Hopp til hovedinnholdet

Dine mobiltelefonrettigheter

Mobiltelefon og rettigheter
GRATIS REPARASJON: Ifølge forbrukerkjøpsloven har du krav på gratis reparasjon i fem år etter kjøpstidspunktet, så lenge du har behandlet mobiltelefonen fint.

Hva gjør du om mobiltelefonen din slutter å virke, plutselig skrur seg av eller sletter kontaktene dine? Her er dine mobiltelefonrettigheter.

Offentlig og kvalitetssikret
Mobiltelefon og rettigheter
GRATIS REPARASJON: Ifølge forbrukerkjøpsloven har du krav på gratis reparasjon i fem år etter kjøpstidspunktet, så lenge du har behandlet mobiltelefonen fint.

Mobiltelefonene i dag er gjerne avanserte, og er som regel med oss overalt. Teknologien utvikler seg hele tiden, og mange mobileiere skifter derfor mobil ofte. Men visste du at mobilen skal lages for å vare lengre enn et par år? Det er en fem års klagefrist på mobiltelefon kjøpt av en profesjonell selger.

Kan kreve gratis reparasjon

Har du behandlet mobilen eller smarttelefonen fint, ikke utsatt den for fukt, slag eller støt ut over det som er normalt, har du gode rettigheter hvis det skjer noe med mobiltelefonen din. Det kommer fram av forbrukerkjøpsloven. Går mobiltelefonen din i stykker, er regelen at du kan kreve gratis reparasjon i inntil fem år fra kjøpstidspunktet.

Husk kvittering eller kontoutskrift når du går til butikken for å klage. Selgeren må nemlig kunne se at du kjøpte mobilen i akkurat den butikken.

Hva skjer om mobilen må repareres igjen?

Butikken har en rett til å reparere feilen først, men ikke i det uendelige.

Hvis selgeren har hatt mobilen inne til reparasjon to ganger for samme problem, og feilen er der igjen når du har brukt den litt, kan du ha rett til å heve kjøpet. Dette gjelder kun hvis det er en større feil du klager på, for eksempel en feil som gjør at hele mobilen går i svart.

Ved heving skal du få kjøpesummen tilbake mot å levere tilbake telefonen der du kjøpte den.

Her er noen punkter du bør huske på

  • Er det noe feil på mobilen din, kan du som utgangspunkt velge mellom at selger reparerer den eller tilbyr en ny, tilsvarende telefon som den du hadde. Hvis det blir veldig dyrt for selgeren å skaffe en ny telefon til deg, må du godta at han reparerer den.

  • Hvis reparasjonen av telefonen tar mer enn syv dager, har du krav på lånetelefon i venteperioden.

  • De første seks månedene etter kjøpet skal alle feil regnes som fabrikkfeil, dersom ikke selgeren beviser noe annet. Selger har altså bevisbyrden for at feilen på mobilen skyldes deg. Etter de seks første månedene, er du du som må bevise at det er noe feil på mobilen.

  • Selgeren kan ta betalt for reparasjon eller undersøkelse som ikke dekkes av reklamasjonsrettighetene dersom det er avtalt på forhånd. Hvis det ikke er informert om at en undersøkelse av mobilen vil koste penger før du leverer den inn til reparasjon, skal du ikke betale for undersøkelsen hvis det viser seg at det likevel ikke var noe feil på mobilen.

Klage på høye regninger

Mener du at mobiloperatøren din har krevd for stor betaling av deg, er det mobiloperatøren du må klage til først. Hvis dette ikke løser saken, kan du klage videre til Brukerklagenemda.

Ikke gi deg!

Hvis du har klagd skriftlig til selgeren av mobilen, for eksempel med en SMS eller e-post, og du opplever at du ikke kommer noen vei, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet – helt gratis. Forbrukerrådet kan mekle i saker som dette. Informasjon om klageprosessen finner du her: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Forbrukerrådet har også mye godt stoff for seg som ønsker å klage på et produkt.

Skrevet av:
Forbrukerrådet
Sist oppdatert:
02.10.2018
Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Spørsmål og svar

Mobil med knust skjerm
Hei Du skriver at din skjerm og lillesøsteren din sin skjerm er knust. Jeg forstår det slik at du ønsker at du skal få din reparert/ skiftet side...
Mobil stjålet. Hvor lang tid tar det før jeg får anmeldelse i posten?
Hei Det er synd at mobilen din ble stjålet, men du er heldig som får ny mobil. Vi kjenner ikke til hvor lang tid det kan ta før du får anmeldels...
Tips til feil på iPhone
Hei Så leit at det har oppstått feil på mobilen din. Årsaken til feilen, kan vi dessverre ikke svare på, men du kan ha rett til å klage til sel...
Kan foreldre sjekke mobilen?
Hei Godt spørsmål. Du har rett til å ha et privatliv. Men foreldrene dine har ansvar for deg frem til du er 18 år. Det betyr at de skal hjelpe og...
Hvordan skal jeg si til foreldrene mine at jeg har knust mobilen?
Hei Takk for at du kontaktet oss i ung.no! Det er aldri lett å fortelle slike ting til foreldrene sine, så jeg forstår hvordan du har det. Hadde ...
Kan jeg kjøpe kontantkort anonymt?
Hei Når du er over femten år kan du kjøpe kontantkort for egne penger i butikken. Du må oppgi personlige opplysninger når du kjøper kontantkort...
Kan en mobiloperatør sperre telefonen pga ubetalt regning?
Hei Det er sånn at en mobiloperatør har anledning til å sperre en telefon på grunn av ubetalte regninger. I noen tilfeller kjøper man en telefon...
Hvordan skaffe ny mobiltelefon når den gamle ble ødelagt?
Hei Det var synd at mobiltelefonen din ble ødelagt. Jeg skjønner at det er krevende å være uten mobiltelefon når alle andre har.Dersom moren din...
Hvor mye koster det å ringe 1888 og 1881?
Hei Dette varierer for hva slags abonnement du har og hvilken operatør du har. Dersom du har Telenor og ringer 1881, koster det for eksempel 8,99 ...
Skal til england, bør jeg skaffe nytt mobilabonnement?
Hei Det er lurt å skaffe seg et nasjonalt mobilabonnement når du studerer eller reiser lenge i et annet land. Mange har to kort, et som de bruker ...
Har skolen lov til å ta telefonen til en elev uten å gi den tilbake på slutten av dagen? Og i såfall kan man da ringe politiet ?
Hei Takk for din henvendelse, og beklager sent svar. Skolen har anledning til å beholde mobiltelefonene hvis dette er nedfelt i ordensreglementet ti...
Jeg har mistet mobilen min. Er det mulig å spore den opp via Internett eller lignende?
Hei Det kommer helt an på hva slags telefon det er snakk om og hvordan den er satt opp. Jeg kan ikke forklare hvordan det gjøres på alle telefoner...
Blir oppringt av et utenlandsk nummer
Hei Det er vanskelig å vite hva oppringingen skyldes. Jeg vil annta at du har kommet på en fax-tjeneste, der det er en automatisk oppringing. De ko...
Fikk en anmerkning jeg ikke fortjener, hva skal jeg gjøre?
Hei Takk for at du kontaktet oss i ung.no! Det er aldri gøy å få straff for noe man mener ikke er feil, så jeg skjønner at du er irritert over ...
Kan man kreve pengene tilbake for dårlig arbeid?
Hei Synd at reparasjonen ikke gikk som den skulle. Du kan be om pengene tilbake, men først har den som reparerte rett til å gjøre opp for seg ved ...
Pengene forsvinner fra mobilen. Hva skjer?
HeiJeg er usikker på hvorfor dette skjer, men du kan kontakte mobilleverandøren din og be om en spesifisert regning. Da kan du kontrollere at du ikk...
Kjøpte en kjempedyr mobil som bare slutta å virke. Nettbutikken vil ikke hjelpe meg. Hvor kan jeg få hjelp?
HeiHos Forbrukerrådet har de laget en "Klageveileder" du kan bruke når du ønsker å klage på en defekt vare, men som selgeren nekter å godta. Du ...
Reparere mobil.
Hei Dette høres ut som en garantisak. Jeg vil absolutt fraråde deg fra å prøve å fikse dette selv. Mobiltelefonene er ikke laget for at Gud og h...
Hva kan jeg gjøre når jeg får trekk på mobiltelefonregningen for en tjeneste jeg ikke har kjøpt.
Hei Det er ikke gøy når folk trekker penger fra telefonregningen din uten at du kjenner til det. Det er ikke lov å gjøre det, hvis ikke du har en...
Se alle