Er jeg en forbruker?

Du er forbruker når du shopper i butikk og på nett, når du mottar reklame, surfer på nettet, ser på tv og leser avisen. Vanligvis tenker vi ikke over at vi er forbrukere, og som regel er det bare positive sider ved det å kunne handle på nett, se på tv og lignende.

Men hva gjør du når varen du betalte for på nett ikke dukker opp? Eller når du har bestilt billetter på svartebørsen som viste seg å være overpriset, eller falske?

Som forbruker har du rettigheter, og det er viktig å lære seg disse for å kunne beskytte seg selv mot andre som prøver å utnytte disse rettighetene. Det kan også være nyttig å vite hvordan du kan få byttet varer, hva slags reklame det er lov å lage og hvem som jobber for dine rettigheter som forbruker.

 

Disse kan hjelpe deg:

Forbrukerrådet er et serviceorgan som har i oppgave å gi råd og informasjon, slik at du som forbruker står sterkere. De kan også hjelpe deg når du klager på produkter eller tjenester. Du kan besøke Forbrukerrådet sine nettsider for gode råd og forbrukertips her.

Forbrukertilsynet passer på at reklame ikke er i strid med Markedsføringsloven. Deres jobb er også å gripe inn om noen bruker villedende eller urimelige markedsføringsmetoder, og de kan også forby ulovlig reklame. Har du kjøpt en vare som ikke oppfyller det du har blitt lovet i bedriftens reklame, bør du klage til Forbrukertilsynet.

 

Lære mer om å være forbruker?

Lurer du på hvordan du kan skaffe deg bankkort, hvilke nettsider det er trygt å handle på, hvordan du skal bytte varer du har kjøpt eller når du har angrerett?

Da bør du klikke deg inn på vår forbrukerside, for gode råd og tips som kan hjelpe deg som forbruker.