, slik er det nødvendigvis ikke.

Proteiner bygger muskler

Aminosyrer er byggeklosser kroppen trenger for å danne proteiner og bygge muskler. Det finnes åtte ulike essensielle aminosyrer, og enda flere ikke-essensielle aminosyrer.

Essensielle aminosyrer betyr at kroppen ikke klarer å lage de selv, og vi er avhengig av å få de tilført gjennom kostholdet. De ikke-essensielle aminosyrene klarer kroppen å lage selv (men vi får også noe av det gjennom kostholdet).

BCAA inneholder kun tre av de åtte essensielle aminosyrene. For å bygge muskler trenger vi en kombinasjon av alle aminosyrene kroppen trenger, og det betyr at et inntak av BCAA alene ikke vil være nok til å gi økt muskelvekst.

Når man ser på forskning gjort på effekten av BCAA-tilskudd og trening, er det ingenting som indikerer at BCAA gir noen ekstra effekt på muskelvekst. Det er viktig å være klar over at man alltid vil kunne finne studier som viser resultater som viser det motsatte, men det betyr ikke at dette er gode studier som man kan stole på resultatene til.

Vanlig mat gir deg nok BCAA

De essensielle aminosyrene, inkludert BCAA, finner vi mye av i animalske produkter. Det betyr at når vi gjennom dagen spiser kjøtt, fisk, kylling, egg og melkeprodukter får vi i oss mer enn nok aminosyrer. I tillegg er bønner, erter og linser en god kilde til proteiner. Kroppen har ikke behov for at man tar ekstra tilskudd, og hvis man får for mye så brukes det enten opp som energi eller det lagres som fett.

Det anbefales at man spiser et måltid som inneholder proteiner og karbohydrater innen en time etter man har trent. Har man trent en hard økt, kan man fint innta et lite måltid rett etter trening, men da er det mat som inneholder karbohydrater som er det aller viktigste å spise.

Det betyr at en banan, sjokolademelk, yoghurt eller en brødskive vil være det smarteste å spise. Ja, det er faktisk mer nyttig for kroppen å spise noe som inneholder karbohydrater enn å drikke BCAA eller en proteinshake som kun inneholder proteiner.

Oppsummering

• BCAA er de forgrenede aminosyrene leucin, isoleucin og valin

• Man får mer enn nok av de forgrenede aminosyrene (BCAA) om man har et helt vanlig kosthold med kjøtt, fisk, kylling, egg, belgfrukter og melkeprodukter

• Forskning viser at ekstra tilskudd av BCAA ikke gir noen ekstra effekt på muskelvekst

Skrevet av:
Ernæringsfysiologen, ung.no
Sist oppdatert:
02.05.2018
Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)

Spørsmål og svar

Kan musklene vokse av proteiner?
Hei Godt spørsmål!Proteiner er viktig, men ikke alene, når det kommer til å avgjøre muskelvekst. For at musklene i biceps skal vokse er det 2 ti...