Det er fullt mulig å fortsette med treningen selv om det er snø og vinter så lenge du har godt fottøy og gode klær. Det er lurt å ha sko med godt grep eller bruke brodder. Det er mange morsomme vinteraktiviteter som gir god treningseffekt samtidig som du får frisk luft.

Husk å varme godt opp og kle deg etter været. Vær godt synlig dersom du trener når det begynner å bli mørkt ved å bruke refleks og hodelykt.

 

 

Eksempler på trening utendørs:

  • Løping: Heldigvis blir det strødd flere steder om vinteren slik at du kan fortsette å løpe utendørs. Veldig ofte finnes det friidrettsbaner som er åpne om vinteren og som ikke er dekket av snø og is eller fotballbaner du kan løpe rundt. Hvis du leter kan du også finne bakker for å utføre bakkeintervaller.
  • Trappetrening: Veldig ofte strøs trapper, slik at man kan trene i disse om vinteren. Du kan for eksempel trene i trapper på tribuner/stadion. Det er også fint å finne en innendørs man kan trene i.
  • Styrketrening: Du finner mange muligheter for å trene styrke utendørs, for eksempel i Tufteparker / styrkeparker. Du kan også trene styrke ved å bruke benker. Hva med å gå tur med en venn og avtale å ta dips, armhevinger, og steg opp på benk for hver benk dere møter?
  • Sykling: Man kan fortsette sykling dersom man har gode vinterdekk eller sykler steder der det er saltet/ strødd, for eksempel sykkelstier ved hovedveier eller lignende.
  • Bortover- og nedoverski: Langrenn er en kjempegod form for utholdenhetstrening og er et godt alternativ til både løping og sykling. Slalåm og snowboard er også gøyale vinteraktiviteter der man får brukt hele kroppen.
  • Skøyter: Skøyter er også et fint alternativ til løping og ikke minst en veldig gøy aktivitet å gjøre sammen med venner og familie.
  • Idretter: Man kan drive med utholdenhetsidretter utendørs om vinteren, for eksempel fotball, basketball, frisbeegolf.
  • Snømåking og snøballkrig er også aktiviteter der man bruker hele kroppen

 

 

Styrketrening innendørs

Vinteren er en super tid der du kan fokusere ekstra på styrketrening innendørs. Styrketrening er bra for helsen og øker prestasjonen i utholdenhetsaktiviteter. Helsedirektoratet anbefaler at unge utfører aktiviteter som styrker muskulatur minst tre dager i uken.

På www.skadefri.no finner du mange gode øvelser både rettet inn mot kroppsdelen du vil trene, og mot spesielle idretter.

 

 

Utholdenhetstrening innendørs

Forslag til å trene kondisjon innendørs:

  • Sykle på stasjonær sykkel
  • Gå/ løpe på 3D-mølle
  • Gå på elipsemaskin
  • Gå på step-maskin
  • Ro på ro- maskin
  • Idretter som tennis, squash og svømming

Hvis du er medlem på et treningssenter er det flere gruppetimer hvor du kan trene både styrke og utholdenhet.

Oppsummering

  • Det finnes mange aktiviteter du kan gjøre på vinteren som er morsomme og som gir god treningseffekt:
  • Løping, sykling, trappetrening, turer, langrenn, skøyter, lagsport og andre idretter
  • Finn en treningsform du synes er gøy!
  • Husk å kle deg etter været og vær synlig når du trener utendørs ved å bruke refleks og hodelykt.