En sunn hverdag gir overskudd, velvære og god helse og gjør deg ikke minst mer fornøyd med deg selv. Dette er en oppskrift på vanlig, gjennomførbar hverdagsspising og hverdagstrening. Hemmeligheten ligger i å holde de gode vanene over tid.

Vær aktiv - finn noe du liker

Delta i varierte idrettsaktiviteter og allsidig fysisk aktivitet ute og inne. Hvis du har gått litt lei av det du gikk på før; start med noe nytt som du syns er gøy i stedet for å bare slutte.

Finn på ting med venner i fritiden som gjør at dere bruker kroppen. Trampoline, dans, sykling, ballspill, klatring, skogtur, svømming/bading osv. Det kan også ofte bli gøyere enn på sitte stille med en rolig aktivitet.

Å gå eller sykle til og fra skolen og til andre aktiviteter er god trening.

Generelle råd om fysisk aktivitet

  • Du bør få mest mulig tid til fysisk aktivitet og være fysisk aktiv minimum 60 minutter hver dag. Aktiviteten kan deles inn i kortere perioder i løpet av dagen, men det er også fint om du får til en sammenhengende treningsøkt av litt lenger varighet.

  • Aktiviteten bør være så allsidig og engasjerende som mulig for å utvikle alle sider ved den fysiske formen som utholdenhet, muskelstyrke, bevegelighet og motoriske ferdigheter.

  • Utfold deg og bruk kroppen, det er naturlig!

  • Ikke still for store krav til deg selv, men gi deg selv ros for den aktiviteten du gjør.

  • Aktiviteter må være på dine premisser.

  • Få med deg venner på lek, vær nysgjerrige, utforsk treningsformer!

  • Å være ute i frisk luft er supert.

  • Føl gleden ved å være i bevegelse.

  • Fysisk aktivitet må bli en del av hverdagen.

  • Har du god motorikk, blir du oftest mer populær og mindre aggressiv.

Spis regelmessig og drikk vann

  • Spis frokost eller lag frokostmatpakken selv – frokost gir energi og økt konsentrasjon til en lang skoledag.

  • Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt om dagen, til sammen ca. 750 g.

  • Vann er tørstedrikk – begrens brusdrikkingen. Magre melketyper er bra som drikke til brødmat og på kornblandinger.

  • Spis regelmessige måltider, 4-5 ganger om dagen. Da får man jevn tilførsel av energi og viktige næringsstoffer. Det gjør det også lettere å holde seg unna småspising.

FAKTA

  • Sammen med økt fysisk aktivitet vil et riktig kosthold kunne gi en betydelig risikoreduksjon for hjerte- og karsykdommer, visse former for kreft, diabetes, tannråte, overvekt og fordøyelsesproblemer.
  • Usunt kosthold er den viktigste risikofaktoren for sykdom i Norge.
  • Riktig kosthold og fysisk aktivitet gir altså bedre helse, og ikke minst en god følelse, overskudd og trivsel med deg selv.

Generelle råd om kosthold

  • Spis minst tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt daglig.

  • Velg kokte eller bakte poteter fremfor chips og pommes frites.

  • Spis grove korn- og brødvarer.

  • Bruk gjerne fisk til middag 2-3 ganger i uka og spis fiskepålegg ofte.

  • Velg magre kjøttprodukter til middag og som pålegg.

  • Velg skummetmelk, lettmelk eller ekstra lett melk og andre meieriprodukter med mindre fett.

  • Velg myk vegetabilsk margarin eller olje framfor hard margarin eller smør.

  • Kutt ned på inntaket av sukker, særlig i form av brus og godteri.

  • Vær forsiktig med salt.

  • Drikk vann når du er tørst.

Lever du etter disse kostrådene vil du dekke kroppens behov for vitaminer, mineraler og andre viktige næringsstoffer.

Du kan finne flere gode råd om hva du kan gjøre selv på helsenorge.no sine sider.