Det er helt vanlig å ha noe luft og gass i tarmene. Magen kan også lage en hel del lyder, man kjenner og hører at det rumler, og dette er helt normalt.

Men noen ganger kan man bli så oppblåst og føle at man må prompe så ofte at det er vondt og plagsomt.

Dette kan skyldes mange ting, for eksempel: cøliaki, matvareallergi, irritabel tarm og laktoseintoleranse.

Men for andre kan det være ting vi gjør eller spiser som fører til disse plagene.

Her er noen tips for å unngå oppblåst mage

  • Spis uten å stresse. Ta deg tid til å sette deg ned og spis i ro og mak.

  • Gå på do når du har behov for det. Ikke vent for lenge dersom du har må på do. Venter man lenge kan det gjøre at man får mer ubehag i magen.

  • Ikke drikk brus og annet med kullsyre i.

  • Vær forsiktig med søtstoffer som slutter på – ol, slik som sorbitol, og mannitol. Disse finner man ofte i tyggegummi og drops.

  • Linser, bønner, erter, kål, blomkål, løk og en del andre grønnsaker er det mange som får luft i magen av. Ofte vil rå grønnsaker kunne trigge magen mer enn dersom grønnsakene er kokte eller tilberedt på annen måte. Det er veldig viktig at man ikke slutter å spise grønnsaker! Prøv deg frem og finn ut hva det er som gjør deg oppblåst.

  • Fysisk aktivitet; for mange hjelper det å være i bevegelse. Det kan være enkle ting, slik som å gå i et kvarter.

  • Stress ned. Noen føler at de blir oppblåste og får magesmerter når de er stressede. Ta godt vare på deg selv og ta tak i det som er stressende.

 

Hvis ikke noe av dette hjelper og du er svært plaget, ta kontakt med fastlegen din. Sammen kan dere kanskje komme fram til hva det er som setter i gang disse plagene hos deg.