Hopp til hovedinnholdet

Jeg vil ikke ha reklame!

Full postkasse (colourbox.com)
NEI TIL REKLAME: Bli kvitt uadressert reklame ved å sette opp en lapp, eller gå til nærmeste postkontor eller Post i butikk for et klistremerke du kan sette på postkassen.

Vil du slippe å få postkassen din bombardert med reklame? Da må du ta saken i egne hender og reservere deg mot reklameutsendelser og telefonselgere.

Offentlig og kvalitetssikret
Full postkasse (colourbox.com)
NEI TIL REKLAME: Bli kvitt uadressert reklame ved å sette opp en lapp, eller gå til nærmeste postkontor eller Post i butikk for et klistremerke du kan sette på postkassen.

Vil du ikke ha reklame i postkassen?

Ønsker du å bli kvitt den uadresserte reklamen i postkassen kan du sette opp en egen lapp, eller gå til nærmeste postkontor eller Post i butikk for et klistremerke du kan sette på postkassen. På klistremerket vil det stå: "Uadressert reklame - nei takk", og du vil dermed slippe å få uønsket reklame på døren. Du bør likevel være klar over at et slikt merke på postkassen innebærer at du kanskje går glipp av en del viktig informasjon fra offentlige etater. Ved å klistre på dette merket reserverer du deg også mot gratisaviser. Publikasjoner med offentlig informasjon inngår ikke i ordningen.

Du kan få tilsendt klistremerker fra Naturvernforbundet.

 

Reserver deg mot telefonsalg

Er du lei av at både post og telefon okkuperes av reklamebudskap du ikke vil ha? Da kan du registrere deg i Reservasjonsregisteret til Brønnøysund. Du kan også ringe Brønnøysundregisteret på telefon 75 00 75 00.

 

Lei av spam på e-post og sms?

Reklame via e-post og sms må du ha sagt ja til å motta. Reklame fra norsk næringsliv er nemlig pålagt å ha innhentet ditt samtykke. Hvis dette ikke overholdes bør du kontakte Forbrukertilsynet på telefon 23 400 600.

Husk på at de fleste nettbutikker automatisk huker av for at du ønsker å motta sms og/eller e-post med tilbud og nyheter når du registerer deg, eller handler på en nettside. Sørg derfor for å fjerne denne om du ikke ønsker tilbud og nyheter tilsendt.

 

Skal være borte innen tre måneder

Det kan faktisk ta så lang tid som tre måneder før du merker virkningen av reservasjonen din. Men om du fortsetter å motta direktereklame etter dette tidspunktet, kan du ringe Datatilsynet på tlf. 22 39 69 00 eller klage til Forbrukertilsynet.

Skrevet av:
Redaksjonen, ung.no
Kilder:
Sist oppdatert:
17.01.2019
Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Spørsmål og svar

Er det lov med reklame rettet mot barn?
Hei Du har rett til at det ikke er lov for norske tv-selskaper å sende reklame rettet mot barn, men norsk lov gjelder ikke for utenlandske fjernsyns...
Hvordan sier jeg nei til reklame?
Hei Vi kan jo ikke besvare oppgaven for deg, men du finner artikler om dette på emnesiden ung.no/reklame. Da blir det din oppgave å lese disse, plu...
Hvordan avslutte reklame på SMS
Hei Så synd at du får reklame på SMS du ikke ønsker lenger.   Vi anbefaler deg å kontakte disse shoppingsentrene og opplyse om at du ikke le...
Kommer det til å bli fritt for reklamer?
Hei Takk for at du skriver til oss og beklager for sent svar! Dette er et spennende og relevant tema! I dagens samfunn er det fleste produkter avhen...