Kjærlighetssorg handler om å bli avvist. Det kan være noe av det verste vi som mennesker opplever. Nærheten og intimiteten i et kjærlighetsforhold gir oss styrke og god selvfølelse. Når dette brutalt blir tatt bort, kommer fort tanken om at du ikke orker å leve uten dette, og du tror at du ikke kan klare deg uten akkurat DEN personen. Du føler at alt er svart og trist, og skjønner ikke hvordan alle rundt deg kan være glade og fornøyde når du føler deg så langt nede. Hvordan i all verden skal du klare å komme deg gjennom denne sorgen?

Hvorfor?

Når et forhold tar slutt, og spesielt hvis det skjer uten forvarsel og det er noen du var virkelig glad i, dukker det opp tusenvis av spørsmål i hodet ditt. Hvorfor skjer dette meg? Hva har jeg gjort galt? Er han ikke glad i meg? Var hun noen gang glad i meg? Kommer jeg noen gang til å bli elsket igjen? Kan jeg noen gang klare å bli glad i noen andre? Alle disse spørsmålene får deg til å tvile på deg selv. Man føler en følelse av meningsløshet; du kan jo ikke være noe annet enn det du er!

Del sorgen!

Det er viktig å dele en slik sorg med andre. De fleste har en eller annen gang opplevd kjærlighetssorg, eller kommer til å oppleve det. Bare det at andre vet hvordan du har det, letter sorgen litt. Man trenger å få trøst, eller noen som bare kan høre på deg, og som ikke minst kan fortelle deg at det ikke er deg det er noe feil med! Du er verdt en hel masse! Venner og familie er der for deg, og de kan du bruke for å lette trykket. Kanskje har de noen gode råd også?

Styrk deg selv

Det hjelper ikke å stenge deg selv inne når du har kjærlighetssorg. Sorgen, tankene og tårene må ut. Det hjelper heller ikke å late som om ingenting har skjedd, og ikke gi deg tid til å sørge. Ta den tiden du trenger! Men det viktigste av alt er at du gjør ting som du vet er bra for deg selv. Tving deg selv ut av situasjonen! Det vil også styrke din egen selvfølelse igjen, fordi du klarte å gjennomføre noe på tross av at du egentlig ikke orket.

 

Hvordan skal du komme deg videre?

  • Lytt til musikk som har betydning for deg.
  • Les en bok eller se filmer som får deg til å gråte.
  • Si til deg selv: "Dette kommer jeg igjennom". Prøve å kjenne at dette er en sannhet. Husk at andre mennesker har opplevd dette før deg. Smerten går gradvis over.
  • Prøv å tenk positivt på de tingene du fortsatt har. Dette kan f.eks være venner, familie, kjæledyr, hobbyer osv.
  • Når du har en av de tunge dagene: Prøv å gi deg selv en belønning istedet for å straffe deg selv.
  • Prioriter deg selv. Ta vare på deg selv og skjem deg bort. Kvitt deg med forpliktelser som gjør ting vanskelig for deg.
  • Gråt når du trenger det - enten du er alene eller sammen med andre. Gråt er bra for sjelen.
  • Når du ser forelskede par og synes synd på deg selv, prøv å snu tankegangen. Si til deg selv hva du også fortjener ekte kjærlighet. Si til deg selv at du er mer verdt og at du fortjener å oppleve kjærlighet. Vit at alle mennesker fortjener dette.
  • Gjør noe du ikke har gjort før, slik at du kan oppleve deg selv på en ny måte. Dette kan f.eks. være å treffe nye mennesker eller prøve en aktivitet du aldri har prøvd før.
  • Gå ut på byen, dans, gjør noe morsomt. du trenger ikke å være lei deg hele tiden. Å tilbringe tid med andre som har det gøy kan hjelpe på ditt humør. Det kan selvfølgelig også føre til at du føler mer vemod, noe som er helt i orden.
  • Lytt til andre som har eller har hatt kjærlighetssorg. Når du identifiserer deg med andre vil du se at du ikke er alene, og ensomheten blir lettere å håndtere.
  • Gå turer i naturen, vær oppmerksom på omgivelsene og pust inn den friske luften.
  • Vær masse sammen med dine venner.

Tiden leger alle sår

Husk at det tar tid å bearbeide kjærlighetssorg. Noen trenger bare en måned, eller 3 måneder, mens andre trenger år. Gi deg selv tid til å komme over det. Ikke motarbeid følelsessvingninger. Man er ikke alltid bare nede eller bare oppe. Ikke føl deg skyldig hvis du har et øyeblikk av glede eller lettelse.

Aller viktigst: husk på at dette går over. Det gjør faktisk det! En eller annen gang tar sorgen slutt, og du kan tenke tilbake på forholdet og være glad for det du lærte av det og de opplevelsene og følelsene dere delte. Det finnes mange som vil ønske å være glad i deg og ta vare på deg!


Som et kjent ordtak sier; det er mange fisker i havet!