Hopp til hovedinnholdet

Angrer du på noe du har kjøpt?

En tenåringsjente sitter foran en datamaskin og ser på kredittkortet hun holder foran seg. (www.colourbox.com)
NETTHANDEL: Når du kjøper noe på en norsk nettbutikk har du alltid angrerett, så lenge du ikke handler av en privatperson.

Angrerett er at du har rett til å angre på kjøpet, innen 14 dager etter at du har mottatt den. Du kan ikke bruke varen før du sender den tilbake, men du kan åpne emballasjen og undersøke varen.

Offentlig og kvalitetssikret
En tenåringsjente sitter foran en datamaskin og ser på kredittkortet hun holder foran seg. (www.colourbox.com)
NETTHANDEL: Når du kjøper noe på en norsk nettbutikk har du alltid angrerett, så lenge du ikke handler av en privatperson.

Hvis du gjør for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan du risikere at du ikke får tilbake hele beløpet når du sender tilbake det du angrer på at du kjøpte. Et angreskjema skal følge med varen, eller ha blitt gjort tilgjengelig for deg på mail. Har ikke selger oppfylt dette kravet, blir angrefristen forlenget med 12 måneder.

 

Når gjelder angreretten?

Når du kjøper noe i en norsk nettbutikk, har du alltid angrerett. Har du kjøpt noe på internett eller via mobil, har du angrerett. Husk at du ikke har angrerett når du handler med en privatperson. Les mer om gode råd for digital brukthandel på Forbrukerrådet sine nettsider.

Hvis du handler for over 300 kroner, har du også angrerett dersom kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand.

Du har angreretten når du handler fra de fleste land i Europa.

Du har ikke samme rettighet til å angre på kjøpet, hvis du har kjøpt noe i en vanlig butikk, selv om mange butikker godtar bytte.

Dette har du ikke angrerett på:

• forseglede medie- og intimprodukter hvis du har åpnet det, som dataspill og sminke

• digitalt innhold. Laster du ned eller kjøper spill som strømmes, har du ikke angrerett så lenge du har lastet det ned. Du må også ha huket av i en boks på nettsiden, som sier at du godtar at det ikke er angrerett

• flybilletter

• hotellovernattinger, konserter, billetter til russetreff

• noe som er spesiallaget utfra dine valg og har fått et personlig preg. Dette kan for eksempel være spesialbestilte klær med logo

Hvem betaler returkostnadene?

Det koster ingenting å angre på et kjøp, og du har krav på å få tilbake alle pengene du har betalt. Returen av varen, dersom den sendes i posten, skal selger betale hvis det ikke står at du skal betale. Dersom det er en vare som ikke kan sendes i posten, skal du heller ikke betale for frakten dersom du fikk den levert hjemme hos deg da du mottok varen. I slike tilfeller må du avtale med selger hvordan du skal returnere varen.

Bestillinger fra utlandet

Har du bestilt noe fra utlandet? Da kan andre returregler gjelde.

Skrevet av:
Forbrukerrådet
Kilder:
Forbrukerrådet
Sist oppdatert:
01.02.2019
Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Spørsmål og svar

Feil med mobiltelefon kjøpt fra privatperson
Hei Det er kjøpsloven og avtalen med den private selgeren som gir deg rettigheter i slike tilfeller. Du skal ha det du har betalt for. I utgangspunk...
Kan jeg bytte en mobil det ikke er noe feil med?
Hei! Utgangspunktet er at man ikke har bytterett på varer kjøpt i butikk, med mindre butikken tillater det.Når man har kjøpt og betalt for en mob...
Genseren min passer ikke. Hva gjør jeg?
Hei Så leit at genseren din ikke passer. Det kan være at du kan bytte den i butikken du kjøpte den i. Kanskje kan du få pengen tilbake eller en t...
Har signert en avtale om kjøp, men var under 18 år på det tidspunktet, må jeg betale faktura? 
Hei Slik jeg forstår deg har du signert en avtale om kjøp av en arrangementspakke da du var under 18 år. Nå har du fått faktura for dette, og lu...
Bestilte noe på nett, men har ikke kommet etter 1 måned. Hva gjør jeg?
Hei! Så kjedelig at du ikke har fått panfløyten enda. Når du bestiller noe fra nett, skal du få varen til avtalt tid. Avtalt tid vil her være ...
Hvordan kan jeg sjekke om en nettside er trygg?
Hei Det er lett å bli lurt på nettet, men med en enkel sjekk kan man gjøre netthandelen så sikker som mulig. En ærlig selger vil gjerne bli fun...
Kan jeg melde meg ut fra treningsavtale når jeg ikke har betalt?
Hei! Utgangspunktet er at avtaler skal holdes. Hvis man har inngått en bindende avtale, må man følge bindingstiden og oppsigelsestiden i avtalen. ...
Hvordan får jeg pengene tilbake fra et utenlandsk firma?
Hei Så leit at du ikke har fått pakken din. Hvis du ikke får pakken din, må du kreve å få pengene tilbake fra firmaet. Du burde sende en e-post...
Kan jeg straffes for å ha bestilt sigar på nett når jeg er under 18 år? 
Hei gutt 17 år! Det er ikke du som gjør noe ulovlig hvis du får kjøpt tobakk som mindreårig, så du trenger ikke å bekymre deg for straff. Det ...
Bestilte piller på nett, men det ble mye tull med levering. Plutselig fikk jeg inkassokrav på 500 kr.
Hei! Ja, du har krav på å få disse pengene tilbake. Dersom du ikke allerede har fått dem tilbakeført, bør du ta kontakt med vedkommende selsk...
Kan jeg si opp avtalen med Høyskolen Kristiania?
Hei Så dumt å høre om situasjonen din. Dessverre er det slik at du må forholde deg til de reglene skolen setter for fristene. Hvis jeg var deg ha...
Jeg mener at jeg ble lurt å signere meg i en ordning av en selger på stand.
Hei Det er selgerens ansvar å gi deg produkter som innfrir det du hadde grunn til å forvente. Hvis forventningene kommer fra en beskrivelse av pr...
Har jeg angrerett hver gang abonnementet fornyes?
Hei Angreretten på abonnement gjelder kun fra den datoen du inngikk avtalen, og ikke for hver gang abonnementet fornyes. Om du sier opp avtalen for ...
Kan jeg hente varer når jeg er 15?
Hei Posten har ikke noen aldersgrense for å lever ut en pakke, men noen ganger vil de be om legitimasjon for å sikre at pakken kommer til rett pers...
Kan jeg angre når jeg handler på internett.
Hei Kjøper du varer eller tjenester på nettet kan du angre innen fjorten dager etter at du har mottatt varen. Du trenger bare å gi beskjed, men du...
Se alle