Trenger du råd og veiledning? Sjekk ut nettsidene til Forbrukerrådet, send e-post, chat eller ring 23 400 500 hver dag mellom kl. 9 og 14.

Dessverre går ikke handelen på nett alltid som du kunne håpe. Den billige sykkelen viste seg å være ødelagt, Prada-brillene er falske, og selger er borte. Her får du råd og veiledning slik at kjøpet blir så trygt som mulig.

Vit hvem selgeren er

Skal du kjøpe noe fra en annen privatperson på nett, bør du spørre om selgerens fulle navn.

Dessverre skjer det ofte at kjøpere blir lurt av selgere som gjemmer seg bak en anonym e-postadresse. Hvis du ikke vet hvem som solgte deg den ødelagte mobiltelefonen, er det veldig vanskelig å kreve penger tilbake i ettertid.

FAKTA

Huskeliste for bruktkjøp på nettet

  1. Vit hvem selger er
  2. Ta vare på annonsen
  3. Spør om kvittering
  4. Ikke betal på forhånd

Ta vare på annonsen

Selger er ansvarlig for å gi deg alle viktige opplysninger om varen som han eller hun kjenner til, eller burde kjenne til. Du har ikke angrerett når du kjøper av private på nettet. Hvis du har mulighet, bør du derfor treffe selger for å undersøke varen.

Det er ikke alltid like praktisk å treffe en selger som bor langt unna. Skal varen sendes, bør du i hvert fall ta vare på annonsen. Annonsen inneholder ofte viktig informasjon om tingen du ønsker å kjøpe. Ta skjermdump av annonsen, så du har den hvis selger påstår noe annet enn det som sto i annonsen.

Spør om kvittering

Du bør være på vakt overfor privatpersoner som selger dyre merkevarer på nettet. Det er dessverre en del eksempler på at dette er kopiprodukter, eller enda verre; tyvegods. Be derfor om å få se en kvittering eller annen dokumentasjon på at produktet er kjøpt i en seriøs butikk før du betaler.

Får du kvittering på for eksempel en mobiltelefon du kjøper fra en privatperson, kan du klage direkte til butikken hvis det er mindre enn fem år siden den ble kjøpt der.

Ikke betal på forhånd

Forbrukerrådet fraråder deg alltid å betale for varer på forhånd. Pengene er kjøpers sikkerhet overfor selger. Send aldri penger til noen du ikke kjenner.

Hvis selger ikke vil sende varen før du har betalt, kan du foreslå å betale et lite beløp på forhånd, såfremt du vet hvem selger er. Men ikke betal mer enn du har råd til å tape.

Forbrukerrådet kan hjelpe om uhellet er ute

Hvis du får problemer med kjøpet og ikke blir enig med selger, kan Forbrukerrådet hjelpe deg. Deres rådgivere er eksperter i kjøpsloven og kan megle i saken din.

Forbrukerrådets klageveileder tar deg fra begynnelse til slutt hvis du må klage etter kjøpet.

Trenger du råd og veiledning, sjekk ut nettsidene til Forbrukerrådet, send e-post eller chat, eller ring 23 400 500 hver dag mellom kl. 9 og 14.