Mange produkter blir markedsført med at det følger med en garanti.

Garantien gir deg som regel rett til gratis reparasjon av feil og mangler innenfor garantitiden. Det kan enten følge med, eller så kan du kjøpe en garantiavtale når du handler. Dette kan være lurt å gjøre når du kjøper ting som du ønsker at skal ha en ekstra beskyttelse, og som du er redd for at du skal ødelegge.

Garantitiden blir bestemt etter hva som er avtalt mellom deg og selger på kjøpstidspunktet.

En vanlig garantitid er ett år, men det kan også være lenger. Spør uansett før du kjøper noe. Garantien er en tilleggsrettighet som du kan få, men reklamasjon gjelder alltid.

Hva er reklamasjon

Uansett om du fikk garanti på varen du kjøpte eller ikke, har du alltid en reklamasjonsfrist på to år, og inntil fem år på ting som er ment å vare vesentlig lenger, f.eks. data og mobil.

Å reklamere betyr at du kan klage inn feil og skader på en vare til selger. Reklamasjon på fem år, har du bare mot en butikk. Kjøper du fra en privatperson har du alltid bare rett til å reklamere i to år.

Du skal reklamere innen rimelig tid etter at du oppdaget eller burde ha oppdaget en mangel. Rimelig tid betyr senest to måneder etter at du har oppdaget feilen. Husk alltid å klag til selger så fort som mulig.

Hva kan du kreve?

Hvis du har garanti som fortsatt gjelder, skal du få varen utbedret uten egne kostnader. Har du reklamert for en vare det er en feil på, og som du ikke selv er ansvarlig for, kan du kreve at butikken betaler for reparasjonen.

Hvis du mener du har krav på å få en vare byttet eller reparert, men ikke får det av selgeren, kan du søke råd hos Forbrukerrådet. Før du går dit med saken, må du selv ha prøvd å komme til enighet med butikken.