Er energidrikk farlig?

Det finnes ikke et tydelig ja eller nei på dette spørsmålet. Svaret avhenger av hvor mye du drikker, alderen din og størrelsen på kroppen din. Det vi kan si generelt, er at barn og unge som drikker energidrikk kan få søvnproblemer, angst, uro og hjerteklapp hvis man drikker mye over kort tid.

Er det en aldersgrense på energidrikk?

Det er ingen aldersgrense for kjøp av energidrikk i Norge, men butikker har lov til å sette sine egne aldersgrenser. Dette betyr at butikkansatte kan nekte deg å kjøpe energidrikk.

Hva inneholder energidrikk?

Energidrikk kalles energidrikk fordi den skal ha en oppkvikkende effekt. Den oppkvikkende effekten kommer fra koffein, men også fra andre stoffer som taurin, guarana, andre typer urter og sukker.

Koffein finnes naturlig i mange planter. Kaffe-, guarana- og tebusken inneholder store mengder koffein og brukes derfor til produksjon av koffeinholdige drikker som kaffe, te, cola og energidrikker.

Koffein har effekt på mange funksjoner i kroppen, blant annet for sentralnervesystemet (stimulering, søvnløshet), hjertet (pulsøkning), nyrefunksjon (økt urinproduksjon), blodsirkulasjonen, mage- og tarm, og lungefunksjonen.

For barn og ungdom kan et lavt inntak av koffein føre til forbigående atferdsendringer som for eksempel uro, irritabilitet, nervøsitet, angst og søvnproblemer.

Jo høyere innhold av koffein det er i en energidrikk, desto mindre energidrikk tåler du.

Energidrikker med tilsatt sukker inneholder like mye sukker som brus.

Når drikker du for mye energidrikk?

For barn og ungdom vil selv et lavt inntak av koffein kunne føre til uro, irritabilitet, nervøsitet, angst og søvnproblemer.

Barn og ungdom bør ikke få i seg mer enn 1,4 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag for å unngå søvnforstyrrelser. En person som veier 50 kg bør altså ikke få i seg mer enn 70 mg koffein per dag før det oppstår risiko for søvnforstyrrelser. Dette tilsvarer ofte 3 dl med energidrikk, gitt at den typen man drikker inneholder 32 mg/100 ml.

Ved mer enn 150 mg koffein per dag kan samme person få mer alvorlige helseeffekter, slik som effekter på hjerte- og karsystemet. Dette tilsvarer 4,7 dl energidrikk, gitt at den typen man drikker inneholder 32mg/ml.

På Matportalen kan du lese mer om krav til merking av energidrikker og om koffeininnholdet i ulike typer drikke og matvarer.

Energidrikk og trening

Energidrikker er ikke en god sportsdrikk, fordi koffeinet kan virke vanndrivende og sukkerinnholdet kan føre til mageproblemer under trening.

Er du avhengig?

Dersom du får i deg koffein daglig over tid, får du en høyere toleranse for det. Det betyr at kroppen venner seg til koffein, og du må drikke mer for å få samme oppkvikkende virkning som første gangen du drakk energidrikk. Dersom du brått slutter å drikke koffeinholdig drikke vil du kunne oppleve for eksempel uro og hodepine i en periode. Dette vil etter hvert gå over og er ikke farlig, men kan oppleves som ubehagelig.

Allerede ved inntak av 1-1,3 mg koffein per kilo kroppsvekt per dag kan det være vanedannende. Dette gjør at det å ikke innta koffein kan føre til ubehag og hodepine.

Nå er det ikke slik at du bare får i deg koffein fra energidrikk, men også fra andre drikker og matvarer. Tilsammen kan dette gi høye mengder koffein.

Syreskader på tennene

Tannhelsetjenesten møter stadig flere ungdommer med syreskader på tennene sine. Årsaken er hyppig inntak av sure drikker, som for eksempel brus, energidrikk, juice og iste. Sure lett-produkter kan være like skadelig for tennene som sukkerholdig drikke.

Vær forsiktig

Har du hjerteproblemer, bør du snakke med en hjertespesialist før du drikker energidrikker. Det har vært meldt om flere negative hjertehendelser i forbindelse med inntak av energidrikker. Hvorvidt energidrikkene i seg selv var årsaken er vanskelig å bevise, men tilfellene gir grunn til å være føre var ifølge Landsforeningen for hjerte- og lungesyke (LHL).