Hopp til hovedinnholdet
Gutt spiller på PC (colourbox.com)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)
No nudes for ypou - #ikkegreit (ung.no)

A-Å

Barnekonvensjonen

Barnekonvensjonen
BARNEKONVENSJONEN: Bygger på fire viktige prinsipper og er laget for å beskytte barns rettigheter.

Du har rett til å si hva du vil. Du har rett til å uttrykke det du er opptatt av, det du har på hjertet, det du tenker og føler og mener. Det står i alle barn og unges grunnlov.

Her finner du en kortversjon av Barnekonvensjonen.

Offentlig og kvalitetssikret
Barnekonvensjonen
BARNEKONVENSJONEN: Bygger på fire viktige prinsipper og er laget for å beskytte barns rettigheter.

FNs barnekonvensjon er en internasjonal avtale som gir barn og unge under 18 år et særskilt menneskerettighetsvern. Den sier noe om hvordan alle barn i verden skal ha det og gir barn de samme grunnleggende rettigheter, uansett hvem de er og hvor de bor.

Barnekonvensjonen er en avtale mellom nesten alle land i verden. Den ble godkjent av Norge i 1991 og til nå er den godkjent av til sammen 191 land. USA og Somalia er de to eneste land i verden som ennå ikke har bundet seg til avtalen.

Norge har underskrevet barnekonvensjonen og gjort den til norsk lov. Det betyr at de som styrer i Norge må passe på at de følger det konvensjonen sier.

 

Kortversjon av Barnekonvensjonen:

1. ALDER 18 ÅR

Alle under 18 år er barn, dersom ikke en tidligere alder er lovfestet av staten.

2. INGEN DISKRIMINERING

Konvensjonens rettigheter gjelder for alle barn uten forskjellsbehandling og uten hensyn til barnet og dets foreldres rase, farge, kjønn, språk, religion, opprinnelse, eiendom, funksjonshemming eller oppfatninger. Staten skal sørge for at ingen diskrimineres.

3. TIL BARNETS BESTE

Ved alle handlinger som berører barn, enten de foretas av offentlige eller private velferdsorganisasjoner, domstoler, administrative myndigheter eller lovgivende organer, skal barnets beste være et grunnleggende hensyn.

4. STATENS ANSVAR

Det er statens ansvar å sette barnerettighetene ut i livet.

5. FORELDREANSVARET

Staten skal respektere de rettigheter og plikter foreldrene og andre foresatte har for å gi barnet veiledning og støtte slik at barnet skal kunne hevde konvensjonens rettigheter.

6. RETT TIL LIV

Staten plikter så langt som mulig å sørge for at barn overlever og får utvikle seg.

7. NAVN OG STATSBORGERSKAP

Barnet har, umiddelbart etter fødselen, rett til navn og nasjonalitet, og så langt det er mulig, å kjenne til sine foreldre og få omsorg av dem.

8. IDENTITET

Staten skal respektere barnets rett til å bevare sin identitet, herunder nasjonalitet, navn og familieforhold. Dersom et barn ulovlig blir fratatt slik identitet skal staten hurtig bistå med gjenopprettelse.

9. HOLDE FAMILIEN SAMMEN

Barnet skal ikke adskilles fra sine foreldre mot sin vilje, unntatt når dette er nødvendig av hensyn til barnets beste.

10. GJENFORENE FAMILIEN

Søknader om familiegjenforening over landegrenser skal behandles på en positiv, human og rask måte. Barnet har rett til regelmessig kontakt med begge foreldre.

11. ULOVLIG BORTFØRING OG TILBAKEHOLD

Staten skal bekjempe at barn blir tatt ulovlig ut av et land eller hindret fra å vende tilbake, og skal inngå avtaler med andre land for å få til dette.

12. Å SI SIN MENING OG BLI HØRT

Barnet har rett til å si sin mening i alt som vedrører det og barnets meninger skal tillegges vekt.

13. FÅ OG GI INFORMASJON

Barnet har rett til ytringsfrihet, til å søke, motta og spre informasjon og ideer av alle slag og på alle måter.

14. TANKE‑, SAMVITTIGHETS‑ OG RELIGIONSFRIHET

Barnet har rett til tanke‑, samvittighets- og religionsfrihet. Staten skal respektere foreldrenes retter og plikter til å opplyse barnet om sine rettigheter i slike spørsmål.

15. ORGANISASJONSFRIHET

Barnet har rett til organisasjons‑ og forsamlingsfrihet.

16. RETT TIL PRIVATLIV

Barnet skal ikke utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv, i familien, i hjemmet eller i korrespondansen sin. Det skal beskyttes mot ulovlig angrep mot ære og omdømme.

17. MASSEMEDIA

Staten skal sikre barn tilgang til informasjon fra et mangfold av nasjonale og internasjonale kilder. Staten skal oppmuntre massemedia og forleggere til å spre informasjon som skaper forståelse, kunnskap sosiale ferdigheter og velvære, til å lage eget barnestoff, også for minoritetsbarn. Staten skal beskytte barna mot skadelig informasjon.

18. FORELDREANSVARET

Begge foreldrene har et hovedansvar for barnets omsorg og utvikling etter hva som er best for barnet. Staten skal gi støtte og sikre utvikling av institusjoner, tjenester og tiltak for omsorg for barn, herunder også tatt hensyn til utearbeidende foreldre.

19. BESKYTTELSE MOT MISBRUK

Staten skal beskytte barnet mot fysisk eller psykisk mishandling, forsømmelse eller utnyttelse fra foreldre og andre omsorgspersoner.

20. BARN UTEN OMSORG FRA FAMILIEN

Barn som er uten familiemiljø, har særlig rett på beskyttelse og omsorg, for eksempel ved plassering i fosterhjem, eller om nødvendig, ved egnet institusjon eller ved adopsjon.

21. ADOPSJON

Nasjonal og internasjonal adopsjon skal bare finne sted i samsvar med loven, og skal være autorisert av myndighetene. Adopsjon utenlands skal ikke resultere i urettmessig økonomisk fortjeneste, og bør betraktes som et alternativ til omsorgstiltak i barnets opprinnelsesland.

22. FLYKTNINGEBARN

Barn som søker flyktningestatus eller som anses som flyktninger, skal få nødvendig vern og humanitær hjelp. Staten skal i samarbeid med internasjonale organer hjelpe et barn som er alene til å bli gjenforent med sine foreldre.

23. FUNKSJONSHEMMEDE BARN

Psykisk og fysisk funksjonshemmede barn har rett til å leve et fullverdig og anstendig liv under forhold som sikrer dets verdighet, fremmer selvtillit, og letter barnets aktive deltakelse i samfunnet. Et funksjonshemmet barn har rett til særskilt omsorg.

Barnet skal få undervisning, opplæring, helsetjenester, rehabiliteringstjenester, forberedelse til arbeidslivet og rekreasjonsmuligheter for å oppnå best mulig integrering og individuell utvikling. Staten skal samarbeide med andre land om dette, og ta spesielt hensyn til utviklingslandenes behov.

24. HELSE

Barnet har rett til å få den best mulige medisinske behandling og hjelp til å komme seg etter sykdom. Staten skal arbeide for å redusere spedbarns- og barnedødelighet, sikre at alle barn får nødvendig legehjelp, gi god helsemessig omsorg til mødre etter fødselen, bekjempe sykdom og gi orientering og utdanning om helse og riktig ernæring. Staten skal også avskaffe helsefarlige tradisjoner, samarbeide med andre land og særlig ta hensyn til utviklingslandenes behov.

25. BARN UNDER OFFENTLIG OMSORG

Barn plassert i omsorgstiltak utenfor familiemiljøet har krav på regelmessig vurdering av behandlingen og oppholdet der.

26. SOSIALTJENESTER

Staten skal sikre at barnet får den sosiale hjelpen og den økonomiske støtten det har krav på etter landets lover.

27. LEVESTANDARD

Barnet har rett til en levestandard som er tilstrekkelig på alle områder. Foreldrene, eller andre som har ansvar for barnet, har det grunnleggende ansvaret for å sikre de livsvilkårene som er nødvendig for barnets utvikling. Staten har plikt til å støtte de foresatte.

28. UTDANNING

Barnet har rett til utdanning. Staten skal gjøre grunnskoleutdanningen gratis og obligatorisk og gjøre ulike former for videregående utdanning tilgjengelig for alle barn, og sette i verk tiltak for å redusere tallet på de som ikke fullfører skolegangen. Disiplin i skolen skal utøves på en måte som er forenlig med barnets menneskeverd. Staten skal også fremme internasjonalt samarbeid om utdanning, og særlig ta hensyn til utviklingslandenes behov.

29. MÅLET MED UTDANNING

Utdanningen skal fremme utvikling av barnets personlighet, og teoretiske og praktiske ferdigheter. Den skal skape respekt for menneskerettighetene og fremme holdninger om fred, toleranse, og vennskap mellom folk. Utdanningen skal skape respekt for naturen, og for barnets egen og andres kultur.

30. MINORITETER OG URBEFOLKNING

Barn som tilhører en minoritet eller urbefolkningen, har rett til sammen med andre i sin gruppe, å nyte godt av sin kultur, religion og eget språk.

31. LEK OG FRITID

Barnet har rett til hvile, fritid og lek, og til å delta i kunst og kulturliv.

32. BARNEARBEID

Barnet har rett til å bli beskyttet mot økonomisk utnytting i arbeid, og mot å utføre arbeid som kan svekke utdannings‑ eller utviklingsmulighetene.

33. NARKOTIKA

Barnet har rett til å bli beskyttet mot ulovlig bruk, omsetting og produksjon av narkotiske stoffer.

34. SEKSUELL UTNYTTING

Barnet har rett til beskyttelse mot alle former for seksuell utnyttelse og misbruk. For å verne barn mot slik utnytting skal staten sette i verk alle nødvendige tiltak, nasjonalt og internasjonalt.

35. BORTFØRING, PROSTITUSJON OG SALG

Staten har plikt til å gjennomføre nasjonale og internasjonale tiltak for å hindre kidnapping, bortføring eller salg av barn til ethvert formål og i enhver form.

36. ANNEN UTNYTTING

Staten har plikt til å beskytte barnet mot alle former for utnyttelse som er skadelig for barnets velferd.

37. FENGSEL, DØDSSTRAFF OG TORTUR

Barn skal ikke utsettes for tortur eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff. Dødsstraff eller fengsel på livstid uten mulighet for løslatelse er ikke tillatt hvis forbrytelsen ble utført før fylte 18 år. Barn som er i fengsel, skal holdes atskilt fra voksne, om ikke det motsatte anses å være best for barnet.

Fengsling skal bare benyttes som en siste utvei og for et kortest mulig tidsrom. Pågripelse og fengsling skal skje på lovlig måte, og barnet har rett til juridisk og annen aktuell hjelp og til å få en rask og uavhengig overprøving av sin sak.

38. BARN I KRIG

Staten skal sette i verk tiltak for å hindre at barn som ikke er fylt 15 år, tar direkte del i krigføring.

39. REHABILITERING OG REINTEGRERING

Staten er forpliktet til å iverksette alle hensiktsmessige tiltak for å sikre rehabilitering og samfunnsmessig tilbakeføring av barn som er offer for misbruk, utnyttelse, forsømmelse, tortur, væpnede konflikter eller annen umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

40. BEHANDLING I SAKER OM STRAFF

Barn som er anklaget eller dømt for straffbare handlinger har rett til en behandling som sikrer verdighet og fremmer dets respekt for menneskerettighetene. Målet er at barnet finner en konstruktiv plass i samfunnet. Staten skal fastsette en kriminell lavalder. Det skal være mulighet til å få overprøvet en straffedom av en høyere myndighet eller domstol. Barnet skal få gratis bistand av tolk hvis barnet ikke snakker det språket som blir brukt.

41. NÅR ANDRE LOVER ER BEDRE

Hvis andre nasjonale eller internasjonale lover som staten har vedtatt, sikrer barnet bedre enn med denne konvensjonen, gjelder disse lovene, og ikke konvensjonen.

42. KJENNSKAP TIL KONVENSJONEN SKAL SPRES

Staten er forpliktet til å gjøre konvensjonens innhold kjent for barn og voksne.

 

Staten har plikter overfor deg

Fra 2003 har barnekonvensjonen vært en del av norsk lov, og den har en spesiell status ved at den går foran andre norske lover dersom de står mot hverandre.

På den måten har Norge lovfestet at alle, myndigheter, enkeltpersoner og organisasjoner, må følge bestemmelsene i barnekonvensjonen.

Barnekonvensjonen er også kalt barnas egen grunnlov.

Norge må si hva de gjør

For å kontrollere om norske myndigheter er flinke nok til å oppfylle det de pikter, må de sende en rapport til FNs barnekomitè som gir ris og ros til Norge. Barn og ungdom får også uttale seg om ting de synes myndighetene bør skjerpe seg på.

På hjemmesidene til Barneombudet finner du hele barnekonvensjonen.

 

Kilde: Barne- og likestillingsdepartementet, Barneombudet

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
anonym
0
17.03.2016 15:20:04
Hver gang mamma er hjemme fra jobben og jeg går på skolen, så går hun over hele rommet mitt og "ransaker alt". Er det et brudd på barnekonvesjonen artikkel 16?
Anonym
2
18.10.2011 09:44:00
En lærer eller rektor har ikke lov å true med å sette ned karakterer. Jeg har selv en fosterbror som selv bor hjemme hos meg. han har det godt og får treffe foreldrene 1 gang i måneden, dette systemet liker han godt. Jeg også. Foreldrene mine har nesten aldri skjekket telefonen min eller mine andre søsken, men i sammenhenger hvor vi har gjort noe gale skjekker de telefonen. Jeg føler på en måte at vi har rett til frihet og privatliv, men foreldre må kunne stole på oss. derfor bør de ha tillatelse til å skjekke telefonene våre.
2på14
5
28.09.2011 09:43:48
Har foreldre lov til å ta mobilen og skjekke den? Ta pcn og skjekke den? Og hva gjør man hvis foreldrene utsetter et barn under 15, med psykisk og fysisk vold hjemme? Har barnet da rett til å rømme? eller blir det bare værre da?
Hannah
0
21.09.2011 18:04:41
jeg er enig meg deg!
Lurer
3
07.03.2011 20:11:45
Har foreldre lov til å se på dine dokumenter uten samtykke (red: Du kan stille spørsmål og få svar på ung.no/oss)
arn
2
30.12.2010 22:28:00
hva er barnekonvensjonen? det har jeg aldri hørt om
Skolen bryter regler
7
30.12.2010 03:03:00
Dæven, 12, 13 og 15 har hjulpet meg. jeg fikk anmerkning for å kommet med et forslag som rektoren mente var brudd på norsk lov, mn det gir han ingen rett til å true med å sette ned karakteren min, når jeg har krav på å si min mening (pungt 13) Skolen har brutt pungt 42: de har ikke informert oss om barnekonvensjonen.

Spørsmål og svar

Hvilke utfordringer møter religionen islam i Norge?
Hei Vi har trosfrihet i Norge, så i utgangspunktet skal ikke religionen i seg selv møte noen utfordringer i Norge. Det er for eksempel ingen forskj...
Hva har foreldrene mine lov til å bestemme?
Hei Først vil jeg si at jeg har forståelse for at du opplever dette som veldig vanskelig. Jeg ser du skriver at du har lest gjennom barnelovens reg...
Har mamma lov til å ta mobilen min? Og å lese meldingene mine?
Hei FNs barnekonvensjon slår fast i artikkel 16 at «Intet barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i hans eller hennes privatli...
Jeg leste et sted at når man er 16 så kan man bestemme selv hvem av foreldrene man vil bo hos.... stemmer dette?
Hei Takk for at du skriver til oss! Det er leit å høre at du ikke har det så bra med faren din. Det du sikter til er barnelovens bestemmelse om a...
Jeg føler så altfor stort press hjemme fra; om å gjøre det så bra på skolen. Jeg fikk ikke engang direkte lov til å velge de programfagene jeg ønsket selv
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!   Huff, så leit å høre at du har foreldre som ikke forstår deg. Det er lett å forstå at du opplev...
Norge har undertegnet FN-konvensjonen, hva betyr det for oss med nedsatt funksjonsevne?
Hei 1)      Norge ratifiserer konvensjonen 3. juni 2013 i NY, sannsynligvis vil Norges ambassadør i NY gjøre dette. Les mer om konvensjonen p...
Kan jeg saksøke moren min for omsorgssvikt?
Hei Takk for at du skriver til oss! Dine beskrivelser av hvordan du har hatt det i barndommen din, berører meg! Jeg kan godt forstå at du har hatt ...
Venninnen min har det vanskelig hjemme.
Hei jente, 15 år. Takk for at du skriver til oss.Ut fra det du forteller her tenker jeg at venninnen din har det vanskelig hjemme, og det er bra at ...
Foreldre vil sjekke telefonen
Hei jente 14 år   Takk for at du skriver til oss. Så fint å høre at du har det bedre! Og gratulerer med kjæreste<3   Det kan tenkes at fore...
Kan foreldre sjekke mobilen?
Hei Godt spørsmål. Du har rett til å ha et privatliv. Men foreldrene dine har ansvar for deg frem til du er 18 år. Det betyr at de skal hjelpe og...
Miljøterapeuten fortalte det venninnen min (14 år) hadde sagt, til foreldrene uten å informere henne først. Er det riktig? Vi vet ikke hva vi skal gjøre...
Hei Det er riktig at miljøterapeuten har taushetsplikt ovenfor venninnen din og at han/hun ikke skal informere foreldrene uten barnets samtykke (at ...
Læreren min vil at jeg skal bruke øreplugger i timen, men jeg ønsker ikke det. Har jeg noen å si i forhold til dette?
Hei og takk for spørsmål Du forteller at du er hørselshemmet. Nå vil læreren din at du skal bruke øreplugg i timene og at han skal snakke i mi...
Jeg er 15 - hvor mye kan foreldrene mine bestemme?
Hei   Takk for at du stiller oss spørsmål!   Det er lett å forstå at du opplever disse spørsmålene og bestemmelsene som krenkende. De fles...
Jeg har aldri møtt faren min og har lite peiling hvem han er
Hei Takk for at du skriver til oss i ung.no.Det er helt forståelig at du ønsker å vite hvem din far er og hvor noen av dine gener er arvet fra. ...
Hva mener hinduismen om omskjæring av jenter og gutter?
Hei Takk for spørsmålet. Denne religionen har ingen oppfordring til omskjæring i form av skriftlig påbud eller pakt. Det praktiseres derfor inge...
Hvilke menneskerettigheter fra barnekonvensjonen brytes ved mobbing?
Hei Ifølge Barneombud Anne Lindboe er mobbing er brudd på barns grunnleggende menneskerettigheter, som barnekonvensjonens rett til utdanning, rett ...
Hva er forskjellen mellom "daglig omsorg" vs "foreldreansvar"?
Hei Takk for at du skriver til oss! Ut ifra spørsmålet ditt gjetter jeg på at du har lest litt om rettigheter og plikter for foreldre og barn, ka...
Jeg vil konfirmere meg i kirken.
Hei gutt, 14 år. Takk for at du skriver til oss.Så flott for deg at du vet at du vil konfirmere deg i kirken. Det er viktig at du får lov til å v...
Se alle