Kroppen trenger minst 1,5 liter, aller helst 2,5 liter væske i døgnet. Du får ca. 1 liter av dette via maten. Det betyr at du bør drikke rundt 1 1/2 liter, men behovet varierer mye med alder, temperatur og hvor aktiv du er.

Er du tørst? - Lytt til kroppen

Du trenger ikke å være tørst før du drikker. Noen kjenner tørste godt, mens andre ikke kjenner det før de er slitne, slappe eller har vondt i hodet. Det er lurt å lære seg å lytte til signaler fra kroppen om at man er tørst og følge det.

Som med det meste annet, skal man heller ikke overdrive vanndrikking. Det er ikke slik at jo mer vann, jo bedre uansett. Kanskje får du noe av væskebehovet dekket av annen drikke, men prøv å velge vann først.

Kroppen må ha vann for å kunne oppta næringsstoffer og frakte stoffene til de cellene som trenger det. Fordøyelsen trenger vann for å fungere godt. Fungerer fordøyelsen og tarmen bra, unngår man også forstoppelse.

FAKTA

Lytt til kroppen og drikk vann når du er tørst. Du skal ha i deg så mye vann at når du tisser, er det lys farge på urinen. Hvis du tisser sjelden og urinen har sterk gulfarge, er det et tegn på at du har drukket for lite.

Hvorfor drikke vann?

  • Vann slukker tørsten mest effektivt
  • Kroppen trenger vann for at alle deler av det avanserte kroppsmaskineriet skal virke bra
  • Vann er gratis, kalorifritt og lett tilgjengelig i Norge
  • Vann gjør at du tåler varmen bedre
  • Vann kan gjøre at du får mindre vondt i hodet
  • Vann under treningsøkten er nødvendig for å ikke blir dehydrert og for å orke mer og holde lenger (Er treningsøkten lang trenger du også tilskudd av næringsstoffer)
  • Vann etter treningsøkten er helt nødvendig for at kroppen skal komme seg raskt og blir klar for nye prestasjoner
  • Vann er bra for tennene
  • Vann er bra for å huden
  • Vann er nødvendig for å tenke klart

Tips for å få drukket nok vann

  • Ha alltid med deg en vannflaske på skolen, jobben, på tur og ellers.
  • Drikk litt hver time.
  • Sett en mugge eller flaske med vann i kjøleskapet, hvis du liker at vannet er helt kaldt.
  • Det er ofte lettere å drikke vann hvis det ikke er så iskaldt
  • Varier med å smaksette vannet med en sitronskive, litt sitronmelisseblad, en skive melon eller et par jordbær.
  • Drikk primært vann uten tilsetning, siden syretilsetninger kan skade tennene.
  • Server vannet i flotte mugger og legg gjerne i isbiter.
  • Drikk gjerne et glass vann før måltidet og før du legger deg.
  • Drikk vann som drikke til middagen.
  • Drikk et glass vann ved siden av hvis du drikker kaffe, te eller annen drikke som er vanndrivende.
  • Se også matportalen.no