Netthandel kan være en billig og rask måte å handle gaver og ting til deg selv på. Men sjekk ut nettbutikken du vil handle fra før du betaler.

Sjekk ut nettbutikken før du betaler

Flere utenlandske nettsider henvender seg til merkebevisste, norske forbrukere kun for å lure dem. Ikke bare er varene falske - ofte får du ikke varen engang, fordi nettbutikken forsvinner over natta. Vær derfor oppmerksom på nettsider som på dårlig norsk tilbyr kjente merkevarer til spottpris. Mange blir også blir lurt av andre privatpersoner på nettbaserte markedsplasser.

En ærlig selger vil gjerne bli funnet av kundene, og er derfor raus med kontaktinformasjonen sin. Når du skal vurdere en nettbutikk kan du begynne med å se etter kontaktinformasjon - navn, post- og e-postadresse, telefon- og organisasjonsnummer.

Bruk søkemotorer på nett for å finne ut om firmaet er til å stole på. Søk på firmanavnet pluss engelske ord som fraud (svindel), complaint (klage), review (omtale) og lignende. Se også etter skrivefeil. Mange av de falske nettsidene har benyttet seg av Google Trasnlate og billige oversettingsprogrammer. Les mer om hvordan du kan sjekke ut nettsiden til Forbrukerrådet.

Du kan også sjekke ut Velgekte som har informasjon om piratkopiering og varemerkeforfalsking fra offentlige myndigheter. Det er Patentstyret, Kulturdepartementet og Tollvesenet i Norge som står bak denne siden.

FAKTA

Tipsliste

  • Ikke betal på forhånd
  • Bruk kredittkort
  • Sjekk ut nettsiden
  • Sjekk kontaktinformasjon
  • Se etter skrivefeil og annet som tyder på useriøsitet


Les merom priatkopier på velgekte.no (Tolletaten, Kulturdepartementet og Patentstyret

Bruk kredittkort

For ikke å bli lurt må du aldri betale på forhånd. Hvis du gjør det, bør du bruke kredittkort eller et kjent betalingssystem som Paypal eller PayEx. Husk at det er 18 års aldergrense for gjeld og lån.

Finansavtaleloven gjør kredittkortselskapet ansvarlig for mangler hvis ikke selger rydder opp. Det eneste som kreves er at du har forsøkt å løse saken selv med selger. Paypal eller PayEx fungerer som mellommenn. Du betaler inn til en egen konto, som kjøper ikke har adgang til. Begge systemene har egne klageordninger, og ingen sensitiv betalingsinformasjon blir utvekslet til selger.

Andre klagemuligheter

Har du blitt lurt av et norsk firma eller en norsk privatperson, kan Forbrukerrådet hjelpe deg. Men er det ren svindel, vil nok pengene være tapt. Så det viktigste er å unngå og bli lurt.

Tipsliste

Følger du disse rådene, vil du kunne sikre deg best mulig mot å kjøpe falske merkevarer på nettet:

    Ikke betal på forhånd

    Bruk kredittkort

    Sjekk kontaktinformasjonen på siden

    Se etter skrivefeil og annet som kan tyde på useriøsitet

Liste over useriøse nettsider

For å hjelpe forbrukere har Forbrukertilsynet nå laget en liste over nettbutikker som lurer forbrukere. Du finner listen på Forbrukertilsynets nettsider, og lista blir oppdatert jevnlig.