Følg rutinene

Det er lett å føle at ting rakner litt når du ikke har de faste rutinene dine lengre. Hvis du ikke liker tanken på å ikke jobbe med skole og jobb til de vanlige tidspunktene, ikke fortvil. Du kan fortsette å følge timeplanen - bare hjemmefra. Det kan være vanskelig å følge vanlige rutiner men det er lurt å følge disse rådene:

  • Stell deg og kle på deg ordentlige klær hver dag: Selv om ingen kommer til å se deg, er dette lurt å gjøre. Det handler om å gjøre ting så normalt som du kan.
  • Lag deg en fast plass å jobbe: Mange lærere gir elevene sine arbeidsoppgaver eller har undervisning på nett. Hvis du ennå ikke har fått noe å jobbe med, kan du kanskje jobbe litt på egen hånd? Dette er en super mulighet til å gå gjennom tidligere ting du ikke har forstått, eller kanskje til og med ligge litt frampå i noen fag.
  • Bestem deg for å følge planen: Stå opp til vanlig tid, legg inn de normale pausene, og avslutt til vanlig tid. Det kan være vanskelig å følge planen, men det er mulig. Hvis du bestemmer deg for det, og det er noe du har lyst til å gjøre, går det helt fint å jobbe godt selv om du ikke er på skolen.
  • Gjør lekser sammen med andre: Lag gjerne en avtaler med en fra klassen som du kan samarbeide litt med hjemmefra. Selv om du kanskje ikke kan møte mange av skolevennene dine fysisk, kan dere gjøre noe av skolearbeidet sammen over video. Da føles det litt lettere, og mer sosialt å ha skole hjemme.

Gjør noe du har hatt lyst til å gjøre

Verden vår har stoppet litt opp, og mange har gått fra å ha det travelt til å ha mye tid de må fylle med noe. Tenk deg litt om. Kanskje er det noe du lenge har hatt lyst til å gjøre, men som du ikke har hatt tid til? Eller kanskje du kommer på noe helt nytt du har lyst til å prøve? Det kan være hva som helst, som å:

  • male
  • lese til teorieksamen for å kunne ta sertifikatet
  • trene på et fotballtriks
  • ta deg et bad
  • bake noe godt eller
  • lese en bok

Kom deg ut

Siden mye av det offentlige er stengt, som svømmehaller, treningssentre og bibliotek, er det lett å bli hjemme heller enn å bevege seg ut. Men det er likevel viktig med frisk luft, både for hjernen og kroppen. Så lenge du følger rådene for karantene og isolasjon kan du få deg litt frisk luft. Husk å ta litt ekstra hensyn, som å holde deg et stykke unna andre mennesker og vaske hendene når du kommer hjem igjen.

Kanskje du kan lage en avtale med deg selv eller noen andre du bor sammen med om å gå en tur hver dag? Eller du kan ta på hodetelefon og prate med noen andre mens du går tur. Du kan for eksempel ta deg en rusletur borti gata, sykle en tur eller dra ut i naturen der du bor. Det går også an å ta en liten styrketreningsøkt ute. Det har ikke så mye å si hva du gjør, men det er veldig deilig og oppløftende med litt dagslys, frisk luft og bevegelse, og i tillegg reduserer det stress.

Gjør noe både alene, og sammen med dem du bor med

Hvis du plutselig må leve mye tettere på søsknene dine eller noen andre, kan det være lettere å gå hverandre på nervene. Dette kan du lett hindre ved å huske på å gi deg selv litt tid alene.

Det kan også være veldig fint å tilbringe mer tid sammen med familien eller den/de du bor med. Kanskje kan dere avtale å gjøre noe fint sammen, som å lage mat eller spille et spill?

Til deg som bor alene

Synes du det er vanskelig at du ikke kan treffe andre så lett som du gjorde før? Du kan allikevel holde kontakten med de du kjenner og avtale noe hver dag. Tilpass det dere gjør til rådene fra helsemyndighetene om karantene og isolasjon. Det kan gjøre det lettere å ha faste avtaler.

Videochatt med dem du bruker å være sammen med, avtal å ringe noen i familien, eller hold kontakt med vennene dine på sosiale medier. Det er faktisk mulig å spise middag sammen med noen over video, eller spille et spill. Det blir kanskje ikke helt det samme, men du kan føle deg litt mindre isolert. Og husk: Fatt mot – det er kun for en liten stund!

Gjør noe for andre

Kjenner du noen som bor alene, som kunne trengt litt ekstra hjelp eller selskap? Selv om det er mange du ikke kan ha fysisk kontakt med for å hindre smitte, er det mye du kan gjøre.

Du kan for eksempel ta en telefon til bestemoren din, eller gå på butikken for naboen. Å hjelpe noen andre er ikke bare fint for den du hjelper, men vil føles godt for deg selv og.

Ta en dag av gangen

Det kan virke voldsomt å tenke på at du må jobbe eller ha skole hjemmefra over flere uker, i tillegg til at vi ikke vet hvor lenge det kommer til å vare. Enn hvis du prøver å tenke at du bare skal jobbe hjemmefra én dag, nemlig i dag?

Det er jo egentlig bare i dag du må forholde deg til. Så kan du ta morgendagen i morgen. Prøv å ta en dag av gangen og ikke tenke så langt frem i tid, så går nok dagene lettere.

Husk at du gjør noe viktig

Det kan kanskje virke som et stort offer at vi alle må holde oss mye hjemme når ikke alle er smittet. Kanskje bor du på en plass der ingen ennå har fått påvist smitte, men du må allikevel holde deg borte fra skole eller jobb.

Da er det viktig å huske på at du blir hjemme for hele samfunnets skyld. Kanskje hadde det gått helt greit om du selv fikk viruset, men kjenner du noen som er ekstra utsatt? Da kan du tenke at du blir hjemme for at de skal slippe å bli smittet. Når vi alle gjør det vi kan, kan vi få store resultater.

Lurer du på noe om koronaviruset eller hva du bør gjøre? Sjekk helsesnorge.no for mer informasjon.