1. Vær oppmerksom på sluttprisen

Mange flyselskap velger i dag å dele opp prisen slik at man må betale ekstra for å ta med innsjekket bagasje, setereservasjon, betaling med kredittkort osv.

Sett deg inn i hvilke tilleggstjenester du må betale for, og ta en vurdering på hva du trenger. Hvis du skal bort kun en langhelg for eksempel, trenger du kanskje ikke å betale for innsjekket bagasje.

2. Du har som utgangspunkt ingen angrerett

Du har ingen lovbestemt rett til å angre kjøp av flybilletter selv om du har kjøpt de over internett. Mange flyselskap tilbyr imidlertid en avbestillingsrett. Dette vil ofte være tilfelle hvis du har kjøpt en dyrere, fleksibel billett.

Hvis du er usikker på om du kan reise langt frem i tid, bør du vurdere å betale litt ekstra for en fleksibel billett. Har du ikke gjort det, får du ikke igjen pengene for billetten.

>

3. Sjekk avtalevilkårene

Nederst på nettsiden til flyselskapet finner du avtalevilkårene som du er bundet av. Avtalevilkårene inneholder viktig informasjon om blant annet tidspunkt for oppmøte på flyplassen, innsjekking, ruteendringer, ansvarsfraskrivelser og avbestillingsadgang. Vilkårene varierer fra flyselskap til flyselskap. Du bør lese de viktigste avtalevilkårene før bestilling.

4. Pass på at all informasjon er riktig utfylt ved bestilling

Du har selv ansvar for å legge inn korrekt informasjon under bestillingsprosessen. Husk at navnet ditt må være skrevet nøyaktig slik det står i passet ditt.

I utgangspunktet har du ingen rett til å endre billetten din, med mindre du kjøper en fleksibel billett med endringsmulighet. Hos noen flyselskaper er det mulig å endre innen en tidsfrist eller mot et gebyr. Hvis du ikke har mulighet til endre billetten etter bestilling, bør du derfor være nøye når du fyller ut informasjon.

>

5. Husk å beregne nok tid ved videreforbindelser

Hvis du skal bestille billetter som innebærer et flybytte underveis, er det viktig at du beregner nok tid til dette, slik at du ikke risikerer å miste det tilknyttede flyet.

Selskapene oppgir ofte på sine nettsider hvor lang tid som anbefales å sette av.

6. Sjekk hva slags forsikring du har

Mange flyselskap tilbyr og anbefaler sine kunder å tegne ulike typer forsikringer ved bestilling. Før du bruker penger på noe sånt, bør du undersøke hva din egen reiseforsikring dekker. Kanskje du har reiseforsikring gjennom foreldrene dine. Betaler du reisen med kredittkort, vil du også ha en forsikring gjennom banken din.

7. Huskeliste ved betaling

Før du betaler reisen, kan det være fornuftig å se over bestillingen en gang til. Dobbeltsjekk at du har fylt ut riktige opplysninger om destinasjon, navn, antall billetter, tidspunkter og at prisen er korrekt.

>

8. Du har selv ansvar for å komme tidsnok

Etter at du har bestilt, skal du motta en kvittering og reisedokumenter på e-post. Sjekk reisedokumentet for når innsjekking stenger. Husk å beregne ekstra tid på store utfartsdager.

Hvis du ikke finner ut når du skal møte opp, bør du ta kontakt med flyselskapet eller flyplassen. Det er ditt eget ansvar å finne ut av oppmøtetidspunkt.

9. Sjekk dine flyrettigheter

Forhåpentligvis går hele reisen som planlagt. Hvis flyet ditt skulle bli forsinket, er det greit å vite at du har rettigheter.

Du sjekker enkelt dine flyrettigheter her.

10. Klageadgang

Hvis det oppstår trøbbel på reisen, for eksempel at flyet ditt er forsinket eller innstilt, bør du klage skriftlig til flyselskapet når du kommer hjem.

Løser ikke dette saken, kan du klage videre til Transportklagenemnda. Nemnda behandler alle typer klager i forbindelse med flyreisen. Alt fra problemer ved bestilling til hendelser på flyplassen eller ved flyreisen, som forsinkelse, kansellering, ødelagt bagasje og lignende.

Hvis flyreisen ble bestilt som del av en pakkereise, kan du klage til Pakkereisenemnda.