Hopp til hovedinnholdet

Hva gjør du når mobilen din er ødelagt?

Sinna jente (colourbox.com)
ØDELAGT TELEFON? Du kan ha flere rettigheter enn du tror, og om du ikke blir enig med selgeren kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for videre hjelp.

Har du kjøpt en mobil som blir ødelagt, er det greit å vite hvilke rettigheter du har.

Offentlig og kvalitetssikret
Sinna jente (colourbox.com)
ØDELAGT TELEFON? Du kan ha flere rettigheter enn du tror, og om du ikke blir enig med selgeren kan du ta kontakt med Forbrukerrådet for videre hjelp.

Har du kjøpt en mobil som blir ødelagt, er det greit å vite hvilke rettigheter du har. Disse rettighetene gjelder bare når mobilen er mindre enn 5 år gammel og kjøpt fra en butikk.

Hvis du har kjøpt fra en annen privatperson, må du ha kvittering fra butikken den ble kjøpt fra for å klage dit. Du kan også klage direkte til den andre personen, men da kan du bare gjøre det innen de to første årene fra du kjøpte mobilen.

Blir mobilen din blir ødelagt, må du ta kontakt med butikken du kjøpte den fra, så fort som mulig.

Mange butikker har egne nettløsninger for å melde inn skadet telefon. Mobilen må deretter sendes til butikken for å undersøke hva som er galt med den. Dette må gjøres for å finne ut om det er du eller butikken som må betale for reparasjonskostnadene.

Jo nyere telefon du har, jo større sjanse er det for at det er en produksjonsfeil, og da skal butikken betale for reparasjonskostnadene. Har mobilen blitt ødelagt på grunn av noe du har gjort, må du betale for reparasjonskostnadene selv.

Hva gjør du hvis mobilen din er ødelagt, og de ansatte i butikken ikke ønsker å hjelpe deg? Her er tips til hva du kan gjøre om selgeren er vanskelig.

Selger nekter å betale for reparasjon

Først må du få undersøkt telefonen din. Hvis du vet at du ikke er skyld i at den er ødelagt, er det viktig at du på en hyggelig måte forklarer dette til butikken.

De skal betale for reparasjon om det er en produksjonsfeil. Jo nyere telefon du har, jo lettere er det å mene at det er en produksjonsfeil og ikke brukerfeil. De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil.

Hvis det ikke skal være det, må selger bevise noe annet. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som må bevise at det er en produksjonsfeil, men selgeren må undersøke den.

Selger mener du må betale for undersøkelsene

Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, hvis dette er avtalt på forhånd. Har ikke selger gitt deg beskjed om dette, skal du ikke betale for undersøkelsene, selv om det viser seg at det ikke er en produksjonsfeil på mobilen.

Selger mener garantien har gått ut

Det er reklamasjonsretten som betyr mest, ikke garantien. Selv om du ikke har en garantiavtale, eller om den har gått ut, er det fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner som er kjøpt fra butikk. Det har ikke noe å si om du kjøpte den brukt eller ny.

Selger mener du vil være uten mobilen din lenge

Du har krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager. Ofte vil de ikke tilby deg en lånetelefon, dette må du be om selv. Lånetelefon kan være en annen, og dårligere modell, enn den du leverte inn.

Hvor mange ganger må du akseptere at selger reparerer?

Selger har rett til å prøve å reparere hver feil som dukker opp to ganger. Så hvis mobilen din får samme feil en tredje gang, for eksempel at den ikke vil skru seg på, kan du prøve å få pengene dine tilbake. Dette kalles å heve kjøpet. Da må du levere fra deg telefonen, og få kjøpesummen tilbake.

Skrevet av:
Forbrukerrådet
Kilder:
Sist oppdatert:
30.01.2019
Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Spørsmål og svar

Hei ka betyr garanti ?
Hei En garanti er et løfte fra en produsent, importør eller selger, som skal gi deg rettigheter utover forbrukerkjøpsloven. Selgeren kan altså ...
Mobil med knust skjerm
Hei Du skriver at din skjerm og lillesøsteren din sin skjerm er knust. Jeg forstår det slik at du ønsker at du skal få din reparert/ skiftet side...
Tips til feil på iPhone
Hei Så leit at det har oppstått feil på mobilen din. Årsaken til feilen, kan vi dessverre ikke svare på, men du kan ha rett til å klage til sel...
Svart skjerm på den nye mobilen min.
Hei Jeg synes du absolutt skal klage på dette. Det spiller ingen rolle at mobilen kostet en krone, for du har betalt for den gjennom abonnementet dit...
Klage på reparasjon av PC.
Hei Når de bytter ut skjermen på PCen din er det selvsagt deres ansvar å sjekke at den nye skjermen fungere som den skal med resten av PCen, inklu...
Bør man kjøpe ny mobil eller reparere den gamle?
Hei Så fint at du tar en ordentlig runde med deg selv på om du bør kjøpe ny mobil eller reparere din gamle! Det er en fem års reklamasjonstid p...
Mobilen er ødelagt
Hei I 2018 finnes det nok mange knuste mobiler, og du er ikke den eneste som synes det er kjedelig. Prøv å tenke at det kun er en ting, og at livet...
Reparere mobil.
Hei Dette høres ut som en garantisak. Jeg vil absolutt fraråde deg fra å prøve å fikse dette selv. Mobiltelefonene er ikke laget for at Gud og h...
Hvor mye koster det å reparere en iphone 5? Og hvor er det billigst?
Hei En knust iphone 5 vil nok koste rundt tusen kroner, men jeg vet desverre ikke hvor det er billigst å gjøre det. Spørr noen om de vet om et bil...
Batteriet på mobilen min endrer seg uten grunn. Hva skal jeg gjøre?
Hei Det er nok en feil med batteriet ditt. Om du har forsikring er det lurt å ringe forsikringsselvskapet og høre med dem om de kan hjelpe deg. Om ...
Kan man se nettstedene jeg har vært på - på spesifisert faktura?
Hei Jeg har snakket med Telenor kundetjeneste som kan fortelle at en spesifisert faktura kan inneholde telefonnumre du har ringt, antall minuter og p...
Kjøpte en kjempedyr mobil som bare slutta å virke. Nettbutikken vil ikke hjelpe meg. Hvor kan jeg få hjelp?
HeiHos Forbrukerrådet har de laget en "Klageveileder" du kan bruke når du ønsker å klage på en defekt vare, men som selgeren nekter å godta. Du ...
Jeg fikk ny mobil for 1 1/2 år siden ca, men etter et halvt år måtte den på sevice pga. ikke-...
Hei I utgangspunktet har du reklamasjonsrett i 5 år på en mobiltelefon. Det følger av forbrukerkjøpsloven. Dette gjelder selv om butikken har sag...
Dekning - NetCom vs. Telenor. Dekselet på mobilen min har gått i stykker.
Hei1) De to leverandørene bruker forskjellige antenner for mobiltrafikk. Det er derfor Telenor har bedre dekning enn NetCom ett sted, mens det er mot...
Telefonen er ødelagt etter reparasjon hos uautorisert verksted
Hei Det var synd å høre, at reparasjonen ikke er gjort på en bra nok måte. Du kan lese om reparasjoner i denne artikkelen. Her står det at du he...
Problemer med mobiltelefon
Hei Siden mobilen din er 1 år gammel, så er du innenfor 5-årsfristen i forbrukerkjøpsloven. Hvis problemene du opplever skyldes en iboende svakhe...
Kan jeg kreve erstatning for ødelagt telefon?
Hei Det er leit når slike ting skjer uten at det er meningen. Har du prøvd å ta det opp med han på en rolig og ordentlig måte og spørre om dere...
Hva kan jeg kreve når det er feil med mobilen.
Hei Så leit at mobilen gikk i stykker. I første omgang så har selger rett til å undersøke telefonen og reparere den. Tar det over en uke har du ...
Se alle