Hvorfor tok det slutt

Det kan være mange grunner til at det tar slutt mellom to mennesker. Hvorfor er det bare dere to som vet. For noen kommer bruddet overraskende på, mens andre har vært forberedt en stund. Det kan kanskje være bare en som ønsker å gå, eller det kan være en felles beslutning. Uansett hva grunnen er til at det ble brudd, så kan det være veldig vondt og vanskelig.

I en slik situasjon er det viktig at du gjør det du kan for at du kan få det bedre.

Hvordan komme deg videre?

  • Flytt fokus på deg selv, og på hvordan du kan få det bedre.
  • Har du fortsatt ubesvarte spørsmål? Snakk med eksen din om dette, eller skriv en melding. Gjør det du kan for å få en god avslutning for dere begge.
  • Si til deg selv: «Dette kommer jeg igjennom». Kjenn på at dette er en sannhet. Husk at andre mennesker har opplevd dette før deg. Smerten går gradvis over.
  • Gråt når du trenger det - enten du er alene eller sammen med andre. Å gråte er en fin måte for kroppen å bearbeide følelsene på. Hvis du ikke føler for å gråte er det også helt OK. Vi håndterer alle kjærlighetssorg på ulike måter.
  • Når du har en av de tunge dagene: Prøv å gjøre noe for deg selv, og for at du skal få det bra.
  • Når du ser forelskede par og synes synd på deg selv, prøv å snu tankegangen. Si til deg selv hva du også fortjener ekte kjærlighet. Si til deg selv at du er mer verdt og at du fortjener å oppleve kjærlighet.
  • Snakk om det med noen du stoler på. Dette kan være en voksen du har tillit til eller en venn som du synes er klok. Kanskje de også har erfaringer med kjærlighetssorg?
  • Jobb med selvtillit og selvfølelse. Når den får en knekk, er det viktig å gjøre det man kan for å bygge seg selv opp igjen. Du er fin og unik på din egen måte, la deg få være deg selv.

FAKTA

Råd til deg som har kjærlighetssorg:

  • Fortsett med å leve ditt liv
  • Prøv å tenke positivt på de gode tingene du fortsatt har - Venner, familie, dine egne interesser og hobbyer.
  • Gjør ting du vet er bra for deg selv.
  • Vær med gode mennesker som vil deg vel.
  • Gi deg tid til å komme over sorgen. Kjærlighetssorg tar tid, gi deg den tiden du trenger.

 

Andre råd til deg med kjærlighetssorg

  • Vær din egen venn. Hva ville du sagt hvis en venn hadde det slik?
  • Gi deg selv tid til å sørge. Hvis du tenker på det hele tiden blir man utslitt. Om du opplever tankekjør eller tilbakevendende tanker, bruk verktøy for å håndtere dette. Forslag til dette er artiklene Kaos i hodet og følelser som koker, eller Slitsommer tanker, grubling og tankekjør.
  • Sett av tid til sorgen, og kjenn på tankene dine og følelsene dine da. Når det kommer opp i hodet, og tar mye plass, så kan du si til deg selv at jeg skal tenke på dette senere. Nå er det viktig at jeg gjør: skolarbeid, er med venner, koser meg med familien eller er aktiv.
  • Fortsett med å gjøre de tingene som utgjør ditt liv. Gå på skolen, gjør skolearbeid, dra på fritidsaktiviteten din og vær med venner og familie.
  • Vær aktiv. Bevegelse og trening frigjør endorfiner (lykkehormoner) i hjernen og gjør at vi får det bedre. Frisk luft er også godt. Kom deg ut!

Ta vare på deg selv

Husk at det tar tid å bearbeide kjærlighetssorg. Noen trenger bare en måned, eller 3 måneder, mens andre trenger år. Gi deg selv tid til å komme over det. Husk at du kan oppleve både oppturer og nedturer når du prosesserer et brudd.

Aller viktigst: Husk at det går over. En eller annen gang tar sorgen slutt, og du kan tenke tilbake på forholdet og være takknemlig for det du opplevde da, og kanskje også takknemlighet, eller aksept, for at det også er over. Som et kjent ordtak sier: Det er mange fisker i havet! Det finnes mange som vil ønske å være glad i deg og ta vare på deg.