Hvis du gjør for omfattende undersøkelser, eller varen blir skadet, kan du risikere at du ikke får tilbake hele beløpet når du sender tilbake det du angrer på at du kjøpte. Et angreskjema skal følge med varen, eller ha blitt gjort tilgjengelig for deg på mail. Har ikke selger oppfylt dette kravet, blir angrefristen forlenget med 12 måneder.

Når gjelder angreretten?

Når du kjøper noe i en norsk nettbutikk, har du alltid angrerett. Har du kjøpt noe på internett eller via mobil, har du angrerett. Husk at du ikke har angrerett når du handler med en privatperson. Les mer om gode råd for digital brukthandel på Forbrukerrådet sine nettsider.

Hvis du handler for over 300 kroner, har du også angrerett dersom kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand.

Du har angreretten når du handler fra de fleste land i Europa.

Du har ikke samme rettighet til å angre på kjøpet, hvis du har kjøpt noe i en vanlig butikk, selv om mange butikker godtar bytte.

  • arrow_drop_down_circle  Dette har du ikke angrerett på
    Kjøp eller bygging av bolig

    Persontransport som buss, tog og fly

    Pakkereiser (men her har du gode muligheter til å avbestille)

    Det du kjøper på nettsider som formidler salg for andre

    Noe som er spesiallaget utfra dine valg

    Ferske varer som mat og blomster

    Ting det er umulig å returnere, som fyringsolje eller jord spredt ut over en hage

    Hotellovernattinger, forestillinger og konserter

    Hastereparasjoner hjemme hos deg

    Forseglede medie- og intimprodukter hvis du har åpnet det.

    Men: I disse tilfellene må selgeren ha informert deg på forhånd om at du ikke får angrerett.

Hvem betaler returkostnadene?

Selgeren kan ikke ta noe gebyr for at du angrer. Du har krav på å få tilbake alle kronene du har betalt, men det er du som må betale returen, så sant du fikk beskjed om det på forhånd, eller dere ikke har avtalt noe annet. Dersom det er en vare som ikke kan sendes i posten, skal du heller ikke betale dersom du har fått den levert hjemme hos deg, der du også har gjort avtalen.

Bestillinger fra utlandet

Har du bestilt noe fra utlandet? Da kan andre returregler gjelde.

Forbrukerrådet har mer informasjon til deg som angrer på et kjøp.