Det er mange bloggere som tjener penger på bloggen sin, men ikke alle er klar over reglene som gjelder for merking av reklame på en blogg.

De mest leste bloggerne i Norge har mellom 10.000 og 100.000 lesere om dagen, og leserne blir ofte påvirket av det de leser. Det er mye man "bør" og “må" kjøpe, og det er ofte en kort vei fra å lese en produktomtale på en blogg til å kjøpe varen på nettet.

 

Reklamebaserte innlegg må merkes som reklame

Bloggere som får betalt for å skrive om produkter eller tjenester, eller som får tilsendt gratis produkter for å skrive om disse, skal merke blogginnleggene som reklame. Det samme gjelder der bloggere lenker til produkter gjennom såkalte affiliatesnettverk. Bloggleserne har krav på å få vite hva som er reklame. Det står i markedsføringsloven at all reklame skal fremstå som reklame. Når du som blogger tjener penger på bloggen din gjelder altså disse reglene også for deg.

 

 

Bloggleserne har krav på å få vite hva som er reklame

Når bloggerne opplyser om at han eller hun får betalt for produktomtalen, kan leserne av bloggen ta et mer bevisst og gjennomtenkt valg om å kjøpe produktet. Poenget er at leseren skal kunne se hva som er reklame. Derfor må merkingen være like tydelig som resten av blogginnlegget, og bør stå øverst i innlegget og ha samme skriftstørrelse som resten av teksten.

Forbrukertilsynet kan hjelpe deg

Forbrukertilsynet har laget en veiledning for merking av reklame i sosiale medier. Du kan lese hele veiledningen her. I veiledningen gis det eksempel på hvordan man enkelt unngår å bryte loven. Så lenge du merker reklameinnleggene klart og tydelig som reklame er du innenfor lovens grenser. Du kan lese mer om blogg og reklame på Forbrukertilsynets nettsider.

Dersom du har spørsmål rundt reklame på blogg kan du kontakte Forbrukertilsynet.

Medietilsynet har også tips og videoer om hvordan du skal merke produktplassering og reklame i YouTube-klipp.