Veldig vanlig

Strekkmerker er veldig vanlig blant ungdom, og omtrent halvparten av alle unge har dette i større eller mindre grad på hofter, lår eller overarmer.

Mange opplever det som sjenerende å få lyse strekkmerker på kroppen og syns det er flaut hvis noen ser merkene.

Det er viktig å huske på at du absolutt ikke er den eneste som går rundt med den følelsen, og at det ikke er noe galt med deg! Minn deg om at det antagelig bare er du som bryr deg noe særlig om dette. Hvis andre ser det, tenker de antagelig at det er godt å se at det også er andre enn dem som har litt strekkmerker.

Minn deg om at det er veldig vanlig. Det er IKKE noe å være flau over!

 

Hva er strekkmerker?

Strekkmerker (striae distensae) er skader i det som kalles for lærhuden. Disse merkene kommer av at huden blir strukket (derav navnet) og er vanlig i puberteten når man har økt hormonproduksjon og vokser raskt og ved graviditet. Overvektige og kroppsbyggere tilhører også risikogruppene for å få strekkmerker.

Selv om du opplever å få strekkmerker i ung alder, betyr det IKKE at du er tykk. Dette kan altså komme av at kroppen din har vokst raskt, slik den gjerne gjør i puberteten.

 

Noe som hjelper?

Det finnes mengder av reklame for produkter som kremer og oljer. Dette har liten effekt, siden endringen ligger i underhuden. Hudkremer vil ikke kunne trenge ned dit og gi noen påvirkning av strekkmerkene. Noen anbefaler laserbehandling, mens andre foreslår hudpeeling. Laserbehandling nytter sjelden, og flere leger fraråder peeling, da effekten er tvilsom og dette kan forårsake hudskader.

 

Greit å vite

  • For det første vil de fleste strekkmerker blekne betydelig med tiden. I begynnelsen er de ofte blårøde men de vil etter hvert nærme seg hudfarget.

  • Det er greit å bruke vanlig hudkremer for å sørge for at huden over merkene ikke er tørr, men det er ikke nødvendig.

  • Tren og hold deg i form. Om det ikke hjelper direkte på strekkmerkene, vil du føle deg mer fornøyd med deg selv.

  • Det går bra å være ute i solen og få litt farge, om det får deg til å føle deg bedre, men husk å bruke solkrem så du ikke blir brent.

  • Det er lurt med et sunt og variert kosthold slik at huden får den næringen den trenger.

  • Å legge på seg mye, er ikke bra med tanke på strekkmerker, men overdreven slanking er vel så ille siden dette vil fjerne underhudsfettet, som også har en strekkavlastende effekt, og føre til at all strekkbelastning vil bli tatt av huden.

  • Stor og rask muskelvekst vil kunne øke faren for strekkmerker over områdene som har vokst raskt og faren for strekkmerker kan også øke ved spesifikk forstørrelse av en kroppsdel som for eksempel brystene.