Hopp til hovedinnholdet

Påvirkning fra reklame

Reklameskilt med sakg 50 %  (Colourbox.com)
REKLAME: Vi blir alle påvirket av reklame. Derfor er det lurt å være kritisk og bevisst på det du gjør, slik at du ikke lar deg påvirke og f.eks. kjøper ting du ikke trenger fordi du kom over et salg.

Reklame informerer om noe. Du kan få vite om produkter du ikke visste eksisterte, og finne løsninger på problemer du ikke visste hvordan du skulle ta hånd om. Likevel kan reklameflommen ofte bli veldig pressende.

Av Hege, ungdomsjournalist i ung.no

Reklameskilt med sakg 50 %  (Colourbox.com)
REKLAME: Vi blir alle påvirket av reklame. Derfor er det lurt å være kritisk og bevisst på det du gjør, slik at du ikke lar deg påvirke og f.eks. kjøper ting du ikke trenger fordi du kom over et salg.

Barn og reklame – vil ha mer

Spesielt barn lar seg lett påvirke av reklame. De har ikke lært seg å være kritisk, og fristelsen blir ofte større for dem enn andre. Den store mengden godteri- og snacksreklame kan ofte virke overveldende. Det samme gjelder for reklamer for leker og lignende ting. Reklamen gir et bilde – kanskje et falskt bilde, av hva som er populært og kult. Barn vil ha mer og krever mer.

Også voksne påvirkes

De samme reklamene kan også påvirke voksne. Vi blir fristet av å se reklamer av flytende sjokolade, og har lært oss at uten Kims – ja, da blir det ingen kos. Kan vi på denne måten si at reklamer har dårlig innflytelse på vår livsstil? Reklame er til for å fremme produkter, og de vil av den grunn unngå å nevne alt som er negativt med produktet de omtaler.

Appellerer til selvbildet

Et gammelt triks i reklamebransjen er å appellere til vårt eget selvbilde. Reklamer for slankeprodukter, antirynke- og cellulittkremer og treningsprogrammer og apparater er bare noen eksempler på hvordan de bruker typiske ting mennesker plages med – eller tror de plages med – for å selge. Dette kan skape en ukultur og usunne holdninger.

Bruker ”eksperter”

Et annet triks er bruken av personer som publikum vil oppfatte som eksperter. Enhver tannkremreklame inneholder den obligatoriske tannlegen som anbefaler tannkremen for den og den grunnen – enten det skal være mot ising eller for hvitere tenner. Andre reklamer bruker personer som angivelig har prøvd produktet før og hatt positive erfaringer. Dette kan gi forbrukeren en følelse av at produktet er tryggere enn mange andre produkter på markedet.

Forbud mot alkohol og tobakksreklame i Norge

For å beskytte forbrukere er den en rekke begrensninger knyttet til reklame. Det er ikke tillatt med villedende eller usann reklame, politisk reklame og reklame for skadelige produkter som alkohol og tobakk. Forbudet mot reklamering for drikker med mer enn 2,50 % alkohol og for tobakk ble innført i 1975, og er et ledd i å begrense forbruket og skadene av disse produktene.

Det er heller ikke tillatt med annen reklame hvor disse produktene figurerer. Tror du at disse bestemmelsene kan forhindre alkoholisme og dårlig levestil? Og gjøre det lettere for de som ønsker, og prøver å holde seg unna? Ville reklame gjort både alkohol og tobakk mer ”OK” og vanlig? Del gjerne dine tanker med oss i kommentarfeltet under!

Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Spørsmål og svar

Kan jeg tjene penger på mitt domene/hjemmeside?
Hei   Om du har et domenenavn som kan være nyttig for andre å ha, kan du få en forespørsel om å selge domenenavnet. Da vil i så fall hjemmesi...
Hvilken betydning kan reklame for rusmidler ha?
Hei Reklame generelt lages for å få folk til å kjøpe visse produkter. Produktet blir gjerne fremstilt som noe positivt og målet er å få seeren...
Hvorfor blir penger satt foran folkehelsen i verden?
Hei Takk for ditt spørsmål til ung.no. Her har du gjort deg mange gode tanker, og det er ikke er så lett å svare på hvorfor det er slik i verde...