Hopp til hovedinnholdet
Følg ung.no på Snapchat
Gutt i dusjen (colourbox.com)
Gutt i dusjen (colourbox.com)

A-Å

Hva er barnevernet?

colourbox.com
STØTTE: Barnevernet skal hjelpe barn, unge og familier i vanskelige situasjoner. Barnevernet skal gi foreldre støtte slik at de skal kunne gi sine egne barn god omsorg.

Barnevernet skal gi barn, unge og familier hjelp og støtte når det er vanskelig hjemme. Det er foreldrene som har ansvar for å gi sine barn omsorg. Men hvis de ikke får det helt til, skal barnevernet hjelpe til slik at barn og unge får omsorg, trygghet og utviklingsmuligheter.

Du kan ringe alarmtelefonen, tlf: 116111 eller kontakte barnevernvakta om du trenger hjelp nå.

Offentlig og kvalitetssikret

[Les teksten på nynorsk]

Det viktigste for barnevernets arbeide er at det man gjør for å hjelpe familien skal være til barnets beste. Hvis barn og foreldre har interesser som går mot hverandre, er det hensynet til barnet som er avgjørende. Dette er nedfelt i barnevernloven.

Skal helst bo hjemme

Barn skal bo hjemme dersom det er mulig. Og barnevernet skal gjøre det de kan for å hjelpe til i hjemmet slik at det skal bli godt å bo der for alle. Det er det kommunale barnevernet som gjør vurderingen om barnets oppvekstvilkår er gode nok. Det statlige barnevernet (Barne-, ungdoms- og familieetatetn, Bufetat) kan bidra med råd og hjelp til det kommunale barnevernet.

 

Hjelp og støtte

Barnevernet skal først og fremst gi hjelp og støtte slik at foreldre selv skal kunne gi sine barn god omsorg. Hjelp og støtte kan f eks gis i form av ulike hjelpetiltak i hjemmet, avlastning i form av besøkshjem, støttekontakt og barnehageplass.

 

Ansvar for å gripe inn

Hvis hjelpetiltakene hjemme ikke holder for å dekke barnas behov, har barnevernet også et ansvar for å finne andre muligheter for barnet. Det kan f eks være nødvendig å finne en god plass utenfor hjemmet hvor barnet kan være for en kortere eller lenger periode. Dette kan skje med eller uten foreldres samtykke. Hvis barnevernet ser at et barn har det bedre ved å bo utenfor hjemmet, men uten at foreldrene er enige, må det fattes et vedtak om dette i Fylkesnemnda for sosiale saker.

 

Barnevernssaken starter i kommunen

Det er barneverntjenesten i kommunen som først starter en undersøkelse om et barn eller en familie trenger hjelp og støtte. Mange undersøkelser starter ofte etter at foreldrene selv har kontaktet barnevernet, og mange ungdommer tar også selv kontakt. Barnevernet får også henvendelser fra andre instanser og fra privatpersoner som er bekymret for et barns situasjon.

 

Finne årsakene

Det skal alltid legges vekt på å finne årsakene til det som er vanskelig og så skal dette tas opp med foreldre og barn. Det er alltid hensynet til barnets beste som skal bestemme hvilke hjelpetiltak som settes i gang.

Barnevernet har i hovedsak tre måter å arbeide på i forhold til barn, unge og deres familier:

  • Generell forebygging
  • Konkrete hjelpetiltak til familien
  • I svært alvorlige tilfeller; omsorgsovertakelse

 

Du finner mer om barnevernet på Barne-, ungdoms- og familieetaten (Bufetat) og på barnevernet.no.

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)
mariam
2
06.12.2017 09:55:48
jeg er så dritt lei av barnevarne
No shit.
2
10.09.2017 10:40:28
Man får bare traumer fra barnevernet
The crazzy
3
20.07.2017 22:34:47
Fuck barnevernet Fuck politiet Fuck skolen
Da fuck
5
13.05.2017 14:57:39
Barnevernet er bare bullshit. Skaper bare traumatiske opplevelser
Bolla
4
30.04.2017 00:52:01
Å plassere barn i fosterhjem er ikke hjelpetiltak. Når 7, 2 barn pr 1000 har hjelpetiltak fosterhjem. Så er ser noe feil med barnevernet! Og Solveig Horne applauderer for slik vil se ha det.
lYDIA(12)
5
04.01.2017 16:37:02
Barnevernet burde slikke raua si for å forså litt bedre!!! (Red: du kan skrive inn til oss på ung.no/oss og få svar)
BV HATER!!!
7
05.12.2016 18:32:37
BV HATER!!!
9
05.12.2016 18:27:00
Hei alle bv våtere! BV har sikkert dunket hodet sitt i noe veldig hardt!! De skjønner jo ingenting!! Nå faen e det de gjør?? (Spør du kanskje) De tar barn fra foreldre som elsker barna!!
lars e
2
12.12.2016 09:46:40
fater ta barnvern!
Meg
9
05.12.2016 18:10:00
Er du våken Eller?? Det er bv som bare vil ha penger!! Det er ikke foreldrene som er stygge med barna.. eller noen få.. Barnevernet prøver å hjelpe, men ikke fucking klarer det!!!
HEL ENIG!
1
25.01.2017 08:18:15
DU ER SMART!
....?
23
25.10.2016 18:28:54
Barnevernet er den verste organisasjonen som skal hjelpe barna. De ødelegger familier på grunn av penger, og ordner aldri opp i ting. Lik hvis du vil at alle som arbeider hos barnevernet skal dra til helvete.
Elisa
8
25.10.2016 19:02:24
Helt enig.. dem tok mæ vekk fra mamma fer pappa å mamma budd seperat å æ ikke likt pappa fer æ likt ikke å mått sov i senga hanjs å måtan hanj tok mæ på... vart tvingt t å møt hanj fleir gang i åre kor hanj tar mæ på puppa å rompa har sagt de te barnevern å foster forledre ingen høre på mæ har også sagt te barnevernet fosterfaren min e voldelig å skade mæ mentalt å fysisk å æ e redd... barnevernet sug ræv
Hater bv
8
26.08.2016 00:22:13
Trodde de skulle hjelpe barn som har det vanskelig i familien istedet river de di ut av familien og knuser hjertene deres menst de som blir slått og mishandla gjør de ingenting med vet du hva FUCK BV
Meg
9
29.06.2016 10:59:55
#FuckBarnevernet
M25
9
24.04.2016 16:16:59
Barnevernet har mange arbeidsplasser. Det er bare derfor de fortsatt eksisterer.
Karro
4
23.07.2016 22:53:19
Grunnen til de fortsatt eksisterer er fordi mange foreldre fortsatt ikke kan ta vare på barna
Tidl barnevernsbarn
8
26.03.2016 19:52:08
Dette er jo rein løgn og propaganda uten hold i virkeligheteten!
Barne"vernet"
28
25.03.2016 21:32:04
Barnevernet i Norge er Norges verste etat, en komplett vits, skader barn, utrolig ineffektivt og treigt, hører ikke på hva som er relevant og viktig av informasjon gitt fra barnet selv eller viktige personer rundt, jobber som om barn er dyr og ødelegger folk.
MEIN KAMPF
12
08.01.2016 23:59:19
nasistene tapte, og nå må vi ha BV her. Jaja, vet ikke noe annet å skrive akkurat nå. Gir ikke opp kampen mot BV som FEILER, og det er bare de feilene BV gjør jeg er imot.
13 jente
2
25.12.2015 19:23:20
Alt jeg ønske er at barnevernet skal bli tipset om meg. Så ta meg bort(ikke med makt da) til et hjem jeg trives i. Vill ikke ha noe familieråd (Red.: Alarmtelefonen for barn og unge kan hjelpe deg hvis du har det vanskelig hjemme. Du kan ringe gratis og anonymt på telefon 116 111 - de har åpent i jula)
777
1
11.11.2015 10:44:51
77
...(
23
15.09.2015 15:35:35
Barnevernet er bare noen jævla idioter som jeg er lei av. For noen drittsekker
..
17
14.07.2015 15:51:10
Det er ikke rart barnevernet får så mye hets: Barnevernet ikke rett til å uttale seg i mediasak. Noe som betyr at vi bare får høre en side av historien, og den er selvsagt negativ der barnevernet er den store bølla: " de tok barna fra oss fordi vi er utlendinger " IMENS det egentlig er pga voldtekt, tvangsekteskap, og annen såkalt 'disiplin' de fleste med vett i toppen ville kalt barnemishandling.
;( 99
0
24.04.2016 13:29:47
Du har npk rett
:)))))
16
25.01.2015 18:17:31
Barnevernet, herregud.... Er rett og slett dritt lei av dere
Social Services Sucks
22
22.01.2015 09:11:26
Jeg fuckings hater barnetvernet, de rev opp familien min ved å dra meg inn i jævla svart SUV den første gangen like dette hvis du faktisk ikke liker barnevernet. JEG VET at de gjør mye bra men de gjør faen mye feil også, kanskje de burde tenke over litt livet sitt, før jeg fuckings sprenger hele kontoret TIL HELVETE! (red: Du kan skrive inn til oss på ung.no/oss og få svar)
Jævla fittunger
25
10.12.2014 01:29:40
Vet du hva? Im tired of this bullshit. Har faen meg måtte gått igjennom 3 fuckings år med barnevernet og det er fortsatt ikke over. De er noen jævla fittunger. De har faen meg tatt begge lillebrødrene mine og de får ikke en gang være hos oss på Julaften. Siden det tydelighvis må være noen der når de er hos meg og Mamma. Fy faen BV er skrudd i huet. Det har netopp vært en rettsak og jeg vet ikke hvordan den gikk, men men. Jævla stor sjangse for at jeg også må dra nå. Noe jeg synes er jævla rat fordi jeg har det dritbra sammen med mamma og pappa. Orker så vidt å skrive no' her nå siden det er seint. Orker nesten ikke gå inn på denne sida her en gang fordi det eneste som popper opp i huet mitt er helvette. (redd: Du kan skrive inn til oss på ung.no/oss og få råd)
#IkkeGreit
13
20.01.2015 09:36:07
#IkkeGreit
monianka
10
17.07.2014 20:03:16
Det er greit når du har en stemme og de hjelper deg når det er gjort deg en utrolige store urett, men hva med de som ikke har en stemme endå og de blir revet ut av armene til foreldrene mitt på natten fordi såkalte eksperter ( SNEKKER, OLJEARBEIDER, ETC..) får lønn til å bedømme om foreldrene er skikket til å tar seg av barna.
meg
19
10.06.2014 22:21:54
Jeg skjønner ikke hvordan folk kan snakke så negativt om bv! Bv har hjelpt meg og noen av vennene mine! De er gode personer! Sikker på at jeg får sykt mye hates på dette, men jeg klarer bare ikke se på at alle hater på barnevernet! Tenk om en person som er usikker på bv leser det dere skriver, nekter på at de trenger hjelp om BOOM der er problemet deres verre.. Hadde de lest positive ting, så hadde de fått hjelp og komt seg ut av hva som plaget de før! Bv hjelper andre.. Kansje de tar feil valg og flytter noen som kansje ikke hadde trengt det, men det er bare i noen få tilfeller.. De er flinke, og de kan det de driver Med! INGEN GRUNN TIL Å SKRIVE NEGATIVT OM BARNEVERNET. DET ER TIL FOR Å HJELPE, OG DET GJØR DE OGSÅ!!
M25
9
24.04.2016 16:08:15
Jeg ble hentet av bv fra foreldrene mine da jeg var 17. Da jeg var sur og motvillig til å bo på barnevernsinstutisjon ble jeg tvungen til å ta medisiner(nozinan, suprexa, tolvon, imovane og tryksal)
Jeg fikk ikke gå på min egen skole eller snakke med venner. Jeg ble antastet under oppholde av en tidligere politimann. Da jeg prøvde å gi beskjed ble jeg avfeid og fortalt at jeg måtte ta feil.
Disse instutisjonene er lagt for å stue folk vekk, ikke for å hjelpe. At du sier at de hjelper fler en de ødlegger for er ikke min erfaring, 90% av alle jeg bodde med ville hjem til foreldrene. Å fjerne problembarn på denne måten er sikkert til hjelp for samfunnet rundt. På ingen måte hjelper de barna(de har ikke tid til det om de hadde hatt lyst).
Jeg også
10
15.09.2015 15:38:34
Barnevernet er nesten bare negative med utlendinger og de tar alltid barn fra dem. Så STFU
Fy faen..
11
26.06.2014 15:00:31
Erru skrudd i hue? Kanskje de hjalp deg og noen av venna dine? Men herregud, hva er det mest av? Positivitet om bv eller negativitet? Negativitet, som betyr at de fleste "teamene" gjr det jævli dårlig, ikke tro at alle her får hjelp.
Stemmer ikke
9
05.10.2014 11:52:23
Dette stemmer jo absolutt ikke. Jeg vet ikke akkurat hva du tenker på, men barnevernet blir jo ikke innblandet i en familie for ingenting. Det er sårt for de som er involvert for man føler kanskje at barnevernet er "inntrengere" i deres liv, men sånn er det jo faktisk ikke. Barnevernet er en beskyttelse, og det skal for eksempel ganske mye til for at barnevernet fratar en familie deres barn for eksempel. Så det du sier stemmer simpelten ikke ;-) Barnevernet får mye hets, men det er mye oppblåste saker i media. Det finnes like mange negative familier som det finnes negativt barnevern i så fall.
Barnevernet hjelper ikke
0
06.01.2018 16:24:47
Har min egen erfaring med barnevernet kan jeg bare si at de ikke bryr seg om barnets beste og tilfører spesielt barn en veldig stor skade. Det verste jeg har opplevd i hele livet mitt.
Vet du hva du snakker om?
6
24.04.2016 16:12:25
Tror ikke du har erfart barnevernet i praksis
stikk til helevete
5
26.03.2016 12:15:49
Søk opp barnevernet på youtube og så kommer du til å hate det som faen
YOLO
9
21.05.2015 16:39:36
Helt enig! XD Endelig noen som har skjønt det. Det blir jo bare skrevet mye dritt om Barnevernet, men aldri det bra. Og barnevernet kan jo ikke forsvare seg i media siden de har taushetsplikt :/ Jeg har vært forsterbarn i snart 7 år og jeg skal innrømme at på førsten å misslikte jeg dem mye siden dem tok meg vekk fra foreldrene mine. Men 4 år i fosterhjem, så begynte jeg å skjønne at det faktisk er en grunn til at barn blir flyttet. Barnevernet vil det beste for barnet :) Barnevernet har gjort noen feil i min sak å, men har gjort mye mer bra. Barnevernet tar heller ikke vekk barnet uten videre.
@YOLO
0
06.01.2018 16:27:16
Barnevernet bryr seg ikke om taushetsplikt så lenge de kan spre usannheter og sladder rundt i lokalsamfunnet. Men de gjemmer seg bak taushetsplikten når det gjelder å uttale seg for media. Har aldri i mitt liv sett så mye menneskelig ondskap som i barnevernet.
meg
5
16.08.2014 01:15:57
Litt, kanskje.. Men jeg sier det fordi de faktisk er til hjelp. Kanskje du og dine venner har dårlig erfaring med de, men de hjelper ufattelig mange også! :)
:)
3
21.05.2015 16:33:14
Jeg kan ikke si hvor enig jeg er i med "meg". :) Bra skrevet!
nope
5
10.12.2014 01:22:44
ok srsly er jævla sur over de som tror jeg ikke vet en dritt. Serr de har vært med oss i 3 år. De lager jævla mye ut av det og det kan hende at jeg ikke en gang får bo hjemme lenger. Gjør litt mer research'a. Jævla mange barn blir kidnappet i Norge hvert eneste år (red: Du kan skrive inn til oss på ung.no/oss og få hjelp og råd)
svar mæ
2
11.06.2014 13:23:16
Hva må jeg gjøre for å bli flinkeste og få 6 som karakter,,,, jeg er i en klasse som ikke snakke samme språk som meg ka æ skal gjøre
meg
2
16.08.2014 01:18:15
Tenger ikke om å få 6ere! Jeg får jo 4 og 5ere, jeg er jo fornøyd ;) hvorfor går du i klasse med de da? Kanskje snakk med foreldrene dine om det? Eller bare drit i 6 som karakter og lev livet med de karakterene du får :D
Wtf?
3
05.06.2014 18:47:12
BARNEVERNET? FØKK'EM (Anynym206) Rose, blå og grønn? Feiler D deg någe elle? Du skrive SYKT møye om koss møye du elske far din! Hadde någen slått broren min ville eg drept de, imens DU vett at faren din slår lillebroren din, men alikevel jamre du deg øve at du iche kan se på "Norske talenter" samen med an, E du syk i håve!??
Så fint da.. 206
13
01.06.2014 03:04:48
Ja vel, da er jeg jævla glad, NOT
Så fint at pappa får brev om at barnevernet skal ta over omsorgen for meg og brødrene mine da..
og brødrene mine bor allerede på midlertidige fosterhjem for å få hjelp. fader
Da skal vel barnevernet ta med meg til et hjem jeg ikke vil bo i? :-D
Fy faen
De drar med seg barn inn i bilen hvis de ikke vil bli med..
Det er jævla feil
Hvis jeg mister mamma også.. dreper jeg meg selv
Barnevernet ser på ting værre enn det egentlig er
Og det er bare sannheten,
Har tenkt til å legge ut min historie på YouTube :3
Jeg takler ikke barnevernet lenger
De ar farlige
De tvinger deg til ting
De påstår ting
De ødelegger familier
Den dagen jeg blir 18, skal jeg prøve å starte en karriere, et nytt firma,
Bedre enn barnevernet, og ikke bare for å hjelpe barna og for at de skal ha det bra for barnevernet bryr d\seg ikke om de voksne, det har de sakt til meg, så uansett, skal lage et bedre firma hvis jeg får det til.. alle bv hatere er sikkert med meg, sant? Alle må begynne å stå i mot barnevernet, ikke bare sitte der å høre på idiotiske ting, vi må slutte å høre på dem.. alle sammen.
Barnevernet må bli lagt ned, nå. (red: du kan skrive til oss på ung.no/oss og få svar)
sara
2
17.03.2015 22:09:18
Jeg er så enig med deg.
hate u
18
22.05.2014 21:56:47
Ikke ring bv fordi de er løgnere, familier brytere, elsker bare penger for barna, det er ikke noe bedre enn et barn i familien.
F&& u
1
16.02.2016 20:41:51
Så du sier at barn som blir utsatt for vold, omsorgssvikt osv har det best hjemme? Sikkert en utlending!
meg
5
16.08.2014 01:23:21
De er faen meg til hjelp om du prøver å gjøre noe positivt ut av det! Tenker du negativt på alt, så selvfølgelig.. Tenker du "jaja, var vell det som måtte til for å HJELPE meg" så blir alt så mye trivligere :)
Anonym206 LES LES
38
12.05.2014 03:53:34
Hei, alle sammen!! Lik denne kommentaren hvis du har lyst til at barnevernet skal forsvinne for godt!! (red: Du kan skrive inn til oss på ung.no/oss og få svar)
UNG.no
43
21.04.2014 02:09:32
Vi ser at det er mange svært negative kommentarer når det gjelder barnevernet. Først og fremst så gjør de en fantastisk jobb med å hjelpe barn/unge med problemene dem skulle ha. Lik dette innlegget om du selv tenker det hadde vært bedre uten barnevernet.
@Ung.no
0
06.01.2018 16:33:45
Det er vel slik at det er langt flere som har svært negative erfaringer med barnevernet enn Dere vil tro. Vi har to gutter hjemme, som trenger psykologhjelp nå, etter de ble påført alvorlige traumer av barnevernet. Pga av feil antagelser ble eksistensen til en hel familie utslettet av barnevernet. Vi bor i Sverige nå, der vi som foreldre ble vurdert å ha utmerket gode omsorgsevner, mens barnevernet i Norge vill ta barna fra oss for alltid, uten å ha undersøkt noe som helst. Barnevernet er en katastrofe for samfunnet.
ee
2
15.09.2015 15:40:56
Shut the f*ck up!
Anonym206 igjen
17
12.05.2014 03:46:48
Er dere helt fucka i hue? Dere er bare noen jævla horer som har alt for mye makt og tror dere er så jævla perfekte, jeg vurderer faktisk å ta selvmord pga dere fucka jævler! Å faen meg ikke kommenter: Ja, vi skjønner det, men kan ikke gjøre no med det" JAMMEN FY FAEN HERREGUD GÅ Å DØ I HÆLVETE PLIS BARE LEGG NED BARNEVERNET OG ERSTATT DET MED GODE FOLK OG FY FAEN ENDR DE DERE JÆVLA NORSKE LOVENE!! FY FAEN. GÅ Å DØ JÆVLA HORER. (red: Du kan skrive inn til oss på ung.no/oss og få hjelp. Du kan også ringe alarmtelefonen, 116111)
Anonym
16
29.03.2014 23:04:44
Barnevernet er noe dritt asså
BARNEVERNET? FØKK'EM (Anynym206)
18
03.02.2014 21:21:55
Vel, "Kallenavnet" mitt sier VELDIG mye. Min historie starta for 3 ÅR siden. Pappa slo lillebrødrene mine, vi later som de heter Grønn og Blå. Blå er den eldste lillebroren min og Grønn den minste. Blå er veldig veldig slem og vi tror at de begge har ADHD. Jeg ble aldrie slått. Blå var da redd for Pappa, men det brydde ikke jeg meg om for Pappa, han, han er et godt menneske! Vel, for tre år siden ble jeg tatt ut fra klasserommet for å prate med læreren min da jeg gikk i 4. klasse. Det betyr at jeg er 12 år nå. La oss kalle denne læreren for Blomst. Jeg pratet med Blomst. Hun spurte hvordan det var hjemme og sånt. Jeg svarte. Hun spurte og jeg svarte. Jeg hadde fortalt henne om at Pappa slo Blå og Grønn, men mest Blå. Vel.. noen dager etterpå ble jeg og Grønn tatt med til møterommet på skolen. Der inne satt Rektor, Blomst, læreren til Blå og flere lærere som hadde meg og Blå i de forskjellige timene. Noen fra bv også da.. Rektor begynte å prate. Jeg ble veldig kald i ryggen fordi Rektor sa: "BARNEVERNET..." Vel.. BV kjørte meg og Blå bort til et eller annet rart BV hus. Der skulle vi prate med ei dame. Det gjorse vi. Etter en - eller rettere sakt, tusen - prater, fikk vi beskjed om at vi skulle til Mormor. Mamma kom med Grønn da vi skulle kjøre til Mormor. BV kjørte siden mamma ikke kjører og de måtte uansett bli med. Da vi kom frem, skulle BV prate med Mormor for å være sikker på om hun var grei. Jeg hadde jo sakt at de ikke trengte det, siden.. Mormor ER grei! Men nei da, de måtte prate med henne først. Ettervert dro BV. Det var forresten onsdag. Dagene gikk og jeg KJEDET meg. Savnet hjemme. Savnet Pappa... Da det ble søndag den samme uka, skulle vi endelig hjem! Mormor var med fordi hun skulle hjelpe til hjemme. Grunnen til det var fordi det var ikke det samme å komme hjem nå. Det var ingen Pappa der. Ingen Pappa jeg satt med på fredags kveldenen, drakk brus og spise godteri med. Ingen Pappa jeg så på norske talenter med og drømte om å bli med på. Ingen Pappa... Dagene gikk.. snart var det den 12. Mars! Dagen jeg har bursdag. Det var min værste bursdag.. ingen Pappa der heller.............. Noen uker senere fikk Pappa endelig komme hjem!!! JIPPI! Jeg bled så glad! Jeg husker ikke hvordan han kom hjem, men ettervørt var han bare der! Yay! c': Endelig hadde vi det fint igjen! Nesten... Ting var fortsatt no' dritt. Mamma og Pappa kranglet nesten hver kveld. 2 år gikk. Pappa slo ikke lenger og alt var mye bedre. For Grønn og Blå.. Jeg syntes ikke det var no' gøy å høre Mamma og Pappa krangle. I sommer var det en rett. Jeg fikk ikke vite hva det var der og da, men det var om hvor lenge eller om Pappa i det heletatt, skulle i fengsel. FENGSEL?! For å ha slått Grønn og Blå?! FOR 3 ÅR SIDEN?!? Og han har fortsatt ikke kommet i fengsel i dag. Han skal vist være i fengsel i 4 måneder.. 4 MÅNEDER?! Han fortjener ikke en gang å komme i fengsel! Jeg vet det står i de norske lover og sånt, MEN. DE NORSKE LOVER HAR INTET HJERTE. HJERTET TIL LOVENE ER ENTEN GODT ELLER SORT. Nå, i starten av Oktober, skjedde det noe jeg ikke hadde forventet. Mamma hadde sakt i fra til BV at NÅ, nå skulle hun ikke bo med Pappa no' mer. Det var en tirsdag. Plutselig ble jeg hentet av Rektor. Den nye læreren min var med. Vi kaller henne Rose. Vel, vi var i korridoren. Der stod Mamma, Grønn, læreren til Grønn, Blå, læreren til Blå og.. ingen Pappa.. Vel vi skulle vist til Leirsund på et eller annet hjelpesenter. FY FAEN SÅ KJEDELIG DET VAR. Ingen på min alder der, ingen på MIN side. No' dritt var det. Faktisk, det vet de som jobber der da, men det er at.. hadde mattilsynet vært der, hadde det blitt stengt. ÆSJ. Jeg spiste nesten ikke da vi var der. Jeg var alltid på ungdomsrommet med pc-en min. Alene.. uten en eneste venn. Vel dagene gikk.. vi fikk dratt på skolen igjen, men vi var dessvere fortsatt der. Jeg var borte fra skolen i 2 UKER. 2 HELE UKER. En uke gikk. Vi skulle endelig hjem! Da vi kom hjem var det 1. desember. Pappa hadde lagt igjen julekalendere til oss. Pappa var selvfølgelig ikke der. IGJEN. Han hadde ikke låv. Nå er det 3. februar 2014. Jeg har møtt Pappa EN gang etter at vi var på det stedet. Og vi dro jo dit i oktober. Veldig tidlig i oktober. Jeg synes at det er teit at jeg har møtt Pappa EN gang etter det. EN GANG FOR FAEN. HAN ER IKKE ET FARLIG MENNESKE! HAN ER EN GOD PERSON. OG SÅ SKAL HAN I FENGSEL I 4 MÅNEDER FOR NOE HAN GJORDE FOR 3 ÅR SIDEN?! JEG GRÅTER NESTEN HELE TIDEN NÅR JEG ER ALENE PGA DETTE. BARENVERNET, GÅ OG DRUNK DERE SELV I EN VANNPYTT! DERE ER NO' FAKKA DRITT FOR FAEN! HAR DERE IKKE TID TIL Å SKJEKKE KOMMENTARER? VIDEOER? ELLER I DET HELE TATT HJERTET MITT?! FØKK DERE! GÅ OG.. JA, JEG VET IKKE.. HOPP I EN VULKAN! JEG GRÅTER SERR NÅ PGA DERE. JEG KAN IKKE ENGANG SENDE MELDINGER TIL PAPPA. IKKE EN DRITT. FØKK BARNEVERNET! DERE ER NO DRITT! GÅ OG DØ I EN SØLEDAM! UTE I GATENE I OSLO. FOR FAEN. BARE GÅ VEKK. JEG VIL IKKE HA DERE HER NOE MER! BARE.. GÅ!
alex
2
26.03.2016 12:18:03
Enig
Enig med deg!
2
10.06.2015 23:20:04
Bra skrevet!
Sauron da barnevern hater who will fuck them all
21
10.01.2014 14:34:43
Jeg hater barnevernet også
Anonym
9
03.11.2013 00:42:25
Jeg hater barnevernet. Tror de kan tvinge meg til å gå på skole. Men jeg vil heller død. :)
Ingvild
28
30.10.2013 13:41:50
BARNEVERNET ØDELEGGER FAMILIER. Ung.no sier at barnevernet alltid skal være der barn og unge, barnevernet skal hjelpe barn til å føle seg trygg. Hvis noen for eksempel har det vanskelig hjemme, eller at de blir utsatt for vold og lignende, skal de vite at barnevernet er der for dem. Jeg er enig i at barnevernet skal hjelpe, gjøre barn og unge trygg, og ta vare på menneskene som har det vondt. Det er riktig at unge mennesker skal få omsorg, og andre utviklingsmuligheter. Det er mange fordeler og ulemper med barnevernet. Fordelen er at de som har det veldig tøft i hverdagen skal kunne komme til barnevernet og få hjelp og trøst. Skolen eller andre kontakter barnevernet slik at de kommer til deg, og du vil få hjelp. Ulempen kan være mange barn som kanskje ikke har det så ille som folk skal fram til blir satt bort til fosterforeldre når de overhodet ikke har lyst til det. Det er flere fordeler og ulemper, en stor ulempe er når barn ikke får bo sammen med søskene sine i fosterhjem eller en institusjon. Jeg liker ikke at barn må bo alene, uten søskene sine, med en ukjent familie. Det er ikke sikkert alle må gjøre det slik, men mange må bo uten søsken. Enkelte tilfeller kan det faktisk være bra å skille søsken, men ikke alltid. Søsken kan bruke vold mot hverandre. Til slutt skal det sies at det er utrolig bra at barnevernet eksisterer, dette hjelper mange barn og unge veldig godt. Folk som ikke har det bra, blir tatt vare på.
bv har ikke alltid vært sånn
4
12.10.2013 15:18:24
pappa forteller ganske ofte om seg selv da han var liten. mamma hans pleide alltid å jule opp han og søskene sine. lillebroren hans sin lo ofte etter at han hadde fått juling på golved og klarte ikke å røre seg. foreldrene til faren min sa også at det var ungenes skyld at de hadde kommet til verden. ( det var selfølgelig ikke det. det var foreldrene som gjorde sex sammen. ) og de sa at nå det er blitt voksen skulle de aldri se de mer og at de ikke var glade i de mer. når har pappa verken kontakt med foreldrene hans sine og søskene. bare den minste søstera hans si. så barnevernet har ikke alltid vært så ansvarbevist. ville dere som snakker stygt om barnevernet likt at folk som ikke har det bra hjemme bli misshandlet og det ikke ville har vært noen som hjalp de?
mimi
14
20.09.2013 16:07:58
Gjennom kommentarene under ser jeg at barnevernet blir fremstilt som noe negative, dritt og søppel, jeg derimot har også opplevd barnevernet, men på en veldig positivt måte, jeg har blitt mobbet siden barnehagen, kastet sand på, kløp og tråkket på, jeg ble etter hvert stum, jeg ville ikke snakke med noen, men ved hjelp av barnevernet turte jeg å faktisk åpne kjeften min, de klarte å skape trygghet, og livet mitt forandret totalt!. Jeg hadde selvfølgelig tenkt på dumme ting som selvmord og sånt, men de åpnet faktisk øynene mine, slik at jeg så verden på en annen måte. Jeg derimot synes litt synd på barnevern som ikke kan forsvare seg selv på grunn av taushetsplikt, de blir jo rett og slett heng opp på den negative siden av medier.
@
4
02.11.2013 20:09:47
E sins det er domt med barnevarnet . Fordi klart andre folk kan kontakte barnevarnet fortele va sjer og sånt men de er bedre være med sin ekte familie enn en fremmede sines jeg .barnevarnet kune bare fortele va barna følte og familien forsto. De enn å flyte hilsen en som er 10 år
cecilie reinli
6
28.08.2013 00:18:10
Barnevernet kan være kjempe bra som hjelper, men de kan også være noen rett og slett idioter i andre saker! De burde passe på hvordan de bruker makta si for det meste de bruker det på ødelegger for barnet selv! Utrolig triste greier for barnevernet skulle vært til barnets beste og ikke til at barnet skal hate og misslike barnevernet!
barneværnet suger
12
27.08.2013 19:58:32
barneværne er nokka skit jeg får ikke lov til å bo hos mora mi fuck barneværnet de er noe misfoster hvis du trur du burde si til barneværnet at du har d dårlig hos din familie osv. IKKE SI IFRA d er helt forferdelig du kommer til å angre å kanskje henge deg selv FUCK BARNEVÆRNET hjelper til du liksom... noe så grusomt. hvis man sier at de ikke eier deg sier de:jo vi har papirer på deg liksom HALOOOO!!!! menneskehandel!!!!! dra til HÆLVETTE barneværne gå å sug pikk dere stygge troll Hilsen jente 11 (red: Du kan skrive inn til ung.no/oss og få hjelp og råd)
Person
4
03.11.2013 00:40:36
Ta det helt med ro. De kan ikke tvinge deg
Neil young
4
29.05.2013 12:22:11
Now I come from a family That has a broken home Sometimes I talk to Daddy On the telephone When he says that he loves me I know that he does But I wish I could see him I wish I knew where he was But that's the way all my friends are Except maybe one or two Wish I could see him this weekend Wish I could walk in his shoes But now I'm doin' my own thing Sometimes I'm good, then I'm bad Although my home has been broken It's the best home I ever had Yeah.
Anonym
4
28.05.2013 20:27:45
Barnevernet kom inn i bildet da jeg ikke ville gå på skole, de er veldig plagsomme og tvinger meg til å gjøre ting. De sier ting som: "Jeg skal sitte på deg som en klegg," og "du kan kanskje ikke bo her lenger vettu." Gir meg selvmordstanker, føler at familien ville hatt det bedre vis de ikke hadde meg, ( for da hadde de ikke hatt problemer med barnevernet. )
Frosk
4
21.08.2014 12:01:03
For all del ta vekk de tankene om at foreldrene dine hadde hatt det bedre uten deg og til slutt med barneverne. Selv om dere alle skulle så gjerne ha blitt kvitt barnevernet så er å miste deg det værste. Husk det. Og de fleste foreldre jobber for å få tilbake sine barn. husk at når du er 12 år skal dine meninger HØRES. Og når du er 15år har du krav på din egen advokat (som staten betaler) og kan da anlegge sak for å komme ut av fosterhjemmet. Lykke til.
Tiril
2
21.08.2014 12:08:50
Og du har krav på en tilitsperson som du får velge selv, mamma og pappa går stort sett ikke men noen andre i familien eller venner. tilitspersonen er ikke det samme som en Tilsynsfører som er kjøpt og betalt av barneverne.
Anonym
1
17.05.2013 23:04:26
Hei jeg lurer på en hel haug av ting, først og fremst lurer jeg på hva kan barnevernet gjøre uten om å skaffe psykolog til en som sliter psykisk? Hvordan vil de hjelpe folk? Hva kan de gjøre når personen de eventuelt har fått beskymringsmeldinger om som ikke vil ha hjelp? Kan de tvinge noen til noe bare fordi de tror det er best for personen ?
,
7
23.04.2013 00:59:27
Barnevernet= B-U-L-L-S-H-I-T. De har ødelagt moren min pga de tok søsteren min. Og de beskylder mamma for å være syk i hodet. Hvem blir ikke ødelagt av de så kalte ''barnevernet''? Hun er helt ødelagt, men er i stand til å stå på egne bein takket være meg som har hjulpet henne gjennom den tunge tiden. Selv nekter barnevernet søsteren min til å ha kontakt med meg. Traff de her når vi var i konfirmasjonen hennes og ba de å dra til helvete.
june1006
1
28.03.2013 20:23:49
hei er elleve år! barneverntet er en stor plage.. har det forferdelig. bor i fosterhjem med noen jeg er glad i da (kom i fosterhjem da jeg var 10 dager gammel) dem svarer nesten aldri på mail dem lyver ofte! dem gjør alt får og få sin vilje av noka dem ikke selv vet! dem vet ikke hvordan det er og bli hersjet med! og min familie får ikke ofte ta våre egene valg som ALLE ANDRE FAMILIER FÅR! det er å syyyyyyyyyyyykt urettferdig! og det er så mye mere jeg vil si men det er nok me ddette tror jeg! men jeg vill si en ting til som gjør meg såååååå trist.. det er at jeg ikke for lovt til og gjøre ting som kan oppfyle noen av minne største drømmer.. jeg har bare en ting til og det er og si ja til tilbudet til min drømm!!!! men det får jeg ikke lov til og alle andre får :( :( :( :( (red: du kan skrive inn til oss på ung.no/oss etter påsken og få svar)
Lone
7
16.03.2013 20:49:11
barnevernet hjelp folk ? huh ? ok ?
Æ har vært i barnevernet i ett år no å det e faaen me sykt blir spærra inne der man ikkje
lik seg lider 24/7 . Æ blei faaen me tatt for at æ blei voldtatt så straffe de me før det så finn
de på mye som ikkje e sant å bruke i mot mæ/mamma .
Tar i fra me fritiden æ sjøllskade me kvær dag dt e jæævli .
Æ har fått utforka mye dritt her i værden takk til dere barnevernet :)
Døden vente vell på me snart æ har prøvd å vær sterk men det hakke funka æ har prøvd
å få dokk tell å lytt men æ bi ikkje lytta te dokk mein æ e umoden , men æ e faktisk ganske moden.
æ sir ka e mein æ e bare blitt ødlagt når dere kom inn kansje defør dt ikkje ser sånnj ut .
men dokk e så redd før at æ ska nå målet mitt å flytte hjem , der æ har dt bra dt e farlig ... o.O
æ veit ikkje ke æ ska gjæær lenger unødvendig tvang blir brukt å dt klager alle på ..
solhaugen /barnevernet skaff dokk ett liiv ikkje plag meee , æ e leeei , ::: (Red. Du kan stille spørsmål på ung.no/oss og få råd og hjelp)
Enda et offer
8
07.03.2013 03:27:00
Barnevernet er mestere i og lyve, jeg kan forestile meg hvordan de ansetter nye folk "Vi trenger folk som har god fantasi, ikke har noe som heter samvittighet og er i stand til og drepe.". Jeg ble tatt av barnevernet men fikk heldigvis flytte hjem, men i fylkesnemda sa barnevernet det MOTSATTE av hva som var sant, men heldigvis, jeg vant. Men lillebroren min var ikke like heldig, han skal i fosterhjem snart. Mvh enda et offer
anonym
9
21.01.2013 16:22:21
da jeg var gravid ble jeg presset til å ta abort fordi barnevernet ville det for ungens beste. de kunne heller ha hjulpet til bedre enn å gi meg skyldfølelse for mord!
Edvard (12)
5
18.01.2013 17:47:17
Dorlig greier på dem azza, dem driter i alt l jeg er enig med dere andre! Ikke noe annet å si!
anonym
3
13.01.2013 21:19:22
jeg har ikke blitt hørt av barnevernet av ting så jeg ikke vi si de bryter brarne rettig hetene kan man andmele det ???
Tiril
2
21.08.2014 12:06:28
sørg for å skrive det ned helst på en mail. da har du bevis. Husk at du har krav på en tillitsperson som DU kan velge selv. ikke det samme som kalles tilsynsfører og er betalt av barneverne.
LES.
9
02.01.2013 13:39:47
Barnevernet grep seg inn på meg pga. min første lærer som jeg hadde i 4 år, fordi hun var bekymret på at jeg ikke fikk hjelp med lekser og hang etter (Sannheten er at jeg hadde dårlig hørsel, og lærte derfor ikke like fort som alle andre, noe vi ikke visste da). Jeg hadde det fint, mamma hadde det fint, pappa hadde det fint, mamma jobbet og var glad. Da barnevernet grep inn, ble mamma verre, og fikk stress, hun sluttet jobben og kunne ikke betaler noe, hun trøstet seg med Amfetamin, og hun var veldig ærlig med barnevernet og sa det, for å skape et best mulig forhold til dem, men det gjør alt for å bruke alt man sier i mot deg. Jeg merket aldri at hun drev med det, fordi hun gjorde det mens jeg var vekke, noe jeg respekterer. Mamma er hel fantastisk, og jeg foretrekker henne av noen andre på hele jorden. Barnevernet holdt på med meg i mange år, og jeg har alltid hatt det like bra. De maser til du begynner å grine, og så sier det "Det må jo være ille visst du griner" FAEN SÅ STYGGE DE ER! Jeg hadde aldri hatt samvittighet til det. De jobber for penger, for de graver fram småting som ingen merker. Det er mange andre som FAKTISK trenger hjelpen og som aldri får hjelp. Jeg hadde et møte med dem, og de sa at de skulle la meg være, fordi ingenting i nærmeste framtid hadde skjedd, noen sender inn en falsk rapport med masse dritt på fordi de ble sur på mamma, og det går utover oss. Hvorfor gjør folk sant? Håper folka som jobber i barnevernet har dårlig samvittighet, virkelig...

Spørsmål og svar

Kan barnevernet bli straffet for dårlige vurderinger?
Hei Det er leit å høre at du har hatt dårlige opplevelser med barnevernet. Det er viktig at du sier i fra. Du skriver at barnevernet gjorde en fe...
Hvordan kan man melde seg ut av barnevernet?
Hei Du skriver at barnevernet har gjort ting og tatt beslutninger som du har opplevd å være feil. Det er veldig leit å høre. Du lurer på om du...
Jeg ble dumpet av typen, jeg har nesten ikke venner og er blitt tatt vekk fra moren min. Det er veldig vondt.
Hei Jente 16 år. Takk for dine ord til Ung.no.Jeg forstår at du er lei deg. Det er en stor krise i livet å bli tatt bort fra moren sin. Nå har du...
Har jeg egentlig krav på å vite hvorfor pappa ikke kom hjem ?
Barnevernet kom nok på besøk for å se hvordan du hadde det. Barnevernet vil først undersøke hvordan barn har det før de vurderer om familien ell...
Vennen min har det ikke bra hjemme, hvordan kan jeg hjelpe henne?
Hei! Det du gjør allerede er kjempebra - du er der for henne! Du bekymrer deg for henne og viser at du bryr deg om henne. Hvis barnevernet allerede ...
Har jeg rett til å si at det ikke skal bli sak til barnevernet?
Hei Det er et godt og viktig spørsmål du stiller. Du kan i utgangspunktet ikke bestemme om noe skal bli en barnevernsak eller ikke. Voksne som job...
Mamma og pappa sier stygge ting om meg og til meg. Hva skal jeg gjøre?
Hei og takk for spørsmål. Det er ikke greit det du forteller om. Du skriver at moren og faren din sier stygge ting om deg og til deg. Du fortell...
Kan barnevernet hjelpe meg med og forsørge hest sia det gir meg skole motivasjon.
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!   Barnevernet skal gi hjelp og støtte når det er vanskelig hjemme. Hvis barn ikke får omsorg, trygg...
Ingen i familien min liker meg. Spesielt faren min han hater meg så mye at bare snakker stygt om meg.
Hei, og takk for at du skriver til ung.no!   Så leit å føle at man har en familie der ingen liker deg. Ikke rart du føler deg dårlig når du h...
Jeg får ikke lov til å være sammen med venner på fritiden.
Hei Jente 14 år. Takk for at du har tatt kontakt med oss i Ung.no.Du skriver at du ikke får lov til å være med venner på fritiden, kun med famil...
Kan barnevernet ta barna bort fra foreldrene?
Hei Takk for din henvendelse. Jeg er ikke sikker på om jeg har forstått deg rett, men jeg prøver å svare så godt som jeg kan. Jeg forstår maile...
Storebror bruker vold mot meg, jeg er livredd. Hvem kontakter jeg?
Hei jente 15 og takk for at du skriver til oss! At broren din bruker psykisk (trusler, stygge ord) og fysisk (slag) vold mot deg er både bekymringsv...
Jeg har det vanskelig hjemme, vil flytte ut.
Hei Takk for at du skriver til oss. Du skriver at du har det vanskelig hjemme med mye krangling og problemer. Slik jeg forstå det du skriver har du ...
Kan barnevernet kreve urinprøve?
Hei Det følger av barnevernloven § 3-1 at: "Kommunen skal følge nøye med i de forhold barn lever under, og har ansvar for å finne tiltak som k...
Faren min drikker seg full, kjefter, skriker og slår rundt seg. Hva skal jeg gjøre?
Hei Takk til deg som skriver til oss i ung.no.  Jeg forstår godt at du blir fortvilet og du er nok helt sikker også veldig engstelig. Det er alvo...
Kan barnevernet ta barnet fra meg fordi jeg er funksjonshemmet?
Hei jente 20 år. Takk for at du kontakter Ung.no.Jeg forstår at du har tanker og ønsker om å bli mor en dag, selv om du har en funksjonshemming. ...
Vil ikke være på institusjonen
Hei Det høres ikke ut som du får den informasjoen du trenger på institusjonen og heller ikke av barnevernet. Fortell dem at du har rett til å få...
Jeg stjal og nå er politiet og barnevernet blandet inn. Hva skal jeg gjøre?
Hei Det er forståelig at du ble både redd og lei deg når det fikk sånne konsekvenser å stjele. Mange ungdommer tenker ikke på konsekvensene ved...
Politiet har meldt til barnevernet - hva skjer?
Hei Du spør hva du kan forvente deg fra barneverntjenesten etter at politiet kom hjem til deg fordi du ringte og meldte om bråk hjemme hos dere. N...
Kan barnevernet flytte meg bort fra foreldrene mine fordi jeg har problemer med skolen?
Hei Du skriver at du har gode karakterer, men at du har mye fravær. Du skriver videre at du nettopp har begynt hos psykolog, og at du jobber med sak...
Se alle