Lurer du på om DU trenger å ta spesielle kosttilskudd, så prat uansett med fastlegen om det før du starter. Legen kan sjekke om du har for lite av enkelte vitaminer/mineraler. Det er ikke ufarlig å ta for mye av enkelte kosttilskudd hvis du ikke trenger det.

Myte: Jeg må ta kosttilskudd hver eneste dag.

Fakta: For de fleste som har et variert og sunt kosthold er det ikke nødvendig med kosttilskudd. Gravide, eldre og folk som har en sykdom eller er behandlet for sykdom, eller andre lignende grunner, kan imidlertid ha behov for kosttilskudd for å dekke behovet av noen næringsstoffer.

Myte: Det er viktig å ta jerntabletter for å ha nok jern i blodet.

Fakta: Enkelte kan ha behov for jerntilskudd. Dette gjelder særlig kvinner som blør mye når de har mensen.

 

Myte: Jeg spiser ikke meieriprodukter, så derfor må jeg ta kosttilskudd.

FAKTA

Kosttilskudd er næringsmidler som:

  • Er beregnet til å supplere kosten.
  • Er konsentrerte vitaminer, mineraler eller andre stoffer med en ernæringsmessig eller fysiologisk effekt, alene eller i kombinasjon.
  • Omsettes i ferdigpakket og dosert form beregnet til å inntas i små oppmålte mengder.

Fakta: De fleste som utelater meieriprodukter fra kostholdet sitt trenger kalsium- og jodtilskudd. Noen ganger også D-vitamintilskudd.

 

Myte: Jeg har dårlig immunforsvar, så jeg må ta kosttilskudd for å holde meg frisk.

Fakta: Personer med dårlig immunforsvar, for eksempel på grunn av kreftbehandling eller behandling mot infeksjoner, kan ha behov for kosttilskudd.

 

Myte: På vinteren må jeg få i meg ekstra D-vitaminer for å fungere optimalt.

Fakta: Sol gir deg D-vitamin, men i perioder med lite eller ingen sol, som for eksempel på høsten og vinteren i Norge, bør du ta tran eller et annet vitamin D-tilskudd daglig for å få dekket behovet hvis du ikke spiser fet fisk minst 2-3 ganger i uka. Fet fisk som laks, ørret og makrell er også gode vitamin D-kilder, i tillegg til at den ekstra lette lettmelken, smør og margarin inneholder mye vitamin D. Mangel av D-vitamin kan nemlig øke risikoen for en rekke tilstander, inkludert redusert kalkopptak og dermed skjørere benstruktur og fare for brudd, kroniske sykdommer som hjerte- og karsykdom, kreft, autoimmune sykdommer og type 2 diabetes.

Myte: Veganere og vegetarianere får ikke i seg nok vitaminer og mineraler gjennom kostholdet.

Fakta: Veganere og vegetarianere kan ha behov for tilskudd av vitamin B12, for dette er et vitamin som hovedsakelig finnes i animalske produkter som kjøtt, fisk, melk, ost og egg. Du finner det også i gjærekstrakt. Vitamin B12 er et vitamin som du trenger for å holde deg frisk. Noen mennesker får ikke nok vitamin B12 i maten de spiser, eller de får rikelig, men kroppen absorberer det ikke riktig. Dette fører til vitamin B12-mangel.

Du kan være i faresonen hvis du:

- Er veganer eller vegetarianer

- Har hatt en mage- eller tarmoperasjon

- Har hatt en tilstand som kalles atrofisk gastritt, som forårsaker betennelse i magen

- Har Crohns sykdom eller cøliaki som forårsaker betennelse i tarmen

- Tar medisiner som hindrer kroppen i å absorbere vitamin B12, som for eksempel antiepileptika, reseptbelagte syrenøytraliserende legemidler, eller metformin

 

Myte: Jeg får ikke i meg verken fisk eller meieriprodukter, og derfor må jeg ta jod-tilskudd.

Fakta: Jod er et grunnstoff som har viktige funksjoner i kroppen. Man trenger bare små mengder hver dag. Et kosthold med fisk 2-3 ganger i uken og daglig inntak av melkeprodukter dekker behovet for jod. Personer som spiser lite fisk og meieriprodukter vil imidlertid kunne ha problemer med å få dekket behovet for jod gjennom kosten. Særlig gravide og ammende bør være påpasselige med få i seg nok jod. En mulighet for de som ikke spiser meieriprodukter eller fisk, er å ta jod i form av kosttilskudd.

 

Merk: Kosttilskudd kan ikke erstatte det mangfoldet av stoffer som et variert kosthold gir. Det er heller ikke vitenskapelig bevist at inntak av næringsstoffer fra kosttilskudd over lang tid reduserer risikoen for sykdommer som hjerte- og karsykdommer og kreft. Høye doser av kosttilskudd eller inntak av flere tilskudd som inneholder de samme næringsstoffene samtidig kan gi helseskader.