Hva er forskjellen på Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet?
Skal du klage på varer og tjenester, er det Forbrukerrådet du skal kontakte. Forbrukertilsynet er interessert i klagen din hvis det gjelder reklame og misvisende markedsføring.
Forbrukerrådet
Forbrukerrådet har som oppgave å gi deg råd og informasjon slik at du får de rettighetene du har krav på. Forbrukerrådet kan hjelpe deg når du klager på produkter eller tjenester som du selv eller noen andre har kjøpt til deg, for eksempel en russebil eller en mobiltelefon.
Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet kontrollerer at reklame ikke er i strid med markedsføringsloven. De kan gripe inn mot villedende markedsføring, og forby urimelige avtalevilkår. Forbrukertilsynet er altså det rette stedet å klage dersom du føler deg lurt av bedrifters reklame.
Sist oppdatert: 25.09.2019
Kilder: Forbrukerrådet og Forbrukertilsynet.
