Har du kjøpt en mobil som blir ødelagt, er det greit å vite hvilke rettigheter du har. Disse rettighetene gjelder bare når mobilen er mindre enn 5 år gammel og kjøpt fra en butikk.

Hvis du har kjøpt fra en annen privatperson, må du ha kvittering fra butikken den ble kjøpt fra for å klage dit. Du kan også klage direkte til den andre personen, men da kan du bare gjøre det innen de to første årene fra du kjøpte mobilen.

Blir mobilen din blir ødelagt, må du ta kontakt med butikken du kjøpte den fra, så fort som mulig.

Mange butikker har egne nettløsninger for å melde inn skadet telefon. Mobilen må deretter sendes til butikken for å undersøke hva som er galt med den. Dette må gjøres for å finne ut om det er du eller butikken som må betale for reparasjonskostnadene.

Jo nyere telefon du har, jo større sjanse er det for at det er en produksjonsfeil, og da skal butikken betale for reparasjonskostnadene. Har mobilen blitt ødelagt på grunn av noe du har gjort, må du betale for reparasjonskostnadene selv.

Hva gjør du hvis mobilen din er ødelagt, og de ansatte i butikken ikke ønsker å hjelpe deg? Her er tips til hva du kan gjøre om selgeren er vanskelig.

Selger nekter å betale for reparasjon

Først må du få undersøkt telefonen din. Hvis du vet at du ikke er skyld i at den er ødelagt, er det viktig at du på en hyggelig måte forklarer dette til butikken.

De skal betale for reparasjon om det er en produksjonsfeil. Jo nyere telefon du har, jo lettere er det å mene at det er en produksjonsfeil og ikke brukerfeil. De første seks månedene skal alle feil regnes som fabrikkfeil.

Hvis det ikke skal være det, må selger bevise noe annet. Etter seks måneder er det i utgangspunktet du som må bevise at det er en produksjonsfeil, men selgeren må undersøke den.

Selger mener du må betale for undersøkelsene

Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene, hvis dette er avtalt på forhånd. Har ikke selger gitt deg beskjed om dette, skal du ikke betale for undersøkelsene, selv om det viser seg at det ikke er en produksjonsfeil på mobilen.

Selger mener garantien har gått ut

Det er reklamasjonsretten som betyr mest, ikke garantien. Selv om du ikke har en garantiavtale, eller om den har gått ut, er det fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner som er kjøpt fra butikk. Det har ikke noe å si om du kjøpte den brukt eller ny.

Selger mener du vil være uten mobilen din lenge

Du har krav på lånetelefon dersom reparasjonen tar mer enn syv dager. Ofte vil de ikke tilby deg en lånetelefon, dette må du be om selv. Lånetelefon kan være en annen, og dårligere modell, enn den du leverte inn.

Hvor mange ganger må du akseptere at selger reparerer?

Selger har rett til å prøve å reparere hver feil som dukker opp to ganger. Så hvis mobilen din får samme feil en tredje gang, for eksempel at den ikke vil skru seg på, kan du prøve å få pengene dine tilbake. Dette kalles å heve kjøpet. Da må du levere fra deg telefonen, og få kjøpesummen tilbake.