Hopp til hovedinnholdet

Martin: Jeg føler meg trygg, når jeg har mobilen med meg overalt. Les innlegg Liten pil høyre

Kommentaren

Følg ung.no på Snapchat
Følg ung.no på Snapchat

A-Å

Gode retningslinjer for bloggere

Sunn fornuft-plakaten
SUNN FORNUFT: Bloggere i dag har stor makt blant unge, og bloggernes meninger og livsstil kan ha stor påvirkningskraft på unge jenter - særlig når det kommer til kroppsbilde og idealer.

Sunn fornuft-plakaten skal hjelpe bloggere med å være mer bevisst på hva de deler. Mange bloggere påvirker andre unge når det kommer til kroppsbilde og idealer.

Offentlig og kvalitetssikret

Sunn Fornuft-plakaten

Mange vet at journalister i Norge må forholde seg til visse normer og plikter, og at pressens formål er å sørge for blant annet ytringsfrihet og samfunnskritikk. Pressens etiske normer og plikter er samlet i noe som heter Vær Varsom-plakaten, og alle journalister i Norge forsøker å følge normene i plakaten så godt de kan.

Det kanskje ikke like mange vet, er at bloggere i Norge også oppfordres til å følge en lignende plakat. Bloggere har ikke det samme ansvaret som journalister for å opprettholde ytringsfrihet, informasjonsfrihet og lignende. Likevel har bloggere i dag stor makt blant unge, og bloggernes meninger og livsstil har trolig en stor påvirkningskraft på unge jenter - særlig når det kommer til kroppsbilde og idealer.

 

 

Derfor har flere mektige mediekanaler som Kvinneguiden.no, United Influencers, Bonnier Media og Aller Media, sammen med psykiater Finn Skårderud, slått seg sammen for å lage retningslinjer for bloggere, kalt Sunn Fornuft-plakaten.

Plakaten har ti ulike punkter:

  1. Unngå å skrive hvor mye du veier, BMI, kaloriinntak, midjemål, armmål og liknende tall. Husk at du har unge lesere som sammenlikner seg med deg.
  2. Unngå å være for bastant når du skriver om positive eller negative sider ved en enkelt matvare eller en livsstil. Husk at du skriver fra egen erfaring og ikke er fagperson. Det som er bra for deg er ikke nødvendigvis bra for alle andre.
  3. Bilderedigeringsprogram kan være fint for å justere lys, farger og utsnitt, men unngå å endre kroppsstørrelse eller fasong.
  4. Del gjerne mat og treningsinspirasjon, men vær flink til å understreke hvem det er ment for, at ikke alle løper like fort, veier like mye eller i det hele tatt trenger å endre noe. Husk at du ikke har noe kontroll på hvem som leser det du poster på nett. Selv om du har en kjernegruppe faste lesere som kommenterer har du også lesere som er yngre og eldre, friskere og sykere.
  5. Fokuser heller på treningsgleden fremfor hvor langt du selv løper og hvor mange repetisjoner du tar. Husk at du ikke trenger å skrive om hver eneste gang du selv trener for å dele treningsinspirasjon. Poster du et treningsopplegg, så presiser hvem det er laget for, og hvem det ikke er laget for.
  6. Når du skriver om mat, ta gjerne bilde av matlagingen, bordet eller hele retten, men vær bevisst om du poster bilder som viser størrelsen på din egen porsjon. Vis særlig omtanke om din egen porsjon er liten. Presiser gjerne at du for eksempel forsynte deg flere ganger.
  7. Skriv gjerne om klær, men unngå å skrive hvilken klesstørrelse du bruker. Husk at leserne ikke kjenner deg i virkeligheten, og bare gjetter på om deres kropper faktisk er like. Får du spørsmål om størrelsen du bruker i et plagg, svar heller på om du opplever at plagget er lite, stort eller normalt i størrelsen.
  8. Vær bevisst på den totale mengden bilder du legger ut der kropp er i fokus. Kropp i bikini er naturlig på en strand, men tenk på omfanget i andre settinger. Vis gjerne hva som er bak fasaden i blant og post realistiske bilder av deg selv.
  9. Vær varsom om du deler informasjon om dine egne kosmetiske inngrep. Sett deg inn i hva loven sier om markedsføring av slike inngrep.
  10. Hvis du blir kontaktet av lesere som forteller at de er syke eller har det vanskelig, send dem videre til fagpersoner. Mental Helse har en gratis, døgnåpen hjelpetelefon for mennesker som trenger noen å snakke med. Telefonnummer: 116 123 De som synes det er vanskelig å snakke med noen kan få skriftlig hjelp på Mental Helses nett-tjeneste sidetmedord.no.

 

 

Kilde:

Sunn Fornuft-plakaten.


Var dette til hjelp?
Var dette til hjelp?

Kommentarer fra brukere Kommentarer


Du må fylle inn både navn og tekst for å sende inn skjemaet.

Legg inn en melding!

Obs! Ung.no svarer IKKE på spørsmål i kommentarfeltet. Send inn spørsmål på ung.no/oss

(HTML-tagger fjernes)