”Passe vekt”

Hva som er passe vekt for den enkelte, er litt vanskelig å si eksakt. Det er mye som spiller inn, slik som hvor kraftig benbygning du har og hvor veltrent du er og hvor mye du har. I tillegg har vi med oss en arvelig faktor for hvordan vi blir og hvordan muskler og fettfordelingen på kroppen i noen grad blir.

Noen jenter kan for eksempel være veldig smale over skuldrene og ha brede hofter og stor rumpe, mens andre har bredere skuldre og kanskje større bryster og er mindre brede over hoftene. Noen gutter kan være veldig brede over skuldrene mens andre har kraftigere ben for eksempel. Noen er lange og noen er korte. Det er så utrolig store variasjoner, og da sier det seg selv at det blir vanskelig å passe inn i en standard mal.

Fakta: Muskler veier mer enn fett

Aktive idrettsutøvere eller andre som trener en del, vil ha en høyere normalvekt enn en som ikke har trent og fått så mye muskler, fordi muskler veier mer enn fett. Det er også forskjeller på hvordan man er bygget med hensyn til muskulatur. Noen får en tyngre og grovere muskulatur enn andre p.g.a. arvelig anlegg for det, i tillegg til at treningsformen man velger kan påvirke dette.

FAKTA

Hva som er "passe" vekt for en trenger ikke å være "passe" for en annen. Regelmessig trening og sunt kosthold og regelmessige måltider gir en mer positiv kroppsopplevelse. Det øker muligheten for å trives med seg selv.

Fakta: Benbygningen veier litt forskjellig

Noen har kraftigere benbygning enn andre. Det kan man for eksempel se på at håndleddet er bredere. Noen har bredere kjeveparti, bredere hender, føtter osv. Det kan være litt vanskelig for deg selv å vurdere om du har en kraftig eller spinkel benbygning. Generelt har menn høyere og kraftigere skjelett enn kvinner. En av samme kjønn som har samme høyde og er kraftigere bygd enn en annen, vil naturlig kunne veie et par kilo mer.

Hvordan finner du ut om har en passe vekt?

Selv om det er store variasjoner over hva som er normalvekt, finnes det noen metoder for å beregne om man ligger sånn omtrent i forhold til gjennomsnittlig vekt for en med sin alder og høyde.

Det finnes mange ulike metoder for måling av kroppsstørrelse og kroppsfett, og alle metodene har sine begrensninger.

Overvekt og fedme hos barn kan ikke vurderes på samme måte som hos voksne, fordi de fremdeles er i vekst. Kroppsmasseindeks hos voksne (KMI) beregnes etter formelen vekt (kg)/ høyde (m)2 og brukes til å vurdere undervekt, overvekt og fedme.

Kroppsmasseindeks beregnes på samme måte hos barn som hos voksne, men vurderingen er helt forskjellig.

KMI for barn og unge ser på vekt med hensyn til alder, kjønn og høyde. Mens man hos voksne bare tar hensyn til høyde.

KMI påvirkes av benbygning, treningsnivå og hvor langt man har kommet i pubertet, så derfor blir de bare å se på som veiledende.

 

Snakke med noen som vet mye om vekt!

Det kan være vanskelig å selv tolke og forstå KMI. Vi anbefaler derfor at

dersom du ønsker en mer nøyaktig vurdering av vekta di, snakker med fagpersonell som lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog.

 

Føler du deg tjukk eller misfornøyd?

Hvis du føler seg tjukk eller tynn, eller ikke er så fornøyd med deg selv, kan det hende det å prate med noen om det kan være en ide, slik at du finner ut hva du kan gjøre annerledes. Kanskje kan du gjøre ting som gjør at du føler deg mer tilfreds.

Kanskje kan du hygge deg og ha det gøy med venner og prøve å vise frem hvem du ER mer enn hvordan du SER UT. Alt føles bedre når du har det gøy og er i godt humør.

Kanskje handler det om å se på deg selv med litt nye og mer positive øyne og lære å sette pris på deg selv slik du er. Det å bli glad i din egen kropp, og få et godt forhold til den er viktig for selvbilde, trivsel og psykisk helse, forhold til andre og ikke minst for godt seksualliv. Trives du med deg selv og kroppen din vil du føle deg bedre i alle sammenhenger, og fremstå for både deg selv og andre som stoltere, tryggere og mer tilfreds.