Bekymret for lukt

Noen syns det er flaut at det lettere blir svetteringer under armene, noen syns det er sjenerende at de svetter mer på hele kroppen eller er klamme i hendene og noen er bekymret for at de skal lukte svette eller tåfis.

Svette er helt naturlig

Uansett om mange syns svette er litt flaut og upassende og det finnes masse ulike produkter som skal hindre svettemengde og svettelukt, er det viktig å huske på at å svette er både helt naturlig og helt nødvendig. Svette (perspirasjon) er viktig for å regulere kroppens temperatur. Hvis man ikke svetter, vil kroppen bli overopphetet.

Akkurat som andre pubertetsforandringer, er det ofte verst med disse endringene i starten, før man får innfunnet seg med forandringen.

Hvor mye vi svetter varierer veldig

Hvor mye vi svetter og hvor sterk svettelukten er varierer mye fra person til person og fra dag til dag. Trening, engstelse, stress, pubertet, graviditet, menstruasjon, sykdommer og medisinbruk påvirker svettemengde og svettelukt. Det er spesielt svetten fra armhulene som øker i mengde og har mye lukt, men mange opplever også at de svetter merkbart mer i skrittet og på føttene.

I tidlig pubertet er kroppsluktene spesielt sterke og av ”moskuskarakter”, en litt søtlig, tung lukt, litt på samme måte som parfyme. (Lukten av svette er jo også i nær slekt med de mest eksklusive parfymer som utvinnes fra moskussvette.)

FAKTA

En deodorant eller antiperspirant kan være til nytte for å redusere svettelukt. Deodoranter reduserer svettelukten uten å påvirke svetteproduksjonen, mens antiperspiranter reduserer mengden med svette.

Hygiene

Det er spesielt svette som bli liggende på huden en stund som gir dårlig lukt. God hygiene, med vask eller dusjing om morgenen og etter trening er en bra måte å holde ”gammel” svettelukt unna på. Skrifting av genser eller T-skjorte, sokker og undertøy daglig kan være nødvendig for mange, for svettelukten setter seg jo også i klærne. Det hjelper ikke å være nydusjet hvis man tar på svett tøy fra dagen før.

Svette setter seg fast i syntetisk tøy

Svettelukt setter seg mer fast i syntetisk tøy enn i bomull, og bomull tåler ofte en varmere vask, så tøy man har innerst mot huden kan være lurt å ha primært i bomull. Det kan også være en ide å bruke litt vide klær fremfor tettsittende hvis man svetter mye.

Deodorant eller antiperspirant

En deodorant eller antiperspirant kan være til nytte for å redusere svettelukt. Deodoranter reduserer svettelukten uten å påvirke svetteproduksjonen, mens antiperspiranter reduserer mengden med svette. Flere produkter er en kombinasjon av disse. Husk å ta på deodorant på nyvasket hud, ikke utenpå gammel svette!

Deodoranter/ antiperspiranter er en av de vanligste årsakene til hudirritasjon og allergiske reaksjoner. Velg derfor en mild type som huden tåler, og bytt produkt innimellom.

Det kan være lurt å velge en deodorant eller antiperspirant uten parfyme, eller en mildt parfymert, både for å unngå eventuelle hudreaksjoner, og for å ikke lukte for mye. En sterkt parfymert deodorant kan være like plagsomt for omgivelsene som svettelukt.

Husk også på at mange er allergiske eller overømfintlige mot sterke parfymelukter og kan bli syke av det.

Store svetteplager

Ved store svetteproblemer der vanlige deodoranter /antiperspiranter ikke hjelper, kan du prøve spesialprodukter som Stop-24, Cosmica Medical eller Aluminiumklorid 25% NAF. Disse skal vaskes av etter at de har fått virke natten over.

Fotsvette

Fotsvette har en eiendommelig lukt, litt syrlig lukt og for noen kan det være til stor plage. Det kan være lurt å behandle fotsvette, ikke bare for å unngå dårlig lukt, men også fordi en fuktig fot lettere blir angrepet av fotsopp og fotvorter.

Råd for å forebygge ”tåfis”

  • Vask føttene hver dag og tørk nøye.

  • Bytt sokker ofte. Sokkene bør være av bomull eller ull, ikke syntetisk materiale.

  • Unngå tette sko, bruk gjerne sandaler. Det kan være lurt å ha flere par sko å bytte på.

  • Sett skoene til tørk hvis de er fuktige (det er de ofte selv om du ikke tenker over det)

  • Spesielle såler som motvirker dårlig lukt eller en spray til å spraye i skoene kan forsøkes.

  • Ta føttene ut av skoene så snart du kan for å lufte dem, for eksempel i timene på skolen.

  • Ved store fotsvetteplager kan det være nyttig med en antiperspirant/deodorant spray eller krem. Det finnes noen typer spesielt beregnet for føttene.

  • Talkum kan eventuelt forsøkes på føttene og i skoene for å suge opp litt fuktighet.

Legehjelp

Hvis du har prøvd reseptfrie midler og dette ikke hjelper og/eller hvis svetteproblemet er så kraftig at det hemmer deg går det an å få time hos en hudspesialist som eventuelt kan hjelpe til ytterligere med å finne løsninger på problemet.